| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
på et tidspunkt havde jeg en Thorens 116 med deres egen dp 21 arm - med en high out put MC lød den mere end hæderligt så du kan nok komme rigtgt langt med den thorens arm og en rigtig god pu - fremfor at diske op med en formue for 3012 og så kun have råd til en sekunda pu. En 3009 arm kan du tit få sammen med fx en Era gramofon for 1200-2000 kr. - der trro jeg du skal holde dig fra den der hedder improved
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 07:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Michael GJ:
En 3010R kan nok blive noget dyr & svær at finde. 10" versionen er ikke så almindelig som 9". Hvis du kan undvære "R" i enden bliver det billigere endnu. En 3009 Series II (ikke Improved) bør kunne skaffes for maks 2000,- (eller næsten ingenting hvis man har forbindelserne i orden).
SME versioner.
Det ser ud som om at 3010R kom i en speciel sort udgave til 126 Centennial?
En Rega RB250/300 ville utvivlsomt også spille godt på TD126 og de arme er jo ikke så dyre.
Det er det tunge (blue dot - 14g.) armrør der sidder på den Mørch arm - passende til de mere stive MC'ere.
Mørch Cartridge/Armtube combination list.
Nye armrør (4, 6 eller 8g.) er nu ikke så dyre igen. Priser.
Mørch.dk.
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
på et tidspunkt havde jeg en Thorens 116 med deres egen dp 21 arm - med en high out put MC lød den mere end hæderligt så du kan nok komme rigtgt langt med den thorens arm og en rigtig god pu - fremfor at diske op med en formue for 3012 og så kun have råd til en sekunda pu.
|
|
|
Det lyder jo lovende. Jeg tror jeg holder mig til den oprindelige arm, ihvertfald indtil en passende ny kan findes. Man skal jo også igang. Tak for dit svar.
krenzler skrev:
En 3010R kan nok blive noget dyr & svær at finde. 10" versionen er
ikke så almindelig som 9". Hvis du kan undvære "R" i enden bliver det
billigere endnu. En 3009 Series II (ikke Improved) bør kunne skaffes
for maks 2000,- (eller næsten ingenting hvis man har forbindelserne i
orden).
|
|
|
Jeg må holde øjnene åbne. Min største anke ved at skifte arm, er problemet med et nyt armboard. Men det kan vel løses med et alm. 126 mk3 SME armboard, men så skal man nok på fleabay..
Mange tak, den er tilføjet til foretrukne.
krenzler skrev:
Det ser ud som om at 3010R kom i en speciel sort udgave til 126 Centennial?
|
|
|
Det ved du vist bedre end jeg
krenzler skrev:
En Rega RB250/300 ville utvivlsomt også spille godt på TD126 og de arme er jo ikke så dyre.
|
|
|
Så hellere lede efter en SME, Mørch eller lignende..+ armboard
Mange tak krenzler, du er The King of Links!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inspireret at tråden her og især den protractor, der blev
linket til overfor, samt en bunke af mere eller mindre brugte pickupper, som
jeg har liggende, har jeg her weekenden klemt lidt pu-eksperimenter ind i
mellem julerengøringen (sig det ikke til min hustru!).
Ved bl.a. at læse på http://www.cartridgedb.com
fandt ud af min Ortofon OM(super) 30 PU måske ikke er det bedste match med TP
16 armen på min Thorens 126 mkii grammofon. Og jeg fik mod på at prøve en
ortofon MC 20 i ukendt stand, som fulgte med en dual 1019 jeg købte for en
måneds tid siden.
MC 20eren blev monteret og justeret med protractoren. Jeg sluttede den til min
ontech/LAaudio rør-riaa via en Ortofon T-20 stepupper. Da jeg først havde fået
styr på en del brug lød det meget godt og jeg fik mod på at høre et par plader
igennem. Men nu hvor den setupper har spillet et par timer er jeg blevet lidt
træt i hovedet, og jeg tænker på at det kan skyldes at pu er slidt og derfor
lyder mere skinger? Det hører med at mit rør/hornsetup netop ikke er skingert
og at nogen synes at det er lidt tyndt i toppen (sådan går det når man kommer
op i alderen). Omvendt har jeg også for nylig hørt at det der virker skingert
tit er det øverste af mellemtonen!
Well, for at nå nogen steder, må jeg hellere stille et spørgsmål.
Hvordan kan man bedst bedømme at en pu er slidt? Jeg har tidligere hæftet mig
ved at slidte (eller det jeg mente var slidte) pu'er lød godt på pladens første
skæring og så blev ringere og ringere, som man nåede ind over pladen. Men er
det sådan det er?
Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu at OM30 passer ganske fint til den lette TP16MkII arm (7.5g.).
Kravene til gode sporingsegenskaber øges rigtigt nok når man nærmer sig inderrillerne.
Mange MC'ere vil ofte forekomme slankere i lyden hvis man er vant til MM. Men det er jo ikke til at vide hvordan din MC20'er har det - det er en PU med mange år på bagen efterhånden.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, det ved jeg ikke rigtigt om jeg har mod på..ihvertfald ikke selv at lave. At få lavet et nyt er mere tiltalende, det må jeg lige tænke over. Jeg har forresten fundet dette om min bandit, hvor mange mon der er i DK? (Sidste sted jeg fandt de 100, var det mere spørgende og der var intet om hvilke ændringer der var):
TD126 MkIII Centennial edition:
 | a series of 100 tables with special trim (black and gold anodized metal
parts) |
 | could be ordered with SME 3010-R tonearm while retaining auto-lift
functions |
 | could be ordered in different wood trims (Rosewood for example) |
 | standard tonearm: TP16 MkIII | Personligt så jeg da gerne auto-lift funktionerne bevaret, men det er ikke et must. Det er også planen den lige skal skilles ad, for service. Men vi skal nok lige have overstået dette år.. Nu vil jeg printe dette ud: http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm - Tak til Jan Mvh Tilføjelse: Har også fundet et tal der siger 5000 enheder
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan finde SME monteringsskabeloner til udprintning hos VE.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er en guttermand Krenzler!  Mvh
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 16 December 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Jeg tror nu at OM30 passer ganske fint til den lette TP16MkII arm (7.5g.).
Kravene til gode sporingsegenskaber øges rigtigt nok når man nærmer sig inderrillerne.
Mange MC'ere vil ofte forekomme slankere i lyden hvis man er vant til MM. Men det er jo ikke til at vide hvordan din MC20'er har det - det er en PU med mange år på bagen efterhånden.
Mvh.
|
|
|
Tak Krenzler, Du har ret. Jeg troede armens eft. vægt var 11 gr. og ikke bare 7,5gr. Det giver jo et bedre resultat iflg. tabellerne med en om30 pu. Jeg er nu vild med udseende på MC20eren, så ærgerligt hvis den er slidt. Jeg er ikke sikkert på, at lyden fra den bare er slankere. Det får vi se i morgen eller en anden dag, hvor ørene har hvilet sig lidt. Peter Q. __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 17 December 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En slidt MC får en mere væsende lyd end hvad rart er En "om 30" lyder rundere og man tror at det er fordi den er bedre til bass En god MC har ligeså meget bass som OM 30 men den gengiver det klarere of det lyder derfor umiddelbart mindret "basset" Hvis du med rør og horn skifter fra MM til MC tror jeg at du kan rissikerer at du både skal fytte din højtalere og pille hved dine tonekontroller Skifter jeg till MM pickup skal jeg stoppe mine Duelund horn om og det er besvværligt Den MC 10'er jeg havde var følsom overfor alt - hvor Denon stort set er ligeglad med støv og ridser. Hvis du spiller monoplader med en stereo pickup så husk at skifte din forstærker over på mono - ellers for du sus yderst i lydbilledet.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 22 December 2007 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.. Jeg har kigget lidt på den Thorens 147 med Mørch armen. Jeg kan se den er med en "Mounting Plate" (på dansk = ?), der gør at det er muligt at montere Mørch armen, istedet for den oprindelige TP-16 MK3 arm. Denne arm, TP-16 MK3, er den samme som sidder på min og jeg tænker derfor på, om jeg skulle købe den 147 og flytte Mørch armen over på min 126, istedet for at jagte en SME arm + tilbehør. Med den "Mounting Plate", burde det være let at skifte armene = At bore et par huller til skruerne og så er det, dét?! Pladetallerkenerne skal selvfølgelig være rimelig ens i højden- må de være forskellige eller kan man justere sig ud af det meste? Jeg skulle helst også ku' smide TP-16 armen på 147 igen, så kunne den tjene hos mine forældre..eller sælges videre hvis de ikke vil have den. Alternativt har jeg fundet denne: http://www.soundsupports.com/Thorens125SME.htm Nogen der vil kommentere på disse tanker? Noget at tilføje? Mvh Michael Ps. Glædelig Grønlangkål
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
du må hellere skynde dig at købe den thorens - jag havde tænkt på at købe dem netop med henblik på den dejlige arm og så sælge vraggodset fra  I øvrigt er vel 147 en udmærket pladespiller
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Michael GJ Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 120
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, nup du den bare
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 23 December 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
TD147 = TD160Super.
Jeg brugte en mounting plate fra Soundsupports på min hedengangne TD150/3009 og det er et ganske fint produkt synes jeg.
UP-4 manual.
Der var ellers lige en anden UP-4 til 1800,- men den røg hurtigt.
Ja hvis man kan smække den originale Thorens arm på igen kunne man evt. skippe TD147 videre... Med egen arm er TD147 normalt ½-automatisk (stop/lift ved afslutning).
TD147 manual.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa 
Jeg har lige købt mig en Thorens TD3001BC (den har jeg gået og søgt efter i mange år) - og ville spøge om hvilken arm syntes i der skal på !
Man kan selv lave armboard til den - og som pickup skal der køres med en Sumiko BlackBird !
Først ville jeg have den nye Rega RB301 arm på - men... hvis i har hørt den med nogle andre arme så skriv det lige !!

Den har ikke en skramme - med org... kasse og det hele 


Det hele er som sprit nyt ..... den er uhyre velholdt 

|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
den nye ortofon arm ellers mørch dp6-alt andet end rega arm
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ehapa Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva med en ORIGIN LIVE 250 OL-1 eller SILVER arm....ser også godt ud på den robuste
thorens tror jeg.....se evt mere om de to arme på 6moons hjemmeside.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger


Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 24 December 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, den er feeed King.  Var det den der var til salg for 2800,-?? Damn! - Den skulle man da have snuppet.
Men tillykke.
Jeg selv ville nok have opsnuset en brugt UP-4 & klasket den på... Men har du ikke en SME V liggende som du ikke bruger lige nu?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |