Deljeh skrev:
Hej jeg har brug for lidt indspark / inspiration / hjælp
.. Vi har nu efter lang tids søgen endelig fundet (og købt) et hus. Der
skal laves nogle småting herunder fræses el ind i væggene. Når man nu er i gang med det og har en forkærlighed for B&O, så tænker jeg, at jeg
lige så godt kan forberede til lidt mere udstyr over tid
Jeg har på nuværende tidspunkt et V1, 2 x BL3, 2 x BL4000 og 2 x BL8000. De sidste to bliver
nok solgt, da familien (læs: fruen) gerne vil have nogle mindre højtalere. Ovenstående giver anledning til følgende tanker/ spørgsmål i forhold til mit
planlagte setup: Jeg overvejer et BV11 eller BV Avant endnu ikke afklaret, men det kan være nogle af mine valg nedenfor giver en automatisk
løsning (og prisen spiller naturligvis også en rolle). Jeg ville umiddelbart sætte mine nuværende BL3ere til fjernsynet, og nok kombinere det med
yderligere to BL3ere. Jeg synes de spiller godt, og de er også relativt diskrete. Jeg overvejer så, om jeg skal se om der er plads til en subwoofer
men så stort er rummet desværre heller ikke
.. I forhold til spisestue med det to BL4000, ville I så trække tomrør fra de to BL4000 ned til teknikskab
eller burde jeg overveje en løsning, hvor jeg kommer over på WISA teknikken? Eller skulle jeg bare nøjes med at fræse el ind, og så måske købe
et par BL17 så er jeg jo ude over tomrøret? Eller noget helt andet? Desuden skal jeg jo også bruge et linkøje eller lign. I stuen for at kunne betjene
dem, men det kan jeg også finde en diskret placering til. Tidligere havde jeg et beocenter 2, men den kom jeg til at sælge inden vi flyttede i
midlertidig bolig hvad er jeres erfaring omkring behov for et selvstændigt lydsystem? Eller kører jeres systemer bare igennem fjernsynet? (og
dermed NAS/appletv)? Kan ikke rigtig beslutte mig for om der burde kommet et par linkhøjtalere ind i den midterste stue eller om man bare skulle
nøjes med lyd fra de to tilstødende lokaler. Jeg kan bare ikke pt. se en oplagt løsning. Umiddelbart har jeg ikke tænkt mig at gøre det store i forhold
til første salen, men der kommer datastik i alle rummene, som også er forbi teknikskabet, således at V1eren kan gøre nytte i soveværelset fremover,
og stadig streame fra NASen eller bare ATVet. Nå, det var mange spørgsmål ikke nødvendigvis super struktureret, men med et håb om indspark til
ideer eller bare tanker om noget andet
. Er der noget jeg har overset, noget særligt jeg bør overveje eller er der nogen jeg bør kontakte for
vejledning, (send evt. PM om hvem). Og så noget lidt ud af kontekst hvilke programmer bruger I til at lave alle de fine tegninger som I laver? Det er
jeg lidt for meget rookie til så hurra hurra for ppt og gemme som jpg ☺ 
|
|
|
Hej Deljeh,
Så tog jeg mig sammen til at få læst dit indlæg igennem igen.
Stuen giver sig jo nok af sig selv!
Det er mig dog ikke helt klart, hvordan du vil benytte dine BL4000 i spisestuen.
Er det meningen at de skal tilsluttes tv'et i stuen og gengive det, som tv'et spiller?
Dette er ganske vist muligt, hvis du trækker PL-kabler derimellem - en WiSA-forbindelse på den strækning vil jeg ikke anbefale.
Du kunne da lave diverse højtalergrupper til dette formål.
Men da du skriver noget om et linkøje dér, er det nok en anden løsning du har i tankerne - sandsynligvis en Active Link-løsning.
Denne forudsætter dog MasterLink-forbindelse - dvs for at kombinere den med dit NetworkLink-baserede setup i stuen, skal du bruge en NL/ML
Converter.
Pause....
Da du har/snart har NL-baserede tv i huset, bør du sørge for at alle rum har netværks-tilslutning.
Og skal du gøre det rigtigt (dvs uden fejlkilder), bør du lave et seperat netværk til dine B&O-komponenter.
Dette sættes op som et subnetværk til dit 'normale' netværk - altså med egen router.
Det bedste generelle råd, jeg kan give dig er, at sørge for tomme installationsrør med en god diameter til alle nødvendige rum,
så du kan trække kabler efter behov.
Om du så vil have et centralt sted (i kælderen), hvor alt løber sammen, kan jeg ikke sige uden at kende huset nærmere.
Én mulighed for spisestuen er, at opsætte den (nødvendige) NL/ML Converter dér, og bruge den som 'Active Link'.
Tilslut dine BL4000 og et linkøje, så kører det.
Vil du herudover også have lyd i midterrummet, kan du trække et ML-kabel fra NL/ML Converteren og til f.eks en BL3500.
Problemet her er dog, at man i dette tilfælde skal bruge en 'audio-driver' i systemet.
Man kan bruge en BeoLink 1611 Converter til dette eller den kommende 'lille boks', som snart skal komme fra B&O.
Eller man kunne bare bruge en god gammeldavs AudioMaster (en BS3000 f.eks) - hertil skal du selvfølgelig også
tænke på ML-forbindelse til NL/ML Converteren.
Jeg har en anelse om, at der på et tidspunkt kommer en dedikeret 'audio-link-løsning' til NL - så måske skulle du vente til senere med det rum.
Endnu en mulighed ville være at få fat i en BeoPlay V1-32 til det ene af rummene (og have NL/ML Converteren i det andet) - så er du
ude over hele ML-problematiken.
Dette specielt, hvis du/i ikke har brug for konventionel FM-radio og Cd-afspiller, og i stedet bruger streaming
fra SmartPhone/tablet - Spotify, netradio f.eks.
En lille V1 (med en ATV) giver desuden god mulighed for f.eks at airplaye lyd/billede direkte i den pågældende stue.
Lydmæssigt er et V1-32" fuld på højde med en BL3500.
Der er diverse muligheder - som du ser - men det vigtigste er, at du sørger for selve infrastrukturen.
Derfor gentager jeg mit råd om at sørge for tilstrækkeligt med tomme rør til de nævnte rum!!!
P.S. Noget af NL-strukturen kan selvfølgelig også være trådløs, men som udgangspunkt ville jeg bruge kablede forbindelser,
hvor det er muligt.
Håber at dette hjælper lidt/giver lidt inspiration!
God fornøjelse med projektet.
MM