Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: udfald på tandberg reciever (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Og ellers har Classic Audio Service en 2075 service manual (kopi) til 95,-kr. alt inklusive.

P.S. Ærgerligt med Hifisentralen.no....
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Walin:Jeg har en komplet servicemanual på min TR2075(kopi købt på eBay i Tyskland),samt original instruktionsbog som fulgte med apparatet da jeg købte det Der findes også en 'Parts Manual'.Dit glimrende arbejde med min Huldra har gjort at jeg har to recievere i stuen.Jeg nænner altså ikke at sætte den Huldra 10 væk,Walin Tillykke med nyanskaffelsen iøvrigt.Og velkommen i Tandberg's verden af fed lyd! Jeg er spændt på at høre din uforbeholdne mening om din TR1000 når hun er på højkant igen,efter turen på intensivafdelingen Bare det ikke er noget alvorligt
Walin,jeg er helt enig,det er utroligt som det gamle grej lyder når det spiller.Og jeg synes at de fleste af os har nogle særdeles 'spændstige' apparater efterhånden(altså os med Tandberg ).

Tunghør:Igen,de er edderm*me blevet flotte,de Trapez X'er Er der lydforskel på det gamle kontra det nye skum?Eller var det udseendet du skulle vænne dig til?Hvis det er det sidste,så bare på med frontstofferne

Krenzler:Enig,det er surt sjov det der er overgået www.hifisentralen.no   Tænk at de skulle være i nogens søgelys???

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Februar 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Ja, Walin var forbi og hente den dejlige gamle tr 1000. Ikke uden et lille stik i hjertet at den forlod huset, men jeg har vist egentlig rigeligt . Håber du bliver rigtig glad for den Walin! Nu har jeg jo ikke hørt meget på den, da den var lidt defekt, men det lød nu lovende, det lidt jeg hørte - jeg tror der er rigtig god lyd i sådan een, og rimeligt med kræfter. Vi venter spændt på at du får den op og køre, og hvad du synes om den
-Og så fik vi også lyttet lidt til mit setup. Glad for at høre at du kunne li' lyden, Walin - jeg synes efterhånden også det lyder helt fornuftigt, også med 55'eren på - men det er rigtigt, mere kontrol med bassen ville gøre det bedre endnu. Regner med at 75'eren kan gi' noget der - jeg hørte jo trapezzerne med en 75'er på ude ved tanten, og der var altså pænt med greb om sagerne

Tante: nej ingen lydforskel jeg lægger mærke til. Det var blot et spørgsmål om at vænne sig til udseendet. De så bare alt for pæne ud i starten, med det nye skum

-tunghør
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Nå, så gik den ikke længere - udfaldene er tilbage. Men det var da dejligt, så længe det varede  ..

Har lige haft låget af en tr 2060 jeg har at stå, for at se om jeg kunne nappe en transistor fra den, men de er for forskellige, så der var ikke en magen til.

Prøvede også at købe en ramponeret 2055 over ebay usa, som skulle ha' ageret donormaskine, men sælger ville desværre ikke sende udenlands - surt, den gik ellers til kun 38 dollars . Er sikker på at jeg over årene kunne ha' nappet mange gode dele fra den, men sådan skulle det så ikke være.

Til gengæld har jeg huseret lidt oppe på alternativ audio (et norsk hifi-forum) , og de ved da heldigvis en del om gammelt tandberg:  " Nåh, gode gamle BD 529, ja de lyder svært godt, men er desværre skrøbelige" . De foreslår at jeg udskifter med en NTE 189 eller NTE 190, så i morgen går turen atter en gang til Hiend Vanløse, hvor jeg atter en gang vil trække på deres velvilje til at hjælpe mig med stumper. Håber de ligger inde med sådan en fætter, og at lydtabet ikke bliver for stort..

-tunghør

Edit: der er forøvrigt ikke tale om deciderede udfald mere, men den spiller meget lavere i venstre kanal. Det må (syv, ni, tretten) være fejlen..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Ja det er sgu noget drilsk noget sådan noget gammelt Tandberg....

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Ja det er sgu noget drilsk noget sådan noget gammelt Tandberg....

Det lyder som om du har "gammel tandberg blues'en" , Krenzler. Håber at det nye potmeter gør at du rigtig får lov til at høre hende synge, og så kan det med stereodekoderen jo komme lidt senere, hvis du skulle vælge at fortsætte med den .

-Jeg havde til gengæld lidt tur i den i dag, og fik nogle erstatnings-transistorer ovre hos Hiend. En stor   for at ha' sådan et veludstyret lager, og tak for hjælpen !

Har dog surfet lidt rundt i går aftes, og jeg skal vist lige lære at justere bias og DC-offset, inden den er klar til at ryge på trapez'erne igen. Vil jo nødigt riste enhederne i mine dejlige højttalere. Lige nu synger de rigtig smukt på det lille naim-sæt jeg har i reserve. Skal bare holde mig væk fra skingre optagelser, så går det fint .

Har forøvrigt valgt at lytte til metoden i denne tråd: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=5634 - så hvis vi snakkes ved hen over ugen, ved i at man ikke bliver ristet af at gøre det på den måde . Og hvis nogen ser en fejl deri, så skriv endelig en linie. Der går nok et par dage inden jeg når til det.

-tunghør

Edit igen-igen: Har lige igen læst den tråd jeg selv linker til, og jeg havde vist glemt at jeg må nøjes med at måle, ikke pille . Vi får se om det er nødvendigt, eller den falder under acceptabel..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Volumenpotmeteret røg i Huldra'en takket være Mellemhjulet men det er ikke dér at fejlen ligger. Det har noget med baskontrollen at gøre hvilket jeg burde have opdaget noget tidligere. Når man skruer helt op for bassen forsvinder signalet i venstre side. De norske gutter ovre hos AA er kommet med nogle gode bud & Mellemhjulet har lånt Huldra med hjem så mon ikke det lykkes før eller siden?

Stereodekoderen er OK. Jeg skulle bare lige skrue rigtigt et par steder (switchpoint & 19kHz).

Ja jeg så godt de nyeste indlæg i din tråd derovre tunghør. Godt at høre at High End Musikservice kunne skaffe det du skal bruge. Hvordan måler du så på HT-udgangene? Er det indefra?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nej, man måler direkte på højttalerterminalerne - men jeg venter alligevel lige et par dage. Er blevet lidt i tvivl om jeg nu også har styr nok på det  . Har tænkt mig at læse op på det en gang mere - jeg har vist alligevel glemt meget af det jeg tilegnede mig. Så får vi se om jeg skønner at kunne klare det, eller den må forbi en ekspert..

Mht Huldrainden, så tænk på det som sådan: Så er volumepotmeteret ihvertfald i orden, og gør ikke knuder de næste mange år !

De nye transistorer er forøvrigt loddet i (skifter parvis) , det tog såmænd kun 5 minutter. Det er alt det andet der tager tid.. 

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Sidder lige og tænker over dit problem - et bas-potmeter er vel opbygget med kulbaner, ligesom et volumenpotmeter? Hvis en kanal spiller lavere pga volumenpotmeteret, så er det vel nærmest en regel at det er mens den spiller lavt, fordi det er den del af potmeteret der bliver slidt. Et baspotmeter står vel som regel omkring neutral, så det lyder da mærkeligt at det skulle være slidt, der hvor den står når man skruer helt op for det? Kunne det ikke bare være skidt?  

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede på et tidspunkt at måle på min Creek på samme måde som beskrevet hos AK men kunne ikke opnå andet end et stort fedt rundt "0". Det var sikkert mig der gjorde noget forkert da jeg er en elektronik-n00b. Mellemhjulet målte & justerede bias på Huldra-inden men det foregik indefra (via nogle ledninger loddet på nedenfra i dette tilfælde da det var den bedste måde at kunne komme til).

tunghør skrev:
Sidder lige og tænker over dit problem - et bas-potmeter er vel opbygget med kulbaner, ligesom et volumenpotmeter? Hvis en kanal spiller lavere pga volumenpotmeteret, så er det vel nærmest en regel at det er mens den spiller lavt, fordi det er den del af potmeteret der bliver slidt. Et baspotmeter står vel som regel omkring neutral, så det lyder da mærkeligt at det skulle være slidt, der hvor den står når man skruer helt op for det? Kunne det ikke bare være skidt?

Det potmeter har vist fået al den rens det kan trække uden at drukne. Men jeg skal ikke udelukke at du kan have ret. Ifølge guruerne hos AA kan det meget vel være en elektrolyt der er problemet - eller en dårlig lodning. Men det er jo svært at gøre sig klog på hvis man ikke kan inspicere det first-hand.

Jeg synes at baskontakten føles lidt ru når man drejer på den så jeg ved ikke om det kan være et tegn?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Det potmeter har vist fået al den rens det kan trække uden at drukne.

He, he - okay, du har været der . Nej så kan det vist ikke klares med en rensning..
 Jeg plejer at tænke at alt der ikke føles eller ser normalt ud kan være fejlen, men det er vist kun fordi jeg er begynder, og må hænge min hat på det jeg kan finde .
 Hos AA er det vist nærmest standard at foreslå det kunne være en lyt, eller en lodning. Det er sikkert ofte rigtig nok, men er jo ikke altid fejlen..

Hvis du har fået nul komma nul dut, så har du ifølge AK's Echowars stillet multimeteret forkert (den var jo ikke defekt) .
 Jeg er lidt urolig for at komme til at ødelægge noget. Men inden jeg begynder at blive kreativ, med at stille på multimeteret, kan jeg jo se om jeg kan være heldigere, og måler et eller andet. Ellers skal man vel bare prøve at gå op på f.eks 500 mv? Det sker der forhåbentlig ikke noget ved. Nå, det minder mig om: det var vist noget research jeg kom fra ..

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Det afhænger vist også af forstærkerens opbygning om man kan måle DC-offset ved HT-udgangene? Synes jeg at have læst....?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Ja, rigtigt - jeg er lige i gang med Echowars redegørelse for hvordan og hvorledes, og du kan ihvertfald ikke måle det på huldraen, da den har kondensatorer i udgangen.
 Tror nu det skulle kunne lade sig gøre på creek'en, men jeg er da langfra sikker.

Det er nu en god tråd, den der på AK. Jeg føler mig efterhånden sikker nok til at kigge på det . Bliver dæleme spændede at se hvordan den måler!

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Så er der blevet målt - og den er simpelthen i super-duper, ekstra for vild -topform  !!

Målte ikke på den kold, da den lige skulle bestå eksplosionstesten - den indebærer at jeg sætter apparatet i køkkenet, og sætter strøm på fra sikker afstand, og så får den lov at stå alene derude i en halv times tid - hvis den ikke eksploderer eller ryger, så har den bestået, og jeg begynder at stikke snuden i den . Gør jeg lige for en sikkerheds skyld, når jeg har haft pølserne i den..

Men så blev der målt, og det var jo spændende. Bias'en skulle være 40 mv, og den var henholdsvis 32,7 og 30,4. Tror jeg lader den være som den er nu, da de potter man skal skrue på ikke har mere end en enkelt omgang, eller endda måske mindre, og det vil nok være pænt svært at ramme de 40. Som jeg forstår det, skåner man vist også elektrolytter og potmetre ved ikke at køre med for høj bias - så det får være.

Så var der DC offset. Kan godt forstå du ikke kunne måle det på creek'en, Krenzler - det er faktisk ret svært at få en ordentlig forbindelse på højttalerterminalerne. Jeg måtte indsætte et lille stykke kobber, for at kunne få kontakt, men så lykkedes det også fint.
 Værdierne svinger noget rundt, og "sætter" sig aldrig rigtig, men det er vist meget normalt, så længe det er i det små. De kommer på intet tidspunkt over 4 mv på højre kanal (snittet er vel 3,6) , og venstre er endnu bedre, med et  sving fra -1 til +2 (med et snit på 1,0 tror jeg) - helt vildt godt for sådan en gammel svend! Faktisk så godt at jeg er lidt usikker på om jeg har gjort det rigtigt, men det virker nu sådan på mig..(?) Hvis det er rigtigt, har jeg da vist været rigtig heldig med at de nye transistorer  måler så tæt .

Så den lader til at være super-rask nu - det håber jeg ihvertfald, og satser på at jeg har gjort det rigtigt. -Den ryger på trapez'erne om lidt, og så  bliver det jo spændende..

-tunghør

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Nu spiller den ihvertfald igen - vi får se om det holder.. 

-tunghør

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2007 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

Held & lykke med det. Husk at hviske kærligt til den fra tid til anden mens du aer den ømt.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Arh - den må nøjes med et anerkendende klap i ny og næ. Det må kunne gøre det ..

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Super-duper for vild mig et vist sted - nu er udfaldene tilbage..

Nå, men på med arbejdshandskerne endnu engang, og på tide at lære lidt mere om vedligehold af gammelt bras - undskyld, grej!

Med tanke på hvordan den opførte sig da jeg rokkede den transistor frem og tilbage - hvordan jeg kunne få lyden frem igen, når jeg skubbede den lidt - tænker jeg denne gang printbrud eller dårlig lodning. Det må vel så næsten være et eller andet i området jeg har påvirket fysisk, ved at flexe printet en lille bitte smule?
  Har fået indkøbt en lup i dag, og har inspiceret hele venstre halvdel af effektforstærkeren grundigt, og hvis det er printbrud kan jeg ikke se det. Tror jeg prøver at lodde det hele efter en gang.

Symptomerne er denne gang en omgang "pink noise" i venstre kanal, lige ved opstart. Det varer cirka 7-8 sekunder, hvorefter der er stille. Den falder aldrig helt ud, men spiller meget lavt, lige fra starten af. Gode råd til helbredelse af patienten modtages meget gerne - Lyder det som noget en dårlig lodning kunne være skyld i?

-tunghør

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Suuuuuurt!!Nu spillede den ellers på smukkeste vis i fredags,da jeg skulle høre dit grej.Som lyder rigtigt godt! Din tålmodighed med den TR2055'er er intet mindre end imponerende Håber at du til sidst finder den sk*de fejl.....

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Arh - den må nøjes med et anerkendende klap i ny og næ. Det må kunne gøre det ..

Nope, du skulle have lyttet til Krenzler, klap var ikke nok

Anyway, printbrud er en mulighed. Man kan fjerne alle lodninger i problemområdet, vikle nye ledninger omkring komponentbenene, og så lade ledningerene følge printbanerne................

Ellers er det nok nemmest at måle sig frem med et ohmmeter for at se om der er brud et sted, det er jo bare at måle fra lodning til lodning. Problemet er at man jo måle på  loddesiden, og  bare det lille tryk med målepindene kan jo trykke printet ned og dermed får evt. brud til at få forbindelse igen.

Måske skulle du og Krenzler lave en lille klub, hans Huldras tonekontroller er koblet ud af kredsløbet, hvilket sikkert irriterer ham
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes