| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 11 Januar 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
tja - måske - den får ikke mere en 15 volt (130eren 129eren fik kun 12 volt)
Den er ikke high end, men til de 1400 vi fik den til i "gruppe indkøb" så er den alle pengen værd - jeg er ikke så meget inden i de dimser der inden i de enkelte dele, men den ligner måske mere noget fra en pc end gammeldags elektronik
Jeg har lige hørt båndet fra båndstafetten igen - og pqrs optagelse med Bellari direkte i båndoptageren går flot igennem - han brugte en OM30 super pickup lige som jeg gjorde, men min gik gennem Revox b750 mk IIs riaa - og jeg tror næsten hans lyder bedre
egentlig synes jeg OM 30 super er lidt kedelig, men til at optage plader til bånd og cd er den fin
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RUMMEL:
Har nu fortaget nogle forsøg.
- Sættes HT i et andet rum, pumper 12" stadig når der skrues op.
- Spiller jeg med en blank testplade pumper HT ikke
- Finder at korrekt justering af antiskating ved brug af blank testplade kan minimere lidt at HT pumper, men de pumper stadig.
Konklusionen er, at det er skæringen på pladen, samt evt tracking, man skriver flere steder på nettet om rummel fra de 331/3 når pladen skæres - det skal nok passe med ca 3 Hz.
Læste også et sted på nettet, at problemet typisk er på HT med port, og jeg husker noget med en sok - så puttede en sok i porten og vupti var membranen klippe fast.
Downloadede manualen på min Marantz 2252B, phono preamp skulle være korrekt RIAA, så er ikke meget for at sætte en box mellem kilde og HT, vil jo alt andet lige misfarve lyden.
Kan iøvrigt anbefale denne site, hvor jeg gratis downloaded manualerne:
http://www.hifiengine.com/
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Armresonnans bidrager typisk med et peak på 12db, hvilket er temmeligt meget. Det kunne være forklaringen på dine ukontrollable membraner. Dæmpekar kan hjælpe lidt på problemet, men den bedste løsning er en arm med antiresonnator i form af magnetisk/elektrisk eller mekanisk dæmpning (spiral eller bladfjeder). Selv har jeg en arm afledt af Technichs EPA 100 armen (spiralfjeder) og det virker skal jeg hilse og sige
< =text/>
.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
|
Hej!
Armresonnans bidrager typisk med et peak på 12db, hvilket er temmeligt meget. Det kunne være forklaringen på dine ukontrollable membraner. Dæmpekar kan hjælpe lidt på problemet, men den bedste løsning er en arm med antiresonnator i form af magnetisk/elektrisk eller mekanisk dæmpning (spiral eller bladfjeder). Selv har jeg en arm afledt af Technichs EPA 100 armen (spiralfjeder) og det virker skal jeg hilse og sige < =text/> .
|
|
|
Da rumlen er subsonic nede i nogle Hz er det måske mere elegant med et subsonic filter, eller en løsning ude ved HT, fremfor voldsomme indgreb i spillen. Men positivt er det at der tilsyneladenede ikke kommer rummel fra motor eller drev. Er ikke sikker på et sænkekar vil løse problemet, men det kunne prøves.
Man skulle mene det er muligt med et filter der eksempelvis skærer brat ved 15Hz, og ikke påvirker resten eller frarver lyden. Indtil videre bruger jeg sokkerne
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej entusiaster, Jeg vil bygge en remdrevet grammofon med 'udvendig' motor ud af bl.a. en pladetallerken (ja, jeg ved godt at den kun er 10'', men sådan er det i første omgang) og motor fra en Connoisseur BD1 og montere den med en Acos Lustre Gst-1 arm, jeg har liggende. Til at forstå, hvor (og hvordan) armen skal sidde, har jeg tænkt mig at bruge denne (her ikke målfaste) "Mounting termplate" - som fundet på nettet:  Som det fremgår af templaten skal fastgøringspladen/slæden placeres ret på en akse gående fra pladens centrum. Logisk og fint nok: så får man den bedste udnyttelse af slædens potentiale. Men hvordan kan det være at på alle billeder af monterede Lustre Gst-1 arme, jeg har kunne finde på nettet, sidder fastgørenspladen (og slæden) let på skrå eller ligefrem med siden til aksen fra centrum? Selv på min (og på r-l-b's som er på billedet herunder) Inertia grammofon, som er født med Lustre armen, sidder den slet ikke efter templaten:  Hvad er rigtig her og hvad er forkert? PQR PS: jeg skal nok lave en tråd om projektet, når jeg kommer i gang. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Peter, jeg synes også det lyder mærkeligt, jeg tror, grunden til at den tit er monteret "skævt" er fordi armen ellers ville stikke ud over kanten af plinthen når den var i dens armrest. jeg tror ikke det betyder så meget om du montere den skævt eller ej, så længe den kan nå ind over pladen, men jeg synes da også det lyder meget mærkeligt. det ville ikke give meget mening at montere den som det bliver foreslået i manualen af tonearmen da det simpelthen ser helt forkert ud når armen er placeret i armresten...
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe jeg må se at få gjort noget ved den 13" arm
Jeg tror bare templaten indekerer afstand fra armens standards indstillede omdrejningspunkt og centertappen - vinklingen betyder ikke noget
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg tror bare templaten indekerer afstand fra armens standards indstillede omdrejningspunkt og centertappen - vinklingen betyder ikke noget
|
|
|
Tak for hurtig respons til r-l-b og santashooter. Jeg har endnu ikke undersøgt det, men arm-restet kan vel drejes i forhold til slæden? Vinklingen må betyde noget. Er den f.eks. vandret på aksen, vil overhang ikke ændre sig noget af betydning, når slæden skubbes frem og tilbage. Og den 13'' arm, er det ikke (stadigvæk) bare en Thorens arm der er sat på Gst-1eren? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Tak for hurtig respons til r-l-b og santashooter.
Jeg har endnu ikke undersøgt det, men arm-restet kan vel drejes i forhold til slæden?
Vinklingen må betyde noget. Er den f.eks. vandret på aksen, vil overhang ikke ændre sig noget af betydning, når slæden skubbes frem og tilbage.
Jo det har du nok ret i
Og den 13'' arm, er det ikke (stadigvæk) bare en Thorens arm der er sat på Gst-1eren?
jo det er bare pjank
PQR
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Well, jeg synes ikke at det vælter ind med bud på, hvordan Lustre armens base/slæde skal sidde! Jeg har i stedet googlet lidt på Lustre'ns dyrere fætter, SME-armen, og der vist ingen trivl om at en SME arms base skal 'pege' mod pladetallerkenens pivot og midte. Se bare denne Denon grammon, som er klargjort til SME:  Jeg må se at få Lustre-armen af Inertia'en og se om basen lader sig dreje i forhold til f.eks. arm-holdet. PQR
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
madsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Well, jeg synes ikke at det vælter ind med bud på, hvordan Lustre armens base/slæde skal sidde !
Jeg har i stedet googlet lidt på Lustre'ns dyrere fætter, SME-armen, og der vist ingen trivl om at en SME arms base skal 'pege' mod pladetallerkenens pivot og midte.
Se bare denne Denon grammon, som er klargjort til SME:

Jeg må se at få Lustre-armen af Inertia'en og se om basen lader sig dreje i forhold til f.eks. arm-holdet.
PQR
|
|
|
Man kan faktisk også montere basen parrelel med med siderne ifølge SME (det gælder ihvertfald Serie III armen). det du viser er det "rigtige", det er nemmere at justere
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
madsen skrev:
| Man kan faktisk også montere basen parrelel med med siderne ifølge SME (det gælder ihvertfald Serie III armen). det du viser er det "rigtige", det er nemmere at justere |
|
|
Tak for det. Jeg har nu armen af og det er faktisk ikke muligt at sætte armen som skabelonen viser, for så ville man ikke kunne få højdejusteringen (VTA) i helt i bund. Jeg har nærlæst manualen (som fundet på vinylengine.com), og det viser sig også, at skabelonen først bruges til at finde det punkt, armen drejer om - man stikker en "gimlet" gennem punkt b, holder den der og drejer så sit ark og sætter mærker af til de fire skruehuller. Men det er fortsat rigtigt, at den største effekt af slædebasen fås, hvis den sidder parallelt med aksen til pladetallerkenes center. Så kom jeg dertil. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke bare bruge Inertia'en som skabelon - det fungerer jo fint på den ?
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| Kan du ikke bare bruge Inertia'en som skabelon - det fungerer jo fint på den ?
|
|
|
Altså r-l-b, Kan vi være sikker på at det fungerer på Inertia'en bare fordi nogle svenskere har påstået og gjort det? Men du må jo vide det, siden du nu har (mindst) to Inertia'er. Men sig mig lige: var den seneste af dine Inertia'er også med Lustre-arm? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Januar 2009 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej den tredie var med en sort arm - relativ enkelt måske unipivot - plastik center metal rør - men knækket ret meget så den er svær at identificiere - men nu det er ude af busken - hvis nogen mangler stumper til en Inertia så er det bare at sige til
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 18 Januar 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har der været skiftedag på en af plovene. Luxman PD-282 m/Ortofon M2Red

Nu med Audio Technica OC9ML/MkII

For hulan, hvor det lyder.........godt Og Yamamoto Headshell´en forblev på. Intet som guldskruer, glitter, mørkt træ og dårlig smag.
Man kan så diskutere om en OC9 er overkill til en PD-282. Tjaaa, jeg synes sq det spiller og holder 100% __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luxmans pladespillere er så flotte at de kan tåle lidt af hvert - så pimp my turntable endte ret godt for dig og lyder det ligeså godt så er det bare
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Luxmans pladespillere er så flotte at de kan tåle lidt af hvert - så pimp my turntable endte ret godt for dig og lyder det ligeså godt så er det bare  |
|
|
Yes Sir!!! Vi snupper lige et mere for Prins Knud, Close up: __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
scott4 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|