Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 17:23   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Pladespiller - entusiaster! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 144
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 17 December 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

ehapa skrev:
krenzler skrev:
ehapa skrev:

Forresten, er de originale SME-kabler OK, eller bør man udskifte dem?.


Tænker du på den interne kabelføring eller phono kablerne der løber til RIAA'en?


Phono-kablerne der løber til RIAA`èn!.



Hvis armen har det gamle specielle 4-benede SME stik kan man jo være "tvunget" til at holde sig til SME phono kablet.

Men både hos SME og Analog Tube Audio kan man købe RCA konverteringskits.

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]
Hvis armen har det gamle specielle 4-benede SME stik kan man jo være "tvunget" til at holde sig til SME phono kablet.

Men både hos SME og Analog Tube Audio kan man købe RCA konverteringskits.

[/QUOTE]

Jeg har skildt et SME stik ad, og så loddet et nyt kabel på i stedet for det originale SME kabel, og det virker faktisk over forventning, så SME stikket må være af en ganske god beskaffenhed.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 17 December 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Bronco121 skrev:

Vil det sige at men overhovedet ikke kan få den/el. lign. til at køre på i DK.



Hvis det er en US model med AC motor er det problematisk. Så skal du ud over en step-down konverter (hvis da ikke motoren kan rewires til 240v) have fat i en 50Hz pulley. Havde det været en amerikaner der importerede en EU model kunne han evt. slibe pulley'ens diameter mindre hvis den f.eks. er af plast (da den i det tilfælde ville være for stor). DC (jævnstrøm) motorer derimod påvirkes ikke af spændinsfrekvensen fra strømnettet.

TD 125 modellen kan dog vist bruges begge steder da den har elektronisk hastighedskontrol:



Bronco121 skrev:

Så du iøvrigt den Thorens 224 der også var til salg - den ser meget speciel ud med en stor arm til aut pladeskift og den skulle efter sigende aldrig have været spillet på - den er på to bud oppe i 788 dollars



Ja den ser godt nok spøjs ud:



Thorens-Info.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1516
Sendt: 18 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

,køb thorens' og sæt dc kit på  så er du over det med 60 Hz + 120 v
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 18 December 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
ehapa skrev:
krenzler skrev:
[QUOTE=ehapa]

Forresten, er de originale SME-kabler OK, eller bør man udskifte dem?.


Tænker du på den interne kabelføring eller phono kablerne der løber til RIAA'en?


Phono-kablerne der løber til RIAA`èn!.



Hvis armen har det gamle specielle 4-benede SME stik kan man jo være "tvunget" til at holde sig til SME phono kablet.

Men både hos SME og Analog Tube Audio kan man købe RCA konverteringskits.

Tak for det, jeg skifter til RCA og nogle vdh kabler.

 

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 December 2006 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Nogle sider længere tilbage (et par måneder siden) luftede jeg mine planer om at gøre pladetallerkenen på min DIY pladespillere 10 kg. tungere. Med andre ord fra 20 til 30 kg. Måske burde dette nok ligge under DIY, men på den anden side, så er det jo her pladespiller fantasterne befinder sig

Med god assistance fra en ven der er maskinarbejder er planerne nu blevet realitet. Nok ikke sådan som mange umiddelbart ville tro. Der er ikke kommet ekstra vægt på selve pladetallerkenen, men alligevel "tror" den nu, at den er godt 50 kg tung?

Her ses hvorfor:

Et 10 kg. svinghjul er koblet ind mellem motor og pladetallerken. I starten var der STORE problemer. Motoren kunne ikke trække svinghjulet rundet - selv ikke uden pladetallerken koblet på. Tråden gled på det glatte metal og friktionen var alt for høj. Nu sidder der en gummirem, men alligevel var det ikke nok.

Løsningen:

Et magnetleje, bestående af 2 stk 10 cm ringmagneter. De giver en 2 mm spalte og den oprindelig kugle i toppen kunne undlades. Selve svinghjulet er 12 cm i diameter og kører med ca. 300 omdrejninger/min.

Opstillingen er stadig kun foreløbig - som det tydelig ses. Hastigheden er heller ikke helt på plads - kan kun køre 45 rpm lige nu. Der skal laves indgreb i motorstyringen og det hele skal have en permanent blydæmpet plint, hvor motoren også får en kraftigere indkapsling.

Selv om det hele indtil videre bare er en "test", må jeg indrømme at det virker. Allerede ved pladerensningen fornemmer man et helt andet træk og en stabilitet i styringen af pladetallerkenen. Nu skal de sidste ting så "bare" på plads.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 December 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

hvis nu du ikke havde valgt en lego motor til at drive din plov ville det så have været nødvendigt med alle disse indgreb ? 

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 December 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hvis nu du ikke havde valgt en lego motor til at drive din plov ville det så have været nødvendigt med alle disse indgreb ? 

Ha!  Der tager du fejl - for det første er det ikke en "plov", men en pladespiller. For det andet, så er det du referer til som en "lego motor" en Scheu, med indbygget styring. Den fungerer helt fint ud fra devisen at den kan holde det hele i gang, men har lidt svært ved at får det op i omdrejninger. Her er vi ovre i lidt den samme filosofi som Tom Fletcher anvender - altså en motor som ikke går ind og laver alt for mange "problemer".

Men ellers kan du da godt have ret. Jeg har også kigget efter en bedre motor, motorstyring og alt det fine. Måske det kommer en dag, men det har ikke en pind at gøre med den effekt et svinghjul giver.

Læs evt. denne glimrende gennemgang af emnet, som jeg har læst mange gange:

http://www.aca.gr/paper37.htm

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 23 December 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

jeg tror jeg glemte en smiley - og det er da rigitgt det ikke er en plov selvom det i forsøgsopstillingen ldit kunne ligne noget fra et gammelt tærskeværk i en lade  skulle der egentlig ikke en gearing til hvis det var rigtigt eller en mekanisk manuel igangsætte mekanisme ?

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3096
Sendt: 23 December 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
jeg tror jeg glemte en smiley - og det er da rigitgt det ikke er en plov selvom det i forsøgsopstillingen ldit kunne ligne noget fra et gammelt tærskeværk i en lade  skulle der egentlig ikke en gearing til hvis det var rigtigt eller en mekanisk manuel igangsætte mekanisme ?

Gearingen har absolut været overvejet. Det ville løse en masse problemer. En motor der kørte ca. 3.500 omdr/min. som så trak direkte uden på svinghjulet ville løse nogle af problemerne. Så kunne der startes uden problemer og man kunne så også få udnyttet motorkraften bedre. Men vil en sådan motor støje?

Tiden vil vise, som det er denne løsning der skal arbejdes videre med. Har forsøgt det med Scheu motoren, men der vil ikke køre så hurtigt rundt. 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Bronco121
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 63
Sendt: 23 December 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Hej alle og Glædelig ForJul.

Først det her er da bare den bedste tråd af alle.

Jeg har ingen pladespiller endnu men en hel del vinyler på lager så det varer ikke længe - Jeg har kig på en Luxman PD370 (den med vaccum) er der nogen der kan/vil fortælle mig lidt om evt. kvaliteter el. skavanker.

Så lige til århundredets måske mest sindsyge spørgsmål: Ville det være en god/dårlig ide at lave en plint af massiv metal - jeg tænker her på stål - f.eks.

 PS. Det er ikke til den Luxman Jeg nævner...

Hilsen Niels

 

Til top Vis Bronco121's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bronco121
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 24 December 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

her min julegave............... fra mig selv

45kg......

GLÆDELIG JUL til jer alle

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 199
Sendt: 24 December 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Min td 124 mk2 kører med en sme 3009 s2 improved, jeg har også en

sme serie 3 med dæmpekar liggende, hvilken er at fortrække til td 124?, 3009

ser måske bedst ud! og ses for det meste med td 124.

Men hvilken en er bedst?.

  

 

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa
 
tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 1646
Sendt: 24 December 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

her min julegave............... fra mig selv

45kg......

GLÆDELIG JUL til jer alle

Smid nu endelig nogle billeder herind.

Selv glædelig jul.

T



__________________
B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
Til top Vis tarup 13's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tarup 13 Besøg tarup 13's Websted
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 25 December 2006 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

her min julegave............... fra mig selv

45kg......

GLÆDELIG JUL til jer alle

Tillykke med den  

Husk nu lige og tage nogle fede foto - og husk nu og justere den 101% rigtig !!!

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
wrong
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 3644
Sendt: 25 December 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

her min julegave............... fra mig selv

45kg......

GLÆDELIG JUL til jer alle

 

Flotte...................................................... ............................ eehhhhheeehhhh fodlister

MVH WRONG

 



__________________
Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
Til top Vis wrong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wrong Besøg wrong's Websted
 
Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 924
Sendt: 25 December 2006 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
Jakobsen skrev:

her min julegave............... fra mig selv

45kg......

GLÆDELIG JUL til jer alle

Flotte...................................................... ............................ eehhhhheeehhhh fodlister

MVH WRONG

 Lad os håbe Jacobsen har fået en hobbykniv i julegave så han kan få hul på kasserne.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 25 December 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

halvt pakket ud......... puha der er mange dele

lækkert legetøj....... ligesom at få en lego-teknik pakke da man var en lille purk 

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 
king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 3082
Sendt: 25 December 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Mere Mere foto Jakobsen
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king
 
Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1779
Sendt: 25 December 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

dobbelt motor og flywheel (hjulet vejer næsten 6kg i sig selv)

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted
 

<< Forrige Side af 144 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes