| Forfatter |
|
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
så må du love at fortælle os mere om den når du har lyttet til den janils
Hvorfor er tangential arme altid så korte ? det er ikke særligt hensigtsmæssige med bulede plader
|
|
|
Har du tænkt på Sporingsvinklen og antiskating? eller mangel på. 
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et billede af noget der ligner en 14" træarm. Ser ud som om den er snittet i hånden "I snat it myself!". Virker umiddelbart meget primitivt også med de mange kuglelejekugler der fungerer som kontravægte. Bemærk også de røde stykker tape til fastgørelse af det udvendige kabel. Det må kunne gøres mere smart!
Man kan sige meget om desinget, men entusiast det er han da!
http://www.audiohagel.dk/index/details.php?image_id=293
Der er flere billeder på www.audiohagel.dk (under Frinds 2)
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Damn den er grim!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så spiller den - Ortofon Windfeld. Den kan de afgjort være stolte af - en pickup i topklassen med en stram og meget afslørende men på samme tid afslappet gengivelse.

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer. |
|
|
Jeg kender umiddelbart kun B&O med lange tangential arme, men de har vist også aktiv fremførsel. De korte tangentialarme jeg har set, er kun fremført af pladerillerne og i en sådan skal massen vel holdes nede!?
Er der nogen der har god erfaring med tangentialarme?
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 21 Marts 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsell var relativt lange - særligt de første. Spiller selv med sådan en.
ET var lidt kortere ligesom Air Tangent og Goldmund, mens Rockports næsten er på længde med den oprindelige Forsell.
Rockport må vel betegnes som det ultimative indenfor tangentialarme sammen med Forsell, Goldmund og Air Tangent.
Hvis man tager Claraudios så er det så vidt jeg ved en videreudvikling af Souther armen ... den er meget kort med alle de fordele og ulemper der følger med. Jeg har kun lyttet til Clearaudio en gang, mens jeg har haft fornøjelsen af Souther armen flere gange.
De helt korte arme lider under problemer med bulede plader, der giver voldsomme skift i VTA, og generelt er de efter min vurdering ikke på niveau med de længere arme (der er nævnt ovenfor).
Men når man kommer ud i længde så er der naturligvis også ulemper ... det samme som gælder for de alm. arme ... 9" eller 12".
Det er imidlertid min vurdering at moderne pickupper normalt har det bedst i lettere arme og kortere ... mens tilhængere af gamle typer måske kan have gavn af længere arme - SME 12" mm.. De helt korte er dog ikke helt optimale .. ifølge min bog!.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i sagens natur fulgt tangential armene siden jeg selv købte en Forsell i 1988.
Af de korte kan nævnes Souther/Claraudio Rauna Cantus (svensk). Ret korte B&O. Af det jeg kalder mellemlange er Eminent Techonoligies (sikkert stavet forkert), Goldmund og Ait Tangent + nyere (senere Forsell). Af de længere er så Forsell og Rockport.
Det er vel en proces ... Souther er meget tidlig ... ligeså er Goldmund. Forsell har vel dannet skole for de luftbårne, hvor Forsell selv og Air Tangent + Rockport er det bedste...
Der er ingen tvivl om at princippet er det rigtige ... men problemet er fremdriften ... luft lejring giver en mindre vægtig bas .. ultimativt ... mekanisk giver andre problemer.
Umiddelbart så er det Forsell, AirTangent og Rockport som i sidste ende har løst gåden bedst, hvis man skal tro eksperterne.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger


Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Raskolnikov skrev:
krenzler skrev:
Gad faktisk ikke at have den stående. Så ville jeg til enhver tid foretrække en Garrard 301 med en god arm eller noget helt tredje.
|
|
|
Det gad jeg godt nok heller ikke! Hvis det var så besværligt ved jeg at jeg villle høre mindre musik. Desuden ville kæresten nok aldrig sætte noget på... Det her er et klart eksempel på at tekniken fuldstændigt har overtaget glæden ved musik.  Tænk hvis man skulle rense sin PU hver gang man hørte en side! 
Denne derimod er smuk:
http://www.youtube.com/watch?v=jj80jep42oI&feature=relat ed
|
|
|
Nålen skal renses ved hver pladeside !!
|
|
|
Ahh kommer til at tænke på om du mener at man bare skal fjerne tydelig støv? For så er vi enige! Mener bare ikke man skal gøre den ren med en lille børste med væske på ved hver pladeside... __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Jeg har i sagens natur fulgt tangential armene siden jeg selv købte en Forsell i 1988.
Af de korte kan nævnes Souther/Claraudio Rauna Cantus (svensk). Ret korte B&O. Af det jeg kalder mellemlange er Eminent Techonoligies (sikkert stavet forkert), Goldmund og Ait Tangent + nyere (senere Forsell). Af de længere er så Forsell og Rockport.
Det er vel en proces ... Souther er meget tidlig ... ligeså er Goldmund. Forsell har vel dannet skole for de luftbårne, hvor Forsell selv og Air Tangent + Rockport er det bedste...
Der er ingen tvivl om at princippet er det rigtige ... men problemet er fremdriften ... luft lejring giver en mindre vægtig bas .. ultimativt ... mekanisk giver andre problemer.
Umiddelbart så er det Forsell, AirTangent og Rockport som i sidste ende har løst gåden bedst, hvis man skal tro eksperterne.
Bundy
|
|
|
Hej Bundy
Jeg kender de fleste af de omtalte arme, men desværre kun gennem læsning og billeder. Jeg hidtil kun leget med radialarme, men har fået en tangentialarm ind. Derfor mine spørgsmål.
Har du erfaring med svaghederne ved mekanisk fremføring hos tangentialarme? Bl.a. lydmæssigt.
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heg har lyttet til Goldmund mange gange tilbage i tiden, men kender ikke nogen der har den/dem idag. De lavede flere arme - T3 (1979). T3F en opdatering fra 1986 er den mest kendte - T5 er mindre kendt og udbredt. Så vidt jeg ved blev armene udviklet af Pierre Lurne, som senere selv lavede nogle mekaniske tangentialarme - SL5 tror jeg den hed.
Man må vel sige at Goldmund dengang var noget af det bedste, men blev vel lidt overhalet i mindten af 1980'erne af de luftbårne arme.
Ulempen ved de fleste menkaniske arme er åbenlyse, idet man jo skal have et system der sikrer og styrer fremdriften - et system som der er lavet mange bud på. Det kan laves ... men det er klart dyrere end at lave en luftbåren arm - hvis det skal laves ordentligt. Når det er sagt så har de luftbårne arme også deres svagheder.
En sidste ting er prisen på disse arme .. det er ligesom at der var en tendens til at prisen blev skruet helt vildt op så snart der var tale om en tangentialarm. Idag findes der relativt billige varianter, men tager man f.eks. Air Tangent så har jeg set den til 65.000 svenske pesetas .. hvilket må siges at være ... bekosteligt!.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bundy
Under alle omstændigheder ville det være godt at høre de forskellige arme derhjemme, men vist en noget nær umulig opgave. Jeg vil nu engang ved lejlighed få afprøvet den lyd mæssige forskel mellem tangential og radial arm. Hmm..hvornår mon jeg lige for taget mig sammen til dette. 
Tak for du ville dele din viden og indsigt.
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik,
Det var så lidt.
Selvom jeg i snart 20 år har haft en Forsell arm, så må jeg sige, at man ikke kan sige noget endegyldigt om hvad der er bedst.
Jeg har lyttet til radial-arme som gjorde det lige så godt som tangentialarmene, så selvom der er en ubestridelig teoretisk fordel - så giver det sig ikke udslag i en banebrydende kvalitetsforskel.
Indenfor tangential verdenen er det fremdrift-systemet der sætter rammen. Luftarmene har lidt samme karakteristika i lyden (selvom der også er stor kvalitetsforskel der), idet jeg endnu har til gode at høre en luftarm med den ultimative vægt i den dybe bas. Til gengæld kan disse arme skabe et 3D lydbillede som er fantastisk ... det er nok det jeg er faldet for.
Mit bud er dog, at luftarmene stadig kan forbedres ... har bl.a. set at nogen er begyndt at arbejde med højere lufttryk, hvilket alt andet lige må give et bedre mekanisk stabilitet/kobling og derved også grundlag for en bedre gengivelse i basområdet.
Har selv eksperimenteret en del med luft-flow til armen og her er der også meget at hente ... kald mig bare NØRD.
Men tilbage til det du skrev .. regn ikke med at du kan lave en sammenligning og så vil du få svaret på hvordan radial lyder i forhold til tangential. Dertil er armene indenfor hver kategori for forskellige. Men det er jo sjovt at prøve ...
Faldt i øvrigt over en sjov artikel ...
http://www.soundfountain.com/amb/ttrabco.html
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bundy
Fed artikel - den tygger jeg på med interesse . Tak for at tage den med her på siden.
Nej, du har ret i at jeg ikke kan få et endegyldigt svar på hvordan tangential lyder i forhold til radial. Det er der heldigvis for mange idéer og tekniske løsninger til. Hvilket jo også gør at vi aldrig bliver færdig med vores interesse-skøøønt. Men jeg kan få en forestilling om samme firmas evne til at lave tangential og radial arme, og de lydmæssige forskelle, og det er en viden jeg er nysgerrig efter.
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
MG-1 er vel ikke så dyr igen for en luftbåren tangential-arm? Dyrere end hvis man kan finde ud af at bygge en Ladegaard men alligevel...
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
MG-1 er vel ikke så dyr igen for en luftbåren tangential-arm? Dyrere end hvis man kan finde ud af at bygge en Ladegaard men alligevel...
|
|
|
Ja, der faktisk en del gode bud på disse arme, og denne her er da overkommelig - rent prismæssigt. Efter de tekniske oplysninger at dømme ser det også ud til, at de har styr på værktøjerne.
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer. |
|
|
Hej r-l-b
Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 Marts 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rytmik skrev:
r-l-b skrev:
| sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer. |
|
|
Hej r-l-b
Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.
Mvh. Troels |
|
|
og jeg stavede som en brækket arm - jeg tor jeg holder mig til 12" arme __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Rytmik skrev:
r-l-b skrev:
| sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer. |
|
|
Hej r-l-b
Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.
Mvh. Troels
|
|
|
og jeg stavede som en brækket arm - jeg tor jeg holder mig til 12" arme
|
|
|
Hej r-l-b
Vil du give en opsumering af deine erfaringer med henholdvis 9" og 12" arme, ja måske også 10"?
Mvh. Troels
|
| Til top |
|
| |