Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 15:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: SUB - 1 eller flere - plusser & minusser! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 August 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

interessant tråd, jeg er ikke i tvivl, flere er bedre! En anden fordel er, at 2 gode sube kan være have nemmere ved at møde dine højttalere højere i frekvens, hvilket gør at du kan dele langt højere end ellers. dette bevirker at dine fronter spiller mere ubesværet og din forstærker får mere overskud. En stor sub kan måske buldre mere, men i min bog er flere f.eks. 12" bedre end en 18" Men desværre så kræve flere subs meget syslen med indstillinger og puslen med opsætning inden det er på plads. En sub er altså noget nemmere at omgås. Anden detalje er servostyring af større enheder i dyere subs. Det er bestemt ikke lige min kop the, er den slags krumspring nødvendigt så har man valgt for lille enhed (eller kabinet)eller bare ikke enheder nok.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 August 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Hej MWB

Kan vi ikke lige få nogle ca. max . mål på en såkaldt "lille" og på en "stor"     ( da det jo sansynligvis kun er Manic miner alligevel, der kender (sælger?) PBSDVSVBSS.....10, 12, plus,minus ?/- osv  og som kan disse´s dimensioner  ) og hvad er budget sådan omtrent ialt for 1 eller to subbørger.

Målene på en PB10 er:

39cm wide  x 48cm high x 54cm deep

Og det er lige akkurat hvad der er plads til, hvis jeg skal placere en sub på hver side af anlægget. Bliver det en større sub, ryger den som sagt hen ved siden af sofaen.

Budgettet er 10K, det kan strækkes til 11 men hvis jeg prøver at strække det mere end det, så bliver låget på pengekassen lukket så hurtigt at jeg skal passe på fingrene

D.J. skrev:

Mener at du engang fortalte, at du godt kunne lide at spille højt ?!( hvem kan ikke det ?....ud over L.B. altså .............han må heller ikke  ),. Hvor højt ? har du en fornemmelse ? 95, 100, 105, 110 DB eller højere (kortvarige/langvarige høreskadeniveauer   )

Jeg kan ikke huske at have sagt at jeg kan li' at spille højt, men som du selv siger, hvem kan ikke det, altså undtagen L.B. der så i ren desperation har skiftet til små højttalere

Jeg har ingen lydtryksmåler - endnu - så jeg kan ikke sætte tal på. Når der skal ses hele film, så er niveauet fornuftigt højt, men ikke noget der på nogen som helst måde burde give en fornuftig sub sved på panden - eller hvor sådan nogen sveder henne

Men når jeg er alene hjemme kan jeg da også finde på, at fyre den af med nogle af de sædvanlige demo scener, tror ikke jeg behøver at nævne dem, I kender dem allesammen

kyhn skrev:

interessant tråd, jeg er ikke i tvivl, flere er bedre! En anden fordel er, at 2 gode sube kan være have nemmere ved at møde dine højttalere højere i frekvens, hvilket gør at du kan dele langt højere end ellers. dette bevirker at dine fronter spiller mere ubesværet og din forstærker får mere overskud. En stor sub kan måske buldre mere, men i min bog er flere f.eks. 12" bedre end en 18" Men desværre så kræve flere subs meget syslen med indstillinger og puslen med opsætning inden det er på plads. En sub er altså noget nemmere at omgås. Anden detalje er servostyring af større enheder i dyere subs. Det er bestemt ikke lige min kop the, er den slags krumspring nødvendigt så har man valgt for lille enhed (eller kabinet)eller bare ikke enheder nok.

Hvad angår delefrekvensen så har jeg ikke så meget at vælge imellem, jeg kan vælge mellem 80Hz og 80Hz

Mine forstærkere har også rigeligt overskud, selvom højttalerne i dag er sat til large. Har faktisk det indtryk at forstærkerne lyder bedst når de får lov til at yde lidt, men det kan igen bare være fordi det er sjovt at spille højt engang imellem.

Til gengæld kan jeg godt forestille mig, at højttalerne vil vinde noget på det. Jeg har jo to-vejs højttalere, og jeg kan sagtens forestille mig, at bas/mellemtone-enheden bliver bedre når den ikke længere skal prøve at gengive de helt dybe toner.

Jeg har selv et lidt blandet forhold til de "moderne" subwoofere der kan både det ene og det andet. Det er da smart at man kan få små kompakte subwoofere, der stadig kan spille forholdsvis dybt og med fornuftige lydtryk, med indbygget EQ osv. Velodynes DD modeller er jo klasse eksempler på den type, og skal man tage hensyn til WAF er de jo helt geniale. Problemet er bare prisen
Og det er en af grundene til, at jeg synes SVS & BK ser interessante ud. Det er relativt basale subwoofere, uden en masse smarte features, de er bare lavet "rigtigt" fra starten.
Ulempen er at de er store, til gengæld er de billige.
2 PB10 koster vel ca. det samme som en Velodyne SPL1000R, så man kan få en smart 10" eller to ikke så "smarte" 10" til samme pris.
Da jeg ikke behøver at tage hensyn til design, så ved jeg godt hvilken retning jeg hælder mest til

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 August 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i det mindste bidrage med nogle billeder der illusterer størrelsesforskellen mellem de 3 SVS modellene jeg regner med er aktuelle

Her er PB12-NSD og PB12-Plus

Og her er PB10 og PB12-NSD

Jeg vil sige at om fokus er film så er det ingen større grund for at legge pengene i en Plus, rent kvantitativt kommer PB12-NSD vistnok meget tæt på Plus. Om det står kritisk musiklytning på programmet, og man ønsker variablel tuning og ægte træfinish da kan man vurdere at tage steget op til en PB12-Plus. Om du har pladsen til den så er PB12-NSD sammen med Plus/2 de der giver flest db pr krone, og 2 PB12-NSD vil ca matche en Plus/2 output.

I preorderperioden medfølger der også en lydtryksmåler, så jeg vil påstå at PB12-NSD nok er den beste dealen lige nu, om den ikke er for stor.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Stengaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 27 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Her er PB12-NSD og PB12-Plus

Hvad pokker er det for en sub helt ude til højre ?

Til top Vis Stengaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stengaard

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 August 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det er en Dominator D8. den er i alle fald lille og sød

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Jeg tror det er en Dominator D8. den er i alle fald lille og sød

Det er en D8, så det billede på AVFORUM

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg vil sige at om fokus er film så er det ingen større grund for at legge pengene i en Plus, rent kvantitativt kommer PB12-NSD vistnok meget tæt på Plus. Om det står kritisk musiklytning på programmet, og man ønsker variablel tuning og ægte træfinish da kan man vurdere at tage steget op til en PB12-Plus. Om du har pladsen til den så er PB12-NSD sammen med Plus/2 de der giver flest db pr krone, og 2 PB12-NSD vil ca matche en Plus/2 output.

I preorderperioden medfølger der også en lydtryksmåler, så jeg vil påstå at PB12-NSD nok er den beste dealen lige nu, om den ikke er for stor.

Du kan godt have ret i, at PB12-NSD er et rigtig godt køb lige nu, men størrelsen er et problem. Så hvis jeg valgte den, så ville det blive en én sub løsning, og så synes jeg lige så godt jeg kan ofre det mere og gå efter en PB12-Plus. Så hvis det ender med SVS kommer valget til at stå mellem 2 PB10 eller én PB12-Plus.

D.J.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Okay, men da jeg aldrig har hørt en PB10, kan jeg ikke udtale mig overhovedet om den - det er jeg til gengæld sikker på, at Manic Miner kan  ( men spar os lige for de overdrevne superlativer ikk`!  - du ved : verdens bedste dit/dat, mest kvalitet af alle i pris/kvalitetsforhold  osv.  ).

Men ud af dem, jeg har hørt, solgt, testet, leget med og oplevet hos venner og bekendte er der da et par stykker som kunne ca. passe ind i dine behov/krav:

NYE:

2 stk System Audio SE200 ( skal være to stk. , da en simpelhen ikke kan lave lydtryk nok ) men også fordi, det er en ( efter egen personlige mening/ører altså ) rigtig velspillende "hifi"sub med en "stram", fast, kontant bas ( "soklen" skal være monteret som trykkammer - den kan drejes og dermed laves om til basrefleks, men det bør ikke gøres efter min mening ) . Den er ikke særlig stor ( dvs. fysisk lille nok til dine mål ) , pæn forarbejdning ( ægte træfiner i tre sorter, vistnok sort ask,cherry og ahorn !? ) og leveres med 5 års garanti fra producenten. Den´s størreste svaghed er som tidligere nævnt, mest at den ikke spiller bragende højt - derfor 2 stks  

De har vist en vejl pris omkring de 7 K, men jeg er sikker på, at med lidt henvisning til markedspriser og når du tager 2 ! burde du kunne få dem til omkring de 11 K samlet.

Brugte:

En anden sub, som har overrasket ihvertfald mig postivt er Yamaha´s  YST-SW1500 , den burde du kunne få brugt for omkring 3-5 K og ny 6-7 K . Den er måske ikke lige så "Hifi" rigtig, men den kan mose og er markant strammere, fastere og kontant i lyden, end resten af lillebrødre serien, som jeg synes er for "flommede/gumpetunge" og volumiøse i lyden  ( husk, at det er jo bare min mening ).

Ellers var der en brugt B & W ASW3000 til salg fornyligt til vist nok omkring de 6 K !?  på KSB - Den kan absolut også leverer et pænt lydtryk, måske lidt mere egnet til SS end hifi, da den igen efter egen mening, er lidt "tung" , fyldig og "basset" i lyden. Men i det prisleje, meget sub for pengene

Hvis det skal være billigt, 2 stk Dali SWA 12 brugt, igen "hifi-stramme" , men ikke det voldsomste  og dybeste lydtryk, men det vil hjælpe lidt med to ! ( og burde også passe ind under målene ?! )  

Bare lige lidt til inspiration

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

D.J. skrev:

Okay, men da jeg aldrig har hørt en PB10, kan jeg ikke udtale mig overhovedet om den - det er jeg til gengæld sikker på, at Manic Miner kan  ( men spar os lige for de overdrevne superlativer ikk`!  - du ved : verdens bedste dit/dat, mest kvalitet af alle i pris/kvalitetsforhold  osv.  ).

Ja der er ingen tvivl om, at han er en anelse SVS-frelst
Men han er ikke alene, SVS får meget gode omtalelser på diverse fora og de har også fået nogle gode test rundt omkring, så måske er der noget om snakken.

Og prisen er attraktiv, den "lille" PB10 koster ca. 5.600 hvilket ikke er galt for en sub der er i stand til at spille ned til 20Hz og levere lydtryk på 100db!

D.J. skrev:

Men ud af dem, jeg har hørt, solgt, testet, leget med og oplevet hos venner og bekendte er der da et par stykker som kunne ca. passe ind i dine behov/krav:

NYE:

2 stk System Audio SE200 ( skal være to stk. , da en simpelhen ikke kan lave lydtryk nok ) men også fordi, det er en ( efter egen personlige mening/ører altså ) rigtig velspillende "hifi"sub med en "stram", fast, kontant bas ( "soklen" skal være monteret som trykkammer - den kan drejes og dermed laves om til basrefleks, men det bør ikke gøres efter min mening ) . Den er ikke særlig stor ( dvs. fysisk lille nok til dine mål ) , pæn forarbejdning ( ægte træfiner i tre sorter, vistnok sort ask,cherry og ahorn !? ) og leveres med 5 års garanti fra producenten. Den´s størreste svaghed er som tidligere nævnt, mest at den ikke spiller bragende højt - derfor 2 stks  

De har vist en vejl pris omkring de 7 K, men jeg er sikker på, at med lidt henvisning til markedspriser og når du tager 2 ! burde du kunne få dem til omkring de 11 K samlet.

Det er helt sikkert en pæn subwoofer med høj WAF, hvilket jeg heldigvis ikke behøver at tage hensyn til

Hvis man skal tro specifikationerne, så er den kun 3db nede ved 22Hz hvilket jo er flot for sådan en lille sub, men jeg vil umiddelbart tro den ikke er gadedreng nok når der skal fyres op for den sneneste action film. Men SA er med på messen i september, så det kan da være man skulle se nærmere på den der.

D.J. skrev:

Brugte:

En anden sub, som har overrasket ihvertfald mig postivt er Yamaha´s  YST-SW1500 , den burde du kunne få brugt for omkring 3-5 K og ny 6-7 K . Den er måske ikke lige så "Hifi" rigtig, men den kan mose og er markant strammere, fastere og kontant i lyden, end resten af lillebrødre serien, som jeg synes er for "flommede/gumpetunge" og volumiøse i lyden  ( husk, at det er jo bare min mening ).

Kan godt huske at have læst nogle positive anmeldelser af nogle af Yamaha's sub'er for nogle år siden, men jeg tror det var nogle af de mindre modeller.

D.J. skrev:

Ellers var der en brugt B & W ASW3000 til salg fornyligt til vist nok omkring de 6 K !?  på KSB - Den kan absolut også leverer et pænt lydtryk, måske lidt mere egnet til SS end hifi, da den igen efter egen mening, er lidt "tung" , fyldig og "basset" i lyden. Men i det prisleje, meget sub for pengene

Hvis ikke jeg husker forkert, så er det også en ret stor kasse ik?
Synes jeg kan huske den fra HFK for nogle år siden. Meget bas men måske ikke den mest præcise bas så vidt jeg husker, men det er selvfølgelig bare baseret på et enkelt besøg i butiken, hvor den spillede med en eller anden tilfældig fil, så jeg kan jo huske forkert

Brugte B&W sub'er kunne helt sikkert godt være en mulighed, de har jo lavet en del forskellige gennem årene.

D.J. skrev:

Hvis det skal være billigt, 2 stk Dali SWA 12 brugt, igen "hifi-stramme" , men ikke det voldsomste  og dybeste lydtryk, men det vil hjælpe lidt med to ! ( og burde også passe ind under målene ?! )  

Tjae med mit budget kunne jeg jo købe 4 og stable dem to og to, så burde de nok kunne levere et fornuftigt lydtryk

Hvis jeg havde et strammere budget og musik var prioriteret højere i forhold til valg af sub, så ville jeg helt sikkert overveje dem, specielt da man kan eksperimentere for relativt få penge.
Men da filmoplevelsen er prioriteret højt, så er det lidt et minus at de ikke går så dybt.

D.J. skrev:

Bare lige lidt til inspiration

Og tak for det! Det er rart at høre om andres erfaringer, mulighederne er jo mange og det kan desvære være svært at komme til at høre produkterne på en fornuftig måde før man køber.

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Spændende tråd at følge.

Efter min mening, er der ikke nogen tvivl. Man kan ikke få for mange sub,s til film. Synes personligt at, det der altid bliver sagt med at 1 er nok, fordi man kan alligevel ikke lokalisere bas lyden, er forkert! Flere er bedre, ikke dermed sagt at det skal være højere, men bare bedre fordeling i stuen. Og ja, War of the world er en fed sub film.

Selv har jeg fire 10"subs, der går ned til 18 Hz, og det lægger en god bund

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Du kan godt have ret i, at PB12-NSD er et rigtig godt køb lige nu, men størrelsen er et problem. Så hvis jeg valgte den, så ville det blive en én sub løsning, og så synes jeg lige så godt jeg kan ofre det mere og gå efter en PB12-Plus. Så hvis det ender med SVS kommer valget til at stå mellem 2 PB10 eller én PB12-Plus.

Der er en prisforskel på 3100kr + en lydtryksmåler i mellem PB12-NSD og Plus, og den forskellen re langt større end forskellen i ydelse så lenge vi taler om film. Til musik skal du virkelig sette pris på de små detaljer for at rettfærdiggøre prisforskellen. En anden ting er at om du siden finder ud af du har plads til en ekstra så kan du gange den prisforskellen med 2. Det ved jeg alt om, jeg ville egentlig haft en Plus ekstra for symmetriens skyld, men det er for dyrt.

Om du ikke under nogen omstendigheder, hverken nu eller siden, har plads til 2 PB12-NSD så vil jeg anbefale dig at gå for 2 PB10, til film vil effekten af 2 subs være bedre, jeg har ikke prøvet med musik så det vil jeg ikke udtale mig om. Om jeg ikke husker fejl så var det en på avforum der byttede ud en Plus/2 med 2 PB10, om du vil så kan jeg styre dig i rætning af ham om du vil spørge ham om hvordan det fungerede.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Eriek skrev:

Hej.

Jeg har haft god erfaring med to hjørneplaceret basser fra gulv til loft med fire 8" pr. side.

Ved denne opstilling får man: stort membranareal = meget lav forvrængning da enhederne ikke skal bevæge sig så meget. Hjørneplacering giver fuld udnyttelse af rummets grænseflader. Det høje kabinet med flere enheder siddende over hinanden udjævner stående bølger.

Så der kan være meget at hente.

mvh.Eriek

Det lyder som en ret spændende løsning, men det er nok ikke alle stuer/rum hvor den er lige nem at få plads til! Det er desværre ikke en mulighed i min stue.

Er det noget du har billeder af?

Der er billeder i denne tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9852&PN =1&TPN=10

Det ser ret vildt ud, kunne være fedt at have i et dedikeret hjemmebiorum, men så selvfølgelig 4 i stedet for 2 - ialt 16 sub'er

Mener at High Fidelity havde nogle artikler om den type sub'er for nogle år siden, er det der inspirationen er kommet fra?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2006 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:

Spændende tråd at følge.

Efter min mening, er der ikke nogen tvivl. Man kan ikke få for mange sub,s til film. Synes personligt at, det der altid bliver sagt med at 1 er nok, fordi man kan alligevel ikke lokalisere bas lyden, er forkert! Flere er bedre, ikke dermed sagt at det skal være højere, men bare bedre fordeling i stuen. Og ja, War of the world er en fed sub film.

Selv har jeg fire 10"subs, der går ned til 18 Hz, og det lægger en god bund

4 10" - det lyder som en rimelig vild hjemmebio

Er det hjemmebyggede sub'er eller hvad bruger du?

ManicMiner skrev:
MichaelWB skrev:

Der er en prisforskel på 3100kr + en lydtryksmåler i mellem PB12-NSD og Plus, og den forskellen re langt større end forskellen i ydelse så lenge vi taler om film. Til musik skal du virkelig sette pris på de små detaljer for at rettfærdiggøre prisforskellen. En anden ting er at om du siden finder ud af du har plads til en ekstra så kan du gange den prisforskellen med 2. Det ved jeg alt om, jeg ville egentlig haft en Plus ekstra for symmetriens skyld, men det er for dyrt.

Jeg er helt enig i, at det bliver dyrt hvis man på sigt skal have 2 stk PB12-Plus, men det er på den anden side stadig billigere en at købe en Velodyne DD'er!

Som sagt tidligere, hvis jeg kun køber en, så vil målet være at købe den bedste jeg har råd til, også selvom jeg kommer til at betale relativt meget for en lille forskel. Sådan er det jo med vores hobby, når man når til i vist niveau, så bliver små forbedringer dyre.
Når sub'en er på plads, så er det ikke planen at der skal ske de store udskiftninger på lydsiden i et stykke tid, og jeg vil ikke risikere at sidde med fornemmelsen af, at jeg skulle have udnyttet budgettet fuldt ud frem for at spare en lille smule og så ende med noget jeg ikke er helt tilfreds med.

ManicMiner skrev:

Om du ikke under nogen omstendigheder, hverken nu eller siden, har plads til 2 PB12-NSD så vil jeg anbefale dig at gå for 2 PB10, til film vil effekten af 2 subs være bedre, jeg har ikke prøvet med musik så det vil jeg ikke udtale mig om. Om jeg ikke husker fejl så var det en på avforum der byttede ud en Plus/2 med 2 PB10, om du vil så kan jeg styre dig i rætning af ham om du vil spørge ham om hvordan det fungerede.

Teoretisk set kunne jeg jo godt få plads til 2 PB12-NSD, men så ville den ene ende ved siden af sofaen. Alternativt skulle højttalerne skiftes med mindre standerhøjttalere, på standere der ikke fylder for meget og så kunne der blive plads der hvor der i dag er plads til 2 PB10'er.

Men for det første er der ingen plan om at skifte højttalere, det vil blive alt for dyrt at få noget der kan konkurrere med dem jeg har. For det andet ville 2 PB12-NSD overskride det godkendte budget og så ville jeg aldrig få fred til at nyde dem

Det kunne helt sikkert være interessant at høre om erfaringer med 2 PB10. Det lyder dog lidt vildt at gå fra topmodellen til to af bundmodellerne!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 August 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Han har ikke sagt noget om hvorfor han byttede subs, men du finder ham her

http://avforum.no/forum/member.php?find=lastposter&t=814 4

Det stemmer meget godt at jo mere det koster jo mindre får man for pengene. Det er the law of diminishing returns. Jeg har feks set Ron eller Tom fra SVS sige at en Plus er 90% af ydelsen af en Ultra for 60% af prisen. Men jeg kender også så altfor godt følelsen af at å ha købt en for lille modell. Den gangen jeg bestilte PB10en var det egentlig en Plus jeg ville ha men jeg turte ikke at bruge så mange penger på et produkt som jeg strengt taget ikke viste ret meget om.

Er det sådan at forstå at du har 2 pladser hvor du har bestemt at der skal stå en eller flere subs? Min erfaring er den at tit kommer ikke subben til å stå der hvor man troede at den skulle være fordi lyden ikke fungerer der. Med 2 subs har du selvfølgelig muligheden for at pladsere subbene 2 ikke optimale steder og la de udfylle hinanden, men der er uanset ingen garanti for at de vil fungere der hvor du håber at de skal stå

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Det stemmer meget godt at jo mere det koster jo mindre får man for pengene. Det er the law of diminishing returns. Jeg har feks set Ron eller Tom fra SVS sige at en Plus er 90% af ydelsen af en Ultra for 60% af prisen. Men jeg kender også så altfor godt følelsen af at å ha købt en for lille modell. Den gangen jeg bestilte PB10en var det egentlig en Plus jeg ville ha men jeg turte ikke at bruge så mange penger på et produkt som jeg strengt taget ikke viste ret meget om.

Er det sådan at forstå at du har 2 pladser hvor du har bestemt at der skal stå en eller flere subs? Min erfaring er den at tit kommer ikke subben til å stå der hvor man troede at den skulle være fordi lyden ikke fungerer der. Med 2 subs har du selvfølgelig muligheden for at pladsere subbene 2 ikke optimale steder og la de udfylle hinanden, men der er uanset ingen garanti for at de vil fungere der hvor du håber at de skal stå

Du har helt ret i, at det slet ikke er sikkert at det fungerer der hvor jeg gerne vil have de skal stå, men jeg har et begrænset antal muligheder når det gælder placering, så jeg må jo prøve at få det bedst mulige ud af de placeringer.

Min nuværende "sub" står mellem anlægget og den venstre højttaler og det fungerer umiddelbart meget godt. Der er plads til en sub på den anden side mellem anlægget og den højre højttaler.
Hvis jeg ender med 2 mindre subwoofere er det de placeringer jeg vil starte med.

Hvis det er en større sub = større end PB10, så er der reelt kun 2 placeringsmuligheder. Den ene er ved siden af sofaen, ind mod den venstre væg og den anden mulighed er bag sofaen.
Bag sofaen er en dårlig løsning, da sub'en der vil være lidt i vejen, jeg tror heller ikke det er en god placering, da det er lige ud for åbningen til resten af stuen.

Som jeg har nævnt tidligere, er der som sådan ikke noget galt i at placere en sub ved siden af sofaen, jeg har bare 2 bekymringer i den sammenhæng. Den ene er, at sub'en er så tæt på lyttepositionen, at den gør for meget opmærksom på sig selv.
Det andet er, at det er sværere at integrere den med højttalerne med den placering.
Begge dele kan meget vel være ubegrundede.

Jeg har forøvrigt lige et spørgsmål til den måde du har placeret din sub på!
Har du eksperimenteret med, hvilken vej portene vender?
Og hvis du har, hvilken forskel oplevede du?

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 August 2006 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
ManicMiner skrev:

Du har helt ret i, at det slet ikke er sikkert at det fungerer der hvor jeg gerne vil have de skal stå, men jeg har et begrænset antal muligheder når det gælder placering, så jeg må jo prøve at få det bedst mulige ud af de placeringer.

Min nuværende "sub" står mellem anlægget og den venstre højttaler og det fungerer umiddelbart meget godt. Der er plads til en sub på den anden side mellem anlægget og den højre højttaler.
Hvis jeg ender med 2 mindre subwoofere er det de placeringer jeg vil starte med.

Hvis det er en større sub = større end PB10, så er der reelt kun 2 placeringsmuligheder. Den ene er ved siden af sofaen, ind mod den venstre væg og den anden mulighed er bag sofaen.
Bag sofaen er en dårlig løsning, da sub'en der vil være lidt i vejen, jeg tror heller ikke det er en god placering, da det er lige ud for åbningen til resten af stuen.

Som jeg har nævnt tidligere, er der som sådan ikke noget galt i at placere en sub ved siden af sofaen, jeg har bare 2 bekymringer i den sammenhæng. Den ene er, at sub'en er så tæt på lyttepositionen, at den gør for meget opmærksom på sig selv.
Det andet er, at det er sværere at integrere den med højttalerne med den placering.
Begge dele kan meget vel være ubegrundede.

Jeg har forøvrigt lige et spørgsmål til den måde du har placeret din sub på!
Har du eksperimenteret med, hvilken vej portene vender?
Og hvis du har, hvilken forskel oplevede du?

M.h.t. placering af subs ved siden af sofaen, vil jeg bare sige at det for mig fungerer optimalt + behøver ikke budkicker i sofaen Nej seriøst... Jeg mener bestemt også 2 subs er en go' løsning for mere symetrisk bas uanset om det er til ss eller st. Har selv 2 stk. 10" hurtige og præcise... Hvad er det man siger? (hellere lille og vågen end stor og doven)

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 August 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun positive erfaringer med at ha subben ved siden af sofaen, faktisk så tenker jeg at købe et lengere kabel i morgen, og flytte subben indtil sofaen en dag når jeg gidder.

Her er et eksempel på sub ved siden af sofaen

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag%20johnsen

Om det fungerer godt nok for ham, så burde det fungere for de fleste

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2006 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Siden jeg allerede har postet nogle billeder i denne tråden for at illustere størrelsesforskellem mellem de forskellige SVS subbene poster jeg ennu et selv om det ikke har nogen direkte kobling til topic.

Det er PB12-NSD og SB12-Plus. SB12 er så lille som en lukket 12" sub kan blive (35cm bred  x 35cm høj x 37.5cm dyb). Måske kan billedet bruges af de der vurderer at bytte ud en lille lukket med noget større

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Hvor har du fundet det billede? Jeg troede ikke at man kunne købe SB12 endnu.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Det er fra en tråd over på hometheatershack. Det er hjemme hos Wayne Pflughaupt der har fået udleveret en PB12-NSD, en SB12-Plus og et sæt SBS for at skrive en test

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes