| Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
| hmm, jeg føler mig ret overbevist om, at hullet til en linn-arm er større end til ortofon-armen - hvor meget kan jeg ikke svare på. Jeg havde engang et armboard der var udskåret til en linn-arm, oog der var hullet i hvert fald større end det til en mørch-arm |
|
|
Linn monteringsplade har et 30mm diameter hul og Ortofon AS-212 er 26mm i gevindet - så det sutter __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 26 November 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fortvivl ikke: man kunne jo file/skære 2 skiver i 3 - 4 mm aluplade med huldiameter 26 mm (så ortofonarmen kan sidde
deri), og så vha. disse plader (en på oversiden af armboardet og 1 på undersiden) spænde ortofonarmen fast. Du ville
desuden få mulighed for at skubbe ortofonarmen 2 mm frem eller 2 mm tilbage i hullet.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 29 November 2008 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nyt hos Sound Hi Fi's Technics side. Bla. en PSU og der er åbenbart også et main bearing mod på trapperne.
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
| Lidt nyt hos Sound Hi Fi's Technics side. Bla. en PSU og der er åbenbart også et main bearing mod på trapperne. |
|
|
Som jeg læser det på osc billedet er den overlagte frekvens ca. 100 Hz. , altså ikke den "blafren" på min 12" HT der ses men ligger under det hørlige.
300 GBP for en psu, mon det er det værd ? Måske andre ting man bedre kunne investere i, en PU eksempelvis. De skal jo lave business.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikmm skrev:
Fortvivl ikke: man kunne jo file/skære 2 skiver i 3 - 4 mm aluplade med huldiameter 26 mm (så ortofonarmen kan sidde deri), og så vha. disse plader (en på oversiden af armboardet og 1 på undersiden) spænde ortofonarmen fast. Du ville desuden få mulighed for at skubbe ortofonarmen 2 mm frem eller 2 mm tilbage i hullet.
Mvh Ulrikmm |
|
|
[MEGET FORSINKET SVAR]
Jo! Men jeg ville nu godt nok ha' foretrukket en mere "hel" løsning. Måske man lige så godt bare kunne lave et armboard selv? Det kan vel ikke være helt umuligt?
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg skrevet en del med Dave fra Sound Hifi. Han har ikke nogen løsning, der kan understøtte andet end SME, Rega og Linn. Og han lyder ikke specielt begejstret omkring løsningen med en Linn plade og ekstra skiver... ØV!  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen med erfaring i 1200 og arme, der kan råde omkring udskiftning af arm. Er der noget at hente, og hvor meget og hvad ?
Hvis der skal skiftes tænker jeg på en SME 3009 II early edition, vil den passe til en 1200 ? Den ( 3009 ) har jo nogle år på bagen, kan den stadig måle sig med de nye på markedet ?
Nogen der har erfaring med disse o-ringe i gummi til at sætte på armen ?
Et spørgsmål mere, når man skal sætte en ny PU i headshell, passer ledninger i HS til konnektorer på PU lige over, eller skal de krydses. Er pin-layout på en PU ens fra fabrikat til fabrikat ?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2008 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
| Er pin-layout på en PU ens fra fabrikat til fabrikat ? |
|
|
Det kan godt være forskelligt. Men der er gerne markeringer ved pins på pick-up'en. Enten farver eller også bogstaver (L, R, EL, ER f.eks. - hvor E er earth).
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 06:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den model, som hedder sl-120, som en en tidlig sl-1200 med servostyring og uden arm kunne man også få et sme-armboard til, så hvorfor ikke?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
|
Er der nogen med erfaring i 1200 og arme, der kan råde omkring udskiftning af arm. Er der noget at hente, og hvor meget og hvad ?
Hvis der skal skiftes tænker jeg på en SME 3009 II early edition, vil den passe til en 1200 ? Den ( 3009 ) har jo nogle år på bagen, kan den stadig måle sig med de nye på markedet ?
Nogen der har erfaring med disse o-ringe i gummi til at sætte på armen ?
|
|
|
Du bestiller bare et SME armboard hos førnævnte Sound Hifi. De er til at "tale" med. No problemo.
Med hensyn til de der O-ringe som ses på billedet fra McIntosh showroom så aner jeg ikke om de giver noget. Men det er jo bare få fat i nogle og prøve... __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputs, men er der nogen der har udskiftet armen på en 1200, og kan bekræfte/afkræfte forbedring ? Iøvrigt har jeg læst på nettet at SME armens basepunkt kommer til at ligge for højt, så man må lægge nogle extra måtter på pladetallerknen.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2008 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
A127 skrev:
|
Tak for inputs, men er der nogen der har udskiftet armen på en 1200, og kan bekræfte/afkræfte forbedring ? Iøvrigt har jeg læst på nettet at SME armens basepunkt kommer til at ligge for højt, så man må lægge nogle extra måtter på pladetallerknen.
|
|
|
Jeg er nu ret sikker på at Sound Hifi og andre ikke ville anbefale SME som alternativ, hvis det ikke fungerede. Skriv til dem! Havde jeg pengene røg der en SME 2-10 på.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så bliver det vist ikke meget billigere for en god starter PU til f.eks. SL-1200/1210.
Hvad er det pundet står i - 8,40? Det er så under 400,- inkl. forsendelse. AT-120E skulle spille ret godt i en SL-1200/1210 (det lader til at flere foretrækker denne frem for 440MLa).
|
| Til top |
|
| |
A127 Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt om gummi O-ringe på en 1200 arm. ( helt alm O-ringe til rør ).
Ved at "skære" armen op i flere dele hæver man resonansfrekvensen på armen. Hvis den er på 100Hz uden O-ringe vil virkningen ved at sætte 1 O-ring midt på armen fordoble rf, dvs nu 200 Hz. 3 O-ringe ligeligt fordelt giver teroretisk 300 Hz. Men idet der er en Headshell, og armen sidder fast i den anden ende, kunne det invirke på hvor man skal sætte ringene, teoretisk set.
Men udgangspunktet er 3 Oringe ligeligt fordelt. At første O-ring sidder forholdsvis tæt på headshell kan være at man skal regne headshell med i armens længde.
Om man skal forsøge at matche PU resonansfrekvens ved jeg ikke nok om. Enten skal man finde et multiplum af PUéns resonansfreq, eller man skal finde en skæv frekvens så arm og PU ikke har et multiplum af PUén resonansfreq, dvs optimalt i modfase til armen, så PU og armens resonansfreq ophæver hinanden - altså helt teroretisk set.
Hvilken af de to kan beregnes eller "høres". Man skal finde armens resonansfeeq, og kende PUéns resonansfreq. Jeg mener at jeg så en video på youtube hvor en bruger anvender en plade med frekvensstep, man kan høre når armen går i resonans - var vidst ved de 100 Hz.
Nogen input til denne tese ?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SL-1000 + EPA-100. Eddermame lækker men prisen er også derefter.
Havde nu ikke noget imod at have den stående...
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello Technics experter  Min forlængede arm på genbrugsstationen gav mig en Technics sl 1210 mk II gx armen er væk og har været knækket af ved lejet (grim ting at gøre) - nå men værket er blevet vasket og ny netledning sat til og Voila - det starter og stopper på nul komma nul og kører død stabilt Mine sprøgsmål 1. kan man sætte en RB300 arm på sådan en technics ? VTA dimsen er jo ret smart 2. Hvordan skruer man den gamle arm af? 3. en af fødderne mangler den nederste pude - kan man få reserve fødder? 4. Kan man tage pladetalerkenen af? hvordan? Begge lamper virker selvfølgelig også
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Hello Technics experter 
1. kan man sætte en RB300 arm på sådan en technics ? VTA dimsen er jo ret smart 2. Hvordan skruer man den gamle arm af? 3. en af fødderne mangler den nederste pude - kan man få reserve fødder? 4. Kan man tage pladetalerkenen af? hvordan?
Begge lamper virker selvfølgelig også 
|
|
|
1. RB300 kan sagtens monteres hvis du køber et armboard hos enten Origin Live eller SoundHifi. Men VTA on-the-fly ryger og jeg ville nok hellere montere en ny Technics arm - den er bare så nem Og slet ikke dårlig - med mindre du vil lege med DL-103. Så bliver det lidt træls.
2. Se monteringsvejledning hos fx OriginLive.
3. Jeps. De kan købes "overalt" og dele til 1210 er ikke dyre (heller ikke armen).
4. Stik fingrene i de to huller og træk forsigtigt men bestemt op ad. Muligvis skal du have en ven til lige at give et lille (!!!!) "bonk" på spindelen, men det burde ikke være nødvendigt.
God fornøjelse med en af de fineste pladespillere under 10k 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|