Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

r-l-b skrev:
med mindre din plinth (kasse) har en meget høj masse vil du altid kunne høre når du "banker på" når du har skruet op for forstærkeren

Jeg ved ikke hvilke muligheder der er for at åbne op til indmaden af en 1200 - men kan du det kan du evt. fore den med dels bitumen (moderne blygummi uden bly fr fx T-hansen og dernest med Majestic - sanitiets kit - minder om klæbende modelervoks - bliver aldrig stift og bliver ved at klæbe - godt til at fylde ud med alle mulige steder hvor øget masse ønskes

har mirland gjot noget for at dæmpe sin 1200?

Næh, intet andet end Isonoe futter og et silikone-dæmpekar. Jeg synes ikke det er et problem med dens kabinet som sådan. Men man kan sagtens skille den ad og proppe den med diverse dæmpende materiale som blygummi (bithumen), døde kaniner og kleenex  Jeg er ikke sikker på at det er dér jeg ville lægge kræfterne. Jeg tror fokus for mig ville være en seriøs tonearm. Jeg er mere og mere sikker på at det er dér den store forskel træder frem.

Det er jo ikke noget reelt problem at man ikke kan banke på plinten uden det kan høres. I hvilken situation ville man gøre det under afspilningen af en plade - udover for sjov og for at teste

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Nogle ville måske mene at det giver en teoretisk resonans, hvis ikke plinten er helt lyddød i forhold til pu'en. Det er for så vidt heller ikke helt forkert - men der skal dælme spilles højt før kabinettet resonerer så kraftigt at det modsvarer at man slår på det med en kno... Jeg har spillet som dj adskillige gange med 1210ere (og det var errøme højt) og det har altså ikke været et problem. Det er jo ikke fordi at en 1210er i en dj-situation står og rumler - så det gør den sgu nok heller ikke hjemme i stuen.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Har en JBL L100 ht med 12" bass stående lige ved siden af min 1200, begge står på gulvet.

Ved moderat lydniveau ses eller hørers ikke nogen resonans. Skrues godt op kan jeg se at membranen på 12" står og blafre, men kan ikke høres. Har en blank LP et sted, når jeg får fundet den frem vil jeg teste også med den.

Det er vel her en fluid armdæmper kunne anvendes ? Fås som en "banan" der klipses på under armen. Nogen der har erfaring med dette ?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Har en JBL L100 ht med 12" bass stående lige ved siden af min 1200, begge står på gulvet.

Ved moderat lydniveau ses eller hørers ikke nogen resonans. Skrues godt op kan jeg se at membranen på 12" står og blafre, men kan ikke høres. Har en blank LP et sted, når jeg får fundet den frem vil jeg teste også med den.

Det er vel her en fluid armdæmper kunne anvendes ? Fås som en "banan" der klipses på under armen. Nogen der har erfaring med dette ?

Der er flere af os herinde der bruger en fluiddamper fra KABUSA. Hensigten med den er at dæmpe arm-resonanser. Hvis du vil afkoble din 1200ers plint er det bedste bud nogle Isonoe eller sorbothane-fødder.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 November 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Hvorfor på gulvet?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 21 November 2008 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

isonoe feet ser fornuftige ud. Hvor køber/bestiller man dem? Ca. pris?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
isonoe feet ser fornuftige ud. Hvor køber/bestiller man dem? Ca. pris?

Søg og du skal finde.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2008 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
A127 skrev:

Hvorfor på gulvet?

ja undskyld den audiophile opstilling  

L100 står ca. 10 cm fra - dvs lige ved siden af, på en telefonbog ( de gule sider ) , SL1200 står oven på en Marantz som igen står ovenpå en Sony CD spiller.  Den anden L100 ( ligeledes på en telefonbog ( de hvide sider )  ), står vel ca. 3 meter fra.

Og hvorfor på gulvet ? .. fordi L100 er for smal

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

De er flotte de gamle Marantz receivere.

"Og hvorfor på gulvet ? .. fordi L100 er for smal "

Den fangede jeg ikke lige...?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Toppen af HT er vel for smal til at give plads til SL1200!

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Har lige fået denne 1200, så opstillingen er midlertidig, skal ha fundet et passende møbel når de gamle LPér skal op ad kælderen og støves af. Mht akustisk tilbagekobling havde jeg i sin tid ( ca. 20 år siden ) et par L25 og en SME Plinth System 2000 med Sony værk med en SME 3009 II ( tidlig) 12" arm , stanton EEE med kost. Solgte det da der gik aldelse selvsving i den, bassen gik direkte i plinten. Køb aldrig en SME Plinth 2000.

Afventer en AT-120E til denne nye 1200 ( bruger midlertidigt en At-3600L, som ikke kan anbefales ). Men har kik på at montere en SME 3009 II early edition. Nogen der har erfaring med dette ? Vinder man noget af betydning ved at sætte en anden arm på 1200. Alternativet er at sætte fluid dæmper samt nogle gummiringe på selve armen. Som vedlagte billede. Jeg mener - der må være en grund til at denne glade mand med dyrt gear ikke har sat en dyr arm på, men bevaret den originale arm med et par ad-ons og en guldbelagt PU.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

(PU på billedet er en Denon DL 304, så vidt jeg kan skønne. Ikke afsindigt dyr).

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 November 2008 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
(PU på billedet er en Denon DL 304, så vidt jeg kan skønne. Ikke afsindigt dyr).

Det lyder godt - hvis det er godt nok til dem er det vel også hjemme i min stue   Billederne er iøvrigt fra en præsentation -  et helt rum fyldt med dyrt gear, masser af guld, og så en 1200 til at levere musikken:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47160&w hichpage=

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke 100% overbevist om at en anden - bedre - arm er det korrekte valg i alle tilfælde. Man mister en masse fordele, såsom det aftagelige headshell, VTA og generel nem opførsel. Jeg har - som flere allerede ved - brugt et hav af forskellige pu'er og egentlig aldrig følt at armen var det svage punkt. Hvis jeg skifter så er det mere "fordi jeg ka'"   

Mashuro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005
Sendt: 22 November 2008 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er så en af de dersens "fordi jeg ku"
Jeg har sat en RB 300 tonearm på en SL 1200 med et Origin armboard. Tonearmen er rewired med noget ultra tyndt VDH tryllesnor og en DL 110 pu.
Lyden er meget upfront , helt klart god til rytmisk musik. hæp hop osv
Min SL 1210 med dæmpekar og DL 103R er mere tilbagelænet og afbalanceret og lækker til en god jazz plade

Min 1200 er købt for at lege med diverse tweaks og jeg er ikke sønderlig overbevist - lydmæssig.
Jeg vil tilslutte mig Mirland - man mister alle fordelene ved "wheels of steel" hvis man bytter armen

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 November 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode input. Er heller ikke helt sikker på at en "bedre" arm vil give et bedre resultat, eller måske mere korrekt sagt - give et mere brugbart resultat. Armen er yderst funktionel, robust - og original hvilket jeg sætter ret højt.

Har hørt at kombineret med en AT-120E skulle være en god kombination til rock etc. Nærlæser man denne review, starter han med at ville sætte en Rega arm på allerede inden den er pakket ud, men ændre det hurtigt til "reconsider" efter at have set armen live. I am now seriously reconsidering my initial decision to fit a Rega Arm as an upgrade to the deck.

Formoder mange "audiophiles" har gjort et godt stykke arbejde med at udsprede negativt om 1200, og det at DJ´s foretrækker denne måske ikke er "audiophilt" nok for nogen. 

http://www.vinylengine.com/technics-sl1200-a-short-review.sh tml

Afventer denne 120E og er meget spændt på at høre hvordan det lyder. Hvis der skal skiftes bliver det til en 3009 II tidelig version. Men nok mere et projekt for sjov end fordi der er behov for det.

Dette sænkekar, hvad helt præcis betyder det for lyden ?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Dette sænkekar, hvad helt præcis betyder det for lyden ?

Det giver mere ro og kontant bund  

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender monteringsdiameteren på en Linn arm? Jeg overvejer at købe en Linn mounting plate hjem til at lege med min Ortofon AS-212. Linn har en mounting distance på 211mm og AS-212 på 212mm - så det skulle nok kunne lade sig gøre... Såfremt arm og mounting plate passer sammen. Jeg er noget bekymret for VTA dog... Jeg kan ikke lige finde ud af AS-212s "krav" til VTA...

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 November 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

hmm, jeg føler mig ret overbevist om, at hullet til en linn-arm er større end til ortofon-armen - hvor meget kan jeg ikke svare på. Jeg havde engang et armboard der var udskåret til en linn-arm, oog der var hullet i hvert fald større end det til en mørch-arm
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Modtog idag denne 120E. PU.

Som dag og nat i forhold til AT-3600L. Sammenligner med samme plade på CD, ( ved godt at mange forhold spiller ind ), men forholdsmæssigt er CD af samme plade et godt benchmark, når man ikke lige har en audiophile 50.000 kr pladespiller stående.

Skal jeg rate de tre bliver det:

100 % CD

30% AT-3600L

100 - 120% AT-120E

Der er naturligvis forskel på oplevelsen CD kontra 120E, men de ligger meget tæt, 120E får mere med og er mere detaljeret, eksempelvis bækken går mere tydelig igennem, hvor man ofte slet ikke bemærker bækken på CD. Kan naurligvis skyldes CDéns "skæring", AD/DA konverteringer, CD afspillerens kalitet, forskellighed i AUX og Phono indgangene på min Marantz 2252B. CD har generelt et hævet bas niveau, men kan skyldes forforstærkeren etc. Min konklusion må være, at jeg sagtens kan afspille mine plader på denne Technics SL-1200 og få minimum samme musikoplevelse som på CD. Min konklusion er som vinylengines, at 1200 kan udnytte kvalitets PU, dvs hvis man sætter en AT-440 på, vil man opnå en hørbar og brugbar forbedring. Er ganske tilfreds med 120E, og tror ikke jeg vill investere i en dyrere PU.

Dette med en 120E der ikke er "kørt ind".

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes