| Forfatter |
|
ehapa Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo masser af dejlige ord angående denne vtaf på nettett.... super kvalitet, jeg fik min samtidig med min nye pladespiller og pick-up , så desværre har jeg ikke noget at sammenligne den med.....ikke andet at jeg synes det lyder fedt.
Jeff Kane, Clearaudio Evolution Turntable, email 7/13/04:
"I put off installing the VTAF for the longest time... Was afraid to trash my
P25 etc etc etc. Well, I just got a Clearaudio Evolution and got REALLY tired of doing the
'ol up and down with the VTA adjustors it had on it so the Dremel and I got busy.
Funny that I wouldn't touch the P25 but I dove right in on the Clearaudio. As for the sonics...
Well just the ability to adjust VTA on the fly is a HUGE boon but for what ever reason
(decoupling the arm from the plinth maybe?) the noise level has dropped and the imaging
is quite a bit more focused and defined now... I definitely heard an improvement with the VTAF...
LOVE it! P.S. The setup looks PERFECT on the Clearaudio as it matches their
hardware 100%... It looks like something they would've done. VERY nice.
Will be placing an order for a VTAF for the P25."
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Wymax skrev:
....... at det lever op til Mark Baker's ideologi om ikke at spænde armen alt for meget fast  |
|
|
Undskyld men er kæden ikke hoppet af? Hvis alt skal være "løst" hvorfor så ikke bare bruge en klat silikone til at montere pickuppen. Armens lejer kunne så passende være elastikker og man finder bare en stor gummibøsning til lejet i pladespilleren. Det her går simpelhen over min forstand.
En arm skal side FAST så energien kan transporteres væk fra armen og ned til plinten som "sinker" energien og omdanner den til varme. Sidder den løst, vil arme reflektere energien og sende den tilbage til pickuppen, hvor den forsinket vil skabe et lydmæssigt bidrag. Desuden vil atl "løst" nødvendigvis skabe et fejlsignal, da pickuppen ikke ved om det er rillemodulation eller om bevægelserne komme fra andre kilder i/på selve pladespilleren.
Noget helt andet er det så, om man synes dette "ekko" giver et lydmæssigt bidrag der kan bruges til noget. |
|
|
Jo, kæden er hoppet af! Men det koster kun $150 for dette stunt... Det er billigt for at få en skrue løs!  Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 05 August 2008 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scatcat skrev:
Scatcat skrev:
| Synes der har været lidt stille herinde.
Men har nu fået endnu en plov til hytten. Er nu oppe på 5 

Lidt pudsning og en ny PU. Så kører det igen.
|
|
|
En lille update på mine anstrengelser. Turtle Wax er fortrindelig til at pudse plinten op med. Har så bestilt en AT440 Mla PU i england (da jeg ikke kunne få den Shelter 201 med hjem jeg var blevet lovet). Og en Trigon Vanguard MkII er anskaffet second hand (3 mdr. gammel) Bliver interessant at høre den combo |
|
|
Hvorfor er ventetid så irriterende???? Kom nu PU. Kom nu RIAA  __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Wymax skrev:
....... at det lever op til Mark Baker's ideologi om ikke at spænde armen alt for meget fast  |
|
|
Undskyld men er kæden ikke hoppet af? Hvis alt skal være "løst" hvorfor så ikke bare bruge en klat silikone til at montere pickuppen. Armens lejer kunne så passende være elastikker og man finder bare en stor gummibøsning til lejet i pladespilleren. Det her går simpelhen over min forstand.
En arm skal side FAST så energien kan transporteres væk fra armen og ned til plinten som "sinker" energien og omdanner den til varme. Sidder den løst, vil arme reflektere energien og sende den tilbage til pickuppen, hvor den forsinket vil skabe et lydmæssigt bidrag. Desuden vil atl "løst" nødvendigvis skabe et fejlsignal, da pickuppen ikke ved om det er rillemodulation eller om bevægelserne komme fra andre kilder i/på selve pladespilleren.
Noget helt andet er det så, om man synes dette "ekko" giver et lydmæssigt bidrag der kan bruges til noget. |
|
|
Selv om Mark Baker anbefaler at man ikke skruer armen alt for fast, så sidder den i hvert fald heller ikke løst - men man kan sagtens tage fat i armen og dreje den lidt. Så vidt jeg kan bedømme er MB en seriøs mand der går meget op i sit arbejde, så jeg tror næppe at det er noget han bare lige har fundet på.
Men analogien til silikone og elastikker er nu lidt søgt - det må du indrømme. Bortset fra det er der jo mange der prøver med diverse materialer der ikke nødvendigvis giver et "fast" resultat, herunder f.eks. Cartridge Man's Isolator mellem arm og pickup, og den er der jo mange der synes om også.
Hvorvidt denne VTAF har indflydelse på lyden eller ej må jeg jo så danne mig et billede af.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
janils skrev:
| Undskyld men er kæden ikke hoppet af? |
|
|
Jo, kæden er hoppet af! Men det koster kun $150 for dette stunt... Det er billigt for at få en skrue løs!  |
|
|
I skal være velkomne til at synes at kæden er hoppet af, det er jo et frit forum...
Nu har jeg så i stedet valgt at være fordomsfri og afprøve denne VTAF, primært for nemt at kunne justere VTA, også ifm. monteringsøjemed, og skulle der eventuelt ryge lidt ekstra vellyd med i posen skal det da være velkomment.
Konstruktionen går, kort fortalt, ud på at man sætter et ekstra rør på armbasen og afslutter/fastmonterer det med en efterfølgende "ring". Udenpå dette ekstra rør kører der så en justeringsskive, dvs. det er den man justerer VTA med. Dette ekstra rør passer så ned i en brønd, der er den del der skal ned i plinth'ens armbase. Tolerancerne er små og skulle ifølge producenten være ubetydelige.
Som ehapa skriver kan man finde en del materiale om dingenoten på nettet, bare søg på VTAF.
Det kan godt være at nogle synes at en 5-øre skal vendes, drejes, pudses, vendes igen, pudses på højkant osv. (tilføj selv floskler ad libitum hvis ønsket) inden den bruges, men jeg kan godt lide at forsøge nogle ting uden at lade mig begrænse af "normal" tankegang - and that's it. Jeg har såmænd endda betalt 210$, idet OL-versionen koster 30 mere, plus ekstra 30 til teflon-udgaven. Og husk endelig også de godt 18$ til fragt, så du kan korse dig endnu mere.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Nilau skrev:
janils skrev:
| Undskyld men er kæden ikke hoppet af? |
|
|
Jo, kæden er hoppet af! Men det koster kun $150 for dette stunt... Det er billigt for at få en skrue løs!  |
|
|
I skal være velkomne til at synes at kæden er hoppet af, det er jo et frit forum...
Nu har jeg så i stedet valgt at være fordomsfri og afprøve denne VTAF, primært for nemt at kunne justere VTA, også ifm. monteringsøjemed, og skulle der eventuelt ryge lidt ekstra vellyd med i posen skal det da være velkomment.
Konstruktionen går, kort fortalt, ud på at man sætter et ekstra rør på armbasen og afslutter/fastmonterer det med en efterfølgende "ring". Udenpå dette ekstra rør kører der så en justeringsskive, dvs. det er den man justerer VTA med. Dette ekstra rør passer så ned i en brønd, der er den del der skal ned i plinth'ens armbase. Tolerancerne er små og skulle ifølge producenten være ubetydelige.
Som ehapa skriver kan man finde en del materiale om dingenoten på nettet, bare søg på VTAF.
Det kan godt være at nogle synes at en 5-øre skal vendes, drejes, pudses, vendes igen, pudses på højkant osv. (tilføj selv floskler ad libitum hvis ønsket) inden den bruges, men jeg kan godt lide at forsøge nogle ting uden at lade mig begrænse af "normal" tankegang - and that's it. Jeg har såmænd endda betalt 210$, idet OL-versionen koster 30 mere, plus ekstra 30 til teflon-udgaven. Og husk endelig også de godt 18$ til fragt, så du kan korse dig endnu mere. |
|
|
Hej Wymax... Under alle omstændigheder bliver det interessant at høre om dine indtryk, når du har fået din VTAF. Jeg går ud fra, at du fortæller lidt, når du er kommet så vidt? Normalt er jeg faktisk ret 'open minded' når det gælder diverse tweaks, men som janils så rigtigt skriver - gælder det om at få vibrationer ledt væk fra pickup'en hurtigst muligt. Og dét er altså vanskeligt gennem en 'løs' kobling... Du vil helt sikkert få en anden lyd. Og det er naturligvis op til dig at vælge dén du synes bedst om, uanset om den er opnået på en 'forkert' måde! :-) Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 06 August 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hvis det er vanskeligt at lede vibrationerne væk gennem en løs kobling ..... hvad sker der så i en luftbåren tangentialarm, som vel kan betragtes som det ultimativt løse ophæng - Forsvinder vibrationerne eller opstår de slet ikke ? Hvem har et bud på dette - Mvh Svend Erik
__________________ Musica est vera philosophia,
meditatio astra continua.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Under alle omstændigheder bliver det interessant at høre om dine indtryk, når du har fået din VTAF. Jeg går ud fra, at du fortæller lidt, når du er kommet så vidt? |
|
|
Jeg fik det hele monteret mandag, og efter lidt lytning er jeg i tvivl... Første indtryk var at der manglede lidt punch, men samtidig virkede lyttevinduet højere og friere. Det kan sagtens være resultatet af en lidt mere nøje VTA-justering, da jeg først monterede armen efter den var kommet i hus var VTA bare sådan lidt på slump fordi jeg vidste at jeg skulle have VTAF monteret inden længe.
Den dybeste bas virker heller ikke så magtfuld længere - måske også grundet ny VTA.
Til sidst er der dynamikken... Den synes jeg mangler noget, i forhold til hvad jeg husker.
Det er sgu svært at sammenligne når der går et stykke tid imellem indtrykkene. Nu får den lov til at sidde et stykke tid, så jeg kan lære lyden lidt nøjere at kende (armen er jo også ny), og så prøver jeg at skifte tilbage og se hvad der så sker. Det er dejligt at kunne justere VTA uden at skulle afmontere armen, men skulle det gå ud over lyden duer det jo ikke 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
svenderik skrev:
Hej Hvis det er vanskeligt at lede vibrationerne væk gennem en løs kobling ..... hvad sker der så i en luftbåren tangentialarm, som vel kan betragtes som det ultimativt løse ophæng - Forsvinder vibrationerne eller opstår de slet ikke ? Hvem har et bud på dette - Mvh Svend Erik
|
|
|

Vel den mest stabile luftbårne arm, men der andre eksempler på luftbårne arme der ikke blot ligger på en luftpude men er omsluttet 360 grader. Bettjeningsmæssigt er det dog et misfoster.
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 08 August 2008 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så blev pladespiller nr. 5 sat i drift.

Denon DP47F monteret med en AT440Mla PU. Og den spiller mildes talt r**** ud af bukserne. Er overrasket over hvor meget vellyd der er i den PU. Og så til den pris.
Men farven!!! Troede at 70´erne var et overstået kapitel?
Denne RIAA er så indkøbt og sat til dette setup:

Trigon Vanguard II. Har også testet den sammen med Project 1Xpression og Denon DL 103 PU´en. Og den giver lydmæssigt min Project Tube Box II "baghjul på den store klinge". Project RIAA´en er god (rigtig god), men kommer til kort overfor Trigon´en. Den har lige mere af det hele. Men man finder også hurtig ud af at kabler har meget at sige.
Og så lige de gamle pladespillere i hytten (hvis i skulle have glemt dem)hehehe:
Luxman PD-282 med Ortofon M2Red i en Yamamoto headshell:

Project 1Xpression med Denon DL-103:

Luxman PD-277. Pt. PU løs. Men har en Tekni-Fi K1 liggende. Automatikken driller stadig(har opgivet det), så den fungerer som en Luxman PD-272. Og så er armen en Micro Seiki TA-1. Alene armen gjorde at jeg købte den.

Luxman PD-290 med Ortofon OM10. (billedet er fra nettet). Pladespillen står hos mine forældre pt. Faktisk er det den første Luxman pladespiller jeg købte i sin tid (1985). Som man kan se en del Luxman´er i samlingen. Ikke fordi det er de bedste. Men har altid haft en forkærlighed for disse relativt simple pladespillere.

Og så en Micro Seiki BL-31 monteret med Grado Black som blev solgt igen. Egentligt synd, for den spillede sq også fint.

Hvorfor så alle disse pladespillere? Hmmm, som r-l-b siger: Man kan aldrig have for mange!! På nær Luxman PD-290 er alle de andre købt indenfor det sidste års tid. Hmm, den købebacille __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
svenderik Forum Bruger


Bruger siden: 26 Oktober 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 09 August 2008 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjørn jeg kender flere velfungerende systemer, men det var jo ikke det der var spørgsmålet.... mvh svend erik
__________________ Musica est vera philosophia,
meditatio astra continua.
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 09 August 2008 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Tråden er virkelig lang og jeg har ikke læst det hele, så jeg ved ikke om der allerede er en der har linket til denne skrivelse oppe fra Gert, men det er virkeligt godt beskrevet, så skulle det nu ske der er en der har linket til den før ja så gør det sikkert ikke noget at gøre det igen.
http://www.highend-sound.com/tips_tricks/detail.asp?iType=1& amp; amp;iAd=7
Mvh
JMJ
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |
ehapa Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 18 August 2008 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Nilau skrev:
| Under alle omstændigheder bliver det interessant at høre om dine indtryk, når du har fået din VTAF. Jeg går ud fra, at du fortæller lidt, når du er kommet så vidt? |
|
|
Jeg fik det hele monteret mandag, og efter lidt lytning er jeg i tvivl... Første indtryk var at der manglede lidt punch, men samtidig virkede lyttevinduet højere og friere. Det kan sagtens være resultatet af en lidt mere nøje VTA-justering, da jeg først monterede armen efter den var kommet i hus var VTA bare sådan lidt på slump fordi jeg vidste at jeg skulle have VTAF monteret inden længe.
Den dybeste bas virker heller ikke så magtfuld længere - måske også grundet ny VTA.
Til sidst er der dynamikken... Den synes jeg mangler noget, i forhold til hvad jeg husker.
Det er sgu svært at sammenligne når der går et stykke tid imellem indtrykkene. Nu får den lov til at sidde et stykke tid, så jeg kan lære lyden lidt nøjere at kende (armen er jo også ny), og så prøver jeg at skifte tilbage og se hvad der så sker. Det er dejligt at kunne justere VTA uden at skulle afmontere armen, men skulle det gå ud over lyden duer det jo ikke 
Wymax, hvordan går det med VTAF..?? Har du nogle lytteindtryk .
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ehapa skrev:
Wymax, hvordan går det med VTAF..?? Har du nogle lytteindtryk . |
|
|
Ikke flere end dem jeg allerede har nævnt Jeg har desværre ikke meget tid at gøre godt med, så det er lidt sparsomt med lyttetimerne.
Mit næste træk er at få lavet en ny topplade til armbasen så jeg kan montere armen uden VTAF. Den gamle kan desværre ikke bruges da hullet var lidt for stort - det passede egentlig ok til den gamle OL, men den nye har en VTA-adjuster med en slags locking nut nedenunder der kun lige knap ikke passer ned i hullet, så det er en anelse upræcist.
Hvornår? Måske i weekenden, men den er også "packed with fun", dvs. jeg har andet på paletten 
PS! Forbandet være at mellemrumstangenten uforvarende opretter indlægget! 
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har jo gået den vej i mange år ... først LP'er, så special presninger på 45 omdr/min. og nu er de her ..... første plade i 50 år på 5 stk. 10" 78 omdrejnnger skiver samt en CD.
På den anden side så er musikken lige så gammel. 3 unge mennesker er stærkt inspireret af deres far opvokset med den gode gamle motown og jazz, blue tradtion.
Du kan hører masser af deres musik og se det fine vintage udstyr de anvender til optagelse samt til at skære deres egen 78 RPM skiver med.
http://www.myspace.com/kittydaisyandlewis
Der er også link til hvor pladerne kan købes, men er du til mere almindelige 33 omdrejning findes det også.
Our album is out now - inc. a proper 5x10" 78rpm record album!
Our album is OUT NOW on CD, 12" LP, download and a proper 1940s style hard-back record album featuring five 10" records which play at 78rpm (& a free CD copy of the album) - the first of its kind to be made in over 50 years!
You can get it in most record shops and here are some links to where you can buy it online...
CD, LP or 78 Album: http://www.recordstore.co.uk/sundaybest/home.jsp?depth=0& ;SearchField=ARTIST&Search=Kitty+Daisy+%26+Lewis __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dumt spørgsmål:
Kan de afspilles med almindelig PU?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, tror jeg nok de kan. Er dog lidt i tvivl om de så har normal RIAA korrektion eller de bare er optaget lineært som de gamle 78'ere? De er dog på vinyl ... ikke lakplader!
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må der da være fuld knald på dynamikken! KAPOW! Kan du ikke teste dem for HF
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har kige betilt en  __________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 19 August 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
og nu på dansk:jeg har lige bestilt et exemplar
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |