Emne: Kan man høre en sikring??? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint, Spencer, det er altid godt med nogle praktiske eksempler!
Og lad os så lige se på, hvad sikringens modstand egentlig betyder: Der sidder en 6A sikring (den er iøvrigt allerede betænkeligt stor til en 20W forsyning). Hvad er mon modstanden i sådan en? Ja, en finsikring afbryder ved ca. 0,5W, så ved 6A må dens modstand være 0,5/(6x6) = 0,014ohm.
Men nu sidder den jo i primærsiden, så vi skal lige transformere den over til sekundæren. På diagrammet står der tilsyneladende både 15 og 25V på sekundærviklingerne, men da output er +-18V, må vi gå ud fra, at den rigtige værdi er 2X15V.
Altså er transformerens omsætningsforhold 230/30=7,7. For at finde den transformerede modstand skal vi dele primærværdien med omsætningsforholdet i anden, altså 0,014/(7,7X7,7) = 0,0002 ohm. Denne modstand er, hvad sikringen betyder på sekundæren, og den optræder effektivt i serie med de to 1 ohms modstande, der sidder bagefter. Dog sidder der et sæt ladelytter imellem, så vi skal gange med lede/spærre forholdet på dioderne, lad os sige 20. Vi får så 0,0002X20/2 = 0,0024 (der er nogle decimaler med, som jeg ikke har gidet skrive ovenfor). Og så har vi overhovedet ikke medregnet den indre modstand i transformeren!
Med andre ord: Sikringens indflydelse på udgangsspændingen er HØJST 2,4 promille. Da netspændingen i stikkontakten kan variere med op til +-10%, så tror jeg altså ikke det har hørbar indflydelse på lyden med de par promille .
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
Og lad os så lige se på, hvad sikringens modstand egentlig betyder: Der sidder en 6A sikring (den er iøvrigt allerede betænkeligt stor til en 20W forsyning). Hvad er mon modstanden i sådan en? Ja, en finsikring afbryder ved ca. 0,5W, så ved 6A må dens modstand være 0,5/(6x6) = 0,014ohm.
Men nu sidder den jo i primærsiden, så vi skal lige transformere den over til sekundæren. På diagrammet står der tilsyneladende både 15 og 25V på sekundærviklingerne, men da output er +-18V, må vi gå ud fra, at den rigtige værdi er 2X15V.
Altså er transformerens omsætningsforhold 230/30=7,7. For at finde den transformerede modstand skal vi dele primærværdien med omsætningsforholdet i anden, altså 0,014/(7,7X7,7) = 0,0002 ohm. Denne modstand er, hvad sikringen betyder på sekundæren, og den optræder effektivt i serie med de to 1 ohms modstande, der sidder bagefter. Dog sidder der et sæt ladelytter imellem, så vi skal gange med lede/spærre forholdet på dioderne, lad os sige 20. Vi får så 0,0002X20/2 = 0,0024 (der er nogle decimaler med, som jeg ikke har gidet skrive ovenfor). Og så har vi overhovedet ikke medregnet den indre modstand i transformeren!
Med andre ord: Sikringens indflydelse på udgangsspændingen er HØJST 2,4 promille. Da netspændingen i stikkontakten kan variere med op til +-10%, så tror jeg altså ikke det har hørbar indflydelse på lyden med de par promille .
Mvh Hans |
|
|
                Perfekt indlæg! Men der er jo åbenbart nogen som mener de har skarpe ører og kan høre ALT ! Nu har vi så netkabler og netsikringer. Jeg venter med kæmpe spænding på hvad Hifi producenterne finder på næste gang. For uanset hvad de kommer med, er der ALTID nogen som kan høre forskel, og det bliver ALTID bedre. __________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
|
Må lige tænker over, hvordan sikringens impedans påvirker det analoge udgangstrins impedans...
|
|
|
Det kan man ikke umiddelbart regne ud. For det første indgår den kun i strømforsynigens statiske impedans, ikke i den dynamiske, der i alt væsentligt er bestemt af det sidste sæt elektrolytter. For det andet er den indflydelse, strømforsyningens (dynamiske) udgangsimpedans har på forstærkerens udgangsimpedans, afhængig af modkoblingsforholdet. Og selv den mest puritanske forstærkerkonstruktion har én eller anden grad af modkobling.
Så den er altså mindst to funktionsniveauer fjernet fra udgangsimpedansen, hvilket, med et slag på tasken, kan omsættes til to størrelsesordner. Så hvis forstærkerens udgangsimpedans er 0,1 ohm, får vi sikringens andel til 0,004 (nu HAR jeg smidt de decimaler væk) divideret med 0,1, divideret med 100 (to størrelsesordner) = 0,0004. Og der er så absolut worst-case. Faktisk tror jeg ikke man kan opnå en udgangsimpedans på 0,1 ohm uden et betydeligt modkoblingsforhold, hvilket vil mindske indflydelsen yderligere.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
MGPProjectS skrev:
|
Må lige tænker over, hvordan sikringens impedans påvirker det analoge udgangstrins impedans...
|
|
|
Det kan man ikke umiddelbart regne ud. For det første indgår den kun i strømforsynigens statiske impedans, ikke i den dynamiske, der i alt væsentligt er bestemt af det sidste sæt elektrolytter. For det andet er den indflydelse, strømforsyningens (dynamiske) udgangsimpedans har på forstærkerens udgangsimpedans, afhængig af modkoblingsforholdet. Og selv den mest puritanske forstærkerkonstruktion har én eller anden grad af modkobling.
Så den er altså mindst to funktionsniveauer fjernet fra udgangsimpedansen, hvilket, med et slag på tasken, kan omsættes til to størrelsesordner. Så hvis forstærkerens udgangsimpedans er 0,1 ohm, får vi sikringens andel til 0,004 (nu HAR jeg smidt de decimaler væk) divideret med 0,1, divideret med 100 (to størrelsesordner) = 0,0004. Og der er så absolut worst-case. Faktisk tror jeg ikke man kan opnå en udgangsimpedans på 0,1 ohm uden et betydeligt modkoblingsforhold, hvilket vil mindske indflydelsen yderligere.
Mvh Hans
|
|
|
Det er jo netop også det, der er min "hovedpine" 
Hvis man så iøvrigt begynder at se på komponent tolerancer også, er det jo nærmest ligegyldigt. __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
|
Mvh Hans
|
|
|
Kan kun sige en ting, brilliant indlæg. 
Videre diskussion om det her emne er vist unødvendig.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
| ... så tror jeg altså ikke det har hørbar indflydelse på lyden med de par promille .
Mvh Hans
...
|
|
|
Jeg tror nu at promiller har en stor betydning, hos mange af dem der kan høre forskel.  (Jeg kan anbefale dem, i forbindelse med god blues-musik)
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var ved at indføje en bemærkning af den art, men modstod ;).
..... I den sammenhæng vil jeg dog ikke anbefale 2,4 promille . Så er vi derude, hvor al musik er god og alle piger kønne.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
MRC_Hans skrev:
..... I den sammenhæng vil jeg dog ikke anbefale 2,4 promille . Så er vi derude, hvor al musik er god og alle piger kønne. |
|
|
Hvad er der nu galt i det?  
Men ja, god teknisk baseret diskussion, selv om jeg ikke nødvendigvis forstår det hele...
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sidste bemærknningm fra mig i denne tråd.
Det er som andre også har skrevet et glimrende inlæg MRC_Hans har lavet, med en meget detaljeret forklaring på hvordan tingende hænger sammen. Og det skal nok passe, jeg har dog ingen teknisk viden om det.
Jeg har bare en ting som jeg gerne vil af med.
Gennem mit arbejde, har jeg tit med folk at gøre, som har en meget stor uddannelse bag sig, med en masse teoretisk viden indenfor et givent område. De er på papiret meget dygtigere end mig, men når det kommer til det praktiske, om hvordan man laver tingende i det virkelige liv, så mangler de erfaring, og de går meget hurtigt i stå ved et givent problem.
Så min pointe er, at teori og praktis ikke altid hænger sammen, faktisk sjældent.
Om de forbannede sikringer virker eller ej, ved jeg ikke, men at afstå fra at prøve, alene pga. den teoretiske viden, er ikke nok for mig. Om jeg så nogen sinde for det prøvet de sikringer, er en anden sag.
mvh Michael
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Gennem mit arbejde, har jeg tit med folk at gøre, som har en meget stor uddannelse bag sig, med en masse teoretisk viden indenfor et givent område. De er på papiret meget dygtigere end mig, men når det kommer til det praktiske, om hvordan man laver tingende i det virkelige liv, så mangler de erfaring, og de går meget hurtigt i stå ved et givent problem.
|
|
|
Jeg kan sagtens følge dig. Som elektronikkonstruktør ser jeg også mange ganske højtuddannede folk, der ikke magter at komme fra papiret og ud i den virkelige verden. Men at skifte en sikring kræver ikke de store praktiske evner... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 25 August 2006 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Jeg kan sagtens følge dig. Som elektronikkonstruktør ser jeg også mange ganske højtuddannede folk, der ikke magter at komme fra papiret og ud i den virkelige verden. Men at skifte en sikring kræver ikke de store praktiske evner...
[/QUOTE]
Det kommer vel an på hvor mange tommelfingre man har
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja hurtig har du fulgt kubikkens netkabeleksperimenter det skulle ifølge din logik være underordnet hvilke type kabler der sidder ved apperaterne og ja man kan undre sig over at de få meter kabel har noget at sige i forhold til de mange kilometer fra elværket.
Jeg tror lidt på at så lav modstand som muligt må være sagen ellers er det vel lidt som at køre op af bakke.De fleste har nok ikke prøvet at optimere ordentligt mht. strøm så de er vant til at køre lidt op af bakke....bakken kunne måske flades lidt ud.
Jeg har måtte revidere min opfattelse nogle gange "små" ting kan godt trække noget i det samlede billede. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil gerne undskylde mit tåbelige indlæg om at forsøge sig med større sikringer..
havde glemt at apparater jo står af når de får muligheden for større strømtræk end nødvendigt 
nu vil jeg nyde mit slowblow 
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fiddoo skrev:
MRC_Hans skrev:
|
Mvh Hans
|
|
|
               Perfekt indlæg! Men der er jo åbenbart nogen som mener de har skarpe ører og kan høre ALT !
Nu har vi så netkabler og netsikringer. Jeg venter med kæmpe spænding på hvad Hifi producenterne finder på næste gang. For uanset hvad de kommer med, er der ALTID nogen som kan høre forskel, og det bliver ALTID bedre.
|
|
|
Hej Frank...
Budskabet er præsist hvad....at bien ikke kan flyve?
Eksemplet med at den "grønne pen" ikke kan gøre nogen forskel på en CD-spiller, og til trods for det sværger nogen til det. Man kan ikke tage troen fra folk. Men alligevel kan jeg sagten forstå at man prøver at beskrive virkeligheden. Videnskaben kan være et skridt denne vej. Men prøv at lytte til det alligevel, det kunne være at du fik øje på bier flyver i den have.......hvordan kan det mon være???
Jeg har altså ikke prøvet tweaket, mener at man bør høre det inden man kører modargumenter i stilling. Have lidt repekt for at man ikke kan forklare alting.....hvorfor kan vi ikke forklare vejret......have dog lidt stil og være klar over at det er ok at være kompetent uviden og alt ikke kan forklares. Tror du på gud...hvorfor, hvorfor ikke. Man kan ikke bevise noget om gud, men er alle de troende er derfor nogle fjolser?
Man kan endda sige, hvorfor "tro" på hifi, når hifi er SÅ indlysende mangelfuld? Hifi bliver da aldrig som at høre rigtig musik, men alligevel er der mennesker med en videnskablig tilgang som forsøger genskabe noget så kompleks som virkeligheden. Det er jo i sig selv absurt....især hvis man tror på videnskab, så er opgaven på forhånd en dødssejler.....ha ha. Det er fanme langt ude.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Man kan ikke bevise noget om gud, men er alle de troende nogen fjolser, videnskaben kan ikke hjælpe, kan du ? "
man kan ialtfald hurtigt fastslå - at ekstreme mængder ufattelige lidelser skyldes religion og religiøse fjolser!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må det da stoppe. 
Hvis sikringer har en virkning på lyden burde netspændignen i stik kontakten så ikke også have en virkning? Da den som nævnt før, let kan variere -10/+10 % så burde anlægget, ifølge hifi "eksperternes" logik lyde anderledes fra dag til dag afhængig af hvad netspændingen nu er i stikkontakten den pågældende dag.
Så er det jeg spørger, kan i høre den forskel i netspændingen fra stikkontakten som der altid er og nu da der ER den variation hvor meget er den "rette" sikring eller netkabel så egentlig værd?
Man undres.......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Nu må det da stoppe. 
Hvis sikringer har en virkning på lyden burde netspændignen i stik kontakten så ikke også have en virkning? Da den som nævnt før, let kan variere -10/+10 % så burde anlægget, ifølge hifi "eksperternes" logik lyde anderledes fra dag til dag afhængig af hvad netspændingen nu er i stikkontakten den pågældende dag.
Så er det jeg spørger, kan i høre den forskel i netspændingen fra stikkontakten som der altid er og nu da der ER den variation hvor meget er den "rette" sikring eller netkabel så egentlig værd?
Man undres.......
|
|
|
Hvor har du ret.... En sikring kan måske i yderste ypperlighed give en ændring på 1/100000 af hvad netspændingen varierer. Men det vil nogle folk ikke få øjnene op for. Netspændingen er jo umiddelbart udenfor ens rækkevidde at ændre, så derfor nægter folk at acceptere sådanne forhold. I stedet sidder de og bilder sig selv ind, at mikroskopiske ændringer giver kæmpe forskelle. Det er lidt religion over det. Man nægter at se de faktiske forhold i øjnene, men bilder sig selv en alternativ sandhed ind. Og når først man har bildt sig denne sandhed ind, kan ALT dækkes af den. Man skal bare sige at man kan høre forskellen. Og uanset om der er en forskel, kan man sagtens høre den, for man tror jo på den er der.
Og man kan ikke diskutere med dem, for de vil ikke se sandheden i øjnene. Ligegyldigt om de vitterligt kan høre en forskel, vil de altid blive ved at tro på den er der, og så tror de også de kan høre den. En diskussion er lige så meningsløs, som at begive sig til at diskutere med Jehovas Vidner. Ikke at jeg skal nedgøre nogen form for religion, men de har en fast beslutning, og uanset hvad vil de altid forsvare den. Også selvom der skulle komme 100% håndfaste beviser. Det er ligegyldigt for dem, for de har en fast tro, og der er jo mere mellem himmel og jord. Sådan er visse tweak-o-maner også... og i stil med alverdens religioner, kan de slet ikke selv se det.
Men tænk en gang... Det påstås at denne sikring kan forbedre lyden HELT VILDT!!! Faktisk så man bemærker den på under 2 sekunder, selv på en CD-afspiller man i forvejen har udtalt "ikke har nogen skavanker". Men gad vide hvor mange af disse "golden ears" der nogensinde ville opdage hvis en eller anden satte en standard sikring i uden de vidste det... Mit bud er at INGEN ville opdage det. Man ville sikkert kunne sidde sammen med dem, hvor de ville prøve at overbevise en om, at de virklig kunne høre den særlige High End sikring, mens de faktisk lyttede til en almindelig. Men bare det at de tror den er der, er nok til at de mener at kunne høre den.
Og jeg skal gerne gentage, at jeg hellere end gerne deltager i en blindtest, hvor jeg ville blive meget imponeret hvis nogen kunne udpege en High End sikring. Gider dog ikke rejse til sjælland for at lave testen... Med de KÆMPE lydforbedringer der skulle være, må der da også være folk på Århus-egnen der kan høre dem... __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|