Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har da også overvejet Tandberg men har ikke rigtig lyst til at skulle rode med potentielle problemer som sådan noget ældre elektronik sandsynligvis vil give hen ad vejen.
Spiller det gamle Tandberg (før 1975) ellers godt med moderne højttalere (nok effekt og kontrol/dæmpning?) eller lyder det bedst når det parres med HT'ere fra samme periode?
Hvis jeg skulle have noget skulle det være sådan noget som en TR 1000 eller Huldra 10.
Jeg kan forstå at der er rigtigt mange (nord)mænd der benytter forforstærkerdelen (det stærkeste kort?) sammen med rør-effekt?
Hmmm... Hvad med Tandberg Pre- sammen med (den der) 3020 effekt?
Edit: Hej S.R.V.!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
Slogan fra 1980: 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' Hvor er det rigtigt!  |
|
|
Jeg kan også meget godt lide denne her: "if you don´t buy McIntosh
you will regret it.
Maybe not today,
and maybe not tomorrow.
But very soon
and for the rest of your life"
Taget herfra. Sikke en ormegård! (men den spiller sikkert fint-fint).
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler  !
Det tar' sgu lidt tid at uploade fotos til imageshack, så det trak ud, men her er de:
som hun ser ud med låget af
tunerdelen vippet op
Fra neden, med bunden af
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej S.R.
Ja ImageShack kører lidt trægt fra tid til anden (try and try again).
Tak for de fine billeder!
Jeg har ikke meget (spor) forstand på elektronik men det ser da ret lækkert ud i mine øjne.
Hmmm.... Kunne være jeg alligevel skulle snuse sådan en TR 2055 op på eBay en skønne dag.
Jeg har ellers hørt at de ældre modeller (pre Huldra 11/TR 2025) skulle være at foretrække? Men jeg ville nu ikke være ked af at have sådan en 2055'er.
Kører den som den skal nu uden knas/skrat osv.?
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er lidt tam-tam med dem, men min 2055 driver ihvertfald mine 4 ohms dls'er uden at blive mere end bare lunken. Er forøvrigt dybt imponeret over de elna elektrolytter der sidder i: 30 år gamle, og de lyder langtfra færdige - vildt!! Kan da godt være de stadig bygger i den kvalitet, men jeg har sgu' ikke råd til at købe det...
Tar' hellere lidt rep med engang imellem, og blir' ved en fed gammel Tandberg
Macintosh er superfedt (uden at jeg har hørt det) , men der skal lige en lottogevinst til før jeg overhovedet behøver overveje det
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler!
Jeg var også noget nervøs for at pille - så jeg sendte den til hiend musikservice. De "rensede" den (ikke ret godt..) For 1100 kroner, og så kørte den 8 timer. Tænkte at der ikke var så meget at miste, så af med låget og på med vanten - og sværere er det altså heller ikke. Man kommer langt med en rensning, og jeg er blevet ret godt dus med den nu. Er dog stadig elektronik-spasser, men hvis der ellers er nogen der gider vejlede lidt når det bliver nødvendigt, så er jeg sgu' frisk på at forsøge at gøre det selv! Var lidt nervøs, da jeg rensede potmeter osv, og det flød ud med wd40, men den lever altså endnu, så jeg er frisk til en tur mere, når det bliver påkrævet. Går lang tid inden hiend ser mig igen  !
Har godt hørt at de nordmænd bedst kan li' at dele den op - nogen siger ligefrem at den er spids - jeg siger at det kommer an på hvad man sammenligner med. Ellers tror jeg hellere jeg må vente lidt med at udtale mig om lyden - lige nu er jeg bare oppe at køre over, at jeg har fået den op at køre  !
Der Var en lille smule knitren på et tidspunkt (30 sekunder) , og jeg skyndte at kaste mig over den og trykke/dreje på knapper, for at lokalisere kilden - det var på bas-knappen - og det gik væk igen. Men nu ved jeg så hvad jeg skal kigge på, hvis den strejker. Hvis det ikke er sværere end som så, så kan jeg da godt være med!
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men for hulen da Krenzler - du er jo også KBH, så du kigger da bare forbi en dag og hører dyret! Sværere er det da ikke
Så får du da en ide om hvad det er for noget, og jeg får lidt input - og det kan man jo altid bruge. Jeg føler mig stadig væk frem her
S.R
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller også kigger jeg bare ud til dig - Har lige tjekket dit grej, og det lyder spændende! Hvordan lyder sådan en monster-lenco
S.R
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flotte billeder,S.R  Det må du lære mig en dag,lige som du må vise mig hvad du har renset......det er ikke utænkeligt at min 2075 også kunne trænge.
Tube,du kan lidt med elektronik.Min 2075 har en lille bitte fejl......du ved,når man går over på Phono,så skal skalanål og stereolampe slukke.Det gør de også,men nu slukker tuningmeteret også,men ikke signalmeteret.Nogen ide om hvorfor pæren går ud i mit tuningmeter når jeg vil høre vinyl.....?Det sker ikke når jeg trykker Tape monitor knapperne,og det er noget den begyndte på i fredags.Jeg har dælme også haft pillet noget i den(nye lamper)
Ellers er der ikke noget at udsætte på hende.Super velspillende,meget smuk og rigtig velholdt.Det er lige mig: ) __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva dælen! Er du stadig oppe?  (S.R.)
Ja jeg har også hørt at nordmændende mener at de "nyere" receivere er lidt spidse i toppen? Men som du siger: Det kan vist kun være i forhold til det ældre Tandberg. Ud fra alt hvad jeg har læst i denne tråd (Tante Berg - I'm looking at you) har jeg svært ved at forestille mig vintage Tandberg udstyr der lyder spidst/lyst/skarpt?
Kedeligt at betale 1100,- for en (ikke så) high end service!
Ja jeg kunne da godt tænke mig at høre sådan en Tandberg - var faktisk lige ved at låne én på et tidspunkt men det opgav jeg så. Har selv haft lidt hyr med noget vintage udstyr så det tiltaler mig ikke så meget lige p.t.
Lenco'en lyder da godt - bevares, men jeg synes endnu ikke jeg har fået den til at leve op til mine høje forventninger (efter hvad jeg har læst på nettet). Den er da helt sikkert bedre end min Rotel CD-afspiller men det siger jo heller ikke alverden.
Nu skal jeg lige have min Creek 5250 tilbage fra Lydbutikken (rens/eftersyn) og så vil jeg nok prøve en bedre PU end den (noget grove) Tekni-fi K1 jeg spiller på nu. Så må jeg se...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt brugeroplysning:
Det er ingen hemlighed at der er en del godt Tandberg til salg på eBay.Personligt foretrækker jeg tysk eBay.De har 220V som os andre.eBay.com dækker især USA,men England er også med.Fra USA vil apparaterne være 110V,mens England også har 220V.Dette er skrevet da jeg selv var liiiige ved at vinde en auktion i USA,da tiøren faldt.Vandt heldigvis ikke....  Norsk QXL har en hel del(som regel meget flotte)apparater.Prisen er tit og ofte mere end det dobbelte af hvad tilsvarende apparater koster i Tyskland.Jeg er sikker på at mange af apparaterne er fra netop tysk eBay.Oveni er det ikke sikkert at det undslipper toldvæsenets falkeblik her i landet!!
Jeg har stadig til gode at høre TR1000 eller 1040/50.Men vil meget gerne høre een.Jeg kan med sindsro oplyse at de blå TR-modeller på ingen måde er skarpe eller spidse i lyden.Så havde de ikke fundet vej til min stue.Det er hele humlen ved Tandberg.De trætter aldrig dit øre-ALDRIG __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
musashi skrev:
Spændende tråd må man sige.
Jeg studsede lidt, da jeg så Tandberg... Er vookset op i et hjem med Tandberg, så det var fedt, at høre der stadig er liv i entusiasmen omkring deres produkter.
Et lille "vurdér" spørgsmål. Hvad står en 2055 i hvis man skal sælger/erhverve sig sådan en brugt?
Musashi |
|
|
Du er en heldig rad,sådan at ha' fået go' lyd ind med modermælken  Har du hørt Tandberg i dit voksne liv? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ja jeg har da også overvejet Tandberg men har ikke rigtig lyst til at skulle rode med potentielle problemer som sådan noget ældre elektronik sandsynligvis vil give hen ad vejen.
Spiller det gamle Tandberg (før 1975) ellers godt med moderne højttalere (nok effekt og kontrol/dæmpning?) eller lyder det bedst når det parres med HT'ere fra samme periode?
Hvis jeg skulle have noget skulle det være sådan noget som en TR 1000 eller Huldra 10.
Jeg kan forstå at der er rigtigt mange (nord)mænd der benytter forforstærkerdelen (det stærkeste kort?) sammen med rør-effekt?
Hmmm... Hvad med Tandberg Pre- sammen med (den der) 3020 effekt?
Edit: Hej S.R.V.!
|
|
|
Kan ikke dy mig.Begge dine ønskemodeller er i skrivende stund til salg på den blå avis.TR1000 har været der i en rum tid.Måske sælger er ved at være klar til at handle.....?  På 'hifisentralen' i Norge skamroser de allesammen Huldra 10.Du ku' jo prøve det,uden at skille dig af med det du har nu,til du er sikker på at det spiller som det skal. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker eBay.de frem for eBay.co.uk da fragtomkostningerne fra Tyskland er betydeligt lavere end fra UK.
Jeg synes også at der generelt er flere lækre vintage receivere/forstærkere fra Tyskland frem for UK.
Amerikanerne har "desværre" det meste af det fede men det synes jeg indebærer for meget besvær. Der er ellers ofte nogle fordelagtige vinderpriser (bortset fra fragtomkostninger) hvis man ved hvad man skal kigge efter (noget der er godt men ikke alt for eftertragtet/kendt).
Det gælder dog ikke lige dette monster! Sindssyg pris! Prøv lige at tjekke billedet hvor den står ved siden af en ellers ikke specielt lille Pioneer SX-727!
Ja der har længe været en del gode Tandberg ting til salg på dba men 1000,-kr. ligger lidt over et impuls-prøvekøb for mig. Hvis det var 500,-kr. var det måske en anden sag. Ok, der er også TR 200/220 men mon ikke den lige er effektsvag nok med ca. 10w pr. side ved 8ohm?
TR 1000 er vist en smule mere strømstærk end Huldra 10 men Huldra 10 har vist en klang der er en anelse mere varm/rør-agtig. Det er hvad jeg har kunnet studse mig frem til via hifisentralen.no. Hvis man kan nøjes med få watt skulle TR 200/220 vist ikke være langt efter/helt ueffen og den/de bør kunne findes til en billig penge.
Men nej, jeg skal ikke rode med mere vintage udstyr... (tror jeg nok!  )...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt vil jeg ikke anbefale noget under 20Watt,og heller ikke selvom der står Tandberg på det.Dette sagt,da det kniber med at få bassen med uden et vist minimum af Watt......Og så må jeg alligevel tilstå at min lille Sølvsuper 10 på ca 10-12 Watt spiller LÆKKERT også nede i bassen.
Har en rigtig pæn TR200 der trænger til et nyt hjem.Det kunne måske friste?Det haster dog ikke at komme af med den,men den skal videre.Får den ikke brugt.Og har stadig lidt i reserve under sengen,just in case
Iøvrigt,den Sansui gik for over 25.000 kr!!Tænk hvad forsendelsen havde kostet til Danmark,oveni  Godt nok vildt. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er lidt hul i hatten. Den der samler-mani er uden for fornufts grænse. Tænk på hvad man ellers ville kunne få for de penge.
De allerstørste modeller ryger for uforholdsvis meget i forhold til de lidt mindre modeller "nedenunder".
Der var jo kæmpe konkurrence dengang i 70'erne blandt de store japanske mærker om at lave den største og vildeste M.F. af en receiver. Jeg tror såmænd at de lidt mindre modeller spiller lige så godt (med mindre man har nogle højttalere der bare ikke kan få nok effekt - 300w/8ohm!).
Måske det også var en smule på bekostning af homogeniteten og stabiliteten når de sidste dråber watt lige skulle "klemmes" ind i sejrens navn?
Fed er den da ihvertfald!
Hvilken stand er den TR 200 i og hvordan synes du den lyder sammenlignet med den nyere TR 20xx serie?
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min TR200 er i meget flot stand.Den er bygget af to apparater.En der fungerede,men var grim,og en der var rigtig flot,men med løse forbindelser.Flot lys i alle lamperne,og træværket er teak(yderst velholdt).Jeg har en TR2025 at sammenligne med(25Watt) og der kan den ikke være med,især ikke i bunden.Men den spiller altså godt.Har du 4 eller 8 Ohm's høåjttalere?Mine Trapez'er er 8 Ohm,og der bliver den ganske forpustet.Men det tror pokker,med blot ca 15 Watt.Aldeles glimrende et sted i huset hvor der ikke skal nærlyttes den tungeste lyd  Jeg er ret ops på om bassen er med.Det er hvad Trapez'en gør ved mig.Bassen skal være iorden.Og det er den både med TR2025 og TR2075 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hej igen!
Kan godt forstå at man kan nå et punkt hvor man ikke lige gider lege med vintageudstyr, Krenzler! Var der såmænd selv for ikke ret længe siden, hvor jeg blev lidt frustreret over at det ikke virkede. Tror jeg køber en forholdsvis ny og billig reciever at ha' i baghånden til når det ikke virker, i stedet for mere af det gamle - men nu får vi se  . Sikkert er det ihvertfald, at man skal gøre op med sig selv om det er okay at det skal ha' lidt omsorg engang imellem, for det skal det altså. Hvis man ikke gider det er man nok bedre tjent med noget nyt.
Ellers noget af en voldsom sag, den Sansui! Fedt apparat, men vist lige stor nok til min stue - og prisen er da godt deropaf  . Tror du har ret i at hvis man kan nøjes med mindre end topmodellerne, så er der sparet rigtig mange penge - og synes også jeg har læst, som du siger, at det nogengange gik mere op i watt end lyd. Tandberg gik dog ikke den vej, men koncentrede sig om god lyd - og tak for det
Ja, de 1100 kr var sgu' ikke ret godt givet ud, men det er vel lærepenge. Væk er de ihvertfald..
Jamen hvis du gerne vil høre tandberg, så finder vi ud af noget, Krenzler! Ville da være spændende at få en mening om mit setup - og et par friske ører på det hele. Jeg bliver nogengange lidt i tvivl om hvor meget man kan forvente, og hvor godt det egentlig er det jeg har sat sammen. Perfekt er det ihvertfald ikke, men synes nu efterhånden det lyder fornuftigt til mine ører!
Og du skal ha' ny pu - jeg har da ellers hørt mange gode ting om K1'eren, men okay, træerne vokser altså ikke ind i himlen?
S.R
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg:
Jeg har nogle Heybrook Quartet højttalere (8 ohm) som skulle være meget nemme at trække og en aktiv sub fra Audio Pro. Den TR 200 kunne sikkert godt trække mine Heybrook men de skal nok helst have nogle flere watt i enden for at vågne op da de er ekstremt (vel)dæmpede. Kan ske jeg tager fejl. Jeg er nu også meget godt tilfreds med min Creek 5250 som jeg venter på at få tilbage fra et lille besøg hos Lydbutikken. Men ellers tak for forslaget.  Hvis jeg på noget tidspunkt kommer til at overveje en Tandberg (har den ikke et norsk kælenavn?) skal det være en model med nogle arm-muskler.
S.R Vaughan:
Jeg tror nu ikke man skal undervurdere det japanske grej fra 70'erne. Pioneer, Yamaha, Sansui, Luxman blandt andre lavede vist nogle ret vellydende receivere/forstærkere/tunere dengang.
Jamen så må jeg da hellere få lyttet til din Tandberg og høre om sådan en nordmand overhovedet kan spille (p.b.)  Jeg vil give dig ret i at det kan være sundt med et par "friske" ører. Nu er det dog ikke fordi jeg har lyttet til vildt meget forskelligt i forvejen...
K1'eren er da en god PU til 500,-kr. Men den er altså ikke "verdens bedste" (surprise!). Sporingsevnen og diskanten kunne godt ønskes bedre. Jeg synes dog den har god krop og energi. Min Ortofon VMS30MkII er klart bedre men er desværre et dårligt match sammen med min nuværende Rega arm (den lød betydeligt bedre i min SME 3009).
Jeg overvejer en Audio Technica AT-440MLa (med dejlig Micro-Linear nål) som skulle være lidt af et fund (efter 50-100 timers tilspilning) til en pris på under 100$. Det skal dog være den nye "a" model. Man skal bare ikke regne med en varm lyd.
|
Til top |
|
|