Forfatter |
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har længe gået og tænkt over, hvordan vi bedst hjælper nye unge mennesker på vej indenfor hifi.
Hvordan hjælper man og hvad tænker de unge egentlig om de ofte "blodige" debatter, der fra tid til anden foregår. Skræmmer vi dem væk?
Det er selvfølgelig lidt kontroversielt, men kunne man egentlig ikke udstyre helt unge mennesker med en avatar, hvor der står noget i retning af : jeg er ny indenfor hifi og hjælp modtages gerne.
Gjorde man det, så ved vi ældre jo, at vi skal vægte vores indlæg lidt anderledes, da jeg går ud fra, at alle er enige om, at de nytilkomne skal føle sig velkommen og ha' al den hjælp vi kan gi' dem.
Kunne der komme en debat om, hvad vi kan gøre for at sikre, at der bliver flere af os, der interesser os for lyd.
Håber på en rigtig debat. Jeg ved vi kan debattere det her fornuftigt, så lad os så lige gøre det!!
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Jeg har længe gået og tænkt over, hvordan vi bedst hjælper nye unge mennesker på vej indenfor hifi.
Hvordan hjælper man og hvad tænker de unge egentlig om de ofte "blodige" debatter, der fra tid til anden foregår. Skræmmer vi dem væk?
Det er selvfølgelig lidt kontoversielt, men kunne man egentlig ikke udstyre helt unge mennesker med en avatar, hvor der står noget i retning af : jeg er ny indenfor hifi og hjælp modtages gerne.
Gjorde man det, så ved vi ældre jo, at vi skal vægte vores indlæg lidt anderledes, da jeg går ud fra, at alle er enige om, at de nytilkomne skal føle sig velkommen og ha' al den hjælp vi kan gi' dem.
Kunne der komme en debat om, hvad vi kan gøre for at sikre, at der bliver flere af os, der interesser os for lyd.
Håber på en rigtig debat. Jeg ved vi kan debattere det her fornuftigt, så lad os så lige gøre det!!
|
|
|
Hej med dig.
Jeg kan et eller andet sted godt følge din tankegang, men på den anden side, så tror jeg det bedste man kan gøre, er det som de fleste prøver på allerede, nemlig at "snakke" i et sprog som de fleste forstår, og så derudfra hjælpe alle, ældre som ung, på den bedste måde ud fra de forudsætninger som man personligt har. Det er ingen hemmelighed at der er en skarre herinde som "føler sig hævet" over alm menneskers formåen på området, dem skal der også være plads til, men jeg tror at hvis vi kan holde en god og soper tone eller sammen GENERELT, så skræmmer vi forhåbentlig ikke nogen væk.
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at sige jeg selv er verdensmester til det, men bedste måde at hjælpe på, er at gøre folk nysgerrige, så de selv køber/låner udstyr, og gør deres erfaringer selv.
Jeg mener. Komme med sine meninger, og undgå at fordømme andet for hårdt. Igen, det er ikke for at være hellig. Jeg har været rigeligt sarkastisk overfor ting, som jeg synes er for poppet, elller på anden måde, "for smart" 
Men at fornemme stilen/personligheden i teksten, og så ellers bare udtrykke sig respektfuldt. __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joeh, jeg er enig med jer begge.
Når det er sagt, så vil jeg også godt bede om, at nogle af de nye "unge" (nogle er betydeligt ældre, men opfører sig som teenies) lærer at formulere sig i noget andet sprog end det de bruger på arto.dk.
Endelig: Så lær dog at bruge(r) NUTIDS "r" OG NAVNEMÅDE korrekt. Det er dovent og slapt at se på. 
mvh
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
Joeh, jeg er enig med jer begge.
Når det er sagt, så vil jeg også godt bede om, at nogle af de nye "unge" (nogle er betydeligt ældre, men opfører sig som teenies) lærer at formulere sig i noget andet sprog end det de bruger på arto.dk.
Endelig: Så lær dog at bruge(r) NUTIDS "r" OG NAVNEMÅDE korrekt. Det er dovent og slapt at se på. 
mvh
|
|
|
Sjovt nok så har jeg lagt mærke til det samme, samtidig med at det kan "p***e mig af" når folk ikke kan finde ud af at bruge ordet "JEG" som fejl "Jeg synes" i stedet for bare "Synes". Det synes jeg er ret irriterende, men det er der nok ikke så meget at gøre ved. De unge har deres helt eget "sprog" og selvom jeg ikke er fyldt 40 endnu så forstår jeg det ikke.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man siger til dem at det er en lukket klub, og at de skal skride
|
Til top |
|
|
music 4 all Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1467
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Man siger til dem at det er en lukket klub, og at de skal skride  |
|
|
så bliver det en megen ekslusiv klub på sigt
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu røber jeg ingen statshemmelighed ved at erklære: JEG ER FYLDT 40 ÅR!!!
Derfor er jeg ikke "gammel", men der er dælme' sket et skred i de unges moralbegreber og sprog. Det kan dog fastslåes, at det IKKE er den nuværende regerings skyld, selv om de må høre meget vås.
mvh
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
copman skrev:
Ja, nu røber jeg ingen statshemmelighed ved at erklære: JEG ER FYLDT 40 ÅR!!!
Derfor er jeg ikke "gammel", men der er dælme' sket et skred i de unges moralbegreber og sprog. Det kan dog fastslåes, at det IKKE er den nuværende regerings skyld, selv om de må høre meget vås.
mvh
|
|
|
Så er det da stort set det eneste der ikke er deres skyld 
ups. kunne ikke lade være 
|
Til top |
|
|
Onstage Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes den her diskussion er lidt sjov - nok mest fordi jeg tilhører jeres målgruppe ;P .. Jeg er 18 år, men den aldersgruppe i er ude efter fornemmer jeg lidt er den 14-17-årige gruppe. Jeg er total enig i jeres indlæg - de "unge" har en helt anden væremåde, og deres respekt for andre menneskers meninger og handlinger er mildest talt forsvundet :D .. __________________ Anders Villadsen
|
Til top |
|
|
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Jeg er primært diy'er / htpc'er og i disse forum ser jeg ofte at folk spørger efter en highend/billig/nem løsning på ex. et sæt højttalere. Mit problem er, at jeg gerne vil hjælpe, men ikke uden at folk selv lige har lavet en smule fodarbejde selv.
Når man påtaler dette; søg lige forum af først; læs nogle guider eller lignende, så bliver man kaldt for "dum" "ondt i røven" "hold dig fra min tråd" og lignende. Typisk er det, set i forhold til levealder på forum, unge folk, der deler en dygtig svada ud. Jeg mener selv at jeg har en basal viden om visse ting hørende hertil forum, men vil ikke hjælpe folk som kalder mig ovennævnt! Nogle gange burde moderators lige svinge lidt oftere med sablen. Jeg er bekendt med at de ikke kan være alle steder, ingen nævnt ingen glemt.
mvh. Per.
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der går galt med hjælpen til de "unge", eller uerfarne, er jo tit at folk ikke gider bruge tid på at råde andre folk om ligegyldige samlede surroundsystemer fra diverse discountkæder og varehuse. Tit syntes jeg også "de nye" har ladet forblænde sig af specs. fra katalogerne og de derfor har en forudbestemt mening om hvad de egentlig vil. Nogle få gange har jeg endda oplevet at selvom om folk var flinke til at hjælpe med deres råd og til tider dyrkøbte erfarninger, blot lod det hele prælle af og købte det alligevel fordi de egentlig havde besluttet sig på forhånd.
Derfor er det min mening, at de "unge/nye" entusiaster som dukker op her på siden, bliver hængende hvis de virkelig brænder for hifi. Og det er trods mudderkastning og andre mere eller mindre personlige angreb. Og dem der stiller fornuftige spørgsmål syntes jeg også får et fornuftigt svar.
Så jeg har faktisk svært ved, at se hvordan vi skal kunne hjælpe meget bedre, end vi allerede gør
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onstage skrev:
Hej
Jeg synes den her diskussion er lidt sjov - nok mest fordi jeg tilhører jeres målgruppe ;P .. Jeg er 18 år, men den aldersgruppe i er ude efter fornemmer jeg lidt er den 14-17-årige gruppe. Jeg er total enig i jeres indlæg - de "unge" har en helt anden væremåde, og deres respekt for andre menneskers meninger og handlinger er mildest talt forsvundet :D ..
|
|
|
Onstage - du giver os håb for fremtiden
Når jeg udtaler mig om "de unge" er det noget generelt. Jeg er godt klar over, at der findes unge (som dig) med en sund opdragelse/indstilling til god tone, autoriteter mv.
Jeg synes bare, at dette forum virker ind i mellem som om aage og arto er flyttet ind!!
mvh Allan
|
Til top |
|
|
rockforlife Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Juli 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2382
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
... og så skal de unge lære at det hedder: "HØJTTALERE", og ikke "fronter" __________________ HYGGE HEJSA!
|
Til top |
|
|
copman Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
... og så skal de unge lære at det hedder: "HØJTTALERE", og ikke "fronter" |
|
|
Hørt!! 
|
Til top |
|
|
Monkeyboy Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 184
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Folkens,
Er selv "ung" i forummet, 27 år i virkeligheden så lidt uden for den målgruppe i omtaler. Lige et hint: I hjælper nok ikke nogen ved at kværulere
over deres grammatik eller begrebsanvendelse i al almindelighed. Jeg synes det er helt rigtigt at starte diskussionen, men hold da op hvor røg
den hurtigt af sporet...
Selv har jeg fået ganske gode og seriøse svar på mine indlæg, også selvom det måtte være klart for enhver at jeg ikke har en ph.d. i "hifi-
videnskab"...
|
Til top |
|
|
Onstage Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thanks, copman :D ..
Jeg synes virkelig de går over stregen nogen gange :D .. __________________ Anders Villadsen
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
PHN2 skrev:
hej.
Jeg er primært diy'er / htpc'er og i disse forum ser jeg ofte at folk spørger efter en highend/billig/nem løsning på ex. et sæt højttalere. Mit problem er, at jeg gerne vil hjælpe, men ikke uden at folk selv lige har lavet en smule fodarbejde selv.
Når man påtaler dette; søg lige forum af først; læs nogle guider eller lignende, så bliver man kaldt for "dum" "ondt i røven" "hold dig fra min tråd" og lignende. Typisk er det, set i forhold til levealder på forum, unge folk, der deler en dygtig svada ud. Jeg mener selv at jeg har en basal viden om visse ting hørende hertil forum, men vil ikke hjælpe folk som kalder mig ovennævnt! Nogle gange burde moderators lige svinge lidt oftere med sablen. Jeg er bekendt med at de ikke kan være alle steder, ingen nævnt ingen glemt.
mvh. Per.
|
|
|
Hej Per
Nu har jeg ikke holdt så meget øje med hvem der siger hvad, sagt¨på en anden måde "hvem der spiller smart" men det er naturligvis også mig bekendt at det foregår herinde. Til problemts ændring kan man kun håbe på at "mods" for øjenene op, og som du siger "svinger lidt med sablen" overfor dem der optræder på sådan en måde. Ikke fordi det går mig nært på, faktisk er jeg ret ligeglad personligt.Der skal mere til at hidse mig op, men det resulterere i at dem som "ved noget" enten forsvinder herfra eller ikke gider give en hånd til folk som har brug for det og det synes jeg ville være synd.
Jeg har været medlem af forskellige andre fora, ikke indeholdene emnet hifi, men må desværre konstaterere at det samme er sket dér med det resultat at folk som "kunne noget" forsvandt derfra og det ønsker jeg ikke for dette forum skal ske. Så jeg håber at man fra mods side vil se på denne tråd og feks dele advarsler ud med hård hånd så stedet ikke skal ende med at blive ødelagt.
|
Til top |
|
|
anderspj Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår sproglige kompetencer, må jeg som 22 årig sige at der skam er mange "ældre", også herinde, hvis grammatik er fuldstændig i skoven - og især nutids-r er tilsyneladende et folkesyndrom .
Det er interessant om siden eventuelt kan forbedres på nogle punkter så det bliver lettere at få svar på mange af de spørgsmål I måtte kunne opfatte som værende banale. Et hurtigt forslag kunne gå på at have interaktiv Quick Guide til A/V hvor man ved at sætte nogle flueben - som i et spørgeskema - kunne blive pejlet ind på de tråde der er relevante for ens spørgsmål.
En anden mulighed er at man som spørger kunne markere hvilken karakter ens spørgsmål har når man poster, eller at man kan skal vælge i en drop down menu "Hvad omhandler dit spørgsmål", hvorefter man for et tip med "Har du set på disse tråde?".
Uanset er det vigtigt at gøre op med sig selv om man vil fremme et forum for dem der allerede ved hvad den sag drejer sig om, eller om man også er villig til at lægge de nødvendige ressourcer i at få skaren til at vokse.
Personligt tjekker jeg siden dagligt og fanger mange gode tips, men skriver sjældent indlæg, og sammen med TV 2 nyhederne kl. 19 er det en af mine kun få daglige rutiner .
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
anderspj skrev:
Hvad angår sproglige kompetencer, må jeg som 22 årig sige at der skam er mange "ældre", også herinde, hvis grammatik er fuldstændig i skoven - og især nutids-r er tilsyneladende et folkesyndrom .
Det er interessant om siden eventuelt kan forbedres på nogle punkter så det bliver lettere at få svar på mange af de spørgsmål I måtte kunne opfatte som værende banale. Et hurtigt forslag kunne gå på at have interaktiv Quick Guide til A/V hvor man ved at sætte nogle flueben - som i et spørgeskema - kunne blive pejlet ind på de tråde der er relevante for ens spørgsmål.
En anden mulighed er at man som spørger kunne markere hvilken karakter ens spørgsmål har når man poster, eller at man kan skal vælge i en drop down menu "Hvad omhandler dit spørgsmål", hvorefter man for et tip med "Har du set på disse tråde?".
Uanset er det vigtigt at gøre op med sig selv om man vil fremme et forum for dem der allerede ved hvad den sag drejer sig om, eller om man også er villig til at lægge de nødvendige ressourcer i at få skaren til at vokse.
Personligt tjekker jeg siden dagligt og fanger mange gode tips, men skriver sjældent indlæg, og sammen med TV 2 nyhederne kl. 19 er det en af mine kun få daglige rutiner .
|
|
|
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår dig ret, men hvis jeg gør, så må jeg sige at det som du efterspørger, findes i en grad. Forstået på den måde, at hvis man har været involveret i en tråd, enten som spørger eller som svare, så kan man vælge at få en mail når der sker nyt i tråden og på den måde er svarene hurtige at finde frem til. Jeg har det yderligere sådan, at jeg får mine mails på min tlf, sådan at jeg med det samme der er kommet et nyt indlæg i en tråd som jeg er interesseret i, kan gå ind og se hvad der er skevet.
|
Til top |
|
|