Forfatter |
|
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
ligesom du så præcist skriver, er det jo hørelsen det kommer an på, jeg vil dog lige pointere at man behøver ikke være gammel for ikke at høre så godt |
|
|
Jeg vil nu påstå, at hørelse og lyttevne er to vidt forskellige ting. Vi kan (næsten) alle høre og hørelsen er nem at teste hos en ørelæge. Afspil nogle toner og løft hånden hvis du kan høre dem. At kunne lytte er noget helt andet. Det kræver rigtig mange timers kritisk lytning at kunne skelne de enkelte dele af et stykke musik. Om det så er nemmere at lytte til standard rock (stemme, guitar, bass og tromme) eller til det fulde symfoniorkester vil vi tage op i en anden diskussion.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må erkende at jeg på INTET tidspunkt har spekuleret et eneste sekund over folks aldre herinde,altså før jeg så denne lidt underlige tråd.Vi er her ALLE fordi vi godt kan li' god musik og FED lyd......det har ikke en sk(undskyld)-en disse at gøre med alder  Og jeg har dælme aldrig haft tanken at nogen må indføre ungdommen udi hifi.Det er muligt at jeg er underlig,men jeg antager at folk allerede er interesserede i hifi når de er her......  Ung eller gammel,mand eller kvinde who cares?Det er begejstringen for lyd og råd og tips,det drejer sig om.Og mange helt unge kan sagtens hamle op med ældre her.Alder alene er IKKE ensbetydende med dyb indsigt......vel?
Til de unge(de ældre må godt læse med) der endnu ikke har bidt sig fast i et mærke må jeg på det varmeste anbefale at I liiiiiige får hørt en topmodel eller to fra Tandberg(gerne recievere)  Hahaha......jeg MÅTTE bare ud med det!Hey,jeg mener det! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til alle de unge her på siden: Hjælp jer selv! Internettet er en fantastisk ressource, google kan finde alt om alt, og der er efterhånden skrevet en del om mange forskellige emner her på forum. Herregud, en halv million indlæg, der burde være dybdegående diskussioner om de fleste basale emner inden for hifi. For det kræver viden hvis man vil være med hvor det sner og tage del i diskussionerne. Dernæst, kom ud og lyt. Hos venner og bekendte, men ikke mindst ude i butikkerne, selvom ikke alle ekspedienter gider bruge ret meget tid på en på 16 (startede selv for fire år siden, er 20 i dag), er der glædelige undtagelser. Håber ikke det trækker tråden i en forkert retning, men min pointe er blot, at det bedste man kan gøre er nu en gang at tage skeen i egen hånd - så vinder man sandsynligvis også noget respekt og bliver taget seriøst af de ældre entusiaster
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
sHaCk_kO Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.
Furnais, jeg vil give dig ret, man kan lærer meget ved at læse de forskellig indlæg om diverse højtaler/forstærker osv.
startede selv for godt 2 år siden( er 18 år idag). hvor efter jeg havde haft mit "konfirmations" anlæg i de 2-3 år, var godt og grundig træt af det. begyndte at læse og ud i de forskellige steder at lytte, fandt hurtigt ud af at der fandes utrolig mange forskellige med hver sin "musik oplevelse" begyndte at spare sammen, og lyttede og læste, min onkel havde så et sæt ældre højtaler JBL LX1000, var utrolig glad for det sæt og valgte selv at invistere i det,
nu har jeg så fået flere penge mellem hånden, og kan se på nået nyt, som er en del bedre, og få lyden tættere på mit mål.
til alle nye, vil jeg sige at man skal starte med at læse og komme ud og lytte til nået.
man kan ikke komme med dumme spørgsmål for ved man det ikke ved man det ikke og så er der ikke andet end at spørge og få et godt svar 
__________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
Til top |
|
|
NosAnden Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 69
|
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er en interessandt tråd i har gang i her jeg er lige midt i målgruppen jeg er selv 16år gammel og jeg syntes at jeg bliver taget rat seriøst herinde jeg startede på hifigalleri som jeg stadig bruger men jeg bruger nu stadig Hifi4all mest for her kan man få hjælp til det meste også uden at oprette en masse indlæg jeg har lært meget om hifi bare ved at læse her på sitet og jeg vil gerne takke alle for et godt forum synes det er meget mere seriøst end hifigalleri
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk at det er lidt synd at der sidder nogen og føler sig 'mindre værdige' til at deltage her,alene på grund af alder.Jeg er selv 40 somre.Det i sig selv gør mig ikke til hifi-ekspert.Jeg har haft 13 års pause fra at gå op i lyd(nej,jeg har ikke været i fængsel  ).
Jeg er her for at dele min egen begejstring for mit elskede anlæg,ikke andet.Jeg ved ikke ret meget om teknikken bag,men så spørger jeg bare og får svar fra nogle af de meget kompetente brugere herinde.Der er nogen herinde som er helt nede i,for mig,flueknepperiet.....Det gider jeg ikke selv.Jeg er meget tilfreds som det er.
Det jeg prøver at sige er at selvom man kommer op i alder,så gør det ikke een til 'ekspert' alene.Alligevel kan man bidrage med lidt i ny og næ,stille og roligt.
Fokus burde være på musikken.Teknikken er 'bare' formidleren.Lyder dit musik godt,synes du?Så skal du bare slappe af og nyde det __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Proxi Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 377
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil mene jeg er ung (17år) og jeg har intraseret mig for hifi siden vinterferien. Så det er under et år, startede som mange unge nok gjorde: Cerwin Vega. Men nu har jeg noget mere hifi agtigt noget, Nad Silverline og Concept 6. (skal dog sælges til fordel for nyt). Jeg kunne forestille mig at hvis at unge selv ville komme hurtigere til rigtig hifi (eller hvad kan man sige) hvis nogen af jer ældre holdt åbenhus, så man kunne hører rigtigt udstyr. Her tænker jeg selv på kabler, - for har svært ved at forstille mig dyre NO kabler er så meget bedre en nogen 500-2000krs kabler, og jeg har ikke lige flere 1000 til at prøve kabeler, så det kunne være skønt at komme ud og høre der er noget om snakken. Men også se der er andet end CV. Men ellers holde nogen fællesagnementer, hvis det er muligt. Når jeg en gang får solgt mit anlæg og købt nyt og stillet op, så vil jeg hvertfald byde velkommen, dog er mit værelse ikke til mange mennesker..  Men mindre kan vel os gøre det. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super emne, men den her tråd har da udviklet sig lidt mystisk, men nevermind. Det bedste måde man kan hjælpe de unge i gang med Hifi er efter min mening at respektere deres budget og dermed også deres udgangspunkt.
Jeg får næsten ondt i maven, når der toner en 13-årig frem med 1600kr han har sparet op, kun for at læse at det får han aldrig nået hifi for. Han skal mindst op i så og så meget, og inden man ser sig om, er han ved at låne af mor og far og hvad ved jeg.
Vi er jo alle startet et sted, og tingene har udviklet sig med tiden. Vores krav bliver større, og anlægget bliver forhåbentlig bedre lidt efter lidt. Derfor synes jeg også man må respektere at budgetterne ofte er små i starten, og det vigtige er jo bare at knægten bliver glad for det han får. Så går resten af sig selv.
__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lpm: Helt og aldeles enig!  Og til de unge her:LÅN IKKE PENGE FOR AT DYRKE JERES HIFI-LAST.Been there done that.Kan ikke anbefales __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ! Ja om man vil låne penge til hifi eller selv spare op er jo også helt og holdent ens egen sag. Det jeg bare ikke bryder mig om er når folk bliver "overtalt" til at bruge endnu flere penge, fordi de så kan få en bedre forstærker/cd-afspiller eller hvad det nu er. Sandheden er jo at der altid er noget derude der er bedre. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
Hæ! Ja om man vil låne penge til hifi eller selv spare op er jo også helt og holdent ens egen sag. Det jeg bare ikke bryder mig om er når folk bliver "overtalt" til at bruge endnu flere penge, fordi de så kan få en bedre forstærker/cd-afspiller eller hvad det nu er. Sandheden er jo at der altid er noget derude der er bedre.
|
|
|
jeg har da også købt mit hifi af egen vilje ... men jeg har da fået råd og vejledning undevejs hvilket jeg værdsætter meget (og desuden kan "spare op" og "låne" vel egentlig være det samme. når du låner for du jo bare pengene med det samme ) __________________
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mathias: Tro mig når jeg siger at nydelsen bliver ved når man har købt og betalt apparterne kontant.De 'blegner' hurtigt,hvis der skal betales måned efter måned,måske i årevis-jeg har selv prøvet det  ........et oprigtigt godt råd
Kontanthandeler rykker!!! __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
Proxi Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
(og desuden kan "spare op" og "låne" vel egentlig være det samme. når du låner for du jo bare pengene med det samme ) |
|
|
Hmm, nej, eller jo. Hvis man ligesom i dit tilfælde låner af forældrene, men det er vel næsten bare et forskud. Et rigtigt lån kommer der jo renter på, - så det er ikke det samme. __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
Til top |
|
|
mathias 2 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Proxi skrev:
mathias 2 skrev:
(og desuden kan "spare op" og "låne" vel egentlig være det samme. når du låner for du jo bare pengene med det samme ) |
|
|
Hmm, nej, eller jo. Hvis man ligesom i dit tilfælde låner af forældrene, men det er vel næsten bare et forskud. Et rigtigt lån kommer der jo renter på, - så det er ikke det samme. |
|
|
haha heldige mig . __________________
|
Til top |
|
|
Proxi Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
mathias 2 skrev:
haha heldige mig . |
|
|
Har det også sådan, hvis jeg engang i mellem skulle være i pengenød, - et af de mange privilegiumer ved at bo hjemme.  __________________ System Audio/Thorens/Samsung
|
Til top |
|
|
preben1234 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 252
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
NeJ OG ATTER NEJ.. DET OP TIL FOLK SELV!!!
Jeg har længe gået og tænkt over, hvordan vi bedst hjælper nye unge mennesker på vej indenfor hifi.
Hvordan hjælper man og hvad tænker de unge egentlig om de ofte "blodige" debatter, der fra tid til anden foregår. Skræmmer vi dem væk?
Det er selvfølgelig lidt kontroversielt, men kunne man egentlig ikke udstyre helt unge mennesker med en avatar, hvor der står noget i retning af : jeg er ny indenfor hifi og hjælp modtages gerne.
Gjorde man det, så ved vi ældre jo, at vi skal vægte vores indlæg lidt anderledes, da jeg går ud fra, at alle er enige om, at de nytilkomne skal føle sig velkommen og ha' al den hjælp vi kan gi' dem.
Kunne der komme en debat om, hvad vi kan gøre for at sikre, at der bliver flere af os, der interesser os for lyd.
Håber på en rigtig debat. Jeg ved vi kan debattere det her fornuftigt, så lad os så lige gøre det!! |
|
|
|
Til top |
|
|
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
De unge, ville havde iPod og internette
Mon ikke der er for lidt, til at holde HI-FI køre, her i lille Danmark, her til er priser for store og udvalget for lille
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
De unge, ville havde iPod og internette
Mon ikke der er for lidt, til at holde HI-FI køre, her i lille Danmark, her til er priser for store og udvalget for lille
|
|
|
Alle vil have iPod og internet! Jeg vil skyde på at der er lige så stor en andel af ungdommen der tænker på god lyd som hele befolkningen.
Vi er i hvert fald overraskende godt repræsenteret herinde __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os håbe det, hvis man læser, den danske press og div. tråde rund
omkring, se det ikke godt ud for HI-FI, selfølig ville der være en
overvægt i et forum som hifi4all, men det dækker kun en lille del.
|
Til top |
|
|