Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 November 2006 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Gryff, prøv nu bare at pusse dine sikringer. Hør en times musik før du kender godt, pus så, og hør nu det samme igen. Det skulle da ikke være så svært. Så er alt den tid med at skrive i tråden jo heller ikke spildt
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

OK - jeg prøver, men hvis jeg ikke kan høre nogen forskel overhovedet, vil jeg ærligt talt føle mig rimeligt dum over al den tid, jeg har brugt på al skriveriet. Det er selvfølgelig noget andet, hvis jeg faktisk hører en forskel.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Det mener jeg nu ikke du har, altså spildt tiden. Du spilder jo kun tiden hvis du ytre dig om noget du ikke har prøvet endnu.

Jeg kan da fortælle at første gang jeg deltog i en debat omkring netkabler, ja så prøvede jeg en flok af. Ellers er der jo ikke meget at komme efter? om man så kan høre forskel eller ej.

Jeg har forresten pusset mine sikringer her til morgen og er igang med andet gennemlyt. Jeg kan ikke høre forskel, men jeg er blevet en erfaring rigere.

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

@Zorglub: OK - Fair nok!!

hilsen Per

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Det mener jeg nu ikke du har, altså spildt tiden. Du spilder jo kun tiden hvis du ytre dig om noget du ikke har prøvet endnu.

Jeg kan da fortælle at første gang jeg deltog i en debat omkring netkabler, ja så prøvede jeg en flok af. Ellers er der jo ikke meget at komme efter? om man så kan høre forskel eller ej.

Jeg har forresten pusset mine sikringer her til morgen og er igang med andet gennemlyt. Jeg kan ikke høre forskel, men jeg er blevet en erfaring rigere.

Jeg glæder mig til at høre om dine forsøg med at male havelågen  .

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Seneste indspark herfra - jeg beskrev G&S' test for min ingeniør-bror (som kun har et ganske rudimentært forhold til hifi, men et dybt og indgående kendskab til el, med sine velsignelser og ikke mindst begrænsninger) og det satte tankerne igang (igen) hos os begge.

Vi kom til sidst frem til at HVIS der skulle være en forklaring udover den lineære sænkning af spændingen som nævnt i aftes (et par sider tilbage i denne tråd), så kunne man muligvis forestille sig at en tilstrækkelig høj grad af oxidering/tilsmudsning af kontaktfladen på en sikring, teoretisk set KUNNE resultere i at der blev dannet et threshold niveau i spændingen - altså at der først ved en vis spænding overhovedet kunne løbe en strøm. Dette ville have den effekt, at det som normalt ville være en sinuskurve der svinger mellem +230 v og -230 v, ville få et knæk hver gang spændingen nærmede sig nul. En slags "modsat klipning". Jeg har forsøgt at illustrere det med et par (groft) forenklede grafer.

1. Snavset sikring

Snavset / oxideret sikring

2. Ren sikring

Ren sikring

Hverken jeg eller min bror ved nok om hvad dette (hvis det rent faktisk finder sted) ville gøre ved lyden i en forstærker eller andet lydgrej, men det er bedste bud herfra på en videnskabelig forklaring på hvad der skulle kunne gøre en forskel. Faktisk ikke så langt fra jazzman's forslag om en "diode-effekt".

Det skal også lige nævnes at størrelsen på thresholden er voldsomt overdrevet i forhold til den samlede kurve - det er blot for bedre at illustrere tanken i det.

Bortset fra de 300V, som nogen allerede har nævnt, så er der det lille problem, at strømforsyningen kun trækker strøm fra nettet omkring toppene (det er her ensretterne "genfylder" kondensatorerne i hver halvperiode), så en almindelig strømforsyning ville overhovedet ikke "opdage" det fænomen, du der forestiller dig. Det ville derimod alle de ohmske belastninger, som trækker hovedparten af strømmen i dit hjem (lamper, komfur, evt. varmeapparater): De ville, hvergang strømmen forsvandt med en skarp flanke som du tegner, lave en lille lysbue ved din sikring, så resultater ville være en kraftig elektrisk støj, og nogle meget varme sikringer.

Næh, bortset fra, at man ikke kan argumentere for, at én eller anden marginal forbedring i netforsyningen skulle forbedre lyden, så kan man heller ikke argumentere for, at det overhovedt skulle betyde noget for kontaktmodstanden, at skringerne var polerede. Hvis man endelig skulle forsøge at forbedre kontakten, så skulle man snarere give dem et skrub med en stålbørste.

Det grundlæggende problem i alt dette er, at der ikke er nogen ufejlbarlig sammenhæng mellem den gengivne lyd, og den oplevede lyd.

Mvh Hans

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:
Jeg glæder mig til at høre om dine forsøg med at male havelågen  .

Mvh Hans

Den vil jeg slet ikke gøre mig klog på - især ikke når der ligger sne uden for. Husk mig på det til foråret

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 November 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Bortset fra de 300V, som nogen allerede har nævnt, så er der det lille problem, at strømforsyningen kun trækker strøm fra nettet omkring toppene (det er her ensretterne "genfylder" kondensatorerne i hver halvperiode), så en almindelig strømforsyning ville overhovedet ikke "opdage" det fænomen, du der forestiller dig. Det ville derimod alle de ohmske belastninger, som trækker hovedparten af strømmen i dit hjem (lamper, komfur, evt. varmeapparater): De ville, hvergang strømmen forsvandt med en skarp flanke som du tegner, lave en lille lysbue ved din sikring, så resultater ville være en kraftig elektrisk støj, og nogle meget varme sikringer.

Næh, bortset fra, at man ikke kan argumentere for, at én eller anden marginal forbedring i netforsyningen skulle forbedre lyden, så kan man heller ikke argumentere for, at det overhovedt skulle betyde noget for kontaktmodstanden, at skringerne var polerede. Hvis man endelig skulle forsøge at forbedre kontakten, så skulle man snarere give dem et skrub med en stålbørste.

Det grundlæggende problem i alt dette er, at der ikke er nogen ufejlbarlig sammenhæng mellem den gengivne lyd, og den oplevede lyd.

Mvh Hans

Båt der Hans!
Jeg kan faktisk godt lide dine betragtninger, oog jeg er osse sikker på dine betragtninger om, at der som følge af induktion, ville stå lysbuer over sikringerne, såfremt tegningerne viste sig at være realiteter. Men jeg forstår også godt illustrationen på tegningerne.

Loaden på sekundærsiden af trafoen er også korrekt, men hvordan trækker den strømmen på primærsiden? Her tror jeg du skal regne med, at såfremt vi taler om en trafo med jern i, så tygger den rimeligt liniært strøm i sig, den er nemlig længe om at mættes, ligesom den er længe om at tømmes for energi.
Jeg vil mene, at det mest er ringkerner der har rimeligt ens strømkurver på både primær og sekundær, hvor EI og UI kerner yder langt højere adskillelse fra nettet.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

@(Alle): Jeg kan forstå, at der faktisk er uenighed, om hvorvidt RogueAgents beskrivelse af netstrømmen er korrekt. Hvis den er det, ville jeg da egentlig være bekymret over, hvad der sker f.eks. ved kontaktfladerne ved phonoplugs og bananstik i vore anlæg. Så skal de måske også poleres?

Jeg vil nødig fremstå som en urimelig principrytter, og lover at prøve tweaket, når jeg får tid. Jeg skal lige overveje, hvilken musik, der bedst egner sig. Men jeg tør ikke love, at testen af tweaket nødvendigvis får nogen særlig høj prioritet...

hilsen Per

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Udover min "smutter" med de 230v i spidsen af graferne istedet for 300v, så ved jeg ikke om der er egentlig uenighed om DEN del af beskrivelsen (?).

Jeg skrev som bekendt helt specifikt i samme indlæg at jeg (eller min bror) ikke ved nok om hvad der sker internt i en CD-afspiller eller forstærker, HVIS der rent faktisk er noget om disse "huller" i sinusbølgen.

En tanke jeg dog får udfra Hans og Kurts kommentarer om strømforsyning, kondensatorer osv, er at det forekommer mig som oplagt at disse komponenter faktisk burde være MINDRE følsomme overfor "huller" og andre ujævnheder i spændingen, jo bedre kvalitet de har (eller er det mig der har misforstået noget?) Med andre ord - jo mere kompromisløst selve komponenterne i anlægget er, jo mindre effekt burde tweaket have, hvis det HAR en effekt.

Eller hva'..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 November 2006 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Udover min "smutter" med de 230v i spidsen af graferne istedet for 300v, så ved jeg ikke om der er egentlig uenighed om DEN del af beskrivelsen (?).

Jeg skrev som bekendt helt specifikt i samme indlæg at jeg (eller min bror) ikke ved nok om hvad der sker internt i en CD-afspiller eller forstærker, HVIS der rent faktisk er noget om disse "huller" i sinusbølgen.

En tanke jeg dog får udfra Hans og Kurts kommentarer om strømforsyning, kondensatorer osv, er at det forekommer mig som oplagt at disse komponenter faktisk burde være MINDRE følsomme overfor "huller" og andre ujævnheder i spændingen, jo bedre kvalitet de har (eller er det mig der har misforstået noget?) Med andre ord - jo mere kompromisløst selve komponenterne i anlægget er, jo mindre effekt burde tweaket have, hvis det HAR en effekt.

Eller hva'..?

Hejsa!

Nu skal du ikke være ked af lige og komme til at glemme RMS faktoren.
Der er jo i princippet kun logik i RMS, når effekterne skal beregnes.
Root Mean Square laver AC sammenligneligt med DC, når man skal beregne effekt f.eks. De 300V er jo ikke tilstede hele tiden, hvilket 300V DC ville være.

Men ellers ville jeg også gerne klappe i hænderne af dit forsøg på at lave "tommelfingerregler".
Men jeg er nervøs for, at det ikke er helt så enkelt.
Tænk dig en forstærker med en mægtig transformer af f.eks. UI kerne typen. Spolerne for primær og sekundær sidder langt fra hinanden og transformeren yder generelt en fremragende galvanisk adskillelse fra nettet.
Alternativt sad der en ringkerne, hvor viklingerne ligger lige ovenpå hinanden, og hvor jernkernen kan være væsentligt mindre. Der er med andre ord næsten ingen adskillelse fra nettet.

UI kernen bliver varm pga. at energien ikke tabsfrit kan vandre i den store jernkerne.
Ringkernen er kold, fordi kernen er lille og koblingen tæt.

Hvordan tror du belastningen af disse 2 forskellige transformere vil se ud på nettet?
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Med andre ord - jo mere kompromisløst selve komponenterne i anlægget er, jo mindre effekt burde tweaket have, hvis det HAR en effekt.

Aha! så er det jo derfor jeg ikke kan høre en forskel

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Men Antisilvers påstand var, at virkningen af tweaket ville blive lettere at høre, jo bedre anlæg man har:

Antisilver (side 1, trådens oplæg) skrev:
Med fare for at blive rubriceret som landsbytosse, skal jeg kundgøre, at jeg netop hat poleret mine sikringer i eltavlen med et uventet stort resultat. Jeg havde regnet med, at det i bedste fald ville være hørbart, hvis man anstrengte sig.

Men nej. Forskellen er betydelig. Langt bedre mikrodetaljering. Musikken opstår meget mere af sig selv. Langt bedre kontrol i basområdet. Basgange og luftflytteri er meget nemmere at høre.

Opløsning i mellemtone er generelt hævet. Opløsning i diskant er præget af noget mere luft.Og basområdet er vægtigere i betydningen større autoritet.

Jeg er klar over, at det er nogen, der mener, dette er det rene nonsens. Men jeg lever fint med, at nogle mener det. Men det her er da ret nemt at tjekke. Har man et tilpas følsomt setup (læs high-end), der evner at vise forskelle, vil man uden videre kunne høre dette tweak. Så det er bare ud og tage sikringen ud af eltavlen og finde noget polermiddel og så ind med den igen..og lyt så.

Mon man også skal polere/pudse sine phonoplugs og bananstik?

hilsen Per

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 November 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
Men Antisilvers påstand var, at virkningen af tweaket ville blive lettere at høre, jo bedre anlæg man har

I know - også derfor jeg er lidt tilbage til square one omkring alt det her.

Ligesom dig kunne jeg iøvrigt godt tænke mig en kommentar fra Antisilver selv om den sidste uges indlæg... Jeg er lidt ærgerlig over at han tilsyneladende har trukket sig ud af debatten i samme øjeblik hans tweak rent faktisk begyndte at blive taget lidt mere alvorligt.

@Zorglub - det sidste er ikke ment som "personfnidder", blot almindelig undren...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

@Zorglub - det sidste er ikke ment som "personfnidder", blot almindelig undren...

Got it ... Antisilver, kom på banen!

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2006 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
@Ghammel&Shur: Jo - jeg er helt sikker på. at tweaket ikke vil virke (hos mig).

Du kan vel aldrig være helt sikker, før du har prøvet det...?

Gryff skrev:
Jeg kom bare til at tænke på, hvor længe det ville tage mig, at lave forsøget på privat basis alene.

Hvem siger, at du behøver at lave et lignende eller identisk forsøg?

Prøv nu bare at rense eller polere nogle få sk... sikringer på gruppen til dit stereo og få det overstået, i stedet for alt dette kæwlen frem og tilbage om noget, du endnu ikke har prøvet

Prøv i med en detaljerig og godt optaget skive med en mindre besætning, og som du kender ud og ind. Det skulle nok kunne give ihverfald et indtryk.

Gryff skrev:
Jeg undrer mig også over G&S brug af smiley's, og brug af diverse udtryk undervejs. Svend P satte jo også spørgsmål ved G&S' seriøsitet.

Et enkelt eksempel:
Ghammel&Suhr skrev:
Du mener altså, at vi har brugt en pokkers masse tid for at snyde bevidst???

Hvorfor den smiley?

Ja, hvad er det nu, den smiley betyder? Eller synes du blot at form er vigtigere end indhold?

Gryff skrev:
Jeg kan faktisk ikke tyde hans rapport om testen overhovedet, hvis jeg nærlæser den meget nøje. Jeg synes faktisk allerede, at jeg har spildt nok tid ved at deltage i denne tråd.

Gryff, for det første er det ikke nogen "rapport" (hvis du så en rapport fra min hånd, ville du ikke være i tvivl) - det er såmænd blot et mindre referat af en semi-videnskabelig test lavet under hjemlige forhold i en ganske almindelig dagligstue, that's it, and that's that!

Hvad folk "tror" eller "synes" om et bestemt tweak ell. lign. der er afhængigt af lokale variabler, før de selv har prøvet det, rager mig en skrottet ukrudtsbrænder - den kan alligevel ikke bruges til noget 

Hvad tror du i øvrigt der er spildt mest af under al denne kæwlen? Det kan umuligt være den tid, du har brugt til at efterprøve...

Jeg undskylder på forhånd for brugen af smiley's

PS: Jo, stik på kabler og apparater bør være rene.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 November 2006 kl. 02:48 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Gryff skrev:
Men Antisilvers påstand var, at virkningen af tweaket ville blive lettere at høre, jo bedre anlæg man har

I know - også derfor jeg er lidt tilbage til square one omkring alt det her.

Ligesom dig kunne jeg iøvrigt godt tænke mig en kommentar fra Antisilver selv om den sidste uges indlæg... Jeg er lidt ærgerlig over at han tilsyneladende har trukket sig ud af debatten i samme øjeblik hans tweak rent faktisk begyndte at blive taget lidt mere alvorligt.

Det kunne jeg også godt tænke mig at høre lidt om.

I kraft af den øgede rumgengivelse er der i øvrigt begyndt at dukke detaljer op, som ikke var til stede under lyttetesten. Det er typisk instrumenter, der ligger meget lavt i niveau og meget langt bagude. Stadig i småtingsafdelingen, men alligevel. Jeg er stadig forundret.

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

@(Alle): Jeg kan forstå, at der faktisk er uenighed, om hvorvidt RogueAgents beskrivelse af netstrømmen er korrekt. Hvis den er det, ville jeg da egentlig være bekymret over, hvad der sker f.eks. ved kontaktfladerne ved phonoplugs og bananstik i vore anlæg. Så skal de måske også poleres?

Ja, naturligvis skal dine signalstik rene - og gerne polerede! Det er god gammel lærdom. 

Tip:

Hvis du har ører og anlæg til det, så prøv at hive et par signalstik ud og sæt dem ind igen umiddelbart efter - og hør hvad der sker!

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
*snip*

Loaden på sekundærsiden af trafoen er også korrekt, men hvordan trækker den strømmen på primærsiden? Her tror jeg du skal regne med, at såfremt vi taler om en trafo med jern i, så tygger den rimeligt liniært strøm i sig, den er nemlig længe om at mættes, ligesom den er længe om at tømmes for energi.
Jeg vil mene, at det mest er ringkerner der har rimeligt ens strømkurver på både primær og sekundær, hvor EI og UI kerner yder langt højere adskillelse fra nettet.

Nej, strømkurverne er rimeligt ens, uanset transformerteknologi. Det skyldes, at en transformer er overkritisk koblet. Det betyder, at induktivt forekommer både primær og sekundær som én induktans. DVS, hvad der sker på den ene, sker også på den anden. Det er endda sådan, at hvis sekundæren er ubelastet, så løber der praktisk taget ikke strøm i primæren. Prøv det: Sæt en middelstørrelse trafo i serie med en 60W pære, og lad sekundæren være ubelastet. Med mindre det er en meget stor (eller tabsfyldt) trafo, vil lampen forblive slukket. Kortslut nu sekundæren, og lampen tænder! Dette bruges ligefrem visse steder, hvis man har brug for at styre et kredsløb, men vil have galvanisk adskillelse (dog næppe nu om dage, da man har elektroniske komponenter, der kan gøre det samme). 

Mht. forskellen på ringkerne, EI, og UI, ja så er det rigtigt, at den sidste er den, der grundlæggende giver den største adskillelse mellem primær og sekundær, men det handler ikke om koblingen. Den er altid overkritisk (ellers vil effekttabet blive uacceptabelt stort). Derimod handler det om den parasitiske kobling mellem viklingerne. Denne kobling er hovedsageligt kapacitiv og giver derfor mulighed for overkobling af støj og afledningsstrømme.

Mvh Hans

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

UI kernen bliver varm pga. at energien ikke tabsfrit kan vandre i den store jernkerne.
Ringkernen er kold, fordi kernen er lille og koblingen tæt.

Tabet i en flettet kerne, lavet af en masse separate blikstykker, er større fordi koblingen, hvor blikstykkerne mødes, ikke er perfekt. Ringkærnen er viklet af et lagt bændel, derfor ingen samlinger. Man kan dog også møde UI kerner, der er viklet af bændel.

En anden vigtig årsag til det lavere tab i ringkernen er, at den (pga den tættere kobling) kan laves med færre vindinger pr. volt. Derfor er kobbertabet også lavere.

Citér:
Hvordan tror du belastningen af disse 2 forskellige transformere vil se ud på nettet?

Praktisk taget ens. Men spidsstrømmene, når ensretterne leder, vil være størst med ringkernen.

Mvh Hans

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum