Emne: Hvordan hjælper vi nye unge entusiaster ? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Hvad kan en gammel knark med et afslappet forhold til naturlove, linolieindsmurt cdafspillerbundplade samt et uomtvisteligt bevis for, at der er hørbar forskel for, om effekttrinet får suppe fra kul-, atomkraftværk, hydrodam eller vindmøller, lære en ung påvirkelig person, der knap nok er blevet voksen og har sluppet avisruten om musik, hifi og vellyd?
Ikke ret meget. Den gamle generation er ganske nyttig igennem barndommen og kan til tider komme med gode råd i teenagerårene. Men når fuglen først er fløjet fra reden er det definitivt slut. De gamle er konservative, kedelige, har et underligt sprog, underlig musiksmag, underlige værdier, underligt forhold til eforiserende stoffer og i nogle tilfælde på grænsen til det psykotiske hvad angår deres hobby.
|
|
|
Det var dog et forfriskende indlæg  __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
rattanhuset skrev:
FHWac skrev:
Jeg synes man skulle lave nogle flere kluber/foreninger ala Viborg hifi klub. I Århus var der en. Det behøver ikke være en ny udstyrs lydning hver aften. En tale sammen aften kunne give meget. |
|
|
Jeg synes det kunne være et meget spændende tiltag hvis det lod sig gøre, som du selv er inde på har der været en i Århus, men den er vist lagt død så vidt jeg ved, men jeg ved ikke hvorfor. Men det kunne da være sjovt om man kunne starte noget op igen.
|
|
|
Er vi nogle stykker, Der kunne tænke sig at starte en klub i Århus igen?
|
|
|
Jeg melder mig også
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Henrik N Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 172
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man måske lave nogle hifi ture? Det kunne f.eks. være et besøg hos Gryphon, eller måske hvis der er tilmældinger nok, fylde en bus og tage en weekend ned til nogle af de store hifi messer?
Personligt tror jeg det kunne være rigtig spændende, at se hvor de producere Gryphon´s produkter og få en lytning til deres højttalere 
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
sshd skrev:
Hvad kan en gammel knark med et afslappet forhold til naturlove, linolieindsmurt cdafspillerbundplade samt et uomtvisteligt bevis for, at der er hørbar forskel for, om effekttrinet får suppe fra kul-, atomkraftværk, hydrodam eller vindmøller, lære en ung påvirkelig person, der knap nok er blevet voksen og har sluppet avisruten om musik, hifi og vellyd?
Ikke ret meget. Den gamle generation er ganske nyttig igennem barndommen og kan til tider komme med gode råd i teenagerårene. Men når fuglen først er fløjet fra reden er det definitivt slut. De gamle er konservative, kedelige, har et underligt sprog, underlig musiksmag, underlige værdier, underligt forhold til eforiserende stoffer og i nogle tilfælde på grænsen til det psykotiske hvad angår deres hobby.
|
|
|
Siger hvem? de unge herinde er da mere end ivrige efter at få hjælp. Og det er jo her, solk som dig bør træde til, i stedet for at se til fra sidelinjen mens du tænker "de vil jo nok alligevel ikke have hjælpen."
Hvad kan en gammel knark som dig i virkeligheden lære os? Det meste! Det er indiskutabelt at de bedste erfaringer er dem man selv gør sig, men det må jo ikke stå i vejen for et velment råd i ny og næ. Hvis du ikke synes, dine børn/nevøer/kusiner lytter efter dig, kan du da bruge din energi på ungdommen herinde - vi er her for det samme! __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik N skrev:
Kunne man måske lave nogle hifi ture? Det kunne f.eks. være et besøg hos Gryphon, eller måske hvis der er tilmældinger nok, fylde en bus og tage en weekend ned til nogle af de store hifi messer?
Personligt tror jeg det kunne være rigtig spændende, at se hvor de producere Gryphon´s produkter og få en lytning til deres højttalere 
|
|
|
Idéen er god nok, men jeg tror aldrig det ville kunne lade sig gøre i praksis. De fleste fabrikker m.v tager ikke fremmede folk ind pga fabrikshemmeligheder.
|
Til top |
|
|
Henrik N Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Henrik N skrev:
|
|
|
Idéen er god nok, men jeg tror aldrig det ville kunne lade sig gøre i praksis. De fleste fabrikker m.v tager ikke fremmede folk ind pga fabrikshemmeligheder.
|
|
|
Jeg ved at flere hifi klubber har været inde og se fabrikken, og fået lov til at høre deres fineste højttalere, så hvis der bare er opbarkning om det, så kunne det da være sjov...
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik N skrev:
rattanhuset skrev:
Henrik N skrev:
|
|
|
|
|
|
Jeg ved at flere hifi klubber har været inde og se fabrikken, og fået lov til at høre deres fineste højttalere, så hvis der bare er opbarkning om det, så kunne det da være sjov...
|
|
|
oki jamen hvis du mener det, så synes jeg da helt klart at det kunne være spændende, og bliver det til noget så er jeg med
|
Til top |
|
|
Henrik N Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
rattanhuset skrev:
Henrik N skrev:
rattanhuset skrev:
Henrik N skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
oki jamen hvis du mener det, så synes jeg da helt klart at det kunne være spændende, og bliver det til noget så er jeg med
|
|
|
Jeg tror lige jeg vil oprette et emne om det i aften, så jeg kan se om der er tilslutning til det, og om der er andre der har lyst til at være med til at arrangere det... 
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, har nu læst denne tråd i gennem, og som en del af målgruppen føler jeg at jeg er nødt til at svare. 
Og ja, (jeg? ) kan godt genkende den med at jeg ikke altid vil ud med alderen af (ubegrundet?) frygt for at blive dømt på forhånd. Sådan er det, og jeg tror også at man bliver dømt på baggrund af alderen herinde, som alle andre steder. Men det er synd hvis man kommer med konklusioner udelukkende på baggrund af alderen. Men måske er det umuligt ikke at gøre dette?
I hvert fald tror jeg ikke at der er mange der har lyst til at tage et skilt på sig med skriften "Nybegynder. HJÆLP mig!". Selvfølgelig er alle ikke lige herinde, og folk er på forskellige stadier hvad angår viden om hifi, men det må helst ikke kunne føles på de nye herinde at de bliver dømt udelukkende på grund af deres alder og derfor kommer til at føle sig afvist. Mange af os (Advarsel: Generalisering!) er meget engagerede i vores hobby, og det er måske medvirkende til at kompensere for vores manglende erfaring. Og husk nu, vi skal jo alle starte et sted! 
Mvh
Simon
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den største hjælp ville være hvis man kunne undgå at skræmme dem væk fra et forum som dette.
Det gør man bedst ved at undgå personfnidder, skænderier og andre barnligheder, som en del herinde tilsyneladende er mere interesseret i end hifi.
De stakkels unge mennesker skulle jo nødigt tro at denne hobby kun er for paranoide kamplystne gamle idioter.
Bundy
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu ved jeg ikke om man som 24 årig er helt ung i denne sammenhæng....
- men jeg vil gerne bakke op om en besøgs tur hos gryphon.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror faktisk at 'problemet' med alder er opfundet,sådan lidt kunstigt.Ung eller gammel,det er ørerne der skal afgøre det hele i sidste ende.Jeg er blevet overrasket over alderen på een herinde.Gode og seriøse indlæg og med flair for den gode lyd.Det viste sig at han blot er 17 år.Det havde ikke slået mig at han var så ung.Jeg tager hatten af.Tror ikke at der skal tages specielle hensyn.De unge kan meget mere end vi går rundt og tror.Og er de først havnet på et site som dette,så tror jeg at de mener det seriøst.De kan sagtens tåle mosten og selv sortere i kvajpanderne,der som bekendt findes alle vegne __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
Os unge er jo heller ikke halv- og heldøve som jer gmale knarke  |
|
|
hæh..ja underligt nok ..så går det nedad bakke for hørelsen samtidigt med at indkomsten stiger. Så man kan vel lidt frækt sige, at de gamle af os, køber os til kompensation for den forringede hørelse
|
Til top |
|
|
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv en del af jeres "målgruppe", altså 17 år, men jeg føler ikke jeg er en af de typer som er uden manglende respekt for andre mennesker. Det er også det som til tider irriterer mig, at folk dømmer mig f.eks. på at jeg er ung og derved uerfaren!  Jeg er blevet smittet med Hi-Fi sygen, og selvom folk til tider skriver nogle emner/indlæg som måske skræmmer andre væk, så deltager jeg tværtimod med mit synspunkt... Det er vel også det som meningen er med dette forum? At vejlede, diskutere og hjælpe hinanden? Måske er jeg en af de mere modne (uden at være for selvglad, som de fleste unge nu til dags også er!  ), men der findes også unge Hi-Fi entusiaster som faktisk synes om hobbyen, og er her fordi det fører til noget godt!
Hvis i vil se unge som er uden respekt for andre mennesker, så kig på f.eks. scootergalleri, hvor alle nærmest råber af hinanden... Jeg er glad for at være her, hvor jeg kan nyde en diskution, uden at jeg bliver møget ned! Jeg tror ikke i skræmmer de unge entusiaster væk, men tværtimod tiltrækker dem til dette fantastiske forum/site... "Hilsen en 17-årig Hi-Fi entuasiast!"
__________________ Med venlig hilsen
Rasmus
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja,jeg tror ikke at nogen skal pakkes i vat og bomuld og 'føres' ind i hifi-verden af en 'ældste'  .Ej heller at man skal accepteres eller noget.Bare fyr løs om emnet hifi,det er ligesom det det drejer sig omJo flere her,jo bedre.Og sitet hedder jo ret beset 'hifi for alle'.....nogen der har bemærket det,iøvrigt?
Når dette er sagt,så er meningerne jo mange.For det meste ret underholdende læsning.Og med en masse vidende og hjælpsomme mennesker.Det er ik' så ringe endda.Jeg er positivt overrasket over at der er forholdsvist mange som er i teenage-årene,der interesserer sig for lyd  .Mit håb for fremtiden er genoprettet  (nå,lidt mere håb da  )Og uden de 'gamle rotter' ville det heller ikke være et fedt site,for de(øøh.vi....?) har en masse erfaring at øse af.
__________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
sshd skrev:
|
|
|
Siger hvem? de unge herinde er da mere end ivrige efter at få hjælp. Og det er jo her, solk som dig bør træde til, i stedet for at se til fra sidelinjen mens du tænker "de vil jo nok alligevel ikke have hjælpen."
Hvad kan en gammel knark som dig i virkeligheden lære os? Det meste! Det er indiskutabelt at de bedste erfaringer er dem man selv gør sig, men det må jo ikke stå i vejen for et velment råd i ny og næ. Hvis du ikke synes, dine børn/nevøer/kusiner lytter efter dig, kan du da bruge din energi på ungdommen herinde - vi er her for det samme! |
|
|
Undskyld. Jeg har ikke været helt reel da jeg skrev indlægget. De tre eksempler med naturlove, linolie og kraftværker relaterer alle til trådstarteren, en Hr. Antisilver (udtalelserne stammer fra et andet hifi-forum ved navn hifi-musik.dk). Nu har jeg aldrig mødt personen, men jeg gætter på en mand på 45-55 år, i fast arbejde, sandsynligvis stadig gift, voksne børn, høj friværdi i egen bolig, egen betalt bil, hifi for 200-500k, tryghed i tilværelsen. Sammenlign ovenstående med den typiske unge: 14-25 år, studerende eller lærling, ingen forpligtelser, ingen penge, cykel, hifi for 5-15k, har aldrig set en levende ko på tæt hold, har aldrig set en grammofonplade, har aldrig set pausefisk men kan til gengæld kommunikere i smskode. Hvordan kan to sådanne størrelser kommunikere? Komminikation kræver en fælles referenceramme. De unge har deres egne specielel unikke værdier. Forhåbentligt er disse værdier ikke så rådne, som de på overfladen ser ud til, da de selvsamme unge gerne skulle betale min folkepension. Men sådan har mine forældre også sagt om mig og mine bedsteforældre om mine forældre etc. Jo ældre vi bliver, jo mere konservative og underlige bliver vi. Jeg er absolut overbevist på, at hr. Antisilver tror fuldt og fast på sine holdninger, at han rent faksisk tror at han kan høre forskel på en 13A og en 16A sikring, at han rent faktisk tror, at han kan høre forskel på sine CD afspiller før den fik smurt bundpladen ind i linolie og nu etc. Har manden ret og naturvidenskaben spillet fallit? Gælder ohms lov ikke for lyd? Hvordan er det nu definitionen af psykose er? Er det tangerende eller i fuldt udbrud? Er det mig om 20 år?
|
Til top |
|
|
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er fandeme anderkendelse så det vil noget Berg, tak for det (er 17 år selv)... ligesom du så præcist skriver, er det jo hørelsen det kommer an på, jeg vil dog lige pointere at man behøver ikke være gammel for ikke at høre så godt (nogle gange) ..
Men det er der da dejligt at se at der nogen "ældre" der holder lidt med os unge, for der er utrolig mange foredømme herinde, hvilket jeg synes er lidt trist, men det hænger jo nok sammen med "den gamle" generation har været på banen i 10 år eller noget lignende, også fordi vi andre kun har været her 1 år, eller halvt så ved vi ingenting. Og det mener jeg er en fejl at drage sådan en konklusion... Men omvendt er det jo også dejligt at de fleste "ældre" herinde gider at give sig tid til at se på de "unges" anlæg, og give deres mening omkring subjektet...Og ja det gælder vel at få flere "kunder" tiltrukket til sitet, og det gør vi jo ikke ved at svine dem til, hvis de spørg hvordan forstærkeren og effekten skal "kobles" sammen!.. Og jeg vil det sige at det er dejligt at kunne videregive nogle informationer til dem der ikke har forstand på det, så føler man jo lidt man gør en god gerning, og måske får vi en plads i Guds Rige..
mvh Henrik
NAD 753v2
JBsystems C2-800, NAD 216 THX
CV AL-1000, Dali 109, Dali SC-7 og JBL E250P
Mit Hifi
|
Til top |
|
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Makrelsalat skrev:
Jeg er selv en del af jeres "målgruppe", altså 17 år, men jeg føler ikke jeg er en af de typer som er uden manglende respekt for andre mennesker. Det er også det som til tider irriterer mig, at folk dømmer mig f.eks. på at jeg er ung og derved uerfaren! 
Jeg er blevet smittet med Hi-Fi sygen, og selvom folk til tider skriver nogle emner/indlæg som måske skræmmer andre væk, så deltager jeg tværtimod med mit synspunkt... Det er vel også det som meningen er med dette forum? At vejlede, diskutere og hjælpe hinanden?
Måske er jeg en af de mere modne (uden at være for selvglad, som de fleste unge nu til dags også er! ), men der findes også unge Hi-Fi entusiaster som faktisk synes om hobbyen, og er her fordi det fører til noget godt!
|
|
|
At være ung og uerfaren er på ingen måde en dårlig ting. De fleste ting burde kun gå fremad i de næste 8-10 år. Det virker sikkert som lang tid for dig, men det er det i virkeligheden ikke. Herefter bliver du tiltalt med De i Irma og så går tingene ellers ned ad Det er også kun en god ting, at du er kritisk over for diverse underlige postulater og informationer herinde. Det at have erfaring er sådan set bare et finere ord for, at have kvajet sig et tilpas antal gange og dermed kan afskrive diverse muligheder uden videre. Uden denne erfaringsbelastning kan du uden videre anskaffe dig et nyt teknisk vidunder, f.eks. en mobiltelefon, uden at spekulere om den overhovedet virker ordentlig eller om du har brug for den. Hver gang du begår en fejl er du en erfaring rigere. Hurrah for det. Har jeg lært noget fra mig? Hvor gammel er jeg?
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|