Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Polering af sikringer gir’ bedre lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har afprøvet tweaket. Dette indlæg beskriver udelukkende mine personlige lytteindtryk, og er således ikke noget (objektivt) videnskabeligt bevis.

Jeg anvendte følgende testmateriale (på CD):
      Mozart: Klaverkoncert no. 20 (1. sats)
      Dirigent: John Elliot Gardiner
      Piano: Malcolm Bilson
      Orkester: The English Baroque Soloists
      Archiv Produktion (DDD, originalinstrumenter)

Jeg lyttede efter:
      Rummet og dets akustik
      Pianoets placering i forhold til salen og orkestret
      De øvrige instrumentgruppers placering i forhold til salen og hinanden
      Balancen mellem piano og orkester
      Det generelle klangbillede
      Klangen af pianoet
      Klangen af hver af de øvrige instrumenter, både gruppevis og enkeltvis
      Balancen mellem instrumentgrupperne

Jeg tog en af mine reservesikringer, og polerede grundigt med ståluld inden eksperimentet. Derefter gjorde jeg den ren med et rent viskestykke, så der ikke var løse metalsplinter.

Jeg lyttede først med den "gamle" sikring, derefter med den polerede sikring, og endelig endnu engang med den "gamle" sikring. Den "gamle" sikring havde synlige belægninger. Efter min bedste overbevisning var lydbilledet præcist det samme ved alle tre gennemlytninger.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 November 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Tænk hvilken forskel det ville gøre på lyden, hvis alle lydstudier polerede deres sikringer!! Så ville kvaliteten jo være bedre allerede fra start

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 November 2006 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Ja og man ville få et helt anderledes/meget bedre anlæg, hvis man også pudsede og polerede sikringerne indeni sine apparater.

Der er kort sagt ingen og jeg gentager gerne, ingen der er i stand til at høre om en sikring er pudset, poleret eller beskidt - og en gang mere, ingen kan høre det.

Dem der mener at kunne høre det, tager ganske enkel den bagerste del på sig selv.

De formår virkelig at bilde dem selv ind at der er en ændring og de bilder dem selv det så godt ind, at de virkelig tror på det - trods stor modgang.

Der er selvfølgelig en mulighed mere, som der nok skal være flere der benytter sig af - og det består i at fortælle at de kan høre den forskel på en poleret, pudset - og en der ikke er rørt - - - For når de kan høre det (siger de jo), så har de jo et anlæg der virkelig kan afsløre de rigtig bitte små ting - og så har man jo et virkeligt godt anlæg.

At fortælle at man kan høre den forskel = jeg har et rigtig godt anlæg

Har jeg selv prøvet det ? NEJ, det har jeg ikke, så dum vil jeg nu ikke gøre mig selv.

Jeg gjorde noget man ikke må: Jeg fik fak i en bekendt (elektrikker) og bad ham køre uden om "målerkassen" et lille kvarters tid for derefter at sætte det hele fint på plads igen - turen igen, 3 gange ---- er der forskel tror i ?

NEJ - jeg kunne forstå hvis der der var en smule at hente, der fiser man jo udenom det hele - men nej, der er skam ikke noget at hente.

Så mit bud er til jer sikringpudsere - find en anden måde at fortælle at i har et godt anlæg på

Tro kan flytte bjerge - overtro i dette tilfælde kan man kun smile af.

Til top Vis Fiendto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiendto

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 November 2006 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at hvis en forstærker og div. andre apperater, har bare en nogenlunde velfungerende og dimminsioneret strømforsyning?

Så vil små ujævnheder og andet i strømmen absolut ingen betydning have.

Det vil sige nogetsomhelst der kan forårsages af en smule belægning på en sikring ensige sikringen selv, om den så er af guld eller bare en alm type, det værende i apperatet selv og eller i hustes instalation.

Strømmen i sig selv er langt fra jævn og stabil! men flukturere i spænding mm. deslige er der en del støj iblandet fra dens vej fra el værket af og hele vejen ud og alskens andre forbindelser undervejs..

Med andre ord, strømmen er langt fra ren og stabil mm.

DET! tiltrods fungere vores apperater ganske udemærket, og endda i de fleste tilfælde endda uden netfiltre og andre "strømrensende" tiltag, hvilket burde være ganske utroligt og faktisk umuligt! hvis apperaterne skulle være SÅ følsomme for micro påvirkninger af denne strøm at man kan høre en smule skidt på en sikring ensige sikringen i sig selv!?

At netkabler har en effet, er ganske tydeligt, grunden hertil tilskriver jeg helt sikker at disse gør påvirkningen mellem kablerne og fra kabler til apperaterne samt fra net kabler til signalkabler mm. mindre.

Alle der ved lidt om emnet ved at et strøm kabel har et målbart spændingsfeldt omkring sig.. 

Altså netkabler udstråler spænding.

Denne udstråling kan "ses" eller påvirker andre nærliggende netkabler og ikke mindst og især signalkabler.. og signal kabler og netkabler går som oftest alle ind i relativ nærhed af hinanden på bagsiden af div. apperater, er er der rigelig mulighed for påvirkning fra netkabler til div. andre kabler, båds signal og højtaler kabler, der kan endda være påvirkning af apperatet selv og den elektronik inde i eller andre nært stående apperater netkablet kommer i umidelbar nærhed af på sin vej.

Det er ikke utænkeligt at også signal og højtaler kabler kan påvirke netkablerne den anden vej om man så må sige... altså en total frem og tilbage påvirkning alle kabler imellem. (her er det nok mest ubalancerede uslkærmede signalkebler der er mest sårbare og i sig selv påvirkende)

Bedre netkabler og især skærmede af slagsen samt måske endda med en og anden jord forbindelse, ken så her være med til at reducere alt denne påvirkning af sig selv og sine omgivelser, dette med hørbere forbedringer til følge, over alm. relativ dårligt skærmede og beskyttede "standard" netkabler.

Her i tror jeg hoved årsagen til netkablers indvirken ligger, og hvordan de virker, hvilke der virker og hvormeget? afhænger af apperaternes følsomhed, hvilke signalkabler man anvender, hvordan de er pladseret i forhold til hinanden og en del andre faktore vedrørende potenciel påvirkning mm.

Hvormeget det enkelte kabel påvirker og lader sig påvirke, afhænger af apperat type, afskærmning, følsomhed samt signal og højtaler og andre net kablers ditto. afstand mellem dem, pladsering i forhold til hinanden, afstande mm.

Her i ligger de mange forskelle der opleves, samt forskellen i hvor stor effekt der opleves mm.

Net strømmen i sig selv ( i modsærtning selve musik signalet ) er nok ret ufølsom og ligegled om den løber gennem rene kontakt flader, sikringer, kobber eller sølv ladere / kabler mm. hvad det ikke er ligegled med er nok hvordan det påvirkes af ydre signal / strålings kilder.

Jeg er også overbevist om at jo bedre strømforsyning et apperat har jo mindre følsomt er det overfor netop div. påvirkninger der sker af selve netstrømmen undervejs ind i denne.

Den "støj" mm. der kan være samt flukturationer i spænding mm. vil i en god, veldimminsioneret og fungerende strømforsyning, i meget  stort omfang udglattes og fjernes, og herved aldrig påvirke hvad der sidder efter denne.

Derfor går det alligevel ganske fornuftigt og godt i langt de fleste tilfælde, uden netfiltre og andre avencerede tiltag, og alt støj, og spændings udsving mm. især i grej med "gode" strømforsyninger. 

Her med dog ikke sagt at der i nogle tilfælde ikke vil nydes godt af at anvende en og anden form for strømrenser / spændings udligner / udglatter mm. som nogle af de typer "filtre" og power conditioners der fås.

Der vil helt sikkert være udsving og forhold i strømmen der kan og vil om man så må sige? "slippe" igennem nu og da, (ikke hele tiden men nu og da) dette afhænger meget af hvor god strømmen generelt er hvor man bor? for nogle vil der være en relativ markant effekt, for andre lille til næsten ingen, og i de fleste tilfælde og under alle omstændigheder kun nu og da.

Så for de fleste vil jeg mene at det er ganske unødvendigt, og for få en lille fordel, og for ekstremt få et must.

Ofte kan det klares med en RF stopper på netkabler eller ferit materiale i dettes kappe, nogle strømforsyninger har sådanne siddende i net indgangen lige før traffoen, dette kan ofte være rigeligt.

I en nogle tilfælde kan netfiltre pånær de aller nedste og ekstrem over dimmensionerede, gøre mere skade eng gavn, og bedst, så har de bare slet ingen gavn og effekt og derfor spild af penge.

Så generet så er netstrømmen ok, og med gode strømforsyninger der den ret ligegled og disse strømforsyninger og især elektronikken her efter ret ligegled, med hvad den strøm er "rejst" igennem af materialer og hvor rene mm disse er, samt ikke mindst tværsnittet (til en grænse, kun ekstrem kraftigt og voldsom strøm trækkende effekttrin, vil nyde godt af mere en de alm. 0,75 mm. og 1 - 1,5 mm. vil være ganske overdimmensioneret, 1,5 mm. burde kunne forsyne selv de voldsommeste effekttrin, der ikke decideret kræver strækstrøm forsyning mm. uden at på nogen måde give "flaskehals" effekt, iøvrigt er 1,5mm. hvad der oftest ses i husets instalation, så mere end det vil ikke gavne noget somhelst en enkelt meter eller to, her er der helt andre og før omtalte faktore der tæller. )

Sålænge spændingen efter strømforsyningen er stabil og der ikke er sluppet alt for meget "støj" med ind (hvad der som sagt kun sjældent og nu og da momentent kan gøre, hvis altså strømforsyningen er barenogenlunde seriøs?) så går det fint og ydelsen fra pågældende apperat er optimal.

Har man jord i instalationen, vil dette i endnu højre omfang være med til at gøre det endnu mindre følsomt og kritisk. (en jordspyd forbindelse af div. så som apperaterne, og skærmen på netkablerne, kan også gøre det, hvor jord ikke normalt er i intslationen, her vil effekten af div. på netsiden foretagende tiltag reduceres betragteligt ofte til under en reel hørbar bagatel grænse..)

Hvad der oftest IKKE går godt er derimod før omtalte påvirkning fra netkablerne til signalkabler og eller nær liggende / siddende ekeltronik.

Og af DEN grund er der noget at hente på denne "konto" hvad angår bedre og specielle netkabler.

(Og hvad angår netkablers påvirkning af signalkabler samt disses påvirkning af netkablerne, vil balancering reducere dette problem væsentligt, om end ikke helt dog!..)

Specielle sikringer??? polering og renere kontaktflader??? HØRBART!??  NO WAY!!...  (eller, ok.. måske hvis du har nogle virklig skod strømforsyninger der bare er hyper følsomme eller ganske underdimmensionerede mm. i dit grej??)

Det er og bliver VooDoo og ren indbildning..

Der kan kommes med nok så mange målinger og teoretisk videnskablige forklaringer af hvordan strømmen påvirkes, og jo vist alt har en påvirkning, men denne er på ingen måde hørbar eller rellevant efter en tur gennem et apperats "gode" strømforsyning, den er af en sådan MICRO karakter, at en strømforsyning der ikke kan "absorbede og udglatte samt ophæve denne, må betegnes som dårligt fungerende..

Men på den andenside så er man oppe mod at tro flytter "bjerge" og VIL man tro det, så virker det og så har det indflydelse.

Den relle effekt af noget er når man ikke vil tro men alligevel ikke kan benægte at man faktisk alligevel det tiltrods høre en effekt af noget! se SÅ! er effekten af en sådan grad og så tilpads reel at det må betegnes som fact og noget der virker.

Det er nemt at bilde sig selv ind at man høre noget, hvis man ønsker det, dette uanset om det kan måles eller ellers strider mod all logik, eller man skal helt ud i kvante fysikken for at finde belæg for noget. (og på DET plan tror jeg at der er uendelig mange andre faktore og afvigelser i det vi her "roder" med , der vil total overskygge effekten i så fall)

Jeg har selv oplevet dette, jeg har været septisk og ikke troet på at netkabler sulle kunne have indflydelse, MEN! oplevede det tiltrods en markan hørbar forbedring ved at rode med bedre typer af disse.

Jeg var skeptisk til highend apperat sikringer, men når der nu var ofret penge på dem ville jeg sgu gerne have en effekt, så disse to modstridende faktore udligner nok hinanden og neutralisere lidt.. resultatet blev så at jeg uanset hvor gerne jeg så ville høre noget, ikke hørte nogen effekt!.. og jeg tror at dette faktisk er et meget reelt resultat! og at der ikke ER nogen effekt.

De der har hørt en effekt, har forventet en og fra starten troet på det, bevist eller underbevist, og DET har gjort udslaget.

Polerede instalations sikringer? her skal man virkelig være stærk i troen, for at kunne bilde sig selv ind at det har den mindste effekt, og det tror jeg at der vitterligt er enkelte der er!?

Jeg er skeptisk og alligevel nygerrig, og åben mindet, da jeg før er blevet overrasket, men høre INTET!..

Det skal siges at skeptisk til trods! så ønsker jeg da så klart en hver forbedring der er at hente, uanset hvor og hvordan og hvor lille!! så jo jeg vil sgu gerne kunne høøre en effekt og ville gerne at der faktisk VAR en effekt! så der kunne akkumuleres en smule mere vellyd på den "konto" MEN! ak! nej! intet...

Nogle vil negativt sige at det er fordi man enten her for dårlig hørelse? eller for dårligt grej!

Her til vil jeg sige, at tjaaa... måske er min hørelse ikke så god som de der kan høre dette?? (dog kan jeg høre en masse andre micro tiltag og tweaks mm. så som forskelle på modstande og kondensatore, stik og lodninger samt siganl og højtaler kabler og ikke mindst netkabler og høre stadig fint op over 15 - 16 kHz.)

Mit grej afsløre alt det før omtalte med en tydlighed der næsten er skræmmende! så dårligt? næppe!!!! 

Jeg vil heller vende det om at sig at det er SÅ GODT! at det netop ikke lader sig påvirke af sådanne små bagateller som at der skulle være lidt snavs på en instalations sikring i den anden ende af huset, eller om skiringen er af det ene eller det andet eller om netkablerne er af guld, sølv eller kobber!.?.. neee der skal betragteligt mere til.

Og dette tror jeg ligeledes gælder for rigtig mange her inde og deres anlæg.

Jeg har en tendens til at tro at jo RINGERE anlæg jo vigtigere er sådanne tiltag og alle de tweaks der her tales om og måske HER vil der måske kunne tænkes at være en effekt!?? men selv det stiller jeg mig dog lidt tvivlende til.. men jeg vil mene at en strømforsyning skal være virkelig overfølsom og derfor ganske ringe til formålet, hvis den er SÅ følsom at sådant som her diskuteres kan høres og at effekten af lidt snavs på sikringer mm. "slipper" igennem og gør sig gældende på den "anden side"......

Men igen.. så tror jeg i langt højre grad, at her er tale om indbildning og "tro" (ønsket om at der skal være en forbedring / effekt og troen her op)

Reelt?.... NOPE!! : NUL effekt!....

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 November 2006 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Milu: Ja det er jo også min pointe. Konstruktøren har gjort sig stor umage med at sikre, at apparaturer er mindst muligt følsomt overfor ændringer i netspændingen, og det er tydeligvis lykkedes, for ellers ville anlægget ikke være til at holde ud at høre på.

En sidste bemærkning om blanke sikringer (og så gider jeg ikke tærske mere langhalm på den) :

Selv en relativt stor kontaktmodstand i tavlesikringerne, der stadig tillader netforsyningen at fungere (dvs ikke giver anledning til lysbuer eller ophedning af sikringen), vil have mindre indvirkning på din netforsyning end om naboen tænder for sin brødrister.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 06 November 2006 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Ja og man ville få et helt anderledes/meget bedre anlæg, hvis man også pudsede og polerede sikringerne indeni sine apparater.

Der er kort sagt ingen og jeg gentager gerne, ingen der er i stand til at høre om en sikring er pudset, poleret eller beskidt - og en gang mere, ingen kan høre det.

Dem der mener at kunne høre det, tager ganske enkel den bagerste del på sig selv.

De formår virkelig at bilde dem selv ind at der er en ændring og de bilder dem selv det så godt ind, at de virkelig tror på det - trods stor modgang.

Der er selvfølgelig en mulighed mere, som der nok skal være flere der benytter sig af - og det består i at fortælle at de kan høre den forskel på en poleret, pudset - og en der ikke er rørt - - - For når de kan høre det (siger de jo), så har de jo et anlæg der virkelig kan afsløre de rigtig bitte små ting - og så har man jo et virkeligt godt anlæg.

Har jeg selv prøvet det ? NEJ, det har jeg ikke, så dum vil jeg nu ikke gøre mig selv.

Jeg gjorde noget man ikke må: Jeg fik fak i en bekendt (elektrikker) og bad ham køre uden om "målerkassen" et lille kvarters tid for derefter at sætte det hele fint på plads igen - turen igen, 3 gange ---- er der forskel tror i ?

NEJ - jeg kunne forstå hvis der der var en smule at hente, der fiser man jo udenom det hele - men nej, der er skam ikke noget at hente.

Så mit bud er til jer sikringpudsere - find en anden måde at fortælle at i har et godt anlæg på

Måske kunne man forvente en lidt større "ydmyghed" fra én der, indtil videre, har skrevet i alt 13 indlæg?

Måske skulle du have gennemlæst dit seneste indlæg inden du postede det?

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 November 2006 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

I betragtning af emnet er det holdt meget sobert synes jeg

Mvh

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Fiendto skrev:

Måske kunne man forvente en lidt større "ydmyghed" fra én der, indtil videre, har skrevet i alt 13 indlæg?

Måske skulle du have gennemlæst dit seneste indlæg inden du postede det?

Nilau

Du har ret Nilau - det er kun 13 indlæg - - - - - - - - med dette brugernavn -- vil tro at jeg har lavet små 500 indlæg her på siden - ialt.

Iøvrigt har antallet af indlæg vel ikke betydning for om supertweek´et virker eller ej - ej heller har antallet af indlæg betydning for hvor seriøs man nu er og hvor meget man selv "tweek´er".

Jo jo, det er skam gennemlæst inden det er postet - og var egentlig godt klar over at en eller flere ville føle sig UHYGGELIGT ramt - DET var der så også  

Men Nilau, alt dette er da helt uden grund, der skal såment bare laves en blindtest på 3 forskellige opsætninger.

10 pudsede/polerede sikringer + 10 standardsikringer - De polerede får en lille sort tuschstreg - dem putter man ned i en pose og tager sikringen op uden at se hvilken det er, så ved sikringsskifteren ikke engang hvilken det er.

Så har man 2 kasser med mærkater på, hvor der står pudset/poleret på den ene og standard på den anden - og så lægger man jo ganske simpelthen bare sikringerne ned i den kasse den tilhører - efter lytning - for det siger i jo er nemt.

Efter endt lytning - så ligger der selvfølgelig 10 pudsede/poledere sikringer i den kasse med mærkaten ¤pudset/poleret¤ & 10 standardsikringer i kassen med mærkaten ¤standard¤

Man gentager så proceduren på 2 andre anlæg - der vil resultatet jo selvfølgelig være det samme - i siger jo det er nemt at høre det.

Se dette er en ganske brugbar blindtest - for ingen ved hvad der sidder i målerskabet.

Nåhr jo, det kan jo høres tydeligt

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 06 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Du har ret Nilau - det er kun 13 indlæg - - - - - - - - med dette brugernavn -- vil tro at jeg har lavet små 500 indlæg her på siden - ialt.

Iøvrigt har antallet af indlæg vel ikke betydning for om supertweek´et virker eller ej - ej heller har antallet af indlæg betydning for hvor seriøs man nu er og hvor meget man selv "tweek´er".

Jo jo, det er skam gennemlæst inden det er postet - og var egentlig godt klar over at en eller flere ville føle sig UHYGGELIGT ramt - DET var der så også  

Men Nilau, alt dette er da helt uden grund, der skal såment bare laves en blindtest på 3 forskellige opsætninger.

10 pudsede/polerede sikringer + 10 standardsikringer - De polerede får en lille sort tuschstreg - dem putter man ned i en pose og tager sikringen op uden at se hvilken det er, så ved sikringsskifteren ikke engang hvilken det er.

Så har man 2 kasser med mærkater på, hvor der står pudset/poleret på den ene og standard på den anden - og så lægger man jo ganske simpelthen bare sikringerne ned i den kasse den tilhører - efter lytning - for det siger i jo er nemt.

Efter endt lytning - så ligger der selvfølgelig 10 pudsede/poledere sikringer i den kasse med mærkaten ¤pudset/poleret¤ & 10 standardsikringer i kassen med mærkaten ¤standard¤

Man gentager så proceduren på 2 andre anlæg - der vil resultatet jo selvfølgelig være det samme - i siger jo det er nemt at høre det.

Se dette er en ganske brugbar blindtest - for ingen ved hvad der sidder i målerskabet.

Nåhr jo, det kan jo høres tydeligt

Hvorfor egentlig ikke holde sig til et enkelt brugernavn?
Flere brugere her på sitet dukker op under snart det ene og snart det andet nick.
De samme brugere sletter deres indlæg og forsvinder fra scenen, for snart efter at dukke op igen under nyt navn.
For ikke at blive slået i hartkorn med den slags, kunne det jo være smart at holde sig til sit gode gamle ungpigenavn.
Der kan vel ikke være så mange der er i tvivl om, at undertegnede holder sig urokkeligt til cm3 alias´et uanset diverse Muhammed tegninger og flagafbrændinger.

Når det så er sagt, så tror undertegnede næppe, at den med de 20 sikringer ville gå overbevisende i kassen her i casa cm3.
Men jeg er da villig til at prøve helt unbiased.
Det kræver dog en hjælper der er indstillet på lige manér.

Da jeg skrev noget om, at jeg nok kunne høre ét og andet, så hænger det også lidt sammen med, at det er min erfaring, at man stort set intet kan røre uden at det har betydning.

Det leder mig videre til det næste.
Det med om det er et særligt godt eller et særligt dårligt set-up der teoretisk ville afsløre størst forskel på en ren og en beskidt sikring.
Her kan jeg berette om lidt førstehåndserfaring mht. følsomhed overfor udefra kommende netændringer.
Min mening og erfaring er, at jo mere filtrering der sker i apparatet, jo mindre høres ændringerne. Og det fører os videre til om filtrering er en god eller en dårlig ting.
Jeg vil sige det sådan, at de apparater jeg har hørt der er mindst følsomme overfor ændringer af f.eks. netkabler el. lign ikke ligefrem kan kaldes afslørende.

På den anden side, kan jeg ikke sige, at det omvendte er tilfældet.

Teoretisk er det ringkerner, der bør være mest følsomme overfor ændringer på nettet, og teoretisk er det SMPS der bør være mindst påvirkelige, eftersom de har behov for filtrering ud over alle grænser, for ikke at bringe forstærkerkredsløbene i vanskeligheder.

Så det med om man er dygtig til at høre om sikringerne er velpolerede eller ej, tror jeg ikke på den måde kan bruges som målestok for kvalitet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at dø af grin overfor folks mere eller mindre forsmåede konklusioner om dette her.

Ganske enkelt.

Tilbage står at tiden vist er kommet til at skære ind til benet i denne debat :

Fakta :

Poleringen virker og det vil den fortsætte med at gøre uanset mængden af teknimukingeinørers indlæg i denne tråd. Ingeniører har det med at være så begrænset af deres vidensgrundlag, at de ikke VIL fatte, at de ikke sidder inde med facitlisten.

Facitlisten erhverves derimod ved erfaringsdannelse og det var hvad jeg oprindeligt opfordrede til.

De, der ikke vil prøve dette (eller har prøvet uden resultat) har et problem. Og det er sagens kerne, som naturligvis ikke er rart at skulle fyre af, men jeg gør det alligevel, selvom jeg mener det er god latin ikke at kritisere andres evne til at lytte og dygtighed til at sammensætte et hifi anlæg,. der er i stand til at vise forskelle.

Problemet er i virkeligheden ikke de af os, der sagtens kan høre virkningen af dette fremragende tweak. Nej ..problemet er, at vi skal finde os i diverse vanvittige beskyldninger fra de, der enten ikke kan høre(eller ikke vil) eller ikke har et ordentligt anlæg.

Jeg er faktisk ved at være godt og grundigt træt af at høre det braleri fra de typer her..der ikke fatter nogetsomhelst om, hvad det at skabe et system, der kan og evner at vise forskelle...(handler om) hvilket ethvert seriøst system burde kunne.

Så i virkeligheden har de, der laller det ene absurde intellektualiserede "argument" af efter det andet..problemer...med enten deres hørelse eller deres anlæg.

Vi har nu i virkeligheden fået en foræring. Fra det øjeblik en poleret sikring giver respons i anlægget..ja da er anlægget på rette vej. Indtil da...kan man jo muntre sig med, at vi andre bilder os ind.

Men nogen af os er altså ganske enkelt bedre oplyste...åbenbart og ikke mindst erfarne!

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 06 November 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Hej Mogens,
Hvad er egentlig din uddannelse?
Og, har du prøvet at male havelågen?
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

MrAntisilver:Sådan en svada mildner vel ikke ligefrem gemytterne.Du alene vide,er det sådan?Der er også folk der til deres dødsdag vil påstå at det har hjulpet at sætte en (meget dyr) sten ovenpå TV-apparatet for at 'opsuge' stråler,der ellers ville være dødbringende(forudsat at man sad der i døgndrift i 10000 år med TV'et tændt).
Jeg har ikke poleret mine sikringer,og jeg kommer heller ikke til det,da jeg er knaldhamrende tilfreds med lyden i huset.Men jeg kan se at der er flere der har prøvet og ikke finder nogen forskel.Jeg nægter at tro at de alle er dårligt kørende mht stereogrej.Og jeg tror også at deres ører er forholdsvis gennemsnitlige.

Hvor tit skal de egentlig pudses,sådan nogle sikringer,for at undgå et ellers stort lydtab?Der må være et vist vedligehold når først man er 'hooked'

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Jeg er ved at dø af grin overfor folks mere eller mindre forsmåede konklusioner om dette her.

Ganske enkelt.

Tilbage står at tiden vist er kommet til at skære ind til benet i denne debat :

Fakta :

Poleringen virker og det vil den fortsætte med at gøre uanset mængden af teknimukingeinørers indlæg i denne tråd. Ingeniører har det med at være så begrænset af deres vidensgrundlag, at de ikke VIL fatte, at de ikke sidder inde med facitlisten.

Facitlisten erhverves derimod ved erfaringsdannelse og det var hvad jeg oprindeligt opfordrede til.

Kære Antisilver

Du som har sproget i din magt burde da vide at netop fakta er baseret facts, og ikke en subjektiv vurdering der kan være påvirket af ønsket om at opnå en forbedring af lyden.  Jeg ved kan ikke helt forstå hvor du vil hen med en facitliste baseret på placeo biased oplevelser. Jeg vil opfordre dig til sætte dig ind i lidt ellære, elektromagnetisme, metallurgi og andre tekniske fagområder, det ville gøre det meget mere intressant at debatere med dig. Dine argumenter er for tynde, selvom de krydret med mange flotte fremmedord og er godt formuleret.

Mvh.

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 November 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

"

Fakta :

Poleringen virker og det vil den fortsætte med at gøre uanset mængden af teknimukingeinørers indlæg i denne tråd.

De, der ikke vil prøve dette (eller har prøvet uden resultat) har et problem. Og det er sagens kerne, som naturligvis ikke er rart at skulle fyre af, men jeg gør det alligevel, selvom jeg mener det er god latin ikke at kritisere andres evne til at lytte og dygtighed til at sammensætte et hifi anlæg,. der er i stand til at vise forskelle.

Problemet er i virkeligheden ikke de af os, der sagtens kan høre virkningen af dette fremragende tweak. Nej ..problemet er, at vi skal finde os i diverse vanvittige beskyldninger fra de, der enten ikke kan høre(eller ikke vil) eller ikke har et ordentligt anlæg.

Så i virkeligheden har de, der laller det ene absurde intellektualiserede "argument" af efter det andet..problemer...med enten deres hørelse eller deres anlæg.

Vi har nu i virkeligheden fået en foræring. Fra det øjeblik en poleret sikring giver respons i anlægget..ja da er anlægget på rette vej. Indtil da...kan man jo muntre sig med, at vi andre bilder os ind.

Men nogen af os er altså ganske enkelt bedre oplyste...åbenbart og ikke mindst erfarne!"

ved du hvad?

jeg har prøvet dit tweak - og selvom mit anlæg har efterladt nad 3020 - classe adio - krell - mcintosh - hiraga - osv osv osv osv som second best - er det ikke nogen succes her at skifte sikringer - endda heller ikke til 13amp!

jeg elsker at provokere folk til at vise deres sande ansigt i debatter - og i dit tilfælde ser jeg en troll

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

dane skrev:
"

ved du hvad?

jeg har prøvet dit tweak - og selvom mit anlæg har efterladt nad 3020 - classe adio - krell - mcintosh - hiraga - osv osv osv osv som second best - er det ikke nogen succes her at skifte sikringer - endda heller ikke til 13amp!

jeg elsker at provokere folk til at vise deres sande ansigt i debatter - og i dit tilfælde ser jeg en troll

Hej du.

Nu kunne jeg også have lavet en lang liste over alt det crap, jeg har hørt i tidens løb og endda ejet for at sætte trumf på. ML er et godt eksempel på udstyr der bare ikke spiller musik og ikke engang en sikringspolering vil redde det.

Men jeg holder mig nådesløst til selve tweaket og tillader mig -og det står jeg på, uanset hvad folk måtte mene om mig- at konstatere hvad problemet er her og ikke er.

Problemet er ikke, at sikringspoleringen ikke virker i ægte high end systemer, men at den ikke virker, der hvor enten udstyr eller hørelse udgør den egentlige barriere.

En hård dom måske..men jeg mener det forholder sig sådan og jeg har noget at ha' det i..og da tråden efterhånden gik op i skæg og blå teknikumbriller tillod jeg mig aT skære igennem.

Læren er fremdeles at fra det øjeblik en sikringspolering er hørbar i anlægget, ja fra det øjeblik er man på rette vej, måske endda for første gang.

Hvis man ikke ønsker at eje et high end system, der evner at blotlægge enhver forskel og følgelig af den grund ikke mener, at sådanne, for den perfekte illusions skyld, helt nødvendige tweaks er et must tweak, ja så må man da selv om det.

Man har altid et valg. Husk at træffe det der holder i længden!

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Problemet er, som altid med Anti Silver - følger man ham ikke, har man en fejl et sted.

Når man går hans ideer lidt på klingen, kan han enten kun ryste på hovedet, grine eller også forsvinder han helt

Manden har jo nemt ved at sige at han sagtens kan høre det, han vil jo ikke være med til en test af noget af det - og vil man ikke det, så snakker man kun for at gøre sig interessant.

Anden mulighed som Anti Silver benytter sig meget af, er at starte en diskution, et skænderi og ikke en debat - det gør han flot og godt - og tit, ved at komme med de mest vanvittige ting, som f.eks dette indlæg.

Noget jeg bare ikke forstår er, at han mener at hans anlæg er så godt - det er da mest af alt et alm anlæg, der ligger lige under high end

Den fejl Anti silver mener vi andre, der ikke hører det han hører - er jeg stensikker på er en FEJL 40, hos Anti Silver.

FEJL 40 = 40 cm fra den computer han sidder og skriver ved.

Kort sagt har Anti Silver kun få muligheder for at gøre sig interessant [SLETTET - pas lige på dit sprog du .. /Zorglub]

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Fiendto skrev:

Problemet er, som altid med Anti Silver - følger man ham ikke, har man en fejl et sted.

Når man går hans ideer lidt på klingen, kan han enten kun ryste på hovedet, grine eller også forsvinder han helt

Manden har jo nemt ved at sige at han sagtens kan høre det, han vil jo ikke være med til en test af noget af det - og vil man ikke det, så snakker man kun for at gøre sig interessant.

Anden mulighed som Anti Silver benytter sig meget af, er at starte en diskution, et skænderi og ikke en debat - det gør han flot og godt - og tit, ved at komme med de mest vanvittige ting, som f.eks dette indlæg.

Noget jeg bare ikke forstår er, at han mener at hans anlæg er så godt - det er da mest af alt et alm anlæg, der ligger lige under high end

Den fejl Anti silver mener vi andre, der ikke hører det han hører - er jeg stensikker på er en FEJL 40, hos Anti Silver.

FEJL 40 = 40 cm fra den computer han sidder og skriver ved.

Kort sagt har Anti Silver kun få muligheder for at gøre sig interessant [SLETTET - pas lige på dit sprog du .. /Zorglub]

det der personfnidder deltager jeg ikke i

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 06 November 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Jeg har slettet der hvor det gik over stregen, men du har altså lige kaldt dem der ikke høre forskel for nogle, ja hvad var det nu du skrev... bob bob, så du burde nok også lige slappe af en tur inden du deltager yderligere i tråden.

Det er ok at være uenige, men det skal foregå på en saglig og ordentlig facon. Ellers er den her tråd ikke længere.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Gonzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 November 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Jeg har slettet der hvor det gik over stregen, men du har altså lige kaldt dem der ikke høre forskel for nogle, ja hvad var det nu du skrev... bob bob, så du burde nok også lige slappe af en tur inden du deltager yderligere i tråden.

Det er ok at være uenige, men det skal foregå på en saglig og ordentlig facon. Ellers er den her tråd ikke længere.

Det ville nok ikke gøre så meget, for det er vist ved at udarte sig til et kollektivt tidsspilde

God aften

Lasse

Til top Vis Gonzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gonzo

Fiendto
Lukket konto
Lukket konto

Udelukket fra forum

Sendt: 06 November 2006 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Kig ALLE tråde igennem og du vil opdage, at alle tråde hvor Anti Silver er en del af - er ren tidspilde, men meget sjovt - Netop fordi at han er ved at springe i luften, så snart han hører hans egen tale måde - imod ham selv.

Skriver han: Du er dum

Og man svarer Du er også dum

Så finder han sig ikke i det, for der er jo et ord mere i den sætning der kom retur til ham.

Han er som et barn der vræler når det ikke får sin vilje.

Anti Silver, kom nu med dine GULDører og vis at du - bare 45 gange ud af 60 kan sige med sikkerhed, om det er en poleret eller standardsikring der bliver benyttet.

Holder du dig stadig på afstand at en "test/afprøvning" - så har jeg jo ret i at du kun - og kun er ude på at gøre dig interessant.

Vis nu os alle hvad dine GULDører - og dit midt-fi kan

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum