| Forfatter |
|
svenderik Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Scatcat ! Har du ikke lyst til at fortælle lidt mere om Ortofon MC15 Super MkII ....... tænker på at købe ! Jeg er også lidt nysgerrig efter din oplevelse af Project Tube Box II med NOS og selvfølgelig ......ikke mindst hvorfor den skal udskiftes ??? er den god nok til prisen og du går bare en prisklasse op eller hvad ?
 __________________ Musica est vera philosophia,
meditatio astra continua.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror ikke Scatcat skrev om MC15, men det gjorde jeg. Hvad kan jeg sige? Det er et kup til prisen. Den sporer rigtig godt (koret i slutningen af Mike Oldfield´s Hergest Ridge er en dræber-test), den er neutral, dynamisk og med meget lav rillestøj. I forhold til den gamle Denon DL160 er den super frigjort og åben, i en helt anden klasse. Jeg vil tro, at de store forskelle til de dyrere Kontrapunkt modeller overvejende vil vise sig ved de store symfoniske værker. Jeg har ikke kritisk lyttet på Rondo Red endnu, og i alle tilfælde bytter jeg ikke pickuperne om endnu, selvom det kommer. Der bliver nok en stor test-dag, hvor der lyttes på alle fire kombinationer af mine to Thorens og to Ortofon - måske får den gamle Beogram 2000 lov til at være med (verdens flotteste pladespiller).
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jazzman Du skriver at MC15 er 19mm top-nålespids, frit hængende. Rega er 14 mm. Hvordan indstiller jeg lige højden ? Det er vel over bagatelgrænsen ? Tak for tippet med Mike Oldfield, det er sådanne små hints der er guld værd når man kæmper med denne vanskelige materie.
__________________ Musica est vera philosophia,
meditatio astra continua.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Februar 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenderik skrev:
Hvordan indstiller jeg lige højden?
Sætter en skive mellem arm og plint, tror jeg. Hvad siger I andre?
Det er vel over bagatelgrænsen?
Ja, det tror jeg også.
Tak for tippet med Mike Oldfield
Selv tak! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
jeg tror ikke Scatcat skrev om MC15, men det gjorde jeg. Hvad kan jeg sige? Det er et kup til prisen. Den sporer rigtig godt (koret i slutningen af Mike Oldfield´s Hergest Ridge er en dræber-test), den er neutral, dynamisk og med meget lav rillestøj. I forhold til den gamle Denon DL160 er den super frigjort og åben, i en helt anden klasse. Jeg vil tro, at de store forskelle til de dyrere Kontrapunkt modeller overvejende vil vise sig ved de store symfoniske værker. Jeg har ikke kritisk lyttet på Rondo Red endnu, og i alle tilfælde bytter jeg ikke pickuperne om endnu, selvom det kommer. Der bliver nok en stor test-dag, hvor der lyttes på alle fire kombinationer af mine to Thorens og to Ortofon - måske får den gamle Beogram 2000 lov til at være med (verdens flotteste pladespiller).
|
|
|
Ja, det var dig der skrev om den. Men hyler lige med i koret om den PU.
Man kan groft sige at MC15 forener MM´ens og MC´ens forcer i en. Dynamik og neutralitet kontra varme og spilleglæde. Sådan oplevede jeg den. Og til prisen; simpelt hen et scoop. 
Har jeg nævnt at jeg stadig savner den?  __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 03:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenderik skrev:
Hej Scatcat ! Har du ikke lyst til at fortælle lidt mere om Ortofon MC15 Super MkII ....... tænker på at købe ! Jeg er også lidt nysgerrig efter din oplevelse af Project Tube Box II med NOS og selvfølgelig ......ikke mindst hvorfor den skal udskiftes ??? er den god nok til prisen og du går bare en prisklasse op eller hvad ?
|
|
|
Svar på MC15 findes i tråden oven over.
Ang. Project. Om den skal skiftes. Nok ikke. Nænner det ikke. I sig selv en fremragende RIAA til prisen. Men efter den fik 803S rør smækket på kom der helt andre boller på supppen mht. musikalitet, krop og varme. Især stemmer og mellemtonelejet fik et gigantløft, som jeg mener man skal længere op i prisklassen for at få.
Samme oplevelse fik jeg da jeg skiftede rør i min head amp. Havde overvejet at skifte Sennheiser HD-959 ud til fordel for HD-600/650. Efter der kom Brimar rør i den er det droppet
Den RIAA jeg køber er faktisk billigere end den nuværende. Men har store forventninger til den. Et relativt nyt mærke på det danske marked. Og fik en indskydelse om at den ville jeg da lige prøve af. Den er traditionelt opbygget og uden rør (men vejer dæleme hele 3 kg ). Men nu må vi se til den tid  __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 03:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amari PS-100?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damnn. Give that man a cigar
Amari PS-100:

Måtte godt have været PS-300. Men så havde prisen ligesom forladt jordens overflade
Amari PS-300

__________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 08:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
jazzman skrev:
|
jeg tror ikke Scatcat skrev om MC15, men det gjorde jeg. Hvad kan jeg sige? Det er et kup til prisen. Den sporer rigtig godt (koret i slutningen af Mike Oldfield´s Hergest Ridge er en dræber-test), den er neutral, dynamisk og med meget lav rillestøj. I forhold til den gamle Denon DL160 er den super frigjort og åben, i en helt anden klasse. Jeg vil tro, at de store forskelle til de dyrere Kontrapunkt modeller overvejende vil vise sig ved de store symfoniske værker. Jeg har ikke kritisk lyttet på Rondo Red endnu, og i alle tilfælde bytter jeg ikke pickuperne om endnu, selvom det kommer. Der bliver nok en stor test-dag, hvor der lyttes på alle fire kombinationer af mine to Thorens og to Ortofon - måske får den gamle Beogram 2000 lov til at være med (verdens flotteste pladespiller).
|
|
|
Ja, det var dig der skrev om den. Men hyler lige med i koret om den PU.
Man kan groft sige at MC15 forener MM´ens og MC´ens forcer i en. Dynamik og neutralitet kontra varme og spilleglæde. Sådan oplevede jeg den. Og til prisen; simpelt hen et scoop. 
Har jeg nævnt at jeg stadig savner den? 
|
|
|
Jeg kaster mig lige ud i at mene noget her. Har haft både DL-110, DL-160 og MC15 S II. Efter min ringe mening er begge d´herrer DL lidt for runde og bløde og "britiske" i lyden. De savner detaljer og er ikke neutrale. MC15 S II har mere dynamik, som nævnt ovenfor, og har meget mere styr på f.eks. akustiske guitarer og messingblæsere. MC15 S II mister først grebet, når den præsenteres for større klassiske værker. Den kan ikke helt adskille de enkelte instrumenter og mangler en lille smule i toppen. Men ja. Til prisen er den god og kan klart anbefales, hvis man leder efter en PU i det prisleje.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kaster mig lige ud i at mene noget her. Har haft både DL-110, DL-160 og MC15 S II. Efter min ringe mening er begge d´herrer DL lidt for runde og bløde og "britiske" i lyden. De savner detaljer og er ikke neutrale. MC15 S II har mere dynamik, som nævnt ovenfor, og har meget mere styr på f.eks. akustiske guitarer og messingblæsere. MC15 S II mister først grebet, når den præsenteres for større klassiske værker. Den kan ikke helt adskille de enkelte instrumenter og mangler en lille smule i toppen. Men ja. Til prisen er den god og kan klart anbefales, hvis man leder efter en PU i det prisleje. [/QUOTE] blå fisk: på hvilken arm/pladespiller har du prøvet de tre nævnte pickupper? Synes du at det er nemt at skille de forskellige intrumenter i et symfoniorkester "live" når de alle tager godt fat på en gang ? Jeg synes nogen gange live musik kan være ligeså problematisk som optaget musik! __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Den Blå Fisk Forum Bruger


Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var på min gamle NAD 533.
Ja det kan være svært og jeg sidder nok også og sammenligner med det jeg har nu (AT-OC 10), der er i en noget anden prisklasse. Og det er pladespilleren i øvrigt også.
Det korte af det lange er, at jeg ikke brød mig om DL´erne og kun havde dem i kort tid. Den DL-160 jeg havde, købte min bror (Rega P2 og NAD RIAA) og han er vældigt tilfreds. Smag og behag er forskellig!
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
Den RIAA jeg køber er faktisk billigere end den nuværende. Men har store forventninger til den. Et relativt nyt mærke på det danske marked. Og fik en indskydelse om at den ville jeg da lige prøve af. Den er traditionelt opbygget og uden rør (men vejer dæleme hele 3 kg |
|
|
Krenzler gættede, at det var en Amari, men hvad koster den?????????
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder mig til at høre om Amari'en Scatcat. Jeg har selv kig på denne...  Mener at Amarien koster ca. 1600: kr. Man kan se priserne på highend-sound.dk
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Amari PS-300 gain:
MM 32 dB (<- er det ikke lidt lavt?).
MC 60 dB.
High output MC'ere falder da lidt imellem 2 stole eller hvad?
Hvordan ser data for PS-100 ud?
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Amari PS-300 gain:
MM 32 dB (<- er det ikke lidt lavt?). MC 60 dB.
High output MC'ere falder da lidt imellem 2 stole eller hvad?
Hvordan ser data for PS-100 ud?
|
|
|
Aner det ikke.
Men kommer hjem i aften med en ny pladespille   __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Specifikationer for PS-100 RIAA MC indgang: Følsomhed: &n bsp; 0,35 mV svarer til 350 mV udgangs niveau ved 1 kHz Indgangs impedans: 200 ohm Signal/støj: > 85 dB uvejet
MM indgang: Følsomhed: &n bsp; 3,5 mV svarer til 350 mV udgangs niveau ved 1 kHz Indgangs impedans: 47 kohm Signal/støj: > 98 dB uvejet
Måske nogen kan oversætte til dB??
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger


Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er den Amari pladevasker god? og har du noget af Amari hjemme.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Amari PS-300 gain:
MM 32 dB (<- er det ikke lidt lavt?). MC 60 dB.
High output MC'ere falder da lidt imellem 2 stole eller hvad?
Hvordan ser data for PS-100 ud?
|
|
|
MM forstærkningen bør nok være min. 36dB, gerne 40dB da mange moderne pick-up'er har et lavere output end ældrer konstruktioner. Selv med 40dB's forstærkning vil et skift til cd typisk give et højere lydtryk. I virkeligheden er det cd maskinernes 2V+ ud der er problemet så man kan jo indføre et dæmpningsled på den udvalgte indgang (cd) Tunere og båndmaskiner giver sjældent samme niveauspring
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Specifikationer for PS-100 RIAA MC indgang: Følsomhed: &a mp;n bsp; 0,35 mV svarer til 350 mV udgangs niveau ved 1 kHz Indgangs impedans: 200 ohm Signal/støj: > 85 dB uvejet
MM indgang: Følsomhed: &a mp;n bsp; 3,5 mV svarer til 350 mV udgangs niveau ved 1 kHz Indgangs impedans: 47 kohm Signal/støj: > 98 dB uvejet
Måske nogen kan oversætte til dB??
|
|
|
0,35 mV til 350 mV er en forstærkning på 1000 gange = 60dB 3,5 mV til 350 mV er en forstærkning på 100 gange = 40dB
De opgivne SN støjtal på hhv. 85 og 98dB uvejet virker noget optimistiske?
(Min Accuphase MC/RIAA er opgivet til 95dB IHF vejet ved kun 30 dB forstærkning og den siger ikke en lyd. Ved de ca. 60dB forstærkning er den opgivet til 80dB igen IHF-vejet).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 13 Februar 2008 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Glæder mig til at høre om Amari'en Scatcat. Jeg har selv kig på denne... Mener at Amarien koster ca. 1600: kr. Man kan se priserne på highend-sound.dk 
|
|
|
Og efter sidste forlydende skulle de befinde sig et sted på Atlanterhavet eller Stillehavet. (et eller andet hav) (bare ikke havets bund).
Kan nu synge som Oswald Helmuth "Så kom dog hjem, åhhhhh kom dog hjem" __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |