Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej M-Kaae,

hvad får dig til at være så sikker på, at det ville være en bedre måde at gøre det på?

MM

M-Kaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

PP: Sørgeligt hvis det ellers så fine anlæg kun er udstyret som en Clockradio

millemis: BL5 er udstyret med en serdeles god D/A converter. Men udover dette er den også udstyret med en A/D Converter der konveterer og
upsampler alle analoge signaler (fra powerlink) til digitale for derefter at bruge egen D/A converter til at sende lyden ud igennem enhederne.. Ved at
anvende digital signal helt frem til BL5 er der intet tab af signaler og det bliver udelukkende den "dyre" og gode D/A converter i BL5 der står for
signal konverteringen...
Der er velkendt blandt de fleste BL5 ejere at man først får det fulde potentiale ud af sine 5'ere når de er spændt for et digital coax signal med fuldfed
musik i min. 16 Bit..

M-Kaae

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Caspersteen

Selv om min gode ven millemis ikke mener du skal bruge penge på en BeoSound 3000,
og du dermed evt. skulle stå og mangle noget fra dit BeoMaster 7000 system, ser du
her hvor fint Feks en Beogram 7000 passer sammen med BeoSound 3000 eller 3002.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hej M-Kaae

Du fortæller mig intet, som jeg ikke allerede ved og intet, som jeg ikke har hørt før.

Men det er ikke svaret på mit spørgsmål - for du ved jo reelt ikke, hvad der foregår inde i en BS Moment.

MM

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

@M-Kaae
Hvad er 'fuldfed musik'?
Og hvor ved du fra, at DAC'en i en BL5 er/var 'dyr'?

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 Februar 2015 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Nøjh MM, hvor du spiller op til øretæver.      

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:
Hej M-Kaae

Du fortæller mig intet, som jeg ikke allerede ved og intet, som jeg ikke har hørt før.

Men det er ikke svaret på mit spørgsmål - for du ved jo reelt ikke, hvad der foregår inde i en BS Moment.

MM

MM, dette er nok lav punktet fra din side af. Magen til arrogant svar skal man lede længe efter.........

Jeg er helt enig med M-Kaae, at det nye produkt mangler en spdif ud til BL5 ejere. Ud fra dit svar så er det tydeligt at du ikke her
hørt et sæt BL5 koblet til via spdif og analogt. BL5 skal tilkobles digitalt ellers så mister man meget af det som BL5 kan.

Men ved DU hvad der foregår inde i en BS moment? Det lyder sådan på den måde du svarer, men så kunne det være rart hvis du
delte ud af din expertise fremfor at svare på den arrogante måde    
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

M-Kaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Februar 2015 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

@MM
Først svar på dit spørgsmål: Hvad er fuldfed musik, måske har jeg ikke udtrykt mig præcist nok her. Men når jeg omtaler fuldfed
musik mener jeg musik i CD kvalitet uden tab, eller en kvalitet derover. når vi snakker moment / NAS tilslutning må det altså blive
FLAC/ALAC eller andre codecs der komprimere i loseless kvalitet. kort sagt vi snakker altså 44.1 kHz 16 bit og opefter! (altså ikke
320 Kbit deezer kvalitet)

Jeg aner naturligvis ikke hvor dyr den D/A converter der sidder i BL5 er. Dog skal der ikke meget søgning på google til for at finde
frem til utallige folks entydige mening om at BL5 spiller bedst koblet direkte digitalt, dermed må D/A converteren altså være bedre
end langt det meste udstyr der er spændt for, eller tabet i det analoge signal frem til højtaleren, med den efterfølge A/D - D/A
konvertering. Jeg mener det er en Analog Devices AD 1852 D/A conver der sidder i BL5.

Her er kommentar fra en af udviklerne bag BL5:

Finally, the speaker is fully digital, so you can plug in an S/PDIF feed if you wish. The A/D and D/A converters are of extremely high
quality, so no problems will be encountered there either.

prisen er i og for sig også underordnet, vigtigst er at det er ret entydigt at folk der spænder deres BL5 op direkte via digitalt input
oplever mærkbar forbedring i lyden.. lidt søgning på beoworld, google og hifigalleriet vil hurigt give dette indtryk.

Hvis jeg ikke fortæller dig noget, du ikke allerede vidste, så forstår jeg simpelthen ikke du stiller dette spørgsmål:

Millemis: Hej M-Kaae,

hvad får dig til at være så sikker på, at det ville være en bedre måde at gøre det på?

MM.

Men hvis jeg skal præcisere, så er det altså det mulige "tab" af kvalitet i en måske dårligere, D/A konveter i Beosound Moment,
(eller bedre hvem ved?) men med det efterfølgende tab i den analoge signaloverførsel og endu en konvertering fra analog til digital
i BL5's A/D konverter med efterfølgende up-sampling og konvertering i deres egne D/A convertere, ja så er min "tro" at den direkte
vej med et Coax kabel fra den digitale lyd fil til højtalerne er den bedste..

Keep it simple..

M-Kaae

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2015 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg da alle korsridderne op af skyttegravene!!!

At jeg skriver og spørger om M-Kaae da ved, hvad der foregår af lyd-behandling (incl ADC/DAC) indeni en BS Moment,
er jo ikke ensbetydende med, at jeg selv ved det - og slet ikke, at jeg blot ikke selv vil ud med det.
Jeg er temmelig sikker på, at der kun er meget få, der ved noget om dette - og noget tyder på, at disse få ikke vil/kan sige
noget om det på nuværende tidspunkt.
Men - så længe jeg ikke ved, hvad der foregår i Momenten, nægter jeg at skulle sammenligne dens evne til at behandle lyd
med en tilsvarende evne i en BL-højtaler.

Den eneste B&O-højtaler, som har direkte volumen-regulering, er BL5.
Havde man dér blot et 'digital-kabel' til at forbinde med, måtte man sætte BL5 i Option 1,
tænde for den med 'Radio' på Beo4 og regulere lydstyrken på den måde.
Det er nok ikke særligt smart ved tilslutning til et B&O-produkt (Moment'en), der ligeledes har volumen-regulering (og kildevalg) via Beo4'eren.

Sagen er nu blot den, at der ikke er en digital-udgang på Moment'en. Selv hvis der var det, ville man jo alligevel
skulle tilslutte et PL-kabel - for at undgå omvejen via Option 1.
Dette er selvfølgeligt teoretisk muligt, men nok ikke særligt praktisk

At regulere lydstyrke via spdif er ikke muligt hhv ikke særligt formålstjenligt (koster bits),
så lydregulering foregår et sted i signalkæden/i DSP'en i BL5 - muligvis digitalt efter en
opkonvertering til større bit-dybde (hvor digital lydregulering ikke 'gør ondt').

Moment'en er - som jeg forstår den - i høj grad ment som udgangs-punktet (hub'en) i det kommende 'multi-roomsystem,
og ikke som kilde til et enkelt sæt BL-højtalere med digital-indgang. (Også selvom den p.t. bliver solgt sådan).
BL5 er desuden et produkt, som snart vil udgå - så det er nok ikke den, man har tænkt mest på i Struer, da man træf afgørelsen
om digital-ud på Moment ja/nej.
Mig bekendt er der ikke nogle af de nyere højtalere med digital-indgang, som har den direkte lydreguleringsmulighed indbygget.
Og en dobbelt signal-føring er - som ovenfor nævnt - ej smart.

BS Moment supporterer 'digital lyd-ud' via WiSA. Det er - ved siden af den gamle analoge PL-standart - den måde B&O favoriserer
lydoverførsel på nu om dage.....om man nu synes om det eller ej!
Her nytter det ikke noget, at et fåtal BL5-ejere (og igen et fåtal af disse, som absolut vil tilskutte via 'digitale' kabler) jamrer.

Om lyden nu virkelig er bedre, når man bruger den digitale tilslutning fremfor den analoge, er ikke nogensinde blevet bevist.
På det område er der - så vidt jeg ved - ikke gennemført nogle blindtests.
At lyden er anderledes er sikkert rigtigt, men det er jo ikke det samme som bedre.

Som så ofte her i livet snydes man gerne af det, som man gerne ser er rigtigt.
I årevis har hifi-industrien tudet folk ørerne fulde med beskeden om at digital er bedre end analog!
Det er næsten en helligbrøde at stille spørgsmålstegn ved dette.

Jeg er dog stadigvæk ikke overbevist om, at en 'digital' signal-overførsel per definition er bedre end en 'analog' (PL-baseret) overførsel.
Det kan godt være, at den er anderledes, og at nogle foretrækker den - lige som andre ville foretrække den 'analoge'.
Som sidebemærkning - når det gælder vinyl-plader, har alle analog-eksperterne travl med at overbevise os om,
at 'analog' er 'non-plus-ultra', og at digital er 'djævelsk'.

Og jeg er langt fra overbevist om, at en 'analog' overførsel fra BS Moment ville være dårligere end en mulig 'digital' overførsel.
Det er så en sag, som vi aldrig vil kunne (blind)teste - da der ikke er mulighed for det.
Vi ville jo ikke engang kunne 'teoretisere' os frem til et resultat, da vi ikke ved, hvordan signal-behandlingen foregår i BS Moment.

Det kunne iøvrigt være interessant engang at sammenligne den 'digitale' WiSA-overførsel med en PL-baseret analog overførsel.
Mon man vil kunne høre forskelle dér?

Bemærkelsesværdigt er det, at M-Kaae ovenfor slutter med at sige, at "så er min "tro" at den direkte vej
med et Coax kabel fra den digitale lyd fil til højtalerne er den bedste.. ".

Lige bortset fra, at der ikke er en 'direkte vej' i det virkelige lyd-liv - der foregår en hel del lydbehandling
undervejs fra fil til højtaler - tænker jeg, at vi bare skal lade det blive ved troen!
Så kan korsridderne godt igen lægge våbnene og forsvinde ned i skyttegravene.

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2015 kl. 07:08 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:

BL5 er desuden et produkt, som snart vil udgå - så det er nok ikke den, man har
tænkt mest på i Struer, da man træf afgørelsen om digital-ud på Moment ja/nej.

Mig bekendt er der ikke nogle af de nyere højtalere med digital-indgang, som har
den direkte lydreguleringsmulighed indbygget. Og en dobbelt signal-føring er -
som ovenfor nævnt - ej smart.

nytter det ikke noget, at et fåtal BL5-ejere (og igen et fåtal af disse, som absolut
vil tilskutte via 'digitale' kabler) jamrer.

Om lyden nu virkelig er bedre, når man bruger den digitale tilslutning fremfor den
analoge, er ikke nogensinde blevet bevist. På det område er der - så vidt jeg ved -
ikke gennemført nogle blindtests.

At lyden er anderledes er sikkert rigtigt, men det er jo ikke det samme som bedre.

Så kan korsridderne godt igen lægge våbnene og forsvinde ned i skyttegravene.

MM

M-Kaae / pac-man

millemis er ikke sur ---- nej millemis er bare skuffet, over at i ikke kan forstå
at Bang & Olufsen ikke mere har råd til at udvikle legetøj til hifi entusiaster,
og derfor snart lader BeoLab 5 udgå. B&O kalder dette vision og strategi.        

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2015 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

BeoLab 12 serien giver masser af plads til fantasien om hvor meget Bang & Olufsen kan spare med denne strategi.
BeoLab 12 blev lanceret som en væg højttaler. Bas enheden benytter vægens refleksioner. Men der gik kun kort
tid før vi så denne BeoLab 12 serie på gulvstativ.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2015 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Strategi

B&O's strategi "Leaner, Faster, Stronger" skulle tredoble omsætning på blot fem 
år, fra cirka tre mia. kroner til 8-10 mia. kroner. Mantoni ville cementere B&Os stærke
position inden for "sublim" lyd og smukke højttalere ?. God morgen min bare r**.....

morsdengse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2014
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Mon ikke jeg kan få hjælp her, som altid
Jeg har et Beovision 8-32 som er tilkoblet en Triax receiver, som kan betjenes med min Beo4. Det som irriterer mig er at jeg ikke kan gemme det
format jeg normal bruger (16:9)
Når jeg tænder tv'et starter det op i format 1... Jeg kan selvfølgelig trykke på "list" på remoten og vælge format 3, men hvordan lagerer jeg det
format? Har selvfølgelig valgt 16:9 og autoformat på receiveren, den gemmer det - men det hjælper ikke på tv'et som hvergang starter op i format 1

Jeg har også et Beovision 6-26 som starter op i det format jeg har valgt, så tænker at det kan lade sig gøre..?
Til top Vis morsdengse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morsdengse

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 Februar 2015 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Her hvad jeg umiddelbart kunne finde. Det er fra manualen så du har det nok allerede.

morsdengse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2014
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 11 Februar 2015 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

Hej

Her hvad jeg umiddelbart kunne finde. Det er fra manualen så du har det nok allerede.

Hej Peter, tak for dit svar. Ja jeg har manualen, den giver dog ikke noget info om man kan gemme indstillingerne for valg format. Der står bare at
tv'et vælger det rette format automatisk, hvis dette ikke er tilfældet - kan det vælges manuelt... Så det må nok være sådan...

Jeg har nu prøvet at forbinde digital receiveren med HDMI stik, det gør så at tv'et vælger korrekt format, men men men - så har jeg meget få
fjernbetjenings muligheder med min Beo4, eksempelvis kan jeg ikke skifte kanaler... Der står at hvis jeg forbinder med et HDMI stik, skal jeg også
bruge et AV stik...?
Til top Vis morsdengse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morsdengse

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Har du ikke mod på selv at lodde de nødvendige adapterkabler, kan de købes her.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

morsdengse skrev:
Mon ikke jeg kan få hjælp her, som altid
Jeg har et Beovision 8-32 som er tilkoblet en Triax receiver, som kan betjenes med min Beo4. Det som irriterer mig er at jeg ikke kan gemme det
format jeg normal bruger (16:9)
Når jeg tænder tv'et starter det op i format 1... Jeg kan selvfølgelig trykke på "list" på remoten og vælge format 3, men hvordan lagerer jeg det
format? Har selvfølgelig valgt 16:9 og autoformat på receiveren, den gemmer det - men det hjælper ikke på tv'et som hvergang starter op i format 1

Jeg har også et Beovision 6-26 som starter op i det format jeg har valgt, så tænker at det kan lade sig gøre..?

Lang historie kort!
Du kan i Triax-boksen under Menu -> Billede -> Skærmformat vælge: 16:9.som output-format.

Tilslutter du en B&O-kompatibel Triax-boks skal du altid bruge et scart-kabel - der er dérigennem at ir-koderne og lyden overføres.
Samt - selvfølgelig billedet. Tilslutter du ydermere et HDMI-kabel vil billedet overføres af denne vej.
Resultat: Beo4-betjening og bedste billede.

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

I første omgang bliver Sonos de første.

Ejer af B&O systemer med integreret Deezer musikstreaming systemer: BeoVision Avant,
BeoVision 11, BeoVision 12. BeoSound Moment. og BeoPlay V1. må vente lidt endnu.

Deezer musik streaming-tjeneste opgradere den 19-3-2015 fra "Deezer Premium+"---
til "Deezer Elite". Først til Sonos musiksystem.

Deezer Elite giver mulighed for at lytte til lossless FLAC musik med digitale tabsfri optagelser
af originale analoge lydkilder. En streaming-hastighed på 1.411 kbps eller derover i lossless
FLAC, repræsenterer et betydelig spring i musik kvalitet i forhold til MP3-format (320 kbps
eller lavere).

I første runde vil nuværende brugere der betaler 99 kr. pr. måned for Deezer Premium+ blive
tilbudt et prøveabonnement / opgradering til Deezer Elite. Tegnes et år sabonnement, vil det
første år være samme prisen på Premium+.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2015 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Så må vi se, hvor smarte Sonos har været til at sikre sig eksklussiv-rettigheder (hhv hvor længe)?

Og om B&O er i stand til at få opgraderet deres Deezer-produkter også?
Ville jo ej være dårligt - jeg ville så nok hoppe på Deezer i stedet for Spotify/WiMP.

MM

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes