Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 15:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller - entusiaster! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 144
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

no-limit skrev:
Hvad er gevinsten ved at køre med et større antal arme?Morten


Hvis du har mange mono plader som f.eks. noget af det gamle Beatles eller Rolling Stones er det en god ide med en god mono pick-up. Mono plader lyder betydeligt bedre med sådan en. Det kunne være en Lyra Helikon mono, Ortofon SPU mono eller en Denon DL-102. Grado's pick-up'er kan også fås i mono udgaver.

Det kan også klares ved at have en tonearm med aftageligt hoved + adskillige headshells.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Krenzler,

Lyra Titan mono ... !!

Bundy

 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Du kan også gå amok og købe sådan en ! http://www.dynavector.com/products/cart/e_xv1s_mono.html
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 20 November 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Det kunne da være en modvægt, til alt det snurrerundpjat.

vh. Henrik



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 236
Sendt: 20 November 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Hvis du har mange mono plader som f.eks. noget af det gamle Beatles eller Rolling Stones er det en god ide med en god mono pick-up. Mono plader lyder betydeligt bedre med sådan en. Det kunne være en Lyra Helikon mono, Ortofon SPU mono eller en Denon DL-102. Grado's pick-up'er kan også fås i mono udgaver.

Det kan også klares ved at have en tonearm med aftageligt hoved + adskillige headshells.

Er der nogen forskel på en rigtig mono pick-up og så at koble en stereo pick-up i mono? Når jeg hører monoplader, trykker jeg bare monoknappen ind på forstærkeren for at slippe for at have knaset i stereo. Ejerglæden ved en SPU mono ville ganske vist heller ikke være til at overse for mit vedkommende .

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 20 November 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:

Er der nogen forskel på en rigtig mono pick-up og så at koble en stereo pick-up i mono? Når jeg hører monoplader, trykker jeg bare monoknappen ind på forstærkeren for at slippe for at have knaset i stereo. Ejerglæden ved en SPU mono ville ganske vist heller ikke være til at overse for mit vedkommende .



Jeg citerer fra det Dynavector link som king lagde ud:

"Musical information is recorded in the horizontal direction on mono records. Tracking the vertical elements will only lead to extraneous noise or potential damage of the record groove. Given this, the compliance of the XV-1s mono in the vertical direction has been set considerably lower compared to that of the horizontal direction. A somewhat "thin" and harsh sound is often experienced when playing a mono record with a normal stereo cartridge. A stereo cartridge picks up both the horizontal and the vertical groove information so that both the music and unnecessary noise are reproduced."

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 20 November 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Fra Vinyl Asylum:

Spørgsmål: "I have read over time a number of posts that suggest for mono albums a dedicated mono cartridge is probably slightly better than a stereo cartridge with a preamp that has a mono setting. My question is , if you had equally good cartridges (one mono and one stereo) and identical pressings of a record ( one mono, one stereo) with identical turntables, etc would the stereo pressing played with a mono cartridge etc sound just like mono pressing played with a stereo cartridge? Or would the best sound still be mono pressing with mono cartridge? Anyone know from personal experience?"

Svar: "Taking your questions in turn:

"a dedicated mono cartridge is probably slightly better than a stereo cartridge with a preamp that has a mono setting" No, in fact a dedicated mono cartridge makes mono LPs sound much better. For starters, it will largely ignore dirt and slight scratches (because mono cartridges ignore vertical signals), making the disk sound mostly noise-free. Moreover, it will offer a fuller, more palpable sound, making up for (IMHO) the lack of a second channel.

"would the stereo pressing played with a mono cartridge etc sound just like mono pressing played with a stereo cartridge?" Not exactly. In early days of stereo, recording engineers made different mixes for mono and stereo disks. However, at least some of the modern mono cartridges (Denon DL-102, Lyra Helikon mono) will play stereo LPs in mono. I have, in fact, used my Denon DL-102 to play stereo LPs that were heavily scratched, obtaining a decent mono playback instead of a scratchy stereo one.

"would the best sound still be mono pressing with mono cartridge?" Yes.

Marky P's comment about the width of mono stylii is not true, by the way, at least for the Denon DL-102 and the Lyra Helikon mono. Both can be used to play stereo LPs without damage."
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 21 November 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Interessant variation af remtræk:

Koma/Tsurube.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 21 November 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Uha - nu begynder jeg at forstå den måde man justere fjederne på den Avid så lyden er super - og der er meget at hente der !

Nu skal jeg snart have drengene fra Odense ned og blive røde i hovedet

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 22 November 2006 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes det er helt sjovt - i starten for 3-4år siden grinte mange af pladespiller ! men nu vil alle have dem og de er helt ville med dem

Jeg må nok sige da jeg startet her på dette forum - var der mange der sage (haha king og sin pladespiller) men de er nok blevet lidt kloger

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 22 November 2006 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Hehe,

King du har ret ... vinyl er i sandhed kommet frem igen.

Ville aldrig have troet at jeg skulle være med på moden!!

Bundy

 

 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 November 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Bundy - kald det ikke mode - det har større dimensioner

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 288
Sendt: 22 November 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

r-l-n,

Jeg er bange for at der er gået mode i det ...

Men man kan jo håbe på at folk hænger ved  ... utroligt mange jeg kender er gået på opdagelse i de gamle plader ... problemet er at de ikke køber nye vinyl-plader ... og det gør at der er en risiko for at interessen nok desværre går hen og dør ud på sigt.

Budny 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy
 
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 826
Sendt: 22 November 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

r-l-n,

Jeg er bange for at der er gået mode i det ...

Men man kan jo håbe på at folk hænger ved  ... utroligt mange jeg kender er gået på opdagelse i de gamle plader ... problemet er at de ikke køber nye vinyl-plader ... og det gør at der er en risiko for at interessen nok desværre går hen og dør ud på sigt.

Budny



Der er jo ingen grund til at købe nye plader, hvis man har alt det gode musik på gamle

Har selv lige købt Trentemøller, så mangler jeg bare spillen.

Morten

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 November 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at få fat i nye plader - web handel kan lade sig gøre - men det er ikke fordi butikkerne gøre meget ud af vinyl - lidt trist - men man må vel opsøge specialbutikker og derudover købe brugt. Jeg har ikke fortrudt at jeg er gået tilbage til også at høre vinyl - men det kræver at man har noget ordentligt grej - det nytter ikke noget at bruge en halvautomatisk phillips med en 500 kr.s shure pickup - men fra rega/project med en kr. 1.000 pickup og opefter begynder det gradvist at blive bedre og bedre - hvis det skulle være forbigået nogens opmærksomhed er jeg hyper glad for min thorens 160 supe V med SME IIIs og Ortofon MC 10 Super mk II - som alt i alt har  kostet det samme som en rega P3 uden pickup. Selv min Revox B790 er blevet tålelig at høre på efter den ar har fået en ortofon OM 30 super til lige under en tudse !
Det eneste jeg kan sig er "Spread the word" vinyl er fedt - det er ikke nemt og det kan ikke kommes i en Ipod eller e mp3 afspiller sådan lige uden videre men har man de 2 minutter det tager at lægge en plade på er det fedt


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 22 November 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej, kan nogen hjælpe!!

Jeg er ny i hifiland, men har i den senere tid købt lidt ældre vintage-hifi, thorens 160s- sme III arm

audiotechnica 95e pickup MM, exposure 6+7 forforstærker, nad 3020 forstærker, teac cd, wharfedale

diamond højtalere, problemet er at pladespilleren lyder flad og svag i forhold til cd-afspilleren,

Skal jeg have en anden riaa eller kabler, det er de originale der sidder på smeIII.

 

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hej ehapa ... lyder som et kompetent set-up, men måske din AT pickup er noget bedaget. Prøv en nyere high-output MC eller evt. en bedre MM.

De små Wharfdale Diamond er der OK i et lille rum, men de har lidt svært ved at flytte luft. Kan måske suppleres med en sub-woofer ... eller bør du nok se dig om efter erstatning/opgradering i de 2 mekaniske transducere - pickup og højttalere.

Blot min mening!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

min 160 super med sme III lyder godt med en ortofon mc 10 super mk II - men den for også lov at spille gennem tannoy dual concentrics

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene..

Ok, køber en mc-pickup, Men hvad med de originale sme kabler er de noget værd?,

eller skal den have nogle vdh-501 eller 201 eller andet?.

 

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2539
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hej ehapa ... lyder som et kompetent set-up, men måske din AT pickup er noget bedaget. Prøv en nyere high-output MC eller evt. en bedre MM.

De små Wharfdale Diamond er der OK i et lille rum, men de har lidt svært ved at flytte luft. Kan måske suppleres med en sub-woofer ... eller bør du nok se dig om efter erstatning/opgradering i de 2 mekaniske transducere - pickup og højttalere.

Blot min mening!

Nu bliver det jo ikke specificeret hvilke Diamond det drejer sig om. Generelt synes jeg de flytter sig fint, Selv 8.1 modellen.



__________________
Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
Til top Vis Scatcat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Scatcat Besøg Scatcat's Websted
 

<< Forrige Side af 144 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes