Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beocenter6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2012
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Hej venner,

Jeg står overfor at skulle investere i et DVB-HD modul til mit højt elskede Beocenter 6 (HD-ready) fra 2007. Jeg er rimelig klar over, hvad selve indgrebet kommer til at bestå i (radio-modul byttes ud med DVB-HD modul, og DVI-stikket kan ikke længere bruges, da det bruges til DVB-HD modulet), men jeg er lidt usikker på den HD kvalitet, som jeg får ud af mit BC6 efterfølgende. Når jeg kobler min iPad på via DVI-indgangen, så ser det rigtigt pænt ud i YouTube HD-kvalitet, men vil dette også være tilfældet, når jeg f.eks. skal se DR HD eller TV2 HD med det nye DVB-HD modul installeret? 

Jeg har fundet følgende pressemeddelelse fra B&O fra 2009:

"Vær venligst opmærksom på at BeoVision 7-32 MK I + II (se ovenfor) + III/MK IV, BeoVision 7-40 MK I (se ovenfor) + II og BeoCenter 6-26 vil med DVB-HD modul kunne modtage MPEG4-HD. Men signalet vil dog blive konverteret til standard signal (SD) på skærmen."

Betyder ovenstående, at jeg må nøjes med SD på mit BC6 med et DVB-HD modul installeret?

På forhånd tak for hjælpen.

BC6

Til top Vis Beocenter6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Beocenter6

beomedia
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Beoapple skrev:
Råd om BeoLab 1

BeoLab 1 har jo før været oppe og vende og så vidt jeg kan forstå kan den slet ikke måle sig med en Penta (aktiv eller passiv)

Mit setup består af:

BV10 med BL8000 front og BL3 bag samt BL2 (Sub)

Jeg har nu fået mulighed for at købe et sæt BL1 fra 2004 til en meget fornuftig pris. Jeg overvejer om jeg bør udskifte mine
BL8000 med et sæt BL1.

Håber på lidt kommentar og råd.

Det bør nævnes at jeg selvfølgelig gerne vil have et sæt eller to BL5'er, men det er ikke lige inden for rækkevidde foreløbig -
desværre.

De bedste hilsner
Beoapple

Hej, jeg har selv BV10 med BeoLab 1 som fronthøjttalere (har selv tidl haft Penta mkII, også et setup med BeoLab 8000 og
BeoLab 2).
Mine tanker er flg at jeg foretrækker BeoLab 1, men dette er efter jeg har modificeret den lidt. Ellers synes jeg ikke den har
nok bass og også at diskant/mellemtone kan skrige for meget.
Sagen er den at det virker tydeligt at B&O lavede om på designet og indstillingerne så de stadig kunne sige at BeoLab 2 er
nødvendig, men det er den ikke altdi efter lette modificeringer. Disse består af flg (taget fra dette link
http://www.beoworld.org/beotech/beolab1.htm )
1) Gøre hvert bass-kammer større ved at sprede flamingo murstene til siden.
2) Fore højttalerne med højtalervat (de har intet fra fødsel)
3) Justere bass, mellemtone go diskant som ønsket. Prøv dig frem men skriv de originale værdier ned.

PS: BeoLab 1 er ret potente, to kraftige bass enheder, 3-vejs og kraftig ICE power forstærker til bass-delen.
PPS: Et andet salgsargument er efter min mening at lyder fra BeoLab 1 er mere i lytte højde når man bevæger sig rundt og
når man sidder ned på afstand lyder de som andre lavere højttalere. Desuden synes jeg de kan levere en mere klar og ren lyd
end BeoLab 8000 (f.eks.).

God fornøjelse.
Til top Vis beomedia's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beomedia

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Juli 2012 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Hej Beocenter6,

Velkommen til

du kan ikke forvente Full-HD-kvalitet på et HD-ready-tv. Dette ændrer et DVB HD modul ikke på.
Når man tænker på 1: at du skal give afkald på DVI-indgangen, som du jo bruger nu til din iPad/en ATV-boks ville jo også være en mulighed, 2: at du
skal give afkald på radiofunktionen, når du får monteret DVB HD modulet, 3: samt omkostningerne ved dette, ville det være smartere, at købe en
ekstern receiver sat til via scart (event styret via en PUC), eller en B&O-kompatibel receiver (f.eks en Triax).

BC6 er trods alt et tv, der ikke lever op til nutidens standarter - men med en ekstern modtager vil du kunne have glæde af den mange år frem.

Hilsen Millemissen

Beocenter6
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hej Millemis,

Tak for det og for svaret. Jeg har været inde i de overvejelser, som du beskriver. Det er muligt, at det ikke er den smarteste løsning, som jeg er ude i, men hér er baggrunden for mine planer: 

1. Med hensyn til DVI-indgangen, så regner jeg med at bruge YPbPr-indgangen til min iPad som stadig vil være til rådighed efter installation af modulet.

2. Jeg har været utrolig glad for mit radiomodul gennem mange år, men da jeg har Yousee kabel, så håber jeg på, at de radiokanaler som ligger i den digitale pakke vil være til rådighed med det nye modul.

3. Det er dyrere at få lagt modulet i hos min lokale B&O pusher (ca. 7000 kr inkl. hente og bringe), men jeg håber i min naivitet på, at jeg evt. vil have mulighed for at få lidt af pengene ind igen, hvis jeg en dag handler det ind i forbindelse med opgradering til BV10 eller evt. det nye BV11 (eller hvad det nu ender med at hedde). Det var i hvert fald min Beomands argument. Prisen for en Triax inkl. besøg af teknikker til opdatering af PUC kan gøres for mindre end det halve, men spørgsmålet er om besparelsen i sidste ende er det værd. Jeg vil også gerne slippe for scartkabler, bokse og IR-øje.

Du har ret i, at BC6 efterhånden er en gammel sag, men det pynter stadig i vores lille stue med en flot finish, der i mine øjne er pænere end f.eks. det nye V1. Hvis vi kan få en rimelig 720p opløsning på tv-signalet (som vel er det, som jeg kan se, når jeg afspiller HD materiale via DVI fra min iPad), så vil vi kunne klare os et par år, mens vi sparer op til den store investering :-)

BC6

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hej Beocenter6,

Det lyder som om du er temmelig afklaret på, hvad du vil....
....forvent dog ikke at få ret meget af den investering tilbage senere - et sådant tv er mest værd, hvis man selv kan bruge det et eller andet sted i huset event. i feriehuset.

Mht iPad og direkte tilslutning: selvfølgelig kan man bruge den løsning, men en AppleTV-boksløsning er nu om dage langt at foretrække (den boks kan da nemt gemmes bag et BC6, så kablerne næsten forsvinder). Man kan så beholde iPad'en dér, hvor den hører hjemme nemlig i hånden, og AirPlay'e alt til tv'et eller blot bruge selve boksen. Er man Mac-bruger kan man med det kommende Mountain Lion-styresystem AirPlay'e hele skærmbilledet dvs også film.

N.B. En B&O-kompatibel Triax DVB-C-boks koster under en tusse - så er der allerede 6000 kr på opsparingskontoen til et BV11

Hilsen Millemissen

Beocenter6
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej Millemis,

Nu gør du mig altså nysgerrig. Hvis jeg f.eks. køber en Triax C-HD 207 CX til knap 1000 kr., så skal der vel noget mere udstyr til, for at jeg kan styre
den med min Beo4? Det er vigtigt for mig, at jeg kan styre den med Beo4. Det gør ikke så meget, om modtageren står fremme.

Så vidt jeg forstår så skal jeg også bruge et scart-kabel, men er det nødvendigt at betale en teknikker for at komme på besøg for at indlæse PUC-
koder eller er det bare plug & play? Jeg skal vel også bruge et HDMI til DVI (+phono) kabel for at få en 720p signal på mit Beocenter 6? Eller er det
nok med et scart i høj kvalitet for at en rimelig opløsning i 720p?

Håber du kan guide mig lidt omkring, hvad jeg skal anskaffe, da jeg godt kan se, at besparelsen er rimelig markant.

På forhånd tak for assistancen (og de overbevisende argumenter :-) som er særdeles værdsat.

Mvh BC6

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hej Beocenter6,

se f.eks på Oneremote.dk - modtagere til B&O tv - DVB-C kabeltv. En Triax-model f.eks - til 995 kr. Modtageren tilsluttes via scart (køb ikke det
billigste), og betjenenes fuldt med en BEO4 i det rum, hvor den er sat til. Dvs den kan ikke nås fra et linkrum, men det vil du nok heller ikke?
Brugsvejledning medfølger, du kan nemt selv tilslutte boksen!
Jeg er sikker på, at du vil være tilfreds med billedkvaliteten via scart - det er vel også kun en overgangsløsning

Du har så stadigvæk DVI-indgangen fri til din iPad eller en AppleTV-boks, som du passende kan bruge senere på jeres kommende BV11

Hilsen Millemissen

P.S. Jeg har selv en sådan boks (DVB-T-versionen) på mit gamle Avant-tv.

jesspj1968
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2012 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogle der kan komme med et godt råd

Jeg har 2 beolab 8000 og 2 beolab 4000 beocenter 2300 uden master og et sony tv

Skal jeg købe en reciver og en player i så fald hvilke.

Center og sub må jeg jo købe senere.

Kan jeg også købe en boks hos lintronic og styre det hele med min beo4

Har været inde på lintronic, men er lidt i tvivl om hvor meget jeg behøver

Mvh

Jess 

Til top Vis jesspj1968's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesspj1968

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2012 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej Jess,

du har egentlig alt hvad du skal bruge!

Du har ikke brug for noget MasterLink - til BC2300's aux-indgang kan du tilslutte enhver ønsket analog lydkilde, og sende lyden ud i dine BL-højtalere.
Du skal dog kunne få lyden ud fra dit Sony-tv først. Er der en analog line-udgang på den? Hvis der (kun) er en digital lyd-udgang, skal du bruge en
decoder: digital til analogt f.eks fra Gefen. Den kan købes hos Hifi-klubben. Kablet til forbindelsen kan købes hos en B&O-forhandler.

Hvis du også vil styre dit Sony med en BEO4, kunne du investere i en Lintronic-løsning. Prisen og event konfigurationproblemer taget i betragtning
burde du dog i stedet kigge på Oneremotes modificeringer af en BEO4: http://shop.oneremote.dk/catalog/index.php?
cPath=1_2&sort=products_sort_order&filter_id=109
Hvis du vil styre mere end bare tv'et (Blu-ray og co.) skal du dog beskæftige dig lidt mere med Lintronic - der er masser at finde på nettet herom.

Fortæl gerne senere om hvilken løsning du beslutter dig for her på tråden.

Hilsen Millemisen

N.B. Hvis du tænker på en 5.1-opstilling, hjælper din BC 2300 dig dog ikke meget. Så må du investere i en surroundreceiver som kan være
forforstærker for dine BL'er. Men husk at der skal bruges en triggerløsning (med tilsvarende kabler) for at dine højtalere kan tænde op.
Skriv event igen - der er masser af inspiration på denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23818&PN=1

HUSK dog: et B&O-tv er født med alt, hvad du skal bruge til en 5.1-opstilling

Beocenter6
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2012 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:
Hej Beocenter6,

se f.eks på Oneremote.dk - modtagere til B&O tv - DVB-C kabeltv. En Triax-model f.eks - til 995 kr. Modtageren tilsluttes via scart (køb ikke det
billigste), og betjenenes fuldt med en BEO4 i det rum, hvor den er sat til. Dvs den kan ikke nås fra et linkrum, men det vil du nok heller ikke?
Brugsvejledning medfølger, du kan nemt selv tilslutte boksen!
Jeg er sikker på, at du vil være tilfreds med billedkvaliteten via scart - det er vel også kun en overgangsløsning

Du har så stadigvæk DVI-indgangen fri til din iPad eller en AppleTV-boks, som du passende kan bruge senere på jeres kommende BV11

Hilsen Millemissen

P.S. Jeg har selv en sådan boks (DVB-T-versionen) på mit gamle Avant-tv.

Hej Millemis,

Tak for de gode råd, som jeg nu har fulgt til punkt og prikke. Jeg har nu købt en Triax C-HD 207 (dog fra en normal radioforhandler og dermed noget dyrere, da jeg foretrækker at have et fysisk sted at gå hen, hvis skidtet ikke virker) og forbundet den via scart. Det virker ganske fint med min Beo4, selv om man lige skal vende sig til at trykke GO hele tiden.

Jeg er heller ikke sikker på, at det scart, som jeg fik med, er af bedste kvalitet. Det gør nu ikke så meget, da jeg netop har købt et "HDMI til DVI+phono kabel" på nettet. Med det kabel burde jeg kunne få den bedste mulige billedkvalitet (så vidt jeg forstår, så kan videosignalet køre i 720p via DVI, mens lyden stadig går via scart). Hvis det ikke giver nogen kæmpe forskel i kvalitet, så kunne man jo være fristet til at bruge kablet på en Apple TV boks og koble den på DVI indgangen (med lyd via phono) som AV3 (PC), så jeg kan streame fra min iPad, se Youtube osv ;-) Nu må vi se. hvor langt fantasien rækker.

Endnu engang tak for de gode råd, som jeg håber, at andre også kan få glæde af.

Mvh BC6

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2012 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej Beocenter6,

Hilsen Millemissen

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2012 kl. 03:07 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Så er der gang i et nyt projekt.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=94661&P N=1

Der er ikke tilfældigvis en der ligger inde med service manual for AV 9000 Control Center ?

Jeg ville nemmelig godt have displays til at fungere. Men jeg mangler en Service manual.

Det er ikke højeste prioitet - Da jeg gerne skulle have selve højttaleren til at spille først og der er noget arbejde endnu.

/Dr. G

Til top Vis Dr. G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. G

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2012 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Hej Dr.G,

helt og lykke med det projekt - jeg har tit tænkt, at det var synd at skrotte den højtaler, når AV 9000 bliver kørt på genbrugspladsen.

Jeg vil da følge dine fremskridt, selvom jeg ikke er så meget DIY-mand at jeg vil efterligne det.

Måske får du så megen erfaring med det, at du kan begynde at sælge af dem

Hilsen Millemissen

P.S. Den servicemanual må der da være en eller anden forhandler/værksted, der ligger inde med.

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hej millimis.

Display er lagt på hylden for nu, har uploaded et nyt billede under mit DIY projekt. Og det ser så godt ud.

Ja det er synd at de bliver smidt ud sammen med AV9000. Meen jeg tror jeg holder mig til denne ene højttaler. Det var for at dække mit behov for en trekantet center ht til min BV 7 - 40 i soveværelset.

Mvh.

Dr. G

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Hej Dr. G,

det med at "sælge af dem" mente jeg jo kun i sjov, men man kan da gå hen og blive helt misundelig
Glæder mig til at se et billede af den færdig sammen med BV7-40 - og at høre om, hvad du synes om lyden.

N.B. Du kunne da også lige smide et link til dit tidligere projekt her på tråden, det kunne nok være interessant for den ene eller anden.

Hilsen Millemissen

Dr. G
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Hej Millemis

Ja det med lyden er jeg godt nok også spændt på.

Nu er kabinettet ved at være færdigt, så nu kommer turen til elektronikken. Jeg funderer stadig over hvorledes det laves smartest.

Fik købt en vægbeslag til et 19" - 32 fladkærms tv close up som skal monteres bag på. (ikke ret stort) men nu skal jeg så lave en eller anden form for afstandsklods så højttaleren kommer langt nok ud fra vægen.  Har et par ideer.

Mvh.

Dr. G

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

køb ag beolab 3

hej er der mnogen der ve om man kan købe en enkelt Beolab 3 højtaler. jeg ville bruge den som center, jeg har ikke B&o tv og anlæg men vil berne have B&o højtalere hele vejen rundt.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Nesta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Jan skrev:

køb ag beolab 3

hej er der mnogen der ve om man kan købe en enkelt Beolab 3 højtaler. jeg ville bruge den som center, jeg har ikke B&o
tv og anlæg men vil berne have B&o højtalere hele vejen rundt.

Der skulle ikke være noget i vejen for at købe en enkelt højtaler. De står prissat i prislisten som pr stk.

- Nesta
Til top Vis Nesta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nesta

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juli 2012 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Nesta skrev:
Jan skrev:

køb ag beolab 3

hej er der mnogen der ve om man kan købe en enkelt Beolab 3 højtaler. jeg ville bruge den som center, jeg har ikke B&o
tv og anlæg men vil berne have B&o højtalere hele vejen rundt.

Der skulle ikke være noget i vejen for at købe en enkelt højtaler. De står prissat i prislisten som pr stk.

- Nesta

Selvom de er oplyst med stk pris, så sælger B&O ikke enkelte højtalere, de kommer altid i sæt.
Dog hvis du har et godt forhold til din forhandler, så kan du helt sikkert få dem til at "bygge" en ud af reservedele   

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2012 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Så skal han da have et specielt godt forhold til "sin" forhandler - det er ikke mange, som har reparationsværksted mere, og kan få
stumperne til en BL3. Jeg ville nok snarere prøve hos en af brugtforhandlerne.

Men, Jan: hvorfor lige starte med en centerhøjtaler, når du ellers ikke har noget andet B&O

Hilsen Millemissen

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes