| Forfatter |
|
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
øv øv øv i ævler løs om jeres anlæg..........hvornår skal jeg høre det.....gir gerne en øl eller hvad der tiltaler mens jeg hører det og redder verdens situationen med jer
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja så blev det tid til at kigge lidt på 75'eren. 14 dage holdt den, og så en morgen var der knitren i venstre kanal, og derefter udfald..  Nu har jeg leget lidt med spisepinden - hældte i starten mest til printbrud, men nu begynder jeg at tro det kunne være relæet. Ved at tappe i det område kan jeg få nogle reaktioner. Kan også få højre kanal til at falde ind og ud, men den vil dog helst være inde  . Hvis det ikke hjælper at skifte relæet (selvom jeg vil vædde med det giver noget i et stykke tid..) , så må jeg prøve at lægge noget kobbertråd på printbanerne i det område, og se hvad der sker. Ærgeligt der ikke har været et godt oscilloskop til salg til den rigtige pris endnu, men så lærer jeg måske lidt mere om tandberg endnu.. Samme fejl som på 55'eren, måske? Men den har jo så fået nyt relæ allerede..
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tunghør,
Nu fik du trukket mig væk fra alle mine andre sysler i denne tid og jeg kiggede lige på tråden her. Det kan godt være at du allerede HAR været inde over området omkring trykknapperne. Disse signaludfald og knitren skyldes efter min erfaring yderst sjældent printbrud eller defekte transistorer. Relæer - jo det kan hænde, men disse gamle maskiner lider ofte af støv og slid og dårlige forbindelser i de mekaniske dele. Alt lige fra højttaler omskiftningsknapper, inputvælgere, Muting/loudness knapper, bas og diskant potmetre/omskiftere og selvfølgelig volumen og balance potmetre. Det er klart at et must for en fejlretning at søge på signalvejen, der kan vise om udfaldet sker før udgangstrinnet, før eller i forforstærkeren. Så mit råd er - som du selv er inde på - et oscilloscop - imellemtiden kan du selvfølgelig forsøge om massering af trykknapperne ændrer noget ved udfaldet/knitren (men det har du vel allerede gjort).
Mange hilsner __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 13 April 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klaus - Dejligt med lidt hjælp  Der er lidt knitren fra diverse potmetre, ikke så meget trykknapperne - men det er ikke det der er skyld i udfaldene, og den voldsomme knitren det nogen gange starter med. Jeg har jo prøvet at bytte om på ledningerne fra forforstærkerdelen til effektforstærkerdelen, så venstre del af forforstærkeren spiller med højre del af effektforstærkeren og omvendt, og har derved kunnet konstatere at fejlen ligger et eller andet sted i effektdelen, på begge apparater. Grunden til at jeg tænker det kunne være printbrud, er at det vist er et velkendt problem på 2000 serien. Når jeg snakker om fejlen med nordmændene, så siger de nærmest i flok at det nok er en dårlig lodning eller et printbrud. 75'eren er så allerede blevet efterloddet en gang, inden jeg fik den - så derfor tænker jeg at det måske er printbrud. De reagerer jo også i en eller anden grad på at jeg tapper på printet med en spisepind, og på at blive flyttet rundt på. Det kan være jeg må sætte kravene til det oscilloskop lidt ned, og så bare få et billigt et at starte på - det vil sikkert være fint nok til et stykke tid
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 17 April 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tunghør, næste gang du har brug for dit værksted, så må sådan et udstyr være sagen...

__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 17 April 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej GT - det ser en anelse for kompliceret ud til en der stadig tapper med spisepind for at lokalisere fejl  . Men hvis man ellers ved hvad man gør, så ville man sikkert kunne klare lidt af hvert med det gear..
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg taget fat på min TR1055 og det ser godt nok en smule uoverskueligt ud for en novice som mig
Jeg har fået afmonteret de lamper som ikke virker og vil smutte op i Brinck ved lejlighed.
Den ene lampe har afsodet bag ved skalaen så det skal lige renset, det samme skal diverse knapper.
Vil give dem en gang ultralyd, det burde løsne det sidste skidt...
Så har jeg kontaktet det famøse firma i Esbjerg angående smørelse men de har ikke lade høre fra sig.
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mashuro  Rart at se at jeg ikke er den eneste der har mod på at pille lidt! Jeg skal gerne udpege de par dimser jeg har lært at kende, og langsomt begynder det at gi' lidt mening  Den ser fin ud, omend den er mere kompakt end 2000 serien. Og så har den de der omvendte print med masser af ledninger på, til de store kondensatorer. Umiddelbart ser det dog nemmere ud end en tr1000 - den er godt nok fyldt helt op til randen, sådan een! -Men den har ingen egentlige problemer? Kun lidt patina, og et par døde pærer?
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke lige om der er lavet flere versioner af TR1055 men min har ikke preout.
Det ville da være rart hvis den havde
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må vi have onkel Tante Berg med på banen (det kan jo også være et forkert billed)
Men de påmonterede grå vinger er med på begge foto's og man kan lige skimte på front-billedet at der står 1055 
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder lige og prøver at finde info om TR1055,og om der skulle være to versioner af den.....?Jeg kan ikke umiddelbart svare på om der er to versioner,men min ringe erfaring Tandberg siger mig at det slet ikke er utænkeligt  Jeg mener at TR1055 blev lavet i max 3 år.Med de allersidste modeller lavet i 1975(dette er et faktum,det er mere startdatoen der er lidt usikker).Jeg kunne godt forestille mig at man i 1973 ikke bekymrede sig om pre-out.Men der skete jo en hel masse mht hifi der i starten af 1970'erne.Og nogen fandt vel på at lave rene effekttrin,i USA/Japan??Det KUNNE ha' foranlediget Tandberg til at lave de sene TR1055'ere med pre-out?Til det engelske/amerikanske marked?
Mashuro,jeg gætter på at du har fået en af de tidlige versioner af TR1055.Det skal du ikke være ked af.Du har i hvert fald den højt besungne 'gamle' Tandberg-lyd i det apparat  Iøvrigt er den 'lange' pære blandt de tre du har taget billeder af,den originale skala-pære i TR-modellerne(1000-serien,TR200 og Huldra 10).Du er sluppet godt fra at købe så gammelt et apparat,og tillykke med den  Jeg må nærmest insistere på at høre den en dag.Jeg HAR købt et klippekort.... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morn Tante
Jeg gik selvfølgelig også igang med at google for fuld skrue igår men kunne ikke finde noget nyttig info på TR1055.
Min har serie nr 1425014 hvis vi nu skulle snuble over nogle andre med numre i røven.
Den lange pære er der to af i hver side af skalaen og så en lille under skalaen på TR1055.
Jeg vil da også insistere på at i tropper op en fredag- evt uge 19/20?
Så skal jeg nok sørge for at apparaterne er i tip top stand
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej gutter, den tr 1055 jeg har sat ind i tråden har serienr. 1416265 eller 1116265 tal'et med rødt, er lidt udtværet. Og er fra england eller tyskland (tror jeg).
|
| Til top |
|
| |
Mashuro Forum Bruger

|
| Sendt: 22 April 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at den kunne måske være en af de effektmodificede versioner...
Det er ikke meget information om TR1055 derude når nrhf er nede,æv!
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 29 April 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu prøver jeg med et nyt relæ, til 75'eren. Ved at banke let på relæet, kan jeg få den tilbage hver gang den falder ud - så det må da prøves. Må se at få det loddet ud een af dagene, og kigge over til Hiend, og se om de har et magen til. Så får vi se om det kan gøre det
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo tænkt mig at skifte relæet der slutter strømmen i 75'eren - tog det med over på hiend, men det der står på selve relæet er åbenbart ikke info nok: de skal også vide hvor meget strøm der løber igennem det, og hvad for en spænding det er udsat for. Jeg har desværre ikke fået købt en service manual til den endnu, og dem der er på nettet, kan jeg ikke helt se det på. Er der nogen der kan hjælpe? Det drejer sig om K901, der sidder imellem de store kondensatorer, og så et par centimeter fremme. Håber der er nogen der kan hjælpe, så jeg snart kan få den op at køre igen  mvh tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 14 Maj 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gutterne hos Alternativ Audio (eller Hifisentralen) vil sikkert kunne give dig svaret lige på en studs!?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 14 Maj 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunghør:Tjaeh,hvis det er,så har jeg skam en service-manual lige her i huset....  Du kan enten komme forbi,eller også ka' vi prøve at klare det over telefonen __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krenzler: jo, de kunne de måske egentlig nok, jeg tænkte bare jeg ville prøve lykken her .
Tante: Takker, jeg tænkte også på at du jo har en jeg kunne få lov at kigge i, det kniber bare lidt med tiden, og det er lidt for omstændigt at gøre det over telefonen. Jeg er lige knap sikker på hvad jeg kigger efter, så skal helst ha' det foran mig. Måske alligevel jeg kan nå at kigge forbi i morgen? Det kommer nok lidt an på arbejdstider - både dine og mine - men det må vi lige tage over mailen !
|
| Til top |
|
| |