| Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemhjulet skrev:
tunghør skrev:
Arh - den må nøjes med et anerkendende klap i ny og næ. Det må kunne gøre det ..
|
|
|
Nope, du skulle have lyttet til Krenzler, klap var ikke nok |
|
|
-Ha, ha  - Ja, det kan være det er det.. Det kan være jeg skulle prøve at måle om der er et printbrud, selvom du har ret Mellemhjul, der skal vist ikke meget fysisk påvirkning til, før det er omsonst. Jeg overvejer faktisk lidt at købe et osilloskop. Det holder vist ikke rigtig i længden at jagte fejl på den her måde. Men så skal jeg også ha' en tonegenerator, eller kan jeg i føste omgang bruge min pc til det? En helt anden ting er hvor svært det er at betjene sådan et skop. Jeg er jo ikke ligefrem elektronernes mester, så det skulle helst være rimeligt ligetil for at jeg kan bruge det. Er det noget en lægmand kan ha' med at gøre? Hvad skal man så kigge efter, til det brug jeg måtte få - tokanals, 20-20000 hertz - er der andet der er vigtigt at kigge efter? Hvad ville et godt begynder-skop være? -tunghør
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte et oscilloskop for et par år siden, det med at bygge/reparere selv går meget nemmere, og bare man finder en fejl selv i stedet for en værkstedstur er det jo tjent ind igen. Fejlen på Krenzlers Tandberg havde jeg ikke fundet uden oscilloskop. Jeg købte et 2 kanals 20Mhz Kenwood for 500 kr. 2 kanaler er rigtig behageligt, og undgå de rørbestykket de kræver mere vedligeholdelse. Og man kan komme temmelig langt med en meget billig tonegenerator, eller en CD med indspillede toner. De er nemme at bruge: http://www.doctronics.co.uk/scope.htmEDIT: Tjekkede lige DBA: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48286584Lidt dyrt, for jeg ville også skulle betale forsendelse  Men noget i den stil.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er også lidt sådan jeg ser på det. Bare et værkstedsbesøg sparet, så har det tjent sig selv ind igen. Jeg har lidt kig på det her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48286584 - men det ser lidt gammelt ud, og jeg læste at det er vigtigt at få et der stadig kan fås dele til. Går de tit i stykker, sådan nogle?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov - der er også en masse til salg på ebay. De ser pænt billige ud - hvordan med at sende sådan nogen med posten? Er de meget skrøbelige?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
| Ja, det er også lidt sådan jeg ser på det. Bare et værkstedsbesøg sparet, så har det tjent sig selv ind igen. Jeg har lidt kig på det her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48286584 - men det ser lidt gammelt ud, og jeg læste at det er vigtigt at få et der stadig kan fås dele til. Går de tit i stykker, sådan nogle? |
|
|
Det er jo lige det jeg også linker til. Mit er sikkert samme årgang. Til 500 kr ville jeg ikke gide at lave et oscilloskop, fordi jeg alligevel ville være nødt til at købe et andet for at finde fejlen...........  En ny probe koster 200 - 300 kr og opefter, så vær sikker på der er en med, gerne 2 hvis det er 2 kanals. Hvis det havde været solgt i nærheden ville jeg nok have købt sådan et, hvis jeg ikke allerede havde et. En probe er ok, den anden probe jeg købte skulle alligevel være en der sænkede spændingen med faktor 10, fordi jeg skulle bruge noget der kunne måle høje spændinger i rørting.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
 - sorry Mellemhjulet, det gik lidt stærkt..
Tror jeg prøver at gi' ham et ring, og høre om han er til at handle med. Ellers bliver det nok ebay!
-tunghør
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
tunghør skrev:
Ellers bliver det nok ebay!
-tunghør |
|
|
De dukker ret tit op i DBA, så du kan ligesågodt vente til der dukker noget op i Kbh. området.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2007 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan være det er vejen frem - de ser ellers pænt billige ud på ebay  . Men med forsendelse osv, så kan det nok bedre svare sig at købe i DK..
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kigger stadig efter oscilloskop, men det rigtige har endnu ikke været der. Det kommer jo nok.
I mellemtiden fornøjer jeg mig med at lodde på 55'eren, og skulle vel egentlig bare tage mig sammen til at prøve den på - men der har været lidt rigeligt arbejde, så det er ikke lige blevet til det.
Og så har jeg fået nogle kondensatorer hjem til min 75'er:
Skønheden til venstre blev den udvalgte. De har nærmest samme dimensioner som de gamle (mangler kun lidt i højden) , men da de har centermonterede ben, og de gamle har dem lidt forskudt, så har jeg valgt screw in, og indkøbt et lille stykke messingplade. Jeg monterer så kondensatoren i messinget, og laver en loddeflig på det. Vi må se hvor stor en slåskamp det bliver at få det skåret og bukket så det passer..
Da skruerne så ikke bliver tilgængelige (de vender ned mod printet) , vil jeg gerne fæste dem så de ikke går løs. Vil det være okay at give dem en klat locktite i gevindet, eller vil det kompromitere forbindelsen for meget? Er der en bedre måde at gøre det på?
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lang dag, men nu står 75'eren endelig og kører ude i køkkenet. Har lige haft multimeteret på den, og både bias og dc-offset ser fornuftige ud. Kan være den kommer på trapezzerne i morgen
Så bliver det spændende om det var alt den havde brug for, eller om det også skal være den helt store tur. Vi får se..
Jeg poster lidt mere udførligt om reparationen i morgen, og melder tilbage om der var held med det
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omsider lader jeg til at ha' lidt tur i den - den virker!
Bliver spændende at lære den at kende, henover de næste par uger. Den har ihvertfald det klassiske blå øje (VU-meter) når phonoindgangen er trykket ind. Bliver så spændende om der er andet der skal kigges på, eller om den måske ligefrem lider af småudfald.
Men jeg har ihvertfald fået has på det, der i første omgang gjorde at den ikke virkede - en god start
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skulle du gerne opleve en bedre baskontrol?
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal nok lidt mere rundt i repertoiret før jeg rigtig finder ud af det, men så langt er indtrykket ja - men samtidig får jeg mere dybbas. Selv med helt spritnye kondensatorer er den vist lidt vild den 75'er. Den trykker altså godt igennem
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må man jo konstatere at der findes en Tandberg reparatør i københavn nu
Har lige købt en 1055 og hvis der er noget med den så ved jeg hvem jeg skal kontakte?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist absolut kun reperatør til husbehov. Du må nok lige vente til jeg har fået et oscilloskop, og har lært at betjene det, Mashuro. Der går nok lidt..  . Jeg prøver da gerne at gi' et godt råd, hvis jeg kan, men der er nok andre der er bedre til det. Tak tante  ! Jep, 75'er klubben - det er vist en sluttet kreds. Dig, Tubemania og jeg selv - er der nogen jeg har glemt?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Har du virkelig fået den til at spille???Hvis ja,så er dine trængsler ved at være slut med hensyn til at ha' en blå reciever til at spille permanent  Super-duper!!!  Har du pils på køl?Jeg MÅ jo høre den,så jeg følger planen og er der vel ved 18.30-tiden __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm,nu dør denne tråd snart,gætter jeg på  Det er for vildt at du er så godt kørende nu,Tunghør.Fra at ha' en stak halvsløje apparater er du rykket direkte op i den allerøverste elite  Godt gået!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm - tror nu ikke tråden dør lige med det første. Der er jo et par apparater mere at kigge på - og 55'eren skal da også bringes tilbage til livet igen. Det ville da være synd og skam andet  . Det er jo også en rigtig god reciever, bare med lidt færre kræfter end 75'eren. Men det var nu rigtig rart at få noget tandberg op at køre igen  !
|
| Til top |
|
| |