| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
BeoLab 14, et analog højttaler system. ?



"Det åbner et helt nyt marked for os. Nu kan vi ikke bare sælge udstyr til de 30.000 fjernsyn, vi selv sælger om året, men til de 200 mio. fjernsyn, der sælges i hele verden," siger Tue Mantoni til Jyllands-Posten.
Artikel i jp.dk
Dette er Tue Mantoni's budskab på ovenstående video, men rigtigt mange fladskærms tv, har idag kun digitale lydudgange og BeoLab 14 systemet har ingen indbygger D/A konverter, og en analog tilslutning til hoved tlf. stikket dur ikke. B&O foreskriver selv det ikke er muligt.
Hvad mener i Tue Mantoni tænker på, når han påstår at 200 mio. fjernsyn kan få glæde af et analog lydsystem som BeoLab 14.
BeoLab 14 (5.1 Sæt for non-b&o tv) 26.000 Kr. + HVAD ?
Jeg efterlyser stadig en manual, skulle der mon være en digital analog DAC konverter indbygget. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at de fleste med non...tv, som ønsker bedre lyd, allerede har en receiver stående.
Hvis den har line-out tilslutninger, er det så en smal sag at tilslutte et sæt BL14.
Problemet er bare, at de allerfleste receivere også har en forstærker indbygget, og der nok
allerede er højtalere i huset.
Der skal derfor en hel del 'godt øje til B&O' før disse folk køber et BL14-sæt.
At trække på en hovedtelefonudgang direkte fra tv'et er godt nok muligt, men ikke særligt
anbefalelsesværdigt - specielt ikke til et sæt i BL14-klassen.
Den digitale udgang kan ikke bruges til noget, da BL14 'kun' har analoge indgange.
Hvis Tue skal nå sit mål på de 200 mio tv, må han nok levere en lille audioprocessor-boks
med til køberne - og ikke blot anbefale en Audiolab til 13-14.000 kr.
Eller de må lave et sæt med audioprocessoren indbygget og SPDIF-indgang!
Fint nok at ville ud til nye non B&O-kunder, men som sættet er pt, er der vist
ikke de store chancer.
Er man interesseret i et smalt setup til sin (nok kæmpestore) non B&O-fladskærm, kunne en
OPPO 103 være løsningen.
Den er samtidig en rigtig god audioprocessor og har de udgange, som BL14-sættet skal bruge.
Desuden har den to HDMI-indgange, så man kan tilslutte f.eks en kabeltv-boks og en ATV.
Ydermere kan man tilslutte en projektor til den sekundære HDMI-udgang.
Er man helt vild i varmen, anskaffer man sig en Beo6 og betjener hele molevitten med den.
En OPPO103 kan fås for under 6000 kr, så det var måske sådan nogle forhandlerne skulle have liggende til de
par stykker, der kommer og spørger om BL14 nu også kan tilsluttes et non B&O-tv!
Hilsen OPPOmistmissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis skriver
Jeg tror at de fleste med non...tv, som ønsker bedre lyd, allerede har en receiver stående.
Ja det har de nok, men de fleste har ikke pre-out, og så kan man ikke regulere lydstyrken. Hvad gør man så 
Ja man kan bare købe det antal passive højttaler til næsten ingen penge, receiver giver mulighed for at tilslutte. Så kan lydstyrken reguleres, og man spare ca. 20.000 Kr + div. til et sæt BL14. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køber en OPPO i stedet 🎯
Hilsen MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis igen igen -
B&O rækker ud efter 200 mio. fjernsyn med BL14.
Beolab 14 er navnet på Bang & Olufsens nye "surround sound-system", der skal være med til at løfte omsætningen i den hårdt trængte kerneforretning.
Jyllands-Posten var med, da adm. direktør Tue Mantoni onsdag aften præsenterede den nye hifi-satsning ved en global lancering på et hotel i London.
"Beolab 14 er en subwoofer og fire analog højttalere, der giver en lyd tæt på den, man oplever i biografen," siger Tue Mantoni.
Lydsystemet Beolab14 er således det første i en række af nye lydprodukter, der kan fungere sammen med fjernsyn og lydsystemer fra andre producenter, og ikke kun B&O-varer.
"Det åbner et helt nyt marked for os. Nu kan vi ikke bare sælge udstyr til de 30.000 fjernsyn, vi selv sælger om året, men til de 200 mio. fjernsyn, der sælges i hele verden," siger Tue Mantoni til Jyllands-Posten.
Af Jens Ehlers - D. 16-5-2013.
http://epn.dk/teknologi2/billed/ECE5488099/b-o-raekker-ud-ef ter-200-mio-fjernsyn/
------------------------------------------------------------ --------------------------
"Nu kan vi ikke bare sælge udstyr til de 30.000 fjernsyn, vi selv sælger om året, men til de 200 mio. fjernsyn, der sælges i hele verden," siger Tue Mantoni."
Det er det rene vrøvl, da fjernsyn idag næsten alle kun har digitale lydudgange, og Beolab14 kun har analog indgang, og ingen D/A konverter.

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Emilos88 Forum Bruger


Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har B&O jo haft et øje til Oppo før, og det ville være et rigtig fedt sæt.
Men kan man justere lyden på dens analoge udgange __________________ Get HIFI or die trying c",
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du læse om her
Se på side 6 og side 67 og fremad - der er volumenknapper på remoten!
Og så er Google i øvrigt din ven!!!
Hilsen MM🐯 __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
mace Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var inde og høre BL14 hos min beolab-pusher i dag. De lyder rigtigt flot og de slår uden sammenligning alle andre bang
olufsen produkter til prisen. Helt klart den rigtige vej de er gået med dem. Læste i øvrigt en fin artikel om Tue Mantoni i
ingeniøren i dag og jeg føler mig overbevist om, at hans strategi kommer til at bære frugt, snart. Han har stadig et år til at
lave strukturelle ændringer i organisationen hos B&O.
Er det ikke muligt, med de analoge output fra en ex. den viste OPPO, at føre RCA ud til aktive Beolab, sætte dem til line-in og
på den måde lave surround, uden et beovision?
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til det sidste:
Jo, selvfølgelig. - Peter har mindst en hel tråd om, hvordan man tilslutter BeoLab-højtalere
tiL andet grej.
Måske kan vi få ham til at linke til et af de steder, hvor noget lignende er beskrevet.
Og så er det forresten slet ikke noget nyt, at BeoLab'er kan tilskuttes til et non-B&O-tv m.m.
- selvom Tue for tiden kører charmeoffensiv om dette som nyhed i forbindelse med BL14-sættet.
Det er beskrevet utallige gange i diverse sammenhænge med og uden trigger, både som
surround- og som stereo-setup osv osv af Peter Pan.
Se forøvrigt også, hvad Steve fra SoundsHeavenly kan tilbyde af 'specialkabler'.
Måske Tue har været inde og rode i Hifi4PeterPan's skattekiste!
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
mace Forum Bruger


Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nok set beolab til non-B&O, men jeg har ikke set et helt surround-setup, så for mig var det noget hypotetisk. Men
interessant at det kunne lade sig gøre.
Med Mantonis genistreg mener jeg ikke muligheden for tilslutning til non-B&O (selvom den alt andet lige er blevet mere
"kommerciel" nu), men mere selve højttalersættet. Det er DET som giver en helt ny målgruppe, selv inden for beovision-ejere
(kender flere BV-ejere som overvejer BL14).
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej mace,
det kan jeg godt være enig med dig i - også selvom jeg ikke lige selv
står og mangler sådan et sæt.
Jeg tror, der er en stor målgruppe blandt netop de, som har købt et solo-tv.
Mange har ikke været interesserede nok til at investere det, som et fornuftigt
B&O-surroundsæt har kostet (indtil nu).
Nu er der sikkert mange, der vil slå til.
Forhandlerne ville gøre klogt i at 'bore lidt' i det kundesegment.
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 17 Maj 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søger man efter flerkanals-audioprocessorer,
kan man bl.a. støde på denne.
Peter har omtalt de tidligere udgaver ind i mellem på trådene.
Nu er Teufels Decoderstation så for nyligt kommet i Version 7.
Der er rigeligt med indgange, og sogar en FM-tuner er indbygget.
Denne lille sag kan med de kabler, der følger med BL14.15-sættet sagtens
være bindeledet mellem de fleste af de kilder, man nu om dage har, og så BL14.
Billedet ledes videre til en fladskærm/beamer via HDMI.
Prisen...den er knap 600 .
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Nicolaj.b Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 366
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da spændene og høre at der kommer flere nye ting fra struer i år, vi havde jo hørt om et nyt tv og til efteråret, men mon vores drøm går opfyldelse peter at der også kommer højtalere i high end klassen. eller det bare flere ipad dok højtalere i play serien. Du siger jo de læser med over i struer, så må vi de har hørt efter, kræver jo så også at dem der læser med der over fra har noget og skulle have sagt i virksomheden. Flyvende tallenkner på vej til Kina
__________________ Mvh Nicolaj
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update på muligheden af at bruge BL14 som 'rent' stereo-sæt.
Det ser nu dog ud til at det er nemmere, end som først antaget.
Læs følgende indlæg af Vienna og/eller følg med på den tråd, som jeg
heviste til foroven:
"Yesterday I received a call from my dealer concerning our littel BLb 14 test we did the previous day.
(see thread "A little beast from behind?" http://forum.beoworld.org/forums/t/5965.aspx )
He had got prompt reply from B&O tech support to all his questions + some additional informations.
- the BeoLab 14 sub FULLY manages the sub channel - no need of an A/V receiver or TV for 2.1 stereo.
- you can use a BeoLab 14 in 2.1 as well as "double 2.1" config (similar to speaker 4 on B&O TVs)
- if the dedicated SUB-IN does not receive a signal, the bass management / sound processing of the BeoLab 14
WILL INTERNALLY distribute the bass to the subwoofer from an FULL RANGE (incoming) SIGNAL.
- YOU DON'T NEED ANY Y-SPLITTER OR SPECIAL PL-CABLE to connet the BeoLab 14 in plain stereo 2.1 mode,
a SINGLE PL CABLE DIN<>RJ or RJ<>RJ will be sufficient. (sorry Steve ...)
- Consequently, for "double 2.1 stereo = speaker 4" config you'll have to run 2 PL-Cables in paralllel - one to the
Front PL-IN, the other to the Rear PL-IN of the BeoLab 14 - easily done if the source is offering 2 PL-OUTs.
(For connecting sources just offeing a single PL-Out eg BeoLink Active you'll need a B&O or Sounds Heavenly
PL-splitter.)
- Keep in mind, if the sub can not be placed ideally, only a surround sound capable B&O TV or an A/V receiver
will offer the required delay adjustments to maximise sound performance.
To sum up - at the same price as a pair of the now discontinued BeoLab 6002s, the BeoLab 14 sub + satellites
seems to be a very interesting alternative in stereo setups"
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså kort og godt millemis - BL14 (5.1) som 2.1 stereo-sæt.
Det er muligt at hente 2,1 lyd fra en stereo kilde via et enkelt kabel. Dette sker via 15-pin D-Sub stik, placeret nær Powerlink indgange. Spørg efter dette kabel hos din B&O forhandler.
Spændende hvad han svare.
BeoLab 14 fås i to versioner: 4.1: En med subwoofer og fire satellithøjttalere til et B&O tv, hvor TV'et leverer lyd fra centerkanalen. BeoLab 14 (4.1) PowerLink tilslutninger til Bang & Olufsen produkter
5.1: Med en subwoofer og fem satellithøjttalere til opsætninger uden tv. BeoLab 14 (5.1) 15-pin D-Sub multi-stik tilslutning til andre produkter.
Stadig ingen manualer klar under product support.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
...men en tegning, hvis man skriver "Beolab 14" på FAQ-siden.
Og vær søde ved forhandlerne - de ved det for det meste ikke endnu.
Der er endnu meget lidt "tweak-information" til rådighed for dem.
Bed dem om at undersøge, om det er muligt at bruge sættet i en 2.1-kombination f.eks sammen med en Active Link.
N.B. Til en (2.1)opsætning på et musiksystem eller en Link-boks skal der KUN bruges ét PowerLink-kabel.
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SYSBMP Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg fået hørt Beolab 14 i dag inde i "Louis Vuitton" butikken, der er 4 satelliter og selvfølgelig sub'en sat til et BV11. Der blev afspillet noget
"Les Misérables".
Desværre må jeg give de negative røster ret, der er sgu ikke meget Lækker lyd over dem, min kære kæreste sagde det vist meget passende "De
skriger jo" 😉😁
Men helt afskrive dem vil jeg dog ikke, jeg kunne godt forestille mig det som lyd til en lille PC-kontor-spille-oplevelse, eller måske i soveværelset, hvor
der kunne stå en satellit ved hvert hjørne ved sengen og et tv stående nede ved fodenden 😉
Hilsen
SYSBMP
|
| Til top |
|
| |
Jan Bødskov Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja de skriger en del i Les Misérables
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 18 Maj 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 'skriger' rigtigt meget i Les Mis..., ja!
Du har desværre hørt det højtalersæt det forkerte sted!
Hilsen MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |