Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Alt om Technics SL-1210 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 42
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

sme original headshell vejer 6 gram, så et gram sparet.

Det originale tecnichs er det bedste hus du kan få efter min mening, det er i vert fald min favorit, men det goe gamle sme er heller ik tosset, det har blot ikk så go kontakt til pu'en, men er som temmeligt stift pga dets gitterkonstruktion.

men husk at skruerne også vejer, nogen sværger til nogen vildt tunge i rustfri, her vil jeg ha nogen i superlet alu alu lyder bedre end rustfri stål

Runkeldunk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

!s

Bryder lige ind...

Er dette et godt headshell????

http://www.thomann.de/dk/technics_headshell.htm

Til top Vis Runkeldunk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Runkeldunk

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

OK, det ligner heller ikke et hit, formpresset plade med huller i det holder vi os fra

Min PU skal ifølge snedkeren køre med 10-18G eff. arm masse, så egentligt bør min "standard" arm jo være et hit, men
jeg er ikke 100% tilfreds. MIn tanke er derfor at det er lettere at starte med et let hoved og lege med vægt, fremfor at gå
den anden vej. Selv om det var nemmere inden jeg skrottede(moddede) den originale fatning og kontakt
forbindelse...

Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre: smæk en SME III på dit fine SL værk.

Jeg har selv savet ud i et DD Kenwood alu subchassis og monteret en SME III derpå. Til den slags PU du har slæbt hjem er
det guldet.

SME III er en fantastisk arm, og ikke så svær at indstille, når man kender dens små særheder og ved, hvad man skal
ændre, for at få lyden lige i skabet. Du ved, Stridsvognen og undertegnede har kørekort til den arm og kommer gerne og
hjælper (og spiser kage og hører dybbas). Dybbas er i øvrigt en af de ting, netop den arm sagtens kan.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 05:28 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
kyhn skrev:

OK, det ligner heller ikke et hit, formpresset plade med huller i det holder vi os fra

Min PU skal ifølge snedkeren køre med 10-18G eff. arm masse, så egentligt bør min "standard" arm jo være et hit, men
jeg er ikke 100% tilfreds. MIn tanke er derfor at det er lettere at starte med et let hoved og lege med vægt, fremfor at gå
den anden vej. Selv om det var nemmere inden jeg skrottede(moddede) den originale fatning og kontakt
forbindelse...

Jeg har selv savet ud i et DD Kenwood alu subchassis og monteret en SME III derpå. Til den slags PU du har slæbt hjem er
det guldet.

SME III er en fantastisk arm, og ikke så svær at indstille, når man kender dens små særheder og ved, hvad man skal
ændre, for at få lyden lige i skabet. Du ved, Stridsvognen og undertegnede har kørekort til den arm og kommer gerne og
hjælper (og spiser kage og hører dybbas). Dybbas er i øvrigt en af de ting, netop den arm sagtens kan.

Desvære ligger dens effektive masse blot en del under hvad var ønsket 10-18 gram, så vidt jeg ved er den ca 4,5 gram på serie III armen, så skal man vælge en 3009 arm med 12-14 gram.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Desvære ligger dens effektive masse blot en del under hvad var ønsket 10-18 gram, så vidt jeg ved er den ca 4,5 gram på serie III armen, så skal man vælge en 3009 arm med 12-14 gram.

mener nu ellers det er 6 gram med mulighed for at øge det til omkring 9g med ekstra vægt. men det er faktisk en af mine grunde til ikke at vælge den arm, men måske det går alligevel...

ulrikmm skrev:

det guldet.

ændre, for at få lyden lige i skabet.

Jeg har bestemt heller ikke låst mig fast på noget endnu, det koster jo næsten gratis at prøve en SME arm.

men kan sige at den originale arm rykker sig meget langt med de småting der er sket indtil nu. Så jeg vil lige prøve et par ting mere før jeg "kaster håndklædet i ringen" og napper det sikre kort

ulrikmm skrev:

Du ved, Stridsvognen og undertegnede har kørekort til den arm og kommer gerne og

Ja vi kommer til at holde et lille møde, men først om 190 timer

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 03 Marts 2010 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

1210 er bestemt et hit til prisen. Men der findes jo større modeller: SL-M1 med S arm!
Tungere pladetallerken, mere moment og ikke mindst en forbedret 1210 arm med kontravægt ophængt i spiralfjeder (virker som anti resonnator, undertrykker armresonnansen lige så godt som biotracer konstruktioner). Heller ikke pitch regulering. Eneste begrænsning er en samlet vægt på hus+pu=max. 17g.
Min Maplenoll Ariadne har ikke kørt i 2 år, den lyder anderledes (bedre bas) men er alt for upraktisk til dagligt brug. SL-M1 er en pålidelig arbejdshest!
< ="text/">
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2010 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
1210 er bestemt et hit til prisen. Men der findes jo større modeller: SL-M1 med S arm!
Tungere pladetallerken, mere moment og ikke mindst en forbedret 1210 arm med kontravægt ophængt i spiralfjeder (virker som anti resonnator, undertrykker armresonnansen lige så godt som biotracer konstruktioner). Heller ikke pitch regulering. Eneste begrænsning er en samlet vægt på hus+pu=max. 17g.
Min Maplenoll Ariadne har ikke kørt i 2 år, den lyder anderledes (bedre bas) men er alt for upraktisk til dagligt brug. SL-M1 er en pålidelig arbejdshest!

mit valg stod mellem at finde en SL1000 eller lege med 1210eren, valget blev 1210eren og det tror jeg ikke jeg kommer til at fortryde. på spec er et Sp10 mk2 og en sl-1210mk2 meget lig og med lidt fin tuning tror jeg den napper det længste strå.

som standard er armen den største begrænsning, men dæmpning, bedre kaber uden unødvendige stikforbindelser og et limet headshell rykker lidt ved det.  den bliver aldrig SME sIII kritisk, men det er godt eller skidt kommer jo nok mere an på hvad man vægter!

ellers er det SME armboard og anden arm jo en nem løsning (nemmere end det jeg har valgt indtil videre)

hvis ellers US postal service og postDK får fingeren ud, så spiller jeg også uden pitch, strobe og med extern PSU i weekenden. men de er godt nok sløve

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 April 2010 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SL-1210 MK2 på vej med den rare postmand, og jeg har lige et spørsmål mht. den pick-up, jeg har tænkt mig at bruge på den. Jeg har en lettere brugt Concorde Nightclub liggende, og jeg overvejer lidt at udskifte nålen med en Stylus 40, så jeg får mig en DIY-udgave af KAB's custom Concorde. Kan jeg bare gøre det uden videre?

Jeg har også bestilt mig et bedre phonokabel, som jeg vil sætte på, men derudover ved jeg ikke, hvilke tweaks jeg vil rode mig ud i. Jeg har ikke fået læst alle 41 sider i denne tråd endnu, men jeg kan da allerede se, at der er nok at vælge imellem

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 07:02 | IP-adresse registreret  

tillykke med det, der er mange gode timer foran dig nu. Ja, du kan sagtens sætte en stylus 40 på en concorde, jeg har selv prøvet den kombi tidligere. personligt mener jeg ikke at det er den bedste kombi, jeg fortrækker OM huset til den nål, men prøv og lad os høre hvad du syntes. Mht rækken af tweaks, så vil jeg bestemt anbefale dæmpekar som det første og rewire af armen som det næste.

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 April 2010 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at anskaffe mig en brugt 1210´er, da I jo siger den er så go´ .
Har så læst mig til, at der kan forekomme slør i armen på en maskine, der er brugt godt og flittigt. Hvordan konstaterer man lige om armen er i orden? Kan man bare vrikke lidt frem og tilbage med den?

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
Ja, du kan sagtens sætte en stylus 40 på en concorde, jeg har selv prøvet den kombi tidligere. personligt mener jeg ikke at det er den bedste kombi, jeg fortrækker OM huset til den nål, men prøv og lad os høre hvad du syntes.

Jeg er temmelig fast besluttet på at bruge en Concorde. Mest fordi jeg synes, det ser forbandet sexet ud, men også lidt fordi jeg slipper for at skulle justere huset i forhold til cartridget

kyhn skrev:
Mht rækken af tweaks, så vil jeg bestemt anbefale dæmpekar som det første og rewire af armen som det næste.

Jeg ved godt, jeg lyder som en tøs, når jeg skriver det her, men det der dæmpekar; Er det ikke noget værre gratværk? Jeg tænker mest på siliconevæsken. Jeg ved bare ikke om det giver så megen mere vellyd, at det retfærdiggør den ekstra mængde vedligeholdelse, karet kræver?

Jeg er virkelig en doven hund

Jeg kunne dog godt finde på at trække nogle andre ledninger i tonearmen. Er der nogen af jer, som kan pege mig retning af en webshop (gerne en dansk én), der sælger noget godt ledning til den slags? Det behøver ikke være silkeomspundet 99,99999% rent sølv eller andet halløj i den dur, bare noget nogenlunde rent kobber.

Til top Vis Killingbeans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Killingbeans Besøg Killingbeans's Websted

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 06 April 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Her en godt nok Engelsk side: http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=112

har selv brugt dette sæt og det er godt (Cardas kabel) Sættet er til en Rega arm, men det forhindre jo ikke en i at bruge det til en anden arm.

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 April 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

www.kabusa.com har det meste af det du skulle få brug for

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Her en godt nok Engelsk side: http://www.cabezon.eu/product_info.php?products_id=112

har selv brugt dette sæt og det er godt (Cardas kabel) Sættet er til en Rega arm, men det forhindre jo ikke en i at bruge det til en anden arm.

Lækkert! Jeg endte dog med at købe dette sæt i stedet. Samme kabel, men en del billigere:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120 542932839

Så har jeg i hvert fald fået givet signalvejen lidt færre bump. De "mekaniske" tweaks giver jeg mig nok først i kast med, når jeg har fået lidt flere penge på lommen. Er der nogen af jer, der har haft gang i at skifte lejet ud med et Timestep eller et Mike New leje? Er det noget, som rykker, eller er det bare penge ud af vinduet?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 06 April 2010 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Killingbeans skrev:

kyhn skrev:
Ja, du kan sagtens sætte en stylus 40 på en concorde, jeg har selv prøvet den
kombi tidligere. personligt mener jeg ikke at det er den bedste kombi, jeg fortrækker OM huset til den nål, men prøv og lad
os høre hvad du syntes.

Jeg er temmelig fast besluttet på at bruge en Concorde. Mest fordi jeg synes, det ser forbandet sexet ud, men også lidt
fordi jeg slipper for at skulle justere huset i forhold til cartridget

kyhn skrev:
Mht rækken af tweaks, så vil jeg bestemt anbefale dæmpekar som det første og rewire af armen som det
næste.

Jeg ved godt, jeg lyder som en tøs, når jeg skriver det her, men det der dæmpekar; Er det ikke noget værre gratværk?
Jeg tænker mest på siliconevæsken. Jeg ved bare ikke om det giver så megen mere vellyd, at det retfærdiggør den ekstra
mængde vedligeholdelse, karet kræver?

Jeg er virkelig en doven hund

Jeg kunne dog godt finde på at trække nogle andre ledninger i tonearmen. Er der nogen af jer, som kan pege mig retning
af en webshop (gerne en dansk én), der sælger noget godt ledning til den slags? Det behøver ikke være silkeomspundet
99,99999% rent sølv eller andet halløj i den dur, bare noget nogenlunde rent kobber.

Væsken skal vel bare i, ligesom på en SME III. Det er jo ikke flubber, vi har med at gøre.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 06 April 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:
Jeg overvejer at anskaffe mig en brugt 1210´er, da I jo siger den er så go´ .
Har så læst mig til, at der kan forekomme slør i armen på en maskine, der er brugt godt og flittigt. Hvordan konstaterer man lige om armen er i orden? Kan man bare vrikke lidt frem og tilbage med den?

Hvis der problemer har jeg en helt ny original arm du gerne må få - kvit og frit.

Jeg har selv brugt RB300, RB700 med diverse DL-103'ere og senest en SME 3009 med en Ortofon SPU. Den sidste er kombi er rigtig lækker. 

Har da også et par ekstra SME 3009'ere hvis der var noget?

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Killingbeans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Citér:

Væsken skal vel bare i, ligesom på en SME III. Det er jo ikke flubber, vi har med at gøre.

Mmmja, det kan godt være, jeg alligevel skal overveje at købe det dæmpekar på et eller andet tidspunkt. Men lige pt. er min gamle billige Denon forstærker nok trods alt så meget af en flaskehals, at yderligere tweaks på min pladespiller næppe kommer til sin ret. Jeg tror også jeg er mere skabs-HiFi-nørd end ægte audiophil

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Hvis der problemer har jeg en helt ny original arm du gerne må få - kvit og frit.

Jeg har selv brugt RB300, RB700 med diverse DL-103'ere og senest en SME 3009 med en Ortofon SPU. Den sidste er kombi er rigtig lækker. 

Årrh...det var godt nok generøst . Er det så med nye lejer og hele baduljen?

En 3009´er kunne jeg også godt fristes af, men så ryger automatikken jo godt nok. På den anden side ville jeg også meget gerne prøve en DL-103, og det kræver jo en lidt tungere arm. Hvilken version af 3009 er det du har?

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 06 April 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Totoronto skrev:

Martin_Kbh skrev:

Jeg har selv brugt RB300, RB700 med diverse DL-103'ere og senest en SME 3009 med en Ortofon SPU. Den sidste er
kombi
er rigtig lækker. 

Årrh...det var godt nok generøst . Er det

med nye lejer og hele baduljen?

En 3009´er kunne jeg også godt fristes af, men så ryger automatikken jo godt nok.

den anden side ville jeg også meget gerne prøve en DL-103, og det kræver jo en lidt tungere arm. Hvilken version af 3009
er
det du har?

Ja ja...det er en ny og ubrugt arm.

3009 har jeg i flere versioner med et utal af forskellige kontravægte; har du besluttet på en DL-103'er
? Den oprindelige arm spiller helt fint med DL-103..ville nok selv vælge DL-160 til denne.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2010 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Martin_Kbh skrev:
Ja ja...det er en ny og ubrugt arm.

3009 har jeg i flere versioner med et utal af forskellige kontravægte; har du besluttet på en DL-103'er
? Den oprindelige arm spiller helt fint med DL-103..ville nok selv vælge DL-160 til denne.

Næ, jeg har ikke besluttet mig til en DL-103. Men det er jo en klassiker, og også til at få fat i til menneskepenge . Der er nu også ganske mange interessante MM pickup´er at vælge imellem, så lad os se hvad det ender med.

Indtil videre vil jeg gerne bibeholde automatikken, så ingen SME i denne omgang. Hvis armen viser sig at være lidt mistænkelig, på den brugte 1210´er jeg har tænkt mig at købe, så kontakter jeg dig.

<< Forrige Side af 42 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes