Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Hej plak,

se, det vidste jeg ikke - man kan lære hele livet

Den mulighed har de nye tv begyndende med V1 altså så igen - og det af tv'et's software også...og endda helt fuldautomatisk (hvis det ønskes).

Hilsen Millemissen

Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2011
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene og til Plak for at bekræfte man kan opdatere BV10 mk1 via nettet.

Sjovt nok kan jeg jo set mit BV10 mk2 først forsøger at opdatere via OAD og derefter kontrollere USB ;-)

Mon det har fjernet net stikket til fordel for det 3. HDMI stik?
(Kan der ikke være et begrænset antal indgange på printpladen?)

De bedste hilsner
Beoapple
Til top Vis Beoapple's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beoapple

plak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juli 2012 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej Beoapple

Du kan ikke opdatere via nettet merer.Det skal ske via USB.ØV
Jeg har set et BV10 46 med 3 stk HDMI stik og net stik

MP
Til top Vis plak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plak

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2012 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hvor tit er det lige, at i/du opdaterer - det er da rimeligt nemt via usb, så et stort problem kan det vel ikke være?

Første når tv'et samlede software kan opdateres automatisk direkte fra nettet bliver det sjovt!

Og det kan i dag kun V1.

Hilsen Millemissen

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juli 2012 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted

plak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

WirelessPowerlink

Det ser spændende ud

Mond der er nogle der har lavet Wireless ML ??

MP

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej plak,

det har B&O for længst:
http://www.bang-olufsen.com/en/customer-service/product-supp ort/accessories/beolink/beolink-wireless-1

Hilsen Millemissen

plak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Hej igen Millemissen

Ja den kender jeg godt. Men jeg skal bruge en sender og en modtager til et par BeoLab 2000

Lidt alla dem man lavede til trådløs Tv/vidio i scart stik.

MP

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej plak,

hvor er problemet?

Fra modtageren tilslutter du bare din BeoLab 2000 med et MasterLink-kabel.
Se linket ovenfor side 12 - se også:
http://archivedforum.beoworld.org/blogs/coolskin/archive/200 8/02/24/Beolink-Wireless-2-compatibility-list.aspx

Hilsen Millemissen

plak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Hej  Millemissen

Ja hvis det er så nemt så skal jeg ud og lede efter et sæt.

Jeg takker.

MP

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2012 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Hej plak,

Hvis du køber brugt, skal du være opmærksom på, at der er forskellige softwareversioner - husker ikke detaljerne lige nu.

Hilsen Millemissen

OleOdense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Juli 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg beklager på forhånd, hvis mit indlæg er malplaceret. Flyt det endeligt, hvis det er tilfældet.

Følgende er til rådighed...
2 x BL5
1 x Beoplay V1
1 x Apple TV 2 (A-TV)
1 x iPad (+ iPhone + Win PC + Android)
1 x Beosound Ouverture
2 x unger, som elsker iPad og børnemusik

Ønskes: Gode råd til maksimal udnyttelse af ovenstående, let og praktisk.

Hvad der fungerer pt...
V1 koblet til BL5 via PL. 3 højttalergrupper dannet, V1 stand alone som standard, ”Video” med V1 som center og BL5 som
venstre/højre front (primær anvendelse DVD/BD), ”Audio” V1 frakoblet, BL5 som venstre/højre front (primært
mediaplayer/A-TV). DVD/BD og A-TV betjenes via Beo4 (PUC).

USB direkte til V1 er ikke optimalt efter min mening, da V1 ikke grupperer efter album, kunstner osv. Derfor er DNLA
løsningen eller A-TV at foretrække – dette fungerer fra WinPC, Android og iPad/iPhone, men med netværksudfald.

Airplay via iPad fungerer med udfald (grundet netværket).

Beosound er arkiveret, øv, men ønsker ikke at investere i Bosscom PL switch, og der er desværre ikke SPDIF udgang til BL5,
og PL skal anvendes til V1.

På To Do listen...

Forbedr netværket, dvs. kablet forbindelse til V1, og flytning af trådløs router til optimal afstand for typisk brugssted for
mobile enheder.

Jeg kan se fordel i, at ungerne via Airplay kan vælge, at gå online på BL5 (uden at skulle aktivere V1’eren, selvom det kan
P-mutes). Så prøvede at forbinde A-TV via SPDIF (via Toslink-> coax converter), men så skal BL5 trigges. Prøvede så at
ændre option (L-OPT) til 1, og så kom der liv (ved aktivering af ”Radio”). Men nu vil V1 ikke længere trigge BL5. Så det rene
spørgsmål i al ovenstående må være: Hvordan får jeg lyd til BL5 udenom V1, hvor jeg samtidigt bevarer V1-BL5
samarbejdet, når V1 er aktiv? Det optimale ville være, at BL5 trigges direkte via A-TV (via Airplay fra iPad).

Andre gode råd til ovenstående er velkomne.

Er i øvrigt ovenud tilfreds med såvel V1 som BL5. Er til tider bekymret for, om jeg får maksimalt udbytte (lydkvalitet) ud af
BL5 via de komprimerede (typisk MP3, AAC filer) eller Cd-afspilning på BD afspilleren – har sågar overvejet, at købe et
aflagt Beosound 9000 til SPDIF – men tror den bedre og mere futuristiske løsning må være Apple Lossless filer (eller FLAC).

Med sommerhilsen
Ole
Til top Vis OleOdense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOdense

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

velkommen til

Som udgangspunkt har du et fedt setup - men du kan sagtens få mere ud af det.

Som du sekv skriver skal dit netværk optimeres - når det vi foretager os er netbaseret, er det en forudsætning at det kører optimalt.
Brug netværkskabler, der hvor det er muligt - altså f.eks til V1og til ATV-boksen. Det giver langt bedre forbibdelse, og mindsker trafikken på det
trådløse netværk.
Flyt event. også din router/access point til et bedre sted (skift ud, hvis nødvendigt).

Du får helt sikkert ikke nok ud af dine BL5, hvis du fodrer dem med komprimerede filer (her er minimum 320-opløsning). Er du udelukket MAC-bruger,
bør du overveje at (gen-)rippe alt i ALAC. Ellers er FLAC anbefalelsesværdigt. Har du mange filer - også videofiler - bør du overveje at købe en NAS,
men det skal være én med en god processor og godt med ram. En QNAP er et godt valg - vigtig er også DLNA-serveren, f.eks en Twonky.
Disse ting kan også godt lade sig gøre med en PC eller en MAC som centrum. Spørg senere, når du er mere afklaret!

Din ATV-boks kan i forbibdelse med en iPad være et godt redskab for at høre musik. Hvis du bruger kommandoen AV før kildevalget for din ATV-boks
starter den op med slukket V1-skærm og med lyden fra BL5. Se hertil andetsteds på dette forum hhv Peter Pan's tråde. Jeg går ud fra, at den er sat
til med PUC, ellers bør du gøre det snarest! Via iPad'en (Apple's Remote-app, eller i tilfælde af FLAC-filer app'en PlugPlayer/AirPlay) og ATV-boksen
kan du
vælge musikken, uden først at skulle tænde V1's mediaplayer. Mediaplayeren kan så bruges til at afspille videofiler fra netværket - dér skal skærmen
jo under alle omstændigheder være tændt.

En Bluray-afspiller vil være en god investering - den kan du på samme måde bruge til at afspille cd'er. Vil du have en rigtig god, så køb en OPPO -
men køb i al fald ikke den billigste. Alternativt kunne du købe en brugt B&O-cdafspiller (se Blå Avis) og bruge dens digitale udgang til at sætte til
dig.in på V1.

Din Ouverture må du enten skille dig af med, eller bruge i et andet rum uafhængigt af V1. Du kunne event sætte en Apple AirPort Express eller en
Playmaker til den, så har du adgang til din musik m.m. i det rum også.

Håber dette kan være til lidt inspiration, du er velkmmen til at spørge igen.

Hilsen Millemissen

P.S. Unskyld stave-og slåfejl - har ikke lige tid til at rette igennem nu

OleOdense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hej Millemissen,

Tak for det grundige svar og velkomsten.

Jeg har netop optimeret mit netværk. Kabelmodem flyttet og den trådløse router med, så nu er såvel V1 som A-TV kablet,
og det trådløse optimalt placeret til de mobile enheder – og hvilken forskel.

Godt med et råd vedr. digitale formater. Jeg er egentlig ikke tilhænger af Apple, men kommer jo ikke uden om, at det er
lækre produkter med god integration over iTunes. Jeg må igang med at konvertere på ny. Tror det bliver FLAC, da jeg
bestemt ikke er inkarneret MAC-bruger – jeg forventer, at formatet kan håndteres af iOS.

Har overvejet en NAS, jeg har tonsvis af billeder og en del video også. Så tak for råddet om QNAP. Det bliver ikke relevant
med PC/MAC som medieserver. iPad (m. 64GB) er første trin, NAS andet trin om nødvendigt.

Har prøvet AV før kildevalget på følgende måde. AV ”add’ed til List menuen på Beo4. Aktiverer AV umiddelbart før aktivering
af kilden på Beo4 – men V1 starter blot op som normalt?

Bemærk i øvrigt, at V1 endnu ikke supporter dedikerede højttalergrupper til kilden. V1 vil altid vælge gruppe 1 –
røvirriterende, men B&O har noteret sig det, og det kommer måske ved kommende softwareopdatering. Det er allerede nu
muligt at dedikere lydtilstande til kilden, så det burde ikke være umuligt. Jeg kunne allerde nu vælge BL5 på gruppe 1, men
synes det er lidt overshoot i det daglige (selvom højttalerne sikkert er ligeglade).

Betjening af BD og ATV er PUC kodet – super lækkert.

Jeg er med på, at den indbyggede mediaplayer næsten er overflødig, når A-TV nu er mulig. Men jeg kan fortsat ikke helt se,
om det er muligt via iPad’en alene at aktivere V1. Airplay aktiverer uden problemer A-TV (fra stand-by), men selv med
optionen "Automatisk valg" tilvalgt, kan start af A-TV ikke aktivere V1. Afbryder jeg A-TV på kontakten og tilslutter med V1
på "TV", fremtvinger det et kildevalg til A-TV, men altså ikke via stand-by alene. BD afspilleren kan samme nummer, at
aktivere et kildevalg - men ikke vække V1 til live fra stand-by.

Det fedeste kunne være, at jeg med V1 og A-TV i stand-by via iPad Airplay kan vække A-TV (som nu) men samtidigt V1
højttalergruppen med BL5 med slukket skærm. Og for at fuldende billedet, at et stand-by af A-TV kan slukke
højttalergruppen på ny. Ja, det kunne være et skridt mod en Beo4 i skuffen, men hvorfor egentlig ikke (masterlink gateway
inspiration).

BD i god kvalitet er fremtid. Har fortsat en lille biograf m. projektor i kælderen – så fokus er pt. maksimalt udnyttelse af V1
og BL5. Såfremt FLAC og ALAC kan erstatte CD’er (så sprang bombem til meninger), prøver vi det først. Ouverturen er
pakket til en anden god gang.

MVH Ole

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

at V1 ikke skulle kunne aktivere audio-delen ved at trykke AV før kildevalget, undrer mig meget. Det er normalt ved ethvert B&O-tv. Når du siger det,
er det jo nok rigtigt - men jeg vil da undersøge, hvorfor det er sådan.
I det mindste burde du kunne mute billedet ved P.MUTE efterfølgende.

Du vil aldrig kunne tænde/aktivere V1 - og da slet ikke dine BL - med din iPad, eksempelvis når du vælger ATV-boksen i AirPlay-listen.
Det er omvendt: kildevalget aktiverer V1 på den indgang, du har lagt ATV-boksen fast på og samtidigt selve boksen. Du vælger "kun" det, du vil høre
hhv se via iPad'en. Herudover kan du, når ATV's skærmbillede er fremme, betjene den med BEO4 - f.eks ved afspilning af youtube-film eller podcasts,
som du først har fundet på iPad'en, og derefter sender til boksen via AirPlay.
Det samme gælder for en tilsluttet Bluray-spille, som du så selvfølgelig betjener fuldt med en BEO4.

For - på nuværende tidspunkt - at kunne betjene B&O-produkter med en iPad eller rettere med B&O's app, skal de være forbundet med MasterLink -
og det er et V1som bekendt ikke.
Om der kommer noget tilsvarende baseret på ren netværksbasis, vides ikke endnu - og om V1 vil kunne indgå deri, er helt usikkert!

FLAC hhv ALAC kan sagtens erstatte cd'er ( der sprang ikke nogen bombe), og mere end det :-) Lydmæssigt er det "det samme", men det er en
kæmpefordel, at kunne navigere og vælge i sin musik, hvis den er digitaliseret og indekseret af en god serversoftware! Forudsætningen er dog, at
filerne er tagget (forsynet med metadata f.eks. coverbilleder), og dette er noget, der skal læres - og gøres, før man har glæde af det.

FLAC-filer kan sagtens bruges via en iPad/ATV-boksen. Ved hjælp af app'en PlugPlayer kan man gennemse sit musikbibliotek på en NAS, vælge og så
afspille via AIrPlay. Så hvis du ikke vil i lag med Apple's måde at gøre tingene på, er det dér, du bør starte. FLAC-filer kan senere og uden tab
konverteres til ALAC, hvis du skulle ombestemme dig. Vigtigt for kvaliteten (og det du hører på dine BL5) er, at det er et "lossless" format.

Hilsen Millemissen

P.S.
Hvis et V1 ikke understøtter kommandoen AV før et kildevalg (for at opnå slukket skærm og automatisk valg af lyd i fronthøjtalerne), er det grund nok
for mig til ikke at købe det. Ærgerligt nok - det har så mange andre gode detaljer.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Beklager - dobbelt indlæg.

Hilsen Bøvlemissen

OleOdense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Ja, P-mute fungerer fint – og i samme dur kan man relativt nemt ændre højttalergrupperne via ”speaker” under ”list”. Så du
kan roligt investere i V1... sådan et enkelt ekstra klik kan du sagtens leve med, når du nu alligevel sidder med Beo4 i
hånden (modsat undertegnede, som hellere ved sidde med iPad)

Jeg er helt med på Beo4 funktionerne af A-TV og BD via PUC – og det fungerer super. Så A-TV’et betjenes nu enten af Beo4
eller ”remote” App’en på iPad.

Jeg har allerede været cirkus’set igennem med metadata på MP3 filerne. Det er så nu, man ikke skal tænke på, hvor meget
tid der er gået på den konto de seneste år. Men for år tilbage var en FLAC fil på ~40MB pr. musiknr. et no go på de mobile
enheder, der var MP3 i 256kbit/s luksus.

Fint med dine afsluttende kommentarer til FLAC vs. ALAC.

Bemærk i øvrigt, at jeg med den beskrevne SPDIF tilgang forsøgte med en smutvej udenom V1, altså det direkte link
mellem A-TV og BL5 (med et rent digitalt signal som bonus). Men jeg mangler jo et trigger signal - og så er jeg jo ikke
meget længere.

MVH Ole

Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Omkring AV valg før kilde valg skulle jeg ændre options opsætningen på mit BV10 før det virkede. Kunne det måske være det samme for V1?

De bedste hilsner
Beoapple

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Hej Beoapple og Ole,

"problematiken" omkring brugen af AV-kommandoen er nok, at det i grunden er en funktion, der hænger sammen med muligheden for at linke audio- og video-kilder sammen. Funktionen brugtes tidligere til at sende f.eks et tv's lyd over på audioanlæggets højtalere. Brugen/funktionen har senere været afhængig af optionsindstillingerne i et ML-baseret setup.
Derfor er det ikke noget problem at "lege med det" på et BV10. Det er imidlertid en funktion, som er yderst nyttig, hvis vil have kun-lyd fra en videokilde. Og det er uforståeligt, hvis B&O ikke skulle have implementeret den funktion i V1.

Et V1 kan kun omskiftes til option 4 (hvis der er en anden B&O-enhed i nærheden), og vel også til 0, hvis det ikke må modtage ir-signaler. Men hvad hedder så "standartoptionen", altså den man skal vende tilbage til, hvis man har haft valgt option 4??? Brugervejledningen siger intet herom, se side 46. Er det option 2 - eller hvad?
Du/Ole kunne jo prøve at se, hvordan V1 reagerer når man forsøger at sætte det i option 2 hhv1. Se vejledningen for BV10 side 39. Her burde en forhandler/B&O's kundeservice kunne give flere oplysninger.

Ole/Metadata: ja så har du allerede erfaring :-) jeg selv ripper alt i FLAC med dbpoweramp (og andre) og tagger incl cover derefter alt med programmet MP3Tag (Windows). Her kan du også omdøbe dine filers navne nemt, så du får en ensartet mappestruktur - det kan jeg godt lide :-)

BL5: har du prøvet at forbinde ATV-boksens dig.ud (kræver omformer fra optisk til coax) til indgangen på BL5 SAMTIGT med at de er sluttet til via PowerLink fra V1? Se side 9 i guiden til BL5. Jeg tvivler dog på, at det gør den store forskel i lyden, med mindre du altså har omstillet til filer i lossless kvalitet.
Du har så selvfølgelig tændt for V1, og det ville du jo ikke så gerne. Et setup med en ATV-boks hhv en APE plus et sæt BL5 kunne nok lade sig gøre, men det indebærer, at det er et standalone-setup, der involverer en eller anden form for preamp også. 

IPad med 64gb: hvad bruger du dog alt den plads til? Nu om dage har man sin musik/film liggende på en NAS alternativt på en PC/Mac eller i en Cloud-løsning.
Jeg har én med 16gb - det er rigeligt til et par film og nogle albums i FLAC til at bruge, når jeg er undervejs? Forskellen i prisen er jo allerede en god start til købet af en NAS :-) N.B. Jeg har også en iPod Touch med 32gb til musik undervejs - der kan altså være temmelig mange albums i FLAC på sådan en, og de kan jo skiftes ud, når de er gennemhørt!

"....roligt investere i en V1": ja, jeg har jo allerede huset fyldt med B&O, men før eller siden kan min gamle Avant (som jeg har beholdt som extra-tv med hele molevitten) nok ikke mere, og så kunne en V1 måske godt komme på tale --- måske?

Hilsen og god eksperimenterlyst
Millemissen

Beoapple
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2012 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Råd om BeoLab 1

BeoLab 1 har jo før været oppe og vende og så vidt jeg kan forstå kan den slet ikke måle sig med en Penta (aktiv eller passiv)

Mit setup består af:

BV10 med BL8000 front og BL3 bag samt BL2 (Sub)

Jeg har nu fået mulighed for at købe et sæt BL1 fra 2004 til en meget fornuftig pris. Jeg overvejer om jeg bør udskifte mine BL8000 med et sæt BL1.

Håber på lidt kommentar og råd.

Det bør nævnes at jeg selvfølgelig gerne vil have et sæt eller to BL5'er, men det er ikke lige inden for rækkevidde foreløbig - desværre.

De bedste hilsner
Beoapple

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum