| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Neeper! Lækker Højtaler! 
Jeg tænkte på, når man nu kaster sig ud i at lave en high-end højtaler, er der så ikke noget grundlæggende galt med passive delefiltre sammenlignet med aktive delefiltre?
Du må havde gjort dig nogle overvejelser på dette punkt?
__________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Adamfelix
Tro mig! Jeg har gjort mig så mange overvejelser at jeg er helt blå i hovedet! 
Det er jo fint nok, at alle stumperne er det bedste der kan opdrives, men uden det rigtige filter er produktet jo fuldstændig ligegyldigt!
Jeg mener ikke aktive filtre er lykken. En højttalerenhed og et passivt filter kan samlet set skabe "en enhed". I et aktivt filter har man ikke kontrol over impedanserne, og kan blandt andet ikke lave en zobel kompencering til opretning af enhedernes fasekaraktestik. Jeg har rodet med filtre i en del år nu, og i forbindelse med dette projekt har jeg studeret alt material jeg kunne finde i bøger og på nettet, angående filtre.
Filtre er et stort kompromis, passive som aktive! Jeg har prøvet mange nye selvudtænkte filtre parallel, serielle og en kombination af disse, og jeg forstår analog teknik og hvordan forskellige filtre virker.
Men det her skal ikke bare være godt, men så godt som overhovedet muligt.
Efter ikke at have sovet i et halvt år over disse problem stillinger, har jeg måtte erkende at der er folk i verden som har mere erfaring end jeg selv.
Selvtillid er selvfølgelig godt, men man skal også kende sine egne begrænsninger. Jeg har derfor allieret mig med en meget dygtig akustik ingeniør som har 20 års erfaring i High End højttaler udvikling, for at få trimmet det 100 % på plads. Også for at sikre at de spiller så godt som muligt, i mange forskellige stuer. Det er jo ikke nok de spiller godt hjemme ved mig selv, eller her ude i mit firma.
Vi er nu så langt at mine spiller bedre end hans egne referance højttalere, som også er baseret på nogle af Scan Speaks bedste enheder... Jeg har alt for ofte oplevet produkter som er så specielle i udstrålingskarakteristik at det kan være meget vanskeligt at få dem til at opfører sig som tiltænkt.
Det her bliver så godt, som overhovedet muligt!
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
brian Branchemedlem

Odyssey Audio Danmark
Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Neeper
Stort til lykke med dit projekt.
Jeg håber at du finder fodfæste og at vi kommer til at høre mere til dine produkter fremover. Du lægger ihvertfald hårdt ud med en meget lækker sag.
Brian
__________________ http://www.odysseyaudio.dk
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret Neeper!
Jo længere man kommer ind i en verden jo mindre sort hvid bliver den... -desværre..
Gik lige og troede aktive delefiltre var sagen  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Neeper Tillykke med dit fine projekt  Du skriver det er en special version du anvender som bas/mellemtone: 15w Revelator. Men det ligner standard enheden fra Scanspeak. Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rytmik
Tak!
Ja, de ligner alle sammen lidt hinannen... Basserne i dine ligner også bas/mellemtonen, men de er jo vidt forskellige...
Min bas/mellemtone er med en sort træfiber membran, hvilket ikke er standard... Jeg synes denne her spiller bedre mellemtone og har en mere kontant bas.. Hvis du ser den IRL vil du også kunne se at membranen på mine er mere grov og sort, end de papir membraner i dine højttalere...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
tarup 13 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1646
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Hej Rytmik
Tak!
Ja, de ligner alle sammen lidt hinannen... Basserne i dine ligner også bas/mellemtonen, men de er jo vidt forskellige...
Min bas/mellemtone er med en sort træfiber membran, hvilket ikke er standard... Jeg synes denne her spiller bedre mellemtone og har en mere kontant bas.. Hvis du ser den IRL vil du også kunne se at membranen på mine er mere grov og sort, end de papir membraner i dine højttalere...
Mvh Kim
|
|
|

vh. Henrik __________________ B&W 801, VPI Scout m. transfiguration phoenix PU,EAR riaa, Pass 150 int. amp. Ayre cd, VDH Clearwater dobbelt, yter signalkabeler, Samsung 50"plasma tv. AKG 271.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Hej Rytmik
Tak!
Mvh Kim |
|
|
Ok, der kan man se hvor langt min indsigt rækker. Tak for svaret. Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig lækker kvalitet ser det ud til.
Tillykke med dem!
Personligt er jeg dog ikke helt vild med designet. Synes den tynde/slanke nedre del kontra den brede/buttede øvre del af af højttaleren får den designmæssigt til at "vælte".
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Hej Rytmik
Tak!
Mvh Kim |
|
|
Arrh...Derfor den letflydende gengivelse..     Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Rigtig lækker kvalitet ser det ud til. Tillykke med dem!
Personligt er jeg dog ikke helt vild med designet. Synes den tynde/slanke nedre del kontra den brede/buttede øvre del af af højttaleren får den designmæssigt til at "vælte".
Mvh. |
|
|
Hej Milu
He he... Det er sjovt du siger det, for jeg er heller ikke helt tilfreds endnu.
Det er rigtigt at den godt kan blive lidt mere vel propotioneret end den er nu. Dette er igen på grund af Kina.
Da formen er en radius jeg har væltet bagover, og bagsiden er tippet endnu mere bagover end fronten, så passer kabinettet ikke helt sammen. For at få det til at passe sammen uden noget vred i siderne, så skal bagsiden være en ellipse, som er sammensat af hundredevis af små radiuser.
Hornslet kabinettet bliver rigtigt udformet, og dermed endnu mere strømlinet end de Kina kasser der er vist her. Toppen bagtil bliver 10.4 mm smallere end den er i dag, og det gør den faktisk noget flottere end den er nu.
Det kan selvfølgelig være det stadig ikke er et design i din smag, men det står indtil videre 50 - 1 og det kan jeg sådan set godt lige leve med... 98 % der synes den er flot, mere plet kan man nok ikke ramme...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim.
Vil det sige at det billede der er vidst ikke er det 100% korrekte i forhold til hvordan den endelige højttalere kommer til at se ud?
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hi-Sonny-Fi
Højttaleren på 3D billedet i nyhedsbrevet er korrekt dimensioneret, men det kan jo være lidt svært at se på en tegning.
Det er hele bagsiden der bliver anderledes. Dette billede er dels taget fra en meget dårlig vinkel, og den endelige højttaler bliver 10.4 mm smallere i toppen bag på, og dermed får den et noget andet udtryk end det ses her:

Her er en 3D tegning hvor man kan se hvordan bagsiden på den rigtige kommer til at se ud:

Den bliver pænere og mere formfuldendt med denne ændring da den "knækker ind" igen tidligere på et lavere punkt...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er simpelthen fantastisk den højttalere!
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
|
Højttaleren på 3D billedet i nyhedsbrevet er korrekt dimensioneret, men det kan jo være lidt svært at se på en tegning.
Det er hele bagsiden der bliver anderledes. Dette billede er dels taget fra en meget dårlig vinkel, og den endelige højttaler bliver 10.4 mm smallere i toppen bag på, og dermed får den et noget andet udtryk end det ses her:

Mvh Kim
|
|
|
Det er muligt taget fra en dårlig vinkel. Men jeg kan kun sige "VA VA VOOM" Kanon finish . Ser frem til når man kan få et lyt
Ellers er der bare at sige "keep up the good work" __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej neeper
Det er et total fedt design men når det er sagt har jeg et spørgsmål blir den ikke lidt tam i bunden med kun med 2 5.5” enheder? i mine øjne er en god dyb bund guld vær specielt i denne prisklasse det er ikke ment som negativitet kun et skub i den rigtige ratning
hejsa
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 03:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, øh... Hejsa (det er da et specielt brugernavn, men velkommen til :)
Det var da et rigtigt godt spørgsmål du har der. Og lige som alt andet i dette produkt, så har jeg en god forklaring på det 
Disse Scan Speak 5.5" bas/mellemtone enheder kan flytte mere luft lineært end de fleste 6.5" enheder.
Magnet systemet er det samme som på 18W 6.5" enhederne. Så her er der mere motor til at styre menbranen end i 6.5" enhederne. Endvidere så er en højttaler med 2 x 18 W (trimmet optimalt) for voldsom, med mindre man har en stue på minimum 35 M2. Det er simpelthen for meget bas på. Jeg vil gerne have denne her til at virke optimalt i stuer fra 20 M2 til 50 M2. Er stuen større end det, skal det en sub på, eller man skal købe en større højttaler.
En 15W koster det samme i indkøb som en 18W. Så for et par hundrede kroner mere til et større kabinet, kunne jeg have lavet den med dem, hvis det var det jeg ville. Men designet dur ikke hvis den bliver større. En 15W skal bruge 9.5 liter, og en 18W skal bruge 20 liter for optimal impuls responce. Så det vil blive en kæmpe bamse med 6.5" enheder i.
For at sammenligne med noget nogle måske kender, så kan den her 5.5" basenhed flytte mere luft lineært end den 6.5" Vifa Xt basenhed der blandt andet sidder i Dali Euphonia. Så Perfection One kan mere i basområdet end en Dali Euphonia MS4, på trods af den fylder noget mindre...
Så det er ligesom alt andet i denne her konstruktion, noget jeg har overvejet meget nøje! :)
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 03:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAK
okay jeg glæder mig til at høre en bas under 30 hz nej spøg til side men jeg vil nok personligt tilføje en sub af høj kvalitet men jeg er også bas afhængig, kun man udstyre den med en hz regulerings ting så man selv kunne flytte hz området sådan at de enheder der er kun dæggede mellemtonen og lidt under for at få dynamik med så enheden slap for at skulle gå længere ned? det vil være smart. Nej jeg kan selv udvikle en højtaler puha jeg får allerede sved på panden
hejsa
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 03:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Hejsa
Under 30 Hz, nej der river de ikke en væg ned... Men de går faktisk ned til 30 Hz... Ved 30 Hz kan de få sofaen ude i mit 50 M2 firma lokale til at ryste ret okay... Der er faktisk bas på.. :) Og med en præcision og nuancering som er sjælden...
Nogen vælger at bruge 4 slaver sammen med de enheder, men en slave er sådan set bare en port med en masse.. Der kommer mere bas ud af basrefleks, og jeg er klart mere til den lyd...
Et variabelt højpas filter som du beskriver... Øhh.. Nej... Det vil kræve nogle store bi-polare elektrolytter, som lyder rædselsfuldt..
Desuden kan de tåle op til klippegrænsen med den 2 x 400 Watt RMS / 4 ohm forstærker jeg har på...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Hejsa Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 05:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja membraner er blevet temmelig gode idag til at gå dybt og jeg kan godt forstille mig at så små membraner er mere presise end store, klippegrænse Hm det er da kun svage forstærkere som klipper watt siger ikke mig noget da det ikke siger noget om spænding, hvad er det for en forstærker den på billedet ligner gamut det kun nu være sjovt at sidde de 6.5" i de går til 28hz så vidt jeg ved.
Jeg har en højtaler som går til 26hz og bare de står godt er der ingen rungen eller bulder bas og bassen er der kun når den bliver bedet om det bare ens udstyr står neutral.
Sådan bas er fedt til instrumenter en kælderdyb kontrabas det er der mange som går op i lyd som nyder godt af.
Men jeg kan godt se at der er nok flere som syndes det er lige lovligt vildt nok og de tælder nok mere i salgs sammenhæng
Hejsa
|
| Til top |
|
| |