Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 11:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udfald på tandberg reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Præcis - og jeg tror ikke at de orange elektrolytter, deltager i strømforsyningen. De er - sammen med de lysgule - afkoblingskondensatorer i effektforstærkeren. jeg ville nøjes med at fornye de 4 store elektrolytter.

mvh

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Godt så - det bliver til et nyt relæ, og 4 kondensatorer til erstatning for de grå .

Har som sagt været lidt rundt på nettet og kigget efter kondensatorer, men bliver lidt hurtigt forvirret pga alle de forskellige typer. Straks ryger man ind i en eller anden undermenu, hvor man kan vælge mellem "tantal" eller "alu" osv, osv. Hvad hedder typen der skal bruges til at erstatte de grå? Og hvad hedder sådan et relæ helt præcis? Kan se specifikationerne på det, så den side af sagen skal jeg nok kunne få til at passe, men det er svært at finde, når man ikke er sikker på hvad betegnelse det går under..

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

..Aluminium electrolytic condensator er en gængs betegnelse. men det giver faktisk sig selv med den værdi du skal bruge=  4.700microFarad / 63Volt.

Relæet har jeg desværre ingen ide om.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tak Walin - tror jeg lodder tingene ud, og tar' dem med et eller andet sted hen, hvor de forhandler sådan nogle dimser!

S.R

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

OBS!!!!

Husk nu lige, at notere dig, hvad der er +/0/- i forhold til de elektrolytkondensatorer.
De nye, du monterer skulle jo gerne vende på samme måde rent elektrisk.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Hej KimG, Walin, og alle jer andre

Har nu taget en af dem ud, for lige at se lidt på sagerne, og hvor mange ben osv. Gav faktisk ikke sig selv, da printet åbentbart er forberedt til at kunne klare lytter med flere ben også. Ser godt slidt ud - håber ikke det sorte på printet er pga mine manglende evner udi lodning - det gik faktisk fornuftigt, omend jeg selvfølgelig kun er lægmand. Vidste godt at man skal være omhyggelig med at vende dem rigtigt - men hvordan ser man lige det? Det står ikke på hverken print eller lyt. Nu kan de pga størrelsen kun vende een vej, dem der sidder i, da benene ikke sidder lige i midten - men måske de næste jeg får ikke ser ligesådan ud - hvad så? Ser man det i brugermanualen (der er en på vej) eller kan i se på lytten hvad der er plus og minus?
Har forøvrigt kig på nogle siemens sikorel til erstatning - men så ryger man ud i noget med at lodde ben på osv. Måske en phillips af de blå er lige så god så?

Gæt en pol !

S.R

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på dit næstsidste billede, har du svaret : Black negative. Altså det ben med den sorte prik er minus.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Herligt - det kunne jeg ikke se, for bare snavs og ælde . Tror jeg lodder det relæ ud, og kigger på det i aften. Har indkøbt kontaktrens fra Høyer autodele, da den ligger noget tættere på hvor jeg bor en T.Hansen. Er såmænd nok det samme der er i, og den lyder helt rigtig.

S.R

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Okay - kan melde at relæet i en Tandberg ikke kan skilles ad. Leder efter en erstatning i morgen, ellers må det gamle jo tilbage igen..

S.R

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Fandt et nyt relæ hos Hiend i Vanløse, og nye lytter var lydbutikken flinke nok til at hjælpe mig til at opspore! Med lidt held har de dem hjemme på lørdag, og så finder vi ud af om det hjalp. Kan dårligt vente !

S.R

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Det er rart at vide at der er EN i Kongeriget der kan reparere Tandberg,hvis behovet skulle opstå....... Vi følger spændt udviklingen,S.R

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Det er rart at vide at der er EN i Kongeriget der kan reparere Tandberg,hvis behovet skulle opstå....... Vi følger spændt udviklingen,S.R

Det er ihvertfald en overdrivelse der forslår (ca. sådan ser jeg ud når jeg "repper") ! Uden stor hjælp fra flinke folk på dette forum kunne jeg næppe finde ud af at skifte så meget som en sikring.. - Men op og køre skal hun dæleme, så nu skifter jeg et par dimser, og så håber jeg I alle sammen krydser fingre

S.R

P.S - Tror Tante Berg fedter lidt for at jeg skal hjælpe ham med hans 75'er en dag - Skal jeg selvfølgelig gerne gøre, i den udstrækning jeg kan!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Æv - ingen kondensatorer før mandag . Ikke nemt at være tålmodig...

S.R

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Æv - ingen kondensatorer før mandag . Ikke nemt at være tålmodig...

S.R

Skal du en anden gang bruge lytter, har Elfa mange af tingene fra ELNA's program, inklusiv de lytter til snap-in montage som du skal bruge.

http://www.elfa.se/dk/

67-524-55  skulle være tæt på dem du skal bruge, og husk, for din egen skyld, at checke priser, mange forhandlere får deres løsdele/reservedele til videresalg, fra blandt andet Elfa, og tager sig fyrsteligt betalt for dette.

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Tak, Solformørkelse

Jeg kiggede lidt rundt på deres hjemmeside også, men syntes det var lidt uoverskueligt. Skal også lige lære at finde stumper. Jeg kan ikke se de har elna, men det har de altså? Er de surfacemountede sådan nogle med to ben?

Tror jeg holdt skindet på næsen denne gang, mht avancen, men er ikke i tvivl om du har ret - de skal nok ta' sig godt betalt for at sælge det videre!

S.R

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

undskyld - så ikke lige du også havde skrevet varenummer. Tak for det!

Solformørkelsen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. cvo2004

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

S.R Vaughan skrev:
Tak, Solformørkelse

Jeg kiggede lidt rundt på deres hjemmeside også, men syntes det var lidt uoverskueligt. Skal også lige lære at finde stumper. Jeg kan ikke se de har elna, men det har de altså? Er de surfacemountede sådan nogle med to ben?

Tror jeg holdt skindet på næsen denne gang, mht avancen, men er ikke i tvivl om du har ret - de skal nok ta' sig godt betalt for at sælge det videre!

S.R

Hej S.R

Det er ikke fordi du først skal lære at finde stumper, at det virker fuldstændigt uoverskueligt, næee det er fordi det er fuldstændigt uoverskueligt , men det er klart, efter et par gange går det glat.

Hilsen formørkelsen 

Til top Vis Solformørkelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solformørkelsen

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med projektet,S.R?Skal vi kippe med flaget?Jeg krydser fingre

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Hej Tante

Nej ingen kippen med flaget, det har bare taget sin tid at få dele. Nu er jeg så blevet lovet at de er der i dag, og hvis det holder så lodder jeg dem i, i aften.
Hvis det ikke er nok, så kigger jeg nok på bypass-kondensatorer, efterlodder jord/strømskinnen (siger de nordmænd kan gøre meget, men jeg kan endnu ikke regne ud hvor den sidder ) , og prøver måske at skifte potmetre. Er der forøvrigt nogen der ved om man kan bypasse potmetrene med en passende modstand og et par ledninger, så man er fri for at lodde dem ud når man fejlsøger?

Så du kan nok høre at jeg langt fra har opgivet, det går blot langsomt fremad. Hun skal nok komme op at køre igen, og jeg glæder mig !

S.R

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej S.R.

Venter i spænding. 

Det der med at by-passe potentiometre er altså lidt problematisk. Hvis du forestiller dig et Potentiometer med  forbindelser A-B-C, hvor B er udtaget, så ligger HELE modstanden mellem A og C.  ( Mellem A og B og mellem B og C ligger en variabel modstand, hvis værdi afhænger af potentiometerets stilling) Hvis du nu skulle bypasse fx. et 100KOhm potmeter med lad os sige 2 modstande i serie på 47KOhm (for at lave et udtag til B på "halv styrke") så har du parallelforbundet potentiometeret (A-C) med en modtand nogenlunde af samme værdi og det vil sige at at den samlede modstand mellem A og C er blevet halveret fra de oprindelige 100Kohm til omkring 50 KOhm.  ( Du kan tænke på modstande som vandrør med forskellig diametre. Hvis du parallelforbinder 2 ens vandrør så kan der flyde dobbelt så meget vand igennem - det samme med strøm gennem modtande. ) Det er ikke sikkert at kredsløbet hvor Potentiometeret sidder kan lide at du således halverer modtanden - det afhænger helt og holdent af hvorledes det er opbygget. Der vil nok ikke ske afbrænding af komponenter ved det, men det er højst sandsynligt at din fejlsøgning bliver "forstyrret" af et sådan indgreb med en parralelforbinedelse. Derfor er mit råd, at du må bide i det sure æble og ERSTATTE et potentiometer med fx. faste modstande (som giver nogenlunde samme værdi som potentiometeret har). 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes