| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
krenzler skrev:
500 timer til en konisk a la DL-103 passer vel nogenlunde?
Mvh.
|
|
|
Hej K:
Uden at have nogle konkrete oplysninger, vil jeg mene at 500 timer ikke kan passe... Jeg har aldrig hørt om en PU med så kort 'levetid'.
Der er mange oplysninger om Denon DL-103 på Nettet, men jeg er ikke stødt på informationer, der indikerer en hurtig død for denne PU...
Forhåbentlig ta'r du fejl! 
Mvh.
Niels L.
|
|
|
Jeg har endnu til gode at besidde en nedslidt pick-up. Døde gummiophæng, ja. Knækkede tilledninger, desværre ja. En nedslidt nåleslibning, nej aldrig
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Hvor mange stesolid tager i før i begynder at montere en nål til 28 K på jeres tonearme ??- jeg har det rimeligt elendigt bare jeg skal have min SPU ud af æsken ! Hvor mange timer er der i sådan en nål - minus til spilning og evt afspilning -500 timer ? dvs. sådan ca. 20 kr. for en pladeside ! stof til eftertanke
|
|
|
SPU'en er temmelig robust, spil du bare løs, det er det den er beregnet til
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Krenzler ... det er en standard pladetallerken til en Hyperspace. Eneste "modifikation" er Acromat og så pladestrammeren på toppen.
Her har vi så dagens første seriøse "konkurrent".

Min medslæbte Technics SP10 mk II med Ortofon 12" arm. Den står her på Feet of Silence. I første omgang kørte vi via Audio Research RIAA og forforstærkeren til højre. Den er med rør i RIAA delen og FETs resten af vejen.
Den ellers glimrende Ortofon Rondo Bronze blev skiftet ud med en Benz Ebony - her i et Yamamoto Ebony hus (passer godt sammen ).

Desværre gik den slet ikke i spænd med Audio Research forstærkeren som kun har en MC indgang. Max. impedans vi kunne tilbyde var 800 ohm og det dræbte totalt dynamikken og luften i high-output pickuppen, som helst skal belastes som en MM.
Vi måtte så starte forfra. Satte Accuphase C2400 på begge pladespillere (den har 2 indgange) og trak kablerne fra denne direkte til LAMM monoblokkene. Alle kabler var Jorma No. 1. Dog ikke kablerne på pladespillerne. Det var dem de er "født" med.
Lyden fra Accuphase RIAA'en var (måske forventet) lidt mere slank og tippede mod det lysere med en mindre fremtrænde bund. Ultimativt må Audio Research forstærkeren nok siges at være en tand bedre - mere musikalsk og varm i sin måde at gengive på. Men i praksis var det for svært at skifte rundt hele tiden, så vi blev ved Accuphasen. Efter et par timere havde vi så også vænnet os til den lidt "anderledes" lyd og kritikken forstummede. Kan lige nævne at Accuphase A2800 MC/RIAA modulet bestemt ikke er dårligt, der findes bare dem der er bedre!
Hvorvidt det er pickupperne eller hele "pladspiller/arm/pickup/kabler" man vurderer blev der snakket en del om. Vi blev enige om at betragte det som komplette systemer og debatterede så meget om hvad der havde indflydelse hvor. Meget interessant. F.eks. var "flowet" og hastigheden meget mere naturlig via Technics pladespilleren, mens Nottingham konstellationen var mere rund og fyldig. Det blev anført. at det måske var direkte drev kontra rem drev vi hørte forskellene på.
Med Benz pickuppen var lyden mere rund og varm - den havde mere krop og substans end Condor og Nottingham, som så til gengæld have noget mere åbenhed og dynamik opefter. Den øvre mellemtone besad en mere direkte og umiddelbar klarhed, lige som toppen klingede en smule mere frigjort. Der blev lyttet til mange forskellige slags musik og meningerne var delte. Til tider blev det ene og så det andet foretrukket. Hele tiden var vi dog enige om at CD mediet slet ikke kunne være med. Vi prøvede f.eks. det seneste udspil fra Hans Thessing / Slowtrain. Både rummet og størrelsen af lydbilledet var helt klart overlegent på begge pladespillerne. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med springet fra Rondo Bronze til Benz Ebony gik vi fra ca. 5.000 til omkring 15.000 i anskaffelsespris. Med den næste rillefræser er vi oppe på den dobbelte investering - altså ca. 30.000 kroner. Stadig med et Yamamoto ibenholt hos var det nu den helt nye topmodel fra Shelter - Shelter Harmony - der kom i Ortofon armen. Personligt var jeg meget spændt, for jeg har lyttet intenst til denne pickup det sidste stykke tid.

Harmony kommer med monteringsskruer i kulfiber (lige som huset), men her blev der anvendt de foryldte stålskruer som kommer med Yamamoto huset.
Vi behøvede kun gangske få sekunder fra den benyttede plade med Holly Cole, før alle var klar over at der her var en meget stor konkurrent til Van den Hul Condor kombinationen. Det første man bemærker er en aldeles guddommelig og totalt frigjort mellemtonegengivelse, der ånder, bevæger, griber lyttere og graver så meget musik og følelser frem at det er en rent fryd. Det er den slags man kan blive afhængig af og enhver sammenligning med CD er en fornærmelse!
Shelter Harmony (med arm og værk) lød dog ikke som Condor (med arm og værk). Igen har Condor pickuppen et lille ekstra tilskud af detaljer opefter og der var også lidt mere output i toppen. Her er Harmony'en mere tilbagelænet, glat og nøgtern. I bunden er det ikke blot pickupperne men også de benyttede arme der bestemmer. Det var såldes ikke så meget her der blev fokuseret. Til gengæld bemærkede flere det uanstrengte og meget rolige naturlige på Harmony kombinationen. Det hele "flød" bare fra højttalerne (Audio Physics). Der var tale om en gengivelse, hvor pladerne bare fik lov til at fortsætte. Vi hørte f.eks. Sara K. og Stacy Kent adskillige gange helt uden at blive lyttetrætte.
Hvilken af de 2 top pickuper der er "bedst" er svært at sige - men begge de benyttede kombinationer spillede musik så det var en fryd. __________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende test - og spændende pu'er!
Jeg kan godt nikke genkendende til toppen fra Condor - den er frigjort og detaljeret - næsten for detaljeret. Det mindste vink af en dårlig optagelse skinner igennem. Det læner sig op ad "for meget" ved god musik der er dårligt indspillet...
Men ellers ja en glat og homogen pu. Specielt synes jeg den gør det fremragende til klassisk musik - opera er betagende over denne pu - rumfornemmelsen er eminent omend dynamikken ikke er sidste ord, hvilket nok er afspejlet af min Condors forholdsvis lange nålfane.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu,
Sjov du lige skulle nævne dynamikken. For det var faktisk lige det punkt hvor ejeren af Condoren er lidt utilfreds. Den var da også bedre på både Harmony og Ebony pickupperne. Vi drøftede lidt hvad det kunne skyldes. Konklusionen på det hele var at han nok skulle prøve en anden arm som har lidt bedre styr på Condor pickuppen. Selv var han interesseret i en SME V eller IV. Er der nogen som ved hvordan Condor kører i disse arme?
__________________ Jan Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Hej Milu,
Sjov du lige skulle nævne dynamikken. For det var faktisk lige det punkt hvor ejeren af Condoren er lidt utilfreds. Den var da også bedre på både Harmony og Ebony pickupperne. Vi drøftede lidt hvad det kunne skyldes. Konklusionen på det hele var at han nok skulle prøve en anden arm som har lidt bedre styr på Condor pickuppen. Selv var han interesseret i en SME V eller IV. Er der nogen som ved hvordan Condor kører i disse arme?
|
|
|
Ja måske er det en løsning med en anden arm. Synes dog ikke den har vist unoder i min unipivot arm - den har en god tyngde - der dog godt måtte ligge lidt lavere, hvis det skulle være helt perfekt.
Er nålefanen kortere på Harmony og Ebony - eller er det samme længde?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils: Jeg går ud fra at du mener Hyperspace?
bjørn: Du må til at lytte til noget mere vinyl så.  Men det er da en interessant pointe. Disse timetal der kastes rundt er vel ikke andet end estimater. Det gør åbenbart også en stor forskel om det er kunstige eller ægte diamanter der bruges.
Nu da der er blevet kastet lidt rundt med dyre PU'er vil jeg foreslå en opskrift til en "billig" god en:
DL-103. Den kan erhverves for ca. 900,-dkr. alt inkl. på nettet. Nyd den i en periode.
Bestil en trækrop og modificér den som vist i denne video. Nyd den endnu mere.
Send den evt. til en retip hos Sound-Smith senere når den er godt brugt (Nude Line Contact + Ruby Cantilever). 250,-$
Samlet investering ca. 3000,-dkr. Kan tages i etaper som man lyster. Trækroppen skulle faktisk give mest. Det billige originale plasthus er nok ikke verdens bedste.
DL-103 kan nok bedst anbefales til middeltunge til tunge arme. Letvægtsarme er ikke sagen.
Vinyl Asylum 1.
Vinyl Asylum 2.
AudiogoN.
Sound-Smith (scroll lidt ned (deres "re-engineered" modeller er alt for dyre IMO)).
YMMV, smag & behag osv...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
Hej Milu,
|
|
|
Kender ikke Condoren men Froggen fra vdH spiler i hvertfald rigtig fint i sme 4 og 5, der mangler ikke dynamik der. Disse arme er også i høj favorit hos A.J.vdH.
__________________ Hilsen
Kristjan
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så for den, nu har jeg bestilt ny pladespiller istedet for min Luxman PD282. Glæder mig meget til at få den hjem kan egentlig slet ikke vente!
__________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
|
Så for den, nu har jeg bestilt ny pladespiller istedet for min Luxman PD282. Glæder mig meget til at få den hjem kan egentlig slet ikke vente! |
|
|
Ja men hvad? "Pladespiller" er meget vidt begreb. 
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
LouBP skrev:
|
Så for den, nu har jeg bestilt ny pladespiller istedet for min Luxman PD282. Glæder mig meget til at få den hjem kan egentlig slet ikke vente! |
|
|
Ja men hvad? "Pladespiller" er meget vidt begreb. 
|
|
|
Ja det ved jeg;) Det er en Thorens Td150, dog med original arm, vil gerne have en rega eller andet på, der er billigt men godt, men glæder mig meget til at få den:) __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu. Har luret lidt på din pickup du har i din avatar. Er det en Air Tight PC-1 ..eller måske noget helt andet? Ser ud som om der står Dynavctor på, men det er ikke en XX-1????

Men hvad med den her .... det er samme konstruktør og stort set samme konstruktion som den ovenfor:
(Nu er det så din tur til at finde ud af, hvad det er for en!)

|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min avatar er (meget svært at se på det billede) Transfiguration Orpheus.
Dit billede forestiller en My Sonic Lab Eminent - den har kørt her længe! Det' gaaass!
Men fed er den - oj der mange spændende pu'er derude!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Min avatar er (meget svært at se på det billede) Transfiguration Orpheus.
Mvh. |
|
|
Her er den ....

Specifications:
Type: Yokeless double ring magnet moving coil Frequency response: 20Hz - 20kHz + 1.5 dB, 20kHz - 40kHz + 2 dB Output voltage: .48mV (3.54cm/sec, 1kHz) Channel seperation: > 30db, 200Hz - 10kHz Channel balance: < 0.5db @ 1kHz Optimum tracking force: 1.8g Tracking force range: 1.7g - 2.0g Dynamic compliance: 13 X 10 -6 cm/dyne Internal impedance: 2.5 ohms Load impedance: > 3 ohms Cantilever: Boron Stylus: Ogura PA solid diamond Output terminals: 1.2mm Magnetic material: Neodymium Weight: 9g

Pris: 27.995,-
..... den skulle være på vej. Så om en uge eller 2 spiller den her (ikke nogen joke).
Jo, der rigtigt mange gode pickupper derude. Også nogen som er til at betale 
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glæder jeg mig til at høre om!
Eller rettere, læse om.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Jo, der rigtigt mange gode pickupper derude. Også nogen som er til at betale  |
|
|
Gudskelov for det!
|
| Til top |
|
| |
Dyster Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 08 Oktober 2007 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|

Beogram 1000

SL 1210

Nogen der kender denne smukke plade?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, interessant. Den blev solgt for en pris helt ude i hampen. Og så var der lige porto på 20 £.
Prøv selv at se. Og læs teksten...hvis I kan! ;-)
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |