Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:"Millemissen din holdning kan jeg jo nok ikke ændre. Men jeg holder virkeligt af BV7's design......Man kan så sige at det for mig ikke på samme måde vil gør ondt, at køre et Beoplay V1 tv på containerpladsen."
Det var da også det svar jeg forventede af dig - netop derfor trykkede jeg lidt på drilleknappen, da jeg skrev 
Realiteten er, at et/dit BV7 er nødt til at blive kørt på containerpladsen, når det ikke kan mere - uanset om du hyler eller ej. I en verden, hvor teknologien - panelerne, tunerne osv - er i rivende udvikling, er det nok en fordel ikke at skulle sørge så meget over at måtte skille sig af med et tv til fordel for et nyt. Med mindre altså pengene ikke spiller den store rolle 
Det er godt at B&O laver forskellige tv - specielt nu efter at V1 er lanceret. Jeg ser mere et tv som en brugsgenstand, der på den bedste måde skal kunne realisere det, jeg vil med det - jeg har nok mest fokus på indhold.
I den omtale af V1 (andetsteds på HIFI4ALL), som du linker til ovenfor, er det beskrevet meget fint: "Det skal passe til forbrugerens livsstil - de skal ikke tilpasse deres livsstil til et fjernsyn." det synes jeg at V1 giver mulighed for. Der er dog nok ikke nogen tvivl, om at B&O vil fortsætte med modeller som BV7 - heldigvis da. Nogen kan lide mor'en - nogen kan lide datteren, siger et gammelt ordsprog.
Nu ligger så V1's Userguide på nettet, og det giver et nærmere indblik i, hvad der venter os fremover - rent teknisk set. Det har muligheder, som jeg ikke havde forventet. Jeg vil tillade mig at undre mig over at dette tv bliver lanceret som B&OPLAY - for mig er det et fuldværdigt Bang&Olufsen-produkt.
------------------------------------------------------------ ----------------------
I løbet af de sidste par dage er jeg kommet i tanke om den PowerLink-switch, som Bosscom laver ( http://eu.bosscom.com/files/pdf/BOSSCOM-PL-Switch-datasheet. pdf). Jeg tænker, at den nok kan bruges, så man får en vis form for integration mellem et V1 og en ML-baseret audiodel event. med et eller flere audio-rum.
Har man en ML-audiomaster i samme rum som et V1, kunne man sætte sine højtalere direkte til V1 (helst 5.1), undtagen fronthøjtalerne. Disse sættes i udgangen på PowerLinkSwitchen. I denne samles derefter PowerLink-udgangen fra audio-masteren i den ene indgang og PowerLink-udgangen fra V1's fronthøjtalere i den anden. Herefter burde den kunne finde ud af om det er audio-masteren, der er aktiv eller om det er V1.
Fordelen er, at man bruger de samme højtalere (fronthøjtalere er jo normalt de bedste) til begge dele. Audio-delen i linkrum kan så bruges som vanligt, og V1 kan bruges uafhængigt af dette. Ulempen er, at man ikke kan fordele video-lyd (videokilder) til linkrum, men det bruges nok sjældent efterhånden. En digital (video)kilde kan jo heller ikke uden videre linkfordeles. Der vil nok også være nogle indskrænkninger i brugen af "højtalergrupper" på V1 (se herom på side 24/25 i V1-userguide). Måske vil lyden fra audiomasteren oven i købet være bedre, end hvis den først skulle en gang igennem V1's lydprocessor??
Ulemperne vil så være ting man må leve med - indtil B&O måske besinder sig og laver en eller anden form for konverterløsning. Selvsagt er dette teoretiske overvejelser - jeg har hverken noget V1 eller nogen PL-switch til at teste det på. Men måske kan disse tanker være til inspiration for den ene elller den anden "fifle-ven" - efter mottoet: "Er du til B&O, men vil ikke bindes 100%?" Måske BeoPer ved mer' 
Og måske kunne Peter Pan kaste lidt tryllestøv over mine tørre ord - og lave en flot tegning 
Hilsen fifle-missen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Hej Millemissen
Jeg bad om et svar omkring den standart indbyggede HD tuner. Min forhandler gik på Bang & Olufsens Tekniske specifikationer over V1. Her står T2/C/S2 tuner er standart. |
|
|
Hej Peter,
det ville da glæde mig, hvis det er sådan - min forhandler gav mig blot den anden oplysning. Åbenbart er der også stadigvæk en analog tuner i - selvom der kun er én antenne-indgang at se bag på panelet.
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|

A8 her med AirPlay fra netvætk.
Endelig! BeoPlay A8 er en relancering af den populære BeoSound 8.
Du kan nu selv vælge, om du vil afspille musikken via docken eller trådløst med AirPlay. Højttaleren docken er samtidig lagt over i B&O Play-regi og omdøbt til Beoplay A8.
B&O har modtaget en del kritik af, at højttaleren kun fungerede som dock, hvorfor det ikke er muligt at bruge sin iPhone eller iPad, uden at den er limet fast til Beoplay 8.
Det problem er B&O nu kommet til livs ved at tilføje Airplay til produktet. Dock- tilslutningen kan desuden skjules af et lille panel, så du selv kan bestemme, om du vil anvende dock-funktionen eller trådløs afspilning.
http://www.beoplay.com/Products/BeoplayA8 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
DVB-S2: det kommer an på hvad man vil se? Vil man hente en masse tyske frie kanaler er den "ready-to-go" - hvis det er betalingskanalerne, skal man selvfølgelig have et egnet kort. Dette gælder ogå for Danmark, hvor der ikke er nogle frie kanaler. Mon ikke begge udbyderes kort med modul kan sættes direkte ind i kortlæseren på tv'et???
DVB-T/T2: Boxer sidder jo som enerådig udbyder i Danmark (og Norden) - i Tyskland er man ikke begyndt på T2, men når det kommer vil det sikkert også være via (betalings)kort.
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2012 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ekstern HD-boks giver muligvis flere funktioner f.eks. optage. Jeg tror faktisk ikke, at der er ændret så meget ved V1 på netop dette punkt.
Jeg får selv mit signal via DVB-T/Boxer - kortet sidder i tv'et (BV8-40) - ingen problemer der. S2-delen bruger jeg til de frie tyske kanaler.
Der er sikkert nogle, der har mere forstand på DK-satelit-udbydere og kort direkte i tv'et, end os to. Lad dem komme til orde....
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoPlay A3 - BeoSound 8A - Beoplay A1.
Endelig har B&O også lanceret en udvidet model af iPhone-docken BeoSound 8 kaldet BeoPlay A8, som understøtter AirPlay. BeoLit 12 den bærbare Airplay højttaler kommer nu i sølv og guld farve, mens de større iPad og iPhone dock nu har Airplay kompatibilitet fra (og dermed den nye "A" præfiks).
B&O har lanceret et iPad-musiksystem i deres lavprisserie Beoplay. Enheden er kileformet og kan vendes og drejes som man vil. Indbygget accelerometer sørger for, at lyden altid er optimal.
iPad-musiksystem kaldet BeoPlay A3, designet af den danske designer Steffen Schmelling. Det grundlæggende design er en stabil kile, der kan stå eller ligge på alle sider. iPaden sætter man fast i kilens forside, så skærmen ligger plant med overfladen. Tue Mantoni fortæller at du kan sætte det på dit skrivebord, se tv på den med fuld lyd, eller bruge den med Skype, som han foreslår. BeoPlay A3 kommer med et internt batteri, der kører uafhængigt af iPad'ens, og kan holde i op til otte timer på en fuld opladning. Du kan også bruge den med et strømkabel,
I hvert hjørne af enhedens forside er der indbygget en skjult højttaler: I det ene hjørne en 2″ bashøjttaler og i de tre andre 1/2″ diskanthøjttalere. Det smarte er, at enheden har indbygget et accelerometer, der måler hvordan musiksystemet (og iPaden) vender, og til at aktivere to af de tre diskanthøjttalere, alt efter om BeoPlay A3 er placeret i vandret eller lodret stilling. Brugeren hører derved diskanten fra kilder med samme afstand så stereoadskillelsen forbedres. Den retningsuafhængige subwoofer er altid aktiveret uanset regningen, når der afspilles lyd på
BeoPlay A3, som kan købes ultimo maj 2012, og har en vejledende pris på 3.999 kroner.
Den første kommer i sort, men en hvid version er planlagt til senere på året.
Her kan man bedre vuderer størelsen.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skrev:
Peter Pan skrev:
Hej Millemissen
Jeg bad om et svar omkring den standart indbyggede HD tuner. Min forhandler gik på Bang & Olufsens Tekniske specifikationer over V1. Her står T2/C/S2 tuner er standart. |
|
|
Hej Peter,
det ville da glæde mig, hvis det er sådan - min forhandler gav mig blot den anden oplysning. Åbenbart er der også stadigvæk en analog tuner i - selvom der kun er én antenne-indgang at se bag på panelet.
Hilsen Millemissen
|
|
|
Hej Peter,
læser man i specifikationerne for V1 - som nu er at finde på beoplay.com - ser man to versioner af hhv V1-32 og V1-40. Så vidt jeg kan se, er der kun tuneren til forskel - dvs at V1 kan fås både med og uden tuner. At købe en V1 uden tuner giver mening, hvis man f.eks får sit tv-signal via internet, og derfor skal bruge en ekstern boks.
Der står: DIGITAL TUNER T2/C/S2 OR T2/C - Det må jo så betyde, at man skal vælge. Dog kan det jo også være forskellig fra land til land. Der er altså også (stadigvæk) en analog-tuner i. Til forskel fra tidlige bruges den samme antenneindgang til både HD- og analog-signalet - og det må derfor være en "nykonstruktion".
Hilsen Millemissen
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den "Technical Sound Guide", der ligger som tillæg på B&O's hjemmeside under brugervejledninger til V1: http://www.bang-olufsen.dk/UserFiles/File/ug/BeoPlayV1/Techn ical_Sound_Guide.pdf er ganske interessant læsning.
Her får man (i hvert fald jeg) for første gang dybere indblik i, hvad B&O gør ved lyden i deres tv. Måske skulle man snarere sige: vil gøre ved lyden i deres tv fremover.
Jeg går ud fra, at det er den beskrevne teknologi, der bruges i V1 - hvorfor skulle man ellers finde tilægget sammen med brugervejledningen til dette? Det er helt tydeligt, at det er erfaringerne fra Automotive-lydbehandlingen, der slår igennem her.
I guiden beskrives også eksempler på højtalerkonstellationer, som V1 helt sikkert ikke kan understøtte (dér er 5.1 standart), Man får derfor indblik i, hvad der venter os, når den nye Video/Audio-engine vinder indpas i deres andre tv. Mon ikke det oprindeligt var meningen at BV12 skulle have haft sådan en motor fra starten af?
Denne nye lyd-processor giver langt flere muligheder end den gamle! I brugervejledningen til V1 kan vi således læse om brug af op til 9 "lydtilstande" og om op til 9 "højtalergrupper". Der gives mulighed for at indrette lyden forskelligt for hver enkelt kilde. F.eks. kan der vælges en specifik indstilling, hvis kilden er en CD- eller SACD-afspiller. En Bluray-afspiller, eller en spillekonsol vil igen kunne have en anden indstilling incl brugen af subwooferen ved afspilning.
Læs selv efter. Guiden er kun på engelsk - en google-oversættelse vil desværre nok ikke hjælpe meget.
Så køber man en V1, får man altså ikke kun langt bedre højtalere end i andre fladskærms-tv. Man får en lydprocessor, der siger sparto til alt, hvad der findes i andre tv.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Her et skud af den nye V1-B&O Play remote.
Beo4Play identificeres ved den store B&O logo!
|
|
|
Hej Peter,
jeg havde nu nok foretrukket at de - når der nu ændres - skiftede den TEXT-knap ud med en MEDIA-knap. Det ville lette betjeningen at have en fast knap til en så væsentlig funktion i V1. Nu skal man enten ind i LIST eller bruge en af de andre faste knapper. Og de kan godt gå hen og blive "knappe", hvis man har gang i alle 5 HDMI-porte.
Det store logo kan jeg godt undvære.
Hvis ikke den kan fås uden, må man jo se om den nederste del kan udskiftes med "en gammel" reservedel 
Hlsen Millemissen
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Millemissen
Ja det er klart "genbrug" men jeg syntes at det gamle B&O logo er rigtigt pænt på fjernbetjeningen. Men sådan noget har du jo heller ikke øje for. 
Der havde også været andre at vælge imellem.
 __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter,
det virker mest som om det blot er softwaren, der er blevet opdateret, så der f.eks. er en MEDIA-knap i LIST. Den findes i hvert fald ikke på min BEO4/Nav.
"..jeg syntes at det gamle B&O logo er rigtigt pænt på fjernbetjeningen.."
Jamen så ved jeg jo hvem jeg kan bytte "reservedel" med 
Hilsen BANG & OLUSEN-Missen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter VTEC Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endelig er det muligt at fjerne den grimme holder til Iphone Ipad osv... på Beoplay A8, det var egentlig mit største kritikpunkt af den gamle Beosound 8. Så nu er der ingen vej tilbage jeg skal have sådan en til min køkkenvæg fodret med trådløs lyd fra mit stueanlæg  __________________ Mmmm VTEC!
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter VTEC,
".....trådløs lyd fra mit stueanlæg" - hvordan vil du gøre det?
|
Til top |
|
|
Peter VTEC Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Millemis.
Jeg har et kit liggende som hedder Audio Pro WF100, fra det sæt skal senderen i min Denons Zone 2 pre-out, og modtageren skal bare i A8Žs Aux indgang og så der lyd . __________________ Mmmm VTEC!
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter VTEC,
ok, men det er der jo ikke noget nyt i. Det kunne du også med BS8 - eller for den sags skyld med ethvert sæt active højtalere.
Hvordan betjener du så din Denon? Er det noget med navigation via tv'et, eller er den på WIFI via UPnP? Eller er det "bare" radio/cd'er du vil høre?
Har du et Apple-device og har musikken på en server, eller bruger en af de mange streaming-tjenester (f.eks. Spotify), kunne gøre gøre det på denne måde: http://www.audiopro.com/wireless/play-your-ipadiphoneipod-to uch
|
Til top |
|
|
Peter VTEC Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal bare bruge det til lidt radio/cd lytning, så hvad der bliver hørt i stuen skal bare kunne høres i køkkenet. Ja jeg kunne godt have brugt en Beosound 8, men som sagt så kunne jeg ikke den tomme holder på toppen så jeg købte aldrig en, mit alternativt havde været nogle BL4 men jeg valgte og se tiden an da jeg egentlig bedre kan lide lyden fra Beosound 8 og så er den jo med indbygget volumestyring hvorimod hvis jeg valgte BL4 skulle ud i noget med en lille forforstærker med fjernbetjening hvis jeg ville kunne styre volumen fra køkkenet. __________________ Mmmm VTEC!
|
Til top |
|
|
millemis Forum Bruger

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O har nu implementeret AirPlay i deres BS8-dock, og omdøber den til A8.
Den chip, der bruges i AirPlay-certificerede modtagere, er også i stand til at oprette en "ganske normal" WiFi-forbindelse. I chip'en er Apple's egen proprietære protokol (Remote Audio Access Protocol) indlagret. Der skal betales licens for at frigive den. Dette er grunden til at mange producenter har kunnet "enable AirPlay" i deres produkter uden hardwareændringer. De har bare skulle betale til Apple, og så vente på tilladelsen.
Dvs at en A8 (og alle andre AirPlay-modtagere) teoretisk kunne være på det trådløse net, og have sin egen ip-adresse, og kunne ses af et andet UPnP-kompatibel device.
Hvis dette var/er implementeret ville/vil man via en passende iOS/Android-app kunne sende musik-filer direkte til en A8 fra en server/NAS/BM5. En A8 ville så kunne "fodres" med musik på samme måde som et V1-tv eller en BS8-Encore - og man ville være et stykke nærmere en multi-room-løsning.
I december sidste år bekendgjorde Apple, at de arbejder på overførsel af AirPlay via Bluetooth (4.0?). Dette muliggør brug af AirPlay uden et WiFi-netværk. Den nye iPad/iPhone4S har Bluetooth 4.0 indbygget!
Men den slags godter må vi nok vente på indtil næste generation af BS8/B&OPlay-A8.
Hilsen Luft-Spil-Missen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

|
Sendt: 04 Maj 2012 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|