| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Nice! Jeg glæder mig til at se det færdige resultat af din Lenco r-i-b. Så har du jo nok at tage dig til i de lange vintermåneder.
Hvad med sådan en plint her?

|
|
|
Tænk sig at bruge så meget energi og flot træ og så bare plumpe den grimmeste grå lenco L 75 metalpladeplint oven i - det er da bare synd - tænk hvis han havde sanblæst mettallet og fået det lakereret så det passede med det smukke træ __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 Januar 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne her minder om min på nær farven:
Albert Porter's elegante og stilrene Lenco med Decca arm & Herbie's måtte:
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er heller ikke så meget Bling - det virker mere som den rene vare - stor tung kasse - basta
hvad mon der sker hvis man får pladetalerkene sprøjtelakeret - vil det have negativ indflydelse - den kan næppe komme til at runge mere - den lyder jo som en gong gong på et gammelt badehotel
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thorens.
Lenco.
Garrard. Sådan en havde jeg ikke noget imod at eje. Jeg købte min første & eneste Thorens (TD 150 Mk II) hos denne sælger. Han forstår at tage gode billeder. Og så er det han sælger (meget McIntosh) altid i top-stand (at a cost!).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
Det her er også en seriøs finish, som umiddelbart går bedre i spænd med den grå Lenco topplade:

|
|
|
Det er den vej jeg vil vende mit værk så tænd sluk ikke kommer til at side under nålen - mendes med gru at jeg ordnede - en den gang for mig meget dyr - pickering pickup - det skal ikke ske i gen. Så kan jeg komme tættetere på med armene og lave forskellige armbords Et lille spørgsmål - det handler vel om vægt i plinten / masse - den behøver vel ikke at dække et areal der er dobbelst så stor som lenco'en ?? når bar den er "høj" nok ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Nu I taler dæmpning...
Jeg vil mægtig gerne, i nærmeste fremtid, have min VPI Aries 3 op at hænge på væggen.
Skidtet vejer ca. 35-40 kg. så vidt jeg husker, så det er ikke de mindste væg dimser der skal bruges. Ud over nogle kraftige hyldeknægte, havde jeg tænkt på spånplade og en for metalplade (aluminium el. kobber), spånplade har jeg hørt skulle dæmpe godt og metallet kobler godt til (eller nærmere fra) de indlagte stålkugler i VPI koniske "fødder".
Har I nogle forslag, bemærkninger eller idéer?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| hvad mon der sker hvis man får pladetalerkene sprøjtelakeret - vil det have negativ indflydelse - den kan næppe komme til at runge mere - den lyder jo som en gong gong på et gammelt badehotel |
|
|
På min L 75 er måtten limet til tallerkenen. Det gør at den faktisk ikke runger. Min måtte er taget fra en L 78:
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, rå masse er vejen frem. Jo mere des bedre. Min på 50 pund er en letvægter. 30 eller 40kg. er endnu bedre. Mange vælger en plint med stort areal for at kunne montere 2 eller flere(!) arme. Så er der også plads til en 12" arm. Men ellers betyder det ikke så meget med arealet. Den skal bare være tung som et ondt år.
Men det med at dreje værket 90 grader er helt sikkert en enkel og elegant løsning som forbavsende få benytter.
r-l-b: Er gummidutterne ved din SME arms base friske & bløde (hvis du da har nogle)?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu.
Jeg må med skam melde at det er et område jeg ikke har det mindste begreb om (afkobling, tilkobling, materialer o.s.v.). Det er da vist lige guf for KvK eller janils eller...
Hvad siger du ellers til de Lenco'er? Man kan godt have 2 pladespillere...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
milu - jeg ville ikke bryde mig om at have min dyrbare pladspiller stående på en hylde af spånplade da de ingen styrker har i skruehuller - dvs. sætter du skruer fra din hyldknægt op gennem din spånplade kan de blive flået ud- så skal du bruge spånplade skal du bruge bolte og møtrikker og spændskiver og så skal de hele vejen igennem.
Jeg har købt noge hyldeknægte der tager 60 kg hver - og brikekrydsfiner og gummiskum til en sandwich hylde - jeg er nu mest bange for om væggen kan klar det
Krenzler - hvor skal jeg se efter de gummidutter på SME armen ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der i øvrigt en fordel ved at have en fx 7-10 cm i bunden der fyldes med cement/beton eller er det et skidt materiale til at få vægten op på plinten - en marmor/skifferplade måske ??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et spm, som vist må høre til i denne tråd. Før i tiden, så vidt jeg ved, var en pladespiller trukket for det meste af en motor "in the box". De nyere som jeg har set rundt omkring, ser ud som om de har "snor træk" med en motor ved siden af. Hvad er egentlig grunden til dette.. bare et innovativt design, eller ligger der noget dybere i det?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
De små gummifætre (eller rubber grommets) ser således ud:
Og placeres i de 4 verdenshjørner:
De er ofte helt udtørrede & hårde eller glimter ved deres fravær. De dukker tit op på eBay (friske) men ofte til en vis pris... Jeg kontaktede bare SME & de var så venlige at sende nogen uden beregning.
Jeg skal ikke gøre mig klog på materialer. Jeg byggede jo ikke engang min egen!  Det mest "almindelige" (i Lenco kredse) er skiftevis Xfinér & MDF men der er selvfølgelig masser af originaler der går andre veje.  I Garrard kredse er ren Xfinér vist populært men det anbefales ikke til Lenco af en eller anden grund(?). Ren MDF skulle være noget af det værste rent lydmæssigt (desværre da det er så dejligt nemt at arbejde med).
Koblingslaget (lag nr. 2) der kobler til undersiden af "gryden" skal helst være Xfiner. Men jeg vil anbefale dig at læse alt hvad du kan komme i nærheden af om emnet (du mangler jo ikke links!) og så tage den derfra.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset: Det er vel primært for at afkoble evt. vibrationer fra motoren fra resten af spillen.
Det er vel også en fordel at få motoren så langt væk fra pick-up'en som muligt grundet elektrisk støj.
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 01:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
rattanhuset: Det er vel primært for at afkoble evt. vibrationer fra motoren fra resten af spillen.
Det er vel også en fordel at få motoren så langt væk fra pick-up'en som muligt grundet elektrisk støj.
|
|
|
nåå ja, selvfølgelig 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b: Grunden til at kun at bruge ét materiale (som f.eks. Xfinér) ikke anbefales er vel at ethvert materiale har en vis egenresonans eller egenlyd. Så ved at blande flere materialer minimerer man tendensen til at kun ét frekvensområde fremhæves på bekostning af resten.* MDF & Xfiner er forholdsvis billigt, til at arbejde med og nemt tilgængelig så valgene faldt på disse.
*(dette er gætteri fra min side. Hvis andre ved bedre må de korrekse mig).
Et uskyldigt spørgsmål.
Et godt & jordbundet svar fra Fred J (som oftest).
Som Fred skriver: Hvis noget så simpelt & enkelt som MDF+Xfiner virker hvorfor så kaste sig over komplicerede og dyre løsninger som metaller og andet godt? Men selvfølgelig, hvis du lige har et eller andet spændende liggende... Corian måske? - Det skulle være godt. Jeg ved ikke hvordan det er at arbejde med.
Der er jo et firma der laver plinte i Welsh blue slate (skifer) men de koster en ½ bondegård. De fås vist også i granit hvis ønsket. Så der er mange fremgangsmåder (eller måske rettere: indtjeningsmuligheder).
Armboardet til tonearmen må meget gerne være en ægte solid træsort som Ahorn eller andet.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det med armboardet - og ja jeg tror jeg vil sandwiche mellem mdf og x-finér - det lyder som en god forklaring med at de "udligner " hiandens svagheder.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger


Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er lige et link til en designer der har nogle alternative ideer: http://www.jhastudio.com/contents/contents.htm /Mirland
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hej Milu.
Jeg må med skam melde at det er et område jeg ikke har det mindste begreb om (afkobling, tilkobling, materialer o.s.v.). Det er da vist lige guf for KvK eller janils eller...
Hvad siger du ellers til de Lenco'er? Man kan godt have 2 pladespillere...  |
|
|
Jo man kan godt ha' 2 pladespillere, men de gamle klassikere er vel ikke helt billige mere?
Og desuden har jeg alt for mange tommeltotter, DIY er altid med en vis risiko her i hytten!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |