Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 21:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller - entusiaster! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 144
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
så må du love at fortælle os mere om den når du har lyttet til den janils

Hvorfor er tangential arme altid så korte ? det er ikke særligt hensigtsmæssige med bulede plader

Har du tænkt på Sporingsvinklen og antiskating? eller mangel på. 

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Her er et billede af noget der ligner en 14" træarm. Ser ud som om den er snittet i hånden "I snat it myself!". Virker umiddelbart meget primitivt også med de mange kuglelejekugler der fungerer som kontravægte. Bemærk også de røde stykker tape til fastgørelse af det udvendige kabel. Det må kunne gøres mere smart!

Man kan sige meget om desinget, men entusiast det er han da!

http://www.audiohagel.dk/index/details.php?image_id=293

Der er flere billeder på www.audiohagel.dk
(under Frinds 2)

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Damn den er grim! 

__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Så spiller den - Ortofon Windfeld. Den kan de afgjort være stolte af - en pickup i topklassen med en stram og meget afslørende men på samme tid afslappet gengivelse.

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.

Jeg kender umiddelbart kun B&O med lange tangential arme, men de har vist også aktiv fremførsel. De korte tangentialarme jeg har set, er kun fremført af pladerillerne og i en sådan  skal massen vel holdes nede!?

Er der nogen der har god erfaring med tangentialarme?

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Forsell var relativt lange - særligt de første. Spiller selv med sådan en.

ET var lidt kortere ligesom Air Tangent og Goldmund, mens Rockports næsten er på længde med den oprindelige Forsell.

Rockport må vel betegnes som det ultimative indenfor tangentialarme sammen med Forsell, Goldmund og Air Tangent.

Hvis man tager Claraudios så er det så vidt jeg ved en videreudvikling af Souther armen ... den er meget kort med alle de fordele og ulemper der følger med. Jeg har kun lyttet til Clearaudio en gang, mens jeg har haft fornøjelsen af Souther armen flere gange.

De helt korte arme lider under problemer med bulede plader, der giver voldsomme skift i VTA, og generelt er de efter min vurdering ikke på niveau med de længere arme (der er nævnt ovenfor).

Men når man kommer ud i længde så er der naturligvis også ulemper ... det samme som gælder for de alm. arme ... 9" eller 12".

Det er imidlertid min vurdering at moderne pickupper normalt har det bedst i lettere arme og kortere ... mens tilhængere af gamle typer måske kan have gavn af længere arme - SME 12" mm.. De helt korte er dog ikke helt optimale .. ifølge min bog!.

Bundy 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Tak Bundy

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har i sagens natur fulgt tangential armene siden jeg selv købte en Forsell i 1988.

Af de korte kan nævnes Souther/Claraudio Rauna Cantus (svensk). Ret korte B&O. Af det jeg kalder mellemlange er Eminent Techonoligies (sikkert stavet forkert), Goldmund og Ait Tangent + nyere (senere Forsell). Af de længere er så Forsell og Rockport.

Det er vel en proces ... Souther er meget tidlig ... ligeså er Goldmund. Forsell har vel dannet skole for de luftbårne, hvor Forsell selv og Air Tangent + Rockport er det bedste...

Der er ingen tvivl om at princippet er det rigtige ... men problemet er fremdriften ... luft lejring giver en mindre vægtig bas .. ultimativt ... mekanisk giver andre problemer.

Umiddelbart så er det Forsell, AirTangent og Rockport som i sidste ende har løst gåden bedst, hvis man skal tro eksperterne.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Raskolnikov skrev:
krenzler skrev:
Music4life skrev:
the dream - MEN HOLD KÆFT DET TAGER LANG TID GAB, GAB, GAB

http://www.youtube.com/watch?v=VZM8iNTZruY&feature=relat ed


Gad faktisk ikke at have den stående. Så ville jeg til enhver tid foretrække en Garrard 301 med en god arm eller noget helt tredje.

Det gad jeg godt nok heller ikke! Hvis det var så besværligt ved jeg at jeg villle høre mindre musik. Desuden ville kæresten nok aldrig sætte noget på...
Det her er et klart eksempel på at tekniken fuldstændigt har overtaget glæden ved musik.
Tænk hvis man skulle rense sin PU hver gang man hørte en side!

Denne derimod er smuk:

http://www.youtube.com/watch?v=jj80jep42oI&feature=relat ed



Nålen skal renses ved hver pladeside !!


Ahh kommer til at tænke på om du mener at man bare skal fjerne tydelig støv? For så er vi enige!
Mener bare ikke man skal gøre den ren med en lille børste med væske på ved hver pladeside...


__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Jeg har i sagens natur fulgt tangential armene siden jeg selv købte en Forsell i 1988.

Af de korte kan nævnes Souther/Claraudio Rauna Cantus (svensk). Ret korte B&O. Af det jeg kalder mellemlange er Eminent Techonoligies (sikkert stavet forkert), Goldmund og Ait Tangent + nyere (senere Forsell). Af de længere er så Forsell og Rockport.

Det er vel en proces ... Souther er meget tidlig ... ligeså er Goldmund. Forsell har vel dannet skole for de luftbårne, hvor Forsell selv og Air Tangent + Rockport er det bedste...

Der er ingen tvivl om at princippet er det rigtige ... men problemet er fremdriften ... luft lejring giver en mindre vægtig bas .. ultimativt ... mekanisk giver andre problemer.

Umiddelbart så er det Forsell, AirTangent og Rockport som i sidste ende har løst gåden bedst, hvis man skal tro eksperterne.

Bundy

Hej Bundy

Jeg kender de fleste af de omtalte arme, men desværre kun gennem læsning og billeder. Jeg hidtil kun leget med radialarme, men har fået en tangentialarm ind. Derfor mine spørgsmål.

Har du erfaring med svaghederne ved mekanisk fremføring hos tangentialarme? Bl.a. lydmæssigt.

Mvh. Troels

 

 

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Heg har lyttet til Goldmund mange gange tilbage i tiden, men kender ikke nogen der har den/dem idag. De lavede flere arme - T3 (1979). T3F en opdatering fra 1986 er den mest kendte - T5 er mindre kendt og udbredt. Så vidt jeg ved blev armene udviklet af Pierre Lurne, som senere selv lavede nogle mekaniske tangentialarme - SL5 tror jeg den hed.

Man må vel sige at Goldmund dengang var noget af det bedste, men blev vel lidt overhalet i mindten af 1980'erne af de luftbårne arme.

Ulempen ved de fleste menkaniske arme er åbenlyse, idet man jo skal have et system der sikrer og styrer fremdriften - et system som der er lavet mange bud på. Det kan laves ... men det er klart dyrere end at lave en luftbåren arm - hvis det skal laves ordentligt. Når det er sagt så har de luftbårne arme også deres svagheder.

En sidste ting er prisen på disse arme .. det er ligesom at der var en tendens til at prisen blev skruet helt vildt op så snart der var tale om en tangentialarm. Idag findes der relativt billige varianter, men tager man f.eks. Air Tangent så har jeg set den til 65.000 svenske pesetas .. hvilket må siges at være ... bekosteligt!.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej Bundy

Under alle omstændigheder ville det være godt at høre de forskellige arme derhjemme, men vist en noget nær umulig opgave. Jeg vil nu engang ved lejlighed få afprøvet den lyd mæssige forskel mellem tangential og radial arm. Hmm..hvornår mon jeg lige for taget mig sammen til dette.

Tak for du ville dele din viden og indsigt.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Rytmik,

Det var så lidt.

Selvom jeg i snart 20 år har haft en Forsell arm, så må jeg sige, at man ikke kan sige noget endegyldigt om hvad der er bedst.

Jeg har lyttet til radial-arme som gjorde det lige så godt som tangentialarmene, så selvom der er en ubestridelig teoretisk fordel - så giver det sig ikke udslag i en banebrydende kvalitetsforskel.

Indenfor tangential verdenen er det fremdrift-systemet der sætter rammen. Luftarmene har lidt samme karakteristika i lyden (selvom der også er stor kvalitetsforskel der), idet jeg endnu har til gode at høre en luftarm med den ultimative vægt i den dybe bas. Til gengæld kan disse arme skabe et 3D lydbillede som er fantastisk ... det er nok det jeg er faldet for.

Mit bud er dog, at luftarmene stadig kan forbedres ... har bl.a. set at nogen er begyndt at arbejde med højere lufttryk, hvilket alt andet lige må give et bedre mekanisk stabilitet/kobling og derved også grundlag for en bedre gengivelse i basområdet.

Har selv eksperimenteret en del med luft-flow til armen og her er der også meget at hente ... kald mig bare NØRD.

Men tilbage til det du skrev .. regn ikke med at du kan lave en sammenligning og så vil du få svaret på hvordan radial lyder i forhold til tangential. Dertil er armene indenfor hver kategori for forskellige. Men det er jo sjovt at prøve ...

Faldt i øvrigt over en sjov artikel ...

http://www.soundfountain.com/amb/ttrabco.html

Bundy  

 

 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej Bundy

Fed artikel - den tygger jeg på med interesse . Tak for at tage den med her på siden.

Nej, du har ret i at jeg ikke kan få et endegyldigt svar på hvordan tangential lyder i forhold til radial. Det er der heldigvis for mange idéer og tekniske løsninger til. Hvilket jo også gør at vi aldrig bliver færdig med vores interesse-skøøønt. Men jeg kan få en forestilling om samme firmas evne til at lave tangential og radial arme, og de lydmæssige forskelle, og det er en viden jeg er nysgerrig efter.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

MG-1 er vel ikke så dyr igen for en luftbåren tangential-arm? Dyrere end hvis man kan finde ud af at bygge en Ladegaard men alligevel...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
MG-1 er vel ikke så dyr igen for en luftbåren tangential-arm? Dyrere end hvis man kan finde ud af at bygge en Ladegaard men alligevel...

Ja, der faktisk en del gode bud på disse arme, og denne her er da overkommelig - rent prismæssigt. Efter de tekniske oplysninger at dømme ser det også ud til, at de har styr på værktøjerne.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.

Hej r-l-b

Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 Marts 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:

r-l-b skrev:
sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.

Hej r-l-b

Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.

Mvh. Troels



og jeg stavede som en brækket arm - jeg tor jeg holder mig til 12" arme


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 589
Sendt: 24 Marts 2008 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Rytmik skrev:

r-l-b skrev:
sporingsvinklen bliver vel ikke mindre af at den bliver længere når bare den kører i et vinkelret spor - med en lag arm kan man jo undgå noget af det wow/flütter der opstår ved bullede plade og en meger kort arm som fx den på revox b790 so rilmed er lavet så den ikke kan bruge en pladestrammer.

Hej r-l-b

Ja, det kan jeg godt se... Jeg var vist ikke helt klar i øverste etage.

Mvh. Troels



og jeg stavede som en brækket arm - jeg tor jeg holder mig til 12" arme

Hej r-l-b

Vil du give en opsumering af deine erfaringer med henholdvis 9" og 12" arme, ja måske også 10"?

Mvh. Troels

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik
 

<< Forrige Side af 144 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes