Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Hvad hører du nu? [LP, MC, FM, CD, PC] (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 281
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 19 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

@ megholm

Selvom der er meget rigtigt i det du skriver, tror jeg det er noget nær umuligt at overvurdere Beatles betydning for populærmusikken. Især set i bakspejlet.
Det samme gælder for så vidt Elvis, der, mangel på egne kunstneriske evner til trods, gjorde uendeligt meget for at bringe den Johnsonske musikform ud til et bredt publikum.

Til top Vis soka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soka

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Der er bare stor forskel på at revolutionere noget og så være dem/den som gør det udbredt. Hvis ikke USA, og i virkeligheden også resten af verdenen, havde været så skræmt overfor det at musikken blev lavet og spillet af sorte amerikanere, så ville vi have et meget bedre billede af hvem der faktisk opfandt musikken og hvem der kopierede den.
Derfor holder jeg alligevel meget af Beatles, så det er bestemt ikke for at devaluere dem, de er bare voldsomt overvurderede i musikhistorien når de bliver beskrevet som skabere af rock eller beatmusikken, for der var altså en del som skabte det for dem.

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:

Jamen tænk på at før Beatles første udgivelse var der kun Elvis, som John Lennon udtalte, og det havde han jo ret i, De revolutionerede hele musikbranchen med deres musik    

[/QUOTE]

Det er altså noget værre sludder, og hvis John Lennon virkelig har sagt sådan, har han været knokkel-skæv den dag. Beatles er en nydelig videreudvikling af de blues, rock og jazzartister som havde været igang i mange mange år da de kom frem. Robert Johnson dødede i 1938, og alligevel er han blevet kaldt "den mest vigtige blues sanger nogensinde" af Eric Clapton. Du må igang med at høre noget R&B, soul og jazz hvis du vil vide hvad der rent faktisk er grundstenen i det musik som er blevet lavet fra 50erne og frem.

John Lennons melodier er mesterværker, og de senere plader var helt sikkert med til specielt at udvikle mulighederne for udgivelser af værker istedet for singler. Sjovt nok er den epoke nok snart død med den nye generation som hellere downloader singler end albums. Men Beatles er generelt voldsomt overvurderet, ikke fordi deres musik ikke er fantastisk, men fordi de bliver gjort til "opfindere" af noget som de i virkeligheden kun er en del af, udviklingen af beat-musikken.

Elvis er ikke andet end en velsyngende popkunstner som byggede sin karriere på at synge sorte sange for de hvide amerikanere. Sådan lidt firkantet formuleret
[/QUOTE]

Ja, men nu var det Beatles som åbnede øjnene for det brede publikum i 1962 og forandrede måden man lavede musik på, men selvfølgelig, hvis det ikke havde været dem, havde det nok været nogen andre, på et senere tidspunkt, du kan ikke  andet end indrømme at de har inspireret mange grupper/solister sidenhen, og ja du har ret de viderudviklede musikken, men er det ikke også den måde man kommer videre på, hvem gør det idag på samme måde??, meget af det er efterligninger af noget man har hørt før.

Med hensyn til John Lennon, er han også min favorit i Beatles, manden var genial og meget savnet fra min side. 

Til top Vis snegom07's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snegom07

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Beatles var jo langt fra alene om at udbrede den version af R&B, skiffle og andre musikgenrer som lå til grund for beatmusikken. Bortset fra det omrejsende cirkus Rolling Stones er de til gengæld dem som har overlevet længst, så det fortjener de alt resppekt for.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Der er bare stor forskel på at revolutionere noget og så være dem/den som gør det udbredt. Hvis ikke USA, og i virkeligheden også resten af verdenen, havde været så skræmt overfor det at musikken blev lavet og spillet af sorte amerikanere, så ville vi have et meget bedre billede af hvem der faktisk opfandt musikken og hvem der kopierede den.
Derfor holder jeg alligevel meget af Beatles, så det er bestemt ikke for at devaluere dem, de er bare voldsomt overvurderede i musikhistorien når de bliver beskrevet som skabere af rock eller beatmusikken, for der var altså en del som skabte det for dem.
Jeg kan nu ikke forestille mig, det var den vej rundt, Lennon ville med sit statement. Specielt set i lyset af, Beatles startede som et kopiband og dermed netop hyldede dem, hvis skuldre de stod på

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Affødt af Beatles snakken:

Beatles:  "Abbey Road"   Stor, stor kunst.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Steve Hackett:  "Please don´t touch!"

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Sikke en verbal sving-om soka og megholm fik sig der, om noget temmelig subjektivt - desværre affødt af min ligeså subjektive påstand, at 'Revolver' er verdens bedste Beatles-album. Jeg har nu 'Abbey Road' på en sikker anden plads i Beatles hierakiet - jeg har lagt mærke til at soka og jeg har MEGET beslægtet smag. En lille historie fra undertegnede gik skole: I 1970 havde vi en musiklærer, som var dirigent i Sjællands Symfoniorkester, og dengang var popmusik jo stadig, i den slags kredse, at betragte som absolut inferiør musik...ja, det kvalificerede sig vel kun med nød og næppe til at opnå denne betegnelse. Anyway, denne klassisk fikserede gammelfar af en musiklærer tvangsfodrede os (vi var 7-8 år) med svært tilgængelige klassiske værker, og jeg må tilstå, at det har forsynet mig med et ret anstrengt forhold til klassisk musik - ikke at jeg ikke synes om det, men det vækker bare ikke de store følelser. Vi vidste dog, at skolen havde en single med 'Come Together' og 'Here Comes the Sun' (mærkeligt nok, for de eks. på denne single jeg har set, havde den som en dobbelt A-sidet Come Together/Something), så vi punkede ham, ved enhver given lejlighed, til at smide den på grammofonen. Det var en sand fornøjelse at se ham slå sig tøjret, alt imedens vi unger flippede ud til Beatles-tråd. Det har så afstedkommet særdeles varme følelser for 'Here Comes the Sun', som er stensikker i CD-afspilleren på det, jeg synes er årets første rigtige forårsdag.

Let's press on with the music...det er jo derfor, vi er her - med mere 60'er insp.:

Wondermints - Bali (CD - 1998)

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Steven Wilson (Porcupine Tree) FLAC, men 2LP version er bestilt her
MEN ..... HURRY UP ..... ONLY 2000 COPIES

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

UPS, glemte titlen : INSURGENTES

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

The Posies - Frosting on the Beater (CD - 1993)

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Sikke en verbal sving-om soka og megholm fik sig der, om noget temmelig subjektivt - desværre affødt af min ligeså subjektive påstand, at 'Revolver' er verdens bedste Beatles-album. 

Det gør da ingen ting at man ser lidt forskelligt på hvor musikken startede, og hvem der i virkeligheden skal æren for at være forfædre til alt det vi lytter til idag, i sidste ende er vi vist alle enige om at Beatles har stor betydning for alle der har vokset op med dem på den ene eller anden måde. Mine forældre havde vel 50 lper, meget af det noget syret noget, men beatles kunne jeg lide fra første gang jeg hørte det, jeg kunne nok ikke engang gå før jeg rockede med til det. Så det var absolut ikke for at tage noget fra deres musik, det er mere hele myten der omgiver dem som er netop det: en myte.

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Så langt er vi hvert fald enige, og deres betydning, ikke kun musikalsk, kan IKKE overvurderes. Myter og andre ammestuehistorier er noget ubrugeligt bras!!!

snegom07
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

soka skrev:

Steve Hackett:  "Please don´t touch!"

Fed CD, især Randy Crawford 
Til top Vis snegom07's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af snegom07

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:

Sikke en verbal sving-om soka og megholm fik sig der, om noget temmelig subjektivt - desværre affødt af min ligeså subjektive påstand, at 'Revolver' er verdens bedste Beatles-album. Jeg har nu 'Abbey Road' på en sikker anden plads i Beatles hierakiet - jeg har lagt mærke til at soka og jeg har MEGET beslægtet smag. En lille historie fra undertegnede gik skole: I 1970 havde vi en musiklærer, som var dirigent i Sjællands Symfoniorkester, og dengang var popmusik jo stadig, i den slags kredse, at betragte som absolut inferiør musik...ja, det kvalificerede sig vel kun med nød og næppe til at opnå denne betegnelse. Anyway, denne klassisk fikserede gammelfar af en musiklærer tvangsfodrede os (vi var 7-8 år) med svært tilgængelige klassiske værker, og jeg må tilstå, at det har forsynet mig med et ret anstrengt forhold til klassisk musik - ikke at jeg ikke synes om det, men det vækker bare ikke de store følelser. Vi vidste dog, at skolen havde en single med 'Come Together' og 'Here Comes the Sun' (mærkeligt nok, for de eks. på denne single jeg har set, havde den som en dobbelt A-sidet Come Together/Something), så vi punkede ham, ved enhver given lejlighed, til at smide den på grammofonen. Det var en sand fornøjelse at se ham slå sig tøjret, alt imedens vi unger flippede ud til Beatles-tråd. Det har så afstedkommet særdeles varme følelser for 'Here Comes the Sun', som er stensikker i CD-afspilleren på det, jeg synes er årets første rigtige forårsdag.

Ja, jeg har også bemærket det musikalske parløb

Med hensyn til musiklærere, havde jeg en særdeles ondskabsfuld en af slagsen.
Ved den mindste slinger i valsen, blev man hevet op under klaveret. Her gjorde tyranen så, under passende akkompagnement, sit yderste for at misse pedalerne og plante sin enorme Jaco-form ovenpå en lille barnehånd i stedet. Musik kan af og til være fyldt med smerte...

CD: Frank Zappa: Uncle Meat 2008

Frank Zappa: "Uncle Meat"  -der også rummer sadistiske elementer.

soka
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
bittermand skrev:

Sikke en verbal sving-om soka og megholm fik sig der, om noget temmelig subjektivt - desværre affødt af min ligeså subjektive påstand, at 'Revolver' er verdens bedste Beatles-album. 

Det gør da ingen ting at man ser lidt forskelligt på hvor musikken startede, og hvem der i virkeligheden skal æren for at være forfædre til alt det vi lytter til idag, i sidste ende er vi vist alle enige om at Beatles har stor betydning for alle der har vokset op med dem på den ene eller anden måde. Mine forældre havde vel 50 lper, meget af det noget syret noget, men beatles kunne jeg lide fra første gang jeg hørte det, jeg kunne nok ikke engang gå før jeg rockede med til det. Så det var absolut ikke for at tage noget fra deres musik, det er mere hele myten der omgiver dem som er netop det: en myte.
Der skal være plads til uenighed, men jeg vil godt lige runde den af med, jeg ikke mener/tror og ej heller har givet udtryk for, Beatles er ophavsmænd til beatmusikken. Det er de lige så lidt som Robert Johnson er ophavsmand til bluesmusikken.
Deres betydning som inspiratorer for deres samtidige og efterfølgende kolleger indenfor populærmusikken, finder dog ikke sin lige 

anse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Dansk musik.

Til top Vis anse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anse

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Marts 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Maxwell MTV Unplugged

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

En CD af Lurpakket som laver middelaldermusik. Lad Jer ikke skræmme, det er for det første rigtig fed musik, og desuden er det en helt vidunderlig velindspillet plade som er voldsomt dynamisk. En super musik/referenceplade!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Ben Folds - Rockin' the Suburbs (CD - 2001)

<< Forrige Side af 281 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes