Jeg vil mene at hvis en forstærker og div. andre apperater, har bare en nogenlunde velfungerende og dimminsioneret strømforsyning?
Så vil små ujævnheder og andet i strømmen absolut ingen betydning have.
Det vil sige nogetsomhelst der kan forårsages af en smule belægning på en sikring ensige sikringen selv, om den så er af guld eller bare en alm type, det værende i apperatet selv og eller i hustes instalation.
Strømmen i sig selv er langt fra jævn og stabil! men flukturere i spænding mm. deslige er der en del støj iblandet fra dens vej fra el værket af og hele vejen ud og alskens andre forbindelser undervejs..
Med andre ord, strømmen er langt fra ren og stabil mm.
DET! tiltrods fungere vores apperater ganske udemærket, og endda i de fleste tilfælde endda uden netfiltre og andre "strømrensende" tiltag, hvilket burde være ganske utroligt og faktisk umuligt! hvis apperaterne skulle være SÅ følsomme for micro påvirkninger af denne strøm at man kan høre en smule skidt på en sikring ensige sikringen i sig selv!?
At netkabler har en effet, er ganske tydeligt, grunden hertil tilskriver jeg helt sikker at disse gør påvirkningen mellem kablerne og fra kabler til apperaterne samt fra net kabler til signalkabler mm. mindre.
Alle der ved lidt om emnet ved at et strøm kabel har et målbart spændingsfeldt omkring sig..
Altså netkabler udstråler spænding.
Denne udstråling kan "ses" eller påvirker andre nærliggende netkabler og ikke mindst og især signalkabler.. og signal kabler og netkabler går som oftest alle ind i relativ nærhed af hinanden på bagsiden af div. apperater, er er der rigelig mulighed for påvirkning fra netkabler til div. andre kabler, båds signal og højtaler kabler, der kan endda være påvirkning af apperatet selv og den elektronik inde i eller andre nært stående apperater netkablet kommer i umidelbar nærhed af på sin vej.
Det er ikke utænkeligt at også signal og højtaler kabler kan påvirke netkablerne den anden vej om man så må sige... altså en total frem og tilbage påvirkning alle kabler imellem. (her er det nok mest ubalancerede uslkærmede signalkebler der er mest sårbare og i sig selv påvirkende)
Bedre netkabler og især skærmede af slagsen samt måske endda med en og anden jord forbindelse, ken så her være med til at reducere alt denne påvirkning af sig selv og sine omgivelser, dette med hørbere forbedringer til følge, over alm. relativ dårligt skærmede og beskyttede "standard" netkabler.
Her i tror jeg hoved årsagen til netkablers indvirken ligger, og hvordan de virker, hvilke der virker og hvormeget? afhænger af apperaternes følsomhed, hvilke signalkabler man anvender, hvordan de er pladseret i forhold til hinanden og en del andre faktore vedrørende potenciel påvirkning mm.
Hvormeget det enkelte kabel påvirker og lader sig påvirke, afhænger af apperat type, afskærmning, følsomhed samt signal og højtaler og andre net kablers ditto. afstand mellem dem, pladsering i forhold til hinanden, afstande mm.
Her i ligger de mange forskelle der opleves, samt forskellen i hvor stor effekt der opleves mm.
Net strømmen i sig selv ( i modsærtning selve musik signalet ) er nok ret ufølsom og ligegled om den løber gennem rene kontakt flader, sikringer, kobber eller sølv ladere / kabler mm. hvad det ikke er ligegled med er nok hvordan det påvirkes af ydre signal / strålings kilder.
Jeg er også overbevist om at jo bedre strømforsyning et apperat har jo mindre følsomt er det overfor netop div. påvirkninger der sker af selve netstrømmen undervejs ind i denne.
Den "støj" mm. der kan være samt flukturationer i spænding mm. vil i en god, veldimminsioneret og fungerende strømforsyning, i meget stort omfang udglattes og fjernes, og herved aldrig påvirke hvad der sidder efter denne.
Derfor går det alligevel ganske fornuftigt og godt i langt de fleste tilfælde, uden netfiltre og andre avencerede tiltag, og alt støj, og spændings udsving mm. især i grej med "gode" strømforsyninger.
Her med dog ikke sagt at der i nogle tilfælde ikke vil nydes godt af at anvende en og anden form for strømrenser / spændings udligner / udglatter mm. som nogle af de typer "filtre" og power conditioners der fås.
Der vil helt sikkert være udsving og forhold i strømmen der kan og vil om man så må sige? "slippe" igennem nu og da, (ikke hele tiden men nu og da) dette afhænger meget af hvor god strømmen generelt er hvor man bor? for nogle vil der være en relativ markant effekt, for andre lille til næsten ingen, og i de fleste tilfælde og under alle omstændigheder kun nu og da.
Så for de fleste vil jeg mene at det er ganske unødvendigt, og for få en lille fordel, og for ekstremt få et must.
Ofte kan det klares med en RF stopper på netkabler eller ferit materiale i dettes kappe, nogle strømforsyninger har sådanne siddende i net indgangen lige før traffoen, dette kan ofte være rigeligt.
I en nogle tilfælde kan netfiltre pånær de aller nedste og ekstrem over dimmensionerede, gøre mere skade eng gavn, og bedst, så har de bare slet ingen gavn og effekt og derfor spild af penge.
Så generet så er netstrømmen ok, og med gode strømforsyninger der den ret ligegled og disse strømforsyninger og især elektronikken her efter ret ligegled, med hvad den strøm er "rejst" igennem af materialer og hvor rene mm disse er, samt ikke mindst tværsnittet (til en grænse, kun ekstrem kraftigt og voldsom strøm trækkende effekttrin, vil nyde godt af mere en de alm. 0,75 mm. og 1 - 1,5 mm. vil være ganske overdimmensioneret, 1,5 mm. burde kunne forsyne selv de voldsommeste effekttrin, der ikke decideret kræver strækstrøm forsyning mm. uden at på nogen måde give "flaskehals" effekt, iøvrigt er 1,5mm. hvad der oftest ses i husets instalation, så mere end det vil ikke gavne noget somhelst en enkelt meter eller to, her er der helt andre og før omtalte faktore der tæller. )
Sålænge spændingen efter strømforsyningen er stabil og der ikke er sluppet alt for meget "støj" med ind (hvad der som sagt kun sjældent og nu og da momentent kan gøre, hvis altså strømforsyningen er barenogenlunde seriøs?) så går det fint og ydelsen fra pågældende apperat er optimal.
Har man jord i instalationen, vil dette i endnu højre omfang være med til at gøre det endnu mindre følsomt og kritisk. (en jordspyd forbindelse af div. så som apperaterne, og skærmen på netkablerne, kan også gøre det, hvor jord ikke normalt er i intslationen, her vil effekten af div. på netsiden foretagende tiltag reduceres betragteligt ofte til under en reel hørbar bagatel grænse..)
Hvad der oftest IKKE går godt er derimod før omtalte påvirkning fra netkablerne til signalkabler og eller nær liggende / siddende ekeltronik.
Og af DEN grund er der noget at hente på denne "konto" hvad angår bedre og specielle netkabler.
(Og hvad angår netkablers påvirkning af signalkabler samt disses påvirkning af netkablerne, vil balancering reducere dette problem væsentligt, om end ikke helt dog!..)
Specielle sikringer??? polering og renere kontaktflader??? HØRBART!?? NO WAY!!... (eller, ok.. måske hvis du har nogle virklig skod strømforsyninger der bare er hyper følsomme eller ganske underdimmensionerede mm. i dit grej??)
Det er og bliver VooDoo og ren indbildning..
Der kan kommes med nok så mange målinger og teoretisk videnskablige forklaringer af hvordan strømmen påvirkes, og jo vist alt har en påvirkning, men denne er på ingen måde hørbar eller rellevant efter en tur gennem et apperats "gode" strømforsyning, den er af en sådan MICRO karakter, at en strømforsyning der ikke kan "absorbede og udglatte samt ophæve denne, må betegnes som dårligt fungerende..
Men på den andenside så er man oppe mod at tro flytter "bjerge" og VIL man tro det, så virker det og så har det indflydelse.
Den relle effekt af noget er når man ikke vil tro men alligevel ikke kan benægte at man faktisk alligevel det tiltrods høre en effekt af noget! se SÅ! er effekten af en sådan grad og så tilpads reel at det må betegnes som fact og noget der virker.
Det er nemt at bilde sig selv ind at man høre noget, hvis man ønsker det, dette uanset om det kan måles eller ellers strider mod all logik, eller man skal helt ud i kvante fysikken for at finde belæg for noget. (og på DET plan tror jeg at der er uendelig mange andre faktore og afvigelser i det vi her "roder" med , der vil total overskygge effekten i så fall)
Jeg har selv oplevet dette, jeg har været septisk og ikke troet på at netkabler sulle kunne have indflydelse, MEN! oplevede det tiltrods en markan hørbar forbedring ved at rode med bedre typer af disse.
Jeg var skeptisk til highend apperat sikringer, men når der nu var ofret penge på dem ville jeg sgu gerne have en effekt, så disse to modstridende faktore udligner nok hinanden og neutralisere lidt.. resultatet blev så at jeg uanset hvor gerne jeg så ville høre noget, ikke hørte nogen effekt!.. og jeg tror at dette faktisk er et meget reelt resultat! og at der ikke ER nogen effekt.
De der har hørt en effekt, har forventet en og fra starten troet på det, bevist eller underbevist, og DET har gjort udslaget.
Polerede instalations sikringer? her skal man virkelig være stærk i troen, for at kunne bilde sig selv ind at det har den mindste effekt, og det tror jeg at der vitterligt er enkelte der er!?
Jeg er skeptisk og alligevel nygerrig, og åben mindet, da jeg før er blevet overrasket, men høre INTET!..
Det skal siges at skeptisk til trods! så ønsker jeg da så klart en hver forbedring der er at hente, uanset hvor og hvordan og hvor lille!! så jo jeg vil sgu gerne kunne høøre en effekt og ville gerne at der faktisk VAR en effekt! så der kunne akkumuleres en smule mere vellyd på den "konto" MEN! ak! nej! intet...
Nogle vil negativt sige at det er fordi man enten her for dårlig hørelse? eller for dårligt grej!
Her til vil jeg sige, at tjaaa... måske er min hørelse ikke så god som de der kan høre dette?? (dog kan jeg høre en masse andre micro tiltag og tweaks mm. så som forskelle på modstande og kondensatore, stik og lodninger samt siganl og højtaler kabler og ikke mindst netkabler og høre stadig fint op over 15 - 16 kHz.)
Mit grej afsløre alt det før omtalte med en tydlighed der næsten er skræmmende! så dårligt? næppe!!!!
Jeg vil heller vende det om at sig at det er SÅ GODT! at det netop ikke lader sig påvirke af sådanne små bagateller som at der skulle være lidt snavs på en instalations sikring i den anden ende af huset, eller om skiringen er af det ene eller det andet eller om netkablerne er af guld, sølv eller kobber!.?.. neee der skal betragteligt mere til.
Og dette tror jeg ligeledes gælder for rigtig mange her inde og deres anlæg.
Jeg har en tendens til at tro at jo RINGERE anlæg jo vigtigere er sådanne tiltag og alle de tweaks der her tales om og måske HER vil der måske kunne tænkes at være en effekt!?? men selv det stiller jeg mig dog lidt tvivlende til.. men jeg vil mene at en strømforsyning skal være virkelig overfølsom og derfor ganske ringe til formålet, hvis den er SÅ følsom at sådant som her diskuteres kan høres og at effekten af lidt snavs på sikringer mm. "slipper" igennem og gør sig gældende på den "anden side"......
Men igen.. så tror jeg i langt højre grad, at her er tale om indbildning og "tro" (ønsket om at der skal være en forbedring / effekt og troen her op)
Reelt?.... NOPE!! : NUL effekt!....
mvh.