Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 18:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

Kundeoplysnin - kundeservice. 
Fra Juli 2015 vil alle BeoSound Moment blive leveret i dele. Følg brugsanvisningen for selv at
montere BeoSound Moment. Har du problemer, henvend dig venligst til din B&O forhandler.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Så kan du jo straks lave en ny tråd, Peter

MM

volvoxc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2015
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvordan man får en Beosound Moment til at tale med Beolab 3500 via NL/ML converter?

Har opgraderet til firmware med multiroom, men er i tvivl om hvordan NL/ML converter skal configureres for at min Beolab 3500 reagerer til fjernbetjeningen.

Mvh

Til top Vis volvoxc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af volvoxc

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 26 Juni 2015 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hehe, B&O er ved at lære af IKEA, så næste gang hedde køb og samle selv dit B&O udstyr, men så kan B&O jo lukke samlefabrikken i i Struer, men måske er det efter en ide af Peter Pan

Så ja der skal en ny tråde til, som skal hedde noget i den stil, hjælp til at samlet dit B&O

Nogle der ved om B&O bruge balance eller ubalance i deres kabler og udstyre (digital eller analog), kom til at tænke på at netop et B&O anlæg tit skal bruge virkelige lange kablet træk, for jeg kan nemlig ikke rigtige finde et balance kable, XLR til DIN kable til bruge med B&O aktive højtaler

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 26 Juni 2015 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Hej volvoxc 

millemis giver dig nok en vejledning når han får tid.

@ StarTrek

B&O har ikke samlet noget i Struer, en del år nu. Se side 1 på denne tråd.
Har du slet ikke læst om Bang & Olufsen's factory in the Czech Republic. ?

Du må snart kunne finde ud af de forskellige tråde. Dem finder du også en oversigt
over på denne tråds side 1.
------------------------------

Se PowerLink <--> XLR lodde tegning som findes første på dette link -

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=32157&P %20N=1

Et sted først på denne tråden, ligger et indlæg som fortæller hvorfor PL/XLR kabel
er termineret som det er. Jeg kan fortælle dig, det indlæg er skrevet af samme person
fra Bang & Olufsen ICEpower A/S i Lyngby, som i en periode godkendte mine
kabel tegninger, før de blev lagt på den tråden jeg linker til.

PowerLink kabler er ubalanceet.
MasterLink kabler er balanceet.
B&O benytter samme Optiske & Coaxiale S/Pdif kabler som de andre producenter.

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2015 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

volvoxc skrev:

Er der nogen der ved hvordan man får en Beosound Moment til at tale med Beolab 3500 via NL/ML converter?

Har opgraderet til firmware med multiroom, men er i tvivl om hvordan NL/ML converter skal configureres for at min Beolab 3500 reagerer til
fjernbetjeningen.

Mvh

Hej volvoxc,

der er sikkert lidt hjælp at hente i DENNE tråd.
Se de sidste par sider!

P.S. Har du stadigvæk en ML-audiomaster i dit setup???

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:
måske bunder tingene mere i, at Peter Pan er kommet i en alder, hvor han ikke kan og vil følge med.

millemis

Dit svar til volvoxc, tyder på vi er i samme båd. 

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Findes dette kable XLR til MasterLink, det er jo oplagt at kunne køre balanced ved lange kable træk, især hvis man ønske at bruge deres aktive højtaler i et surroundsound løning med en surround processor med balanced outputs, og hvordan er det lige med 12 volt trigger og MasterLink

Kan god værre at der er stået et eller andet sted her eller i en af Peter Pan andre tråde, men jeg kan ikke lige finde det

Når jeg tænke på Peter Pan og millemis, kan jeg ikke lade værre med at tænke på disse to karakter for et kendt show, for debatten lyder tit som de to

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

@ StarTrek

Brev fra E.J. August 2007.

Nu til det sjove ;-)
DIN til RCA: Der skal nok være en bemærkning om at stelforbindelsen *skal* være forbundet -
enten til en skrue eller til et phono-stik 's stel.

Flotte XLR stik!! Nå, der kan jeg højst brokke mig over, at signalerne på XLR stikket hedder -
,+,- jeg vil forslå 0(=nul),+,- eller G(=GND),+,- (0 eller G på pin 1). tekst-navnet på ben3 skulle
måske lidt mere korrekt hedde stel ref. (stel reference). Husk max 5V trigger strøm.

---------------------------

Det her handler om, at en ledning, hvor der bliver trukket strøm på, der ser man ikke det oprindelige
signal i den anden ende. Man ser et meget mere oprindeligt signal på ledninger, hvor man ikke trækker strøm.

Når man har en balanceret indgang, kan man forbinde stel med en god forbindelse, så den strøm der skal løbe
mellem apparaterne løber der. Desuden har man en indgang med to ledere, der måler/ser forskel i signal.
Dem kan man så trække hen til signalkilden, og der måle/se den oprindelige stel og signal, og altså få fat i det
rigtige signal.

Problemet med at der løber strøm mellem apparaterne er blevet større med årene, hvor en del apparater laver
radiostøj, og derfor skal filtreres kraftigt. Netfiltrene gør at der tit løber større strøm på stel mellem apparaterne
end tidligere. Man kan fjerne denne strøm ved at jordforbinde (alle) apparaterne med netfilter. Men hvis mere
end et apparat i hele set-up'et er jordforbundet (f.eks. med antennekablet til et fællesantenneanlæg), kommer
der stelsløjfer, og de kan være endnu værre.

Balancerede indgange kan også løse problemet med stelsløjfer... hvis de er rigtigt forbundet. Balancerede
udgange er strengt taget ikke nødvendige, men de gør det nemmere at "forbinde rigtigt"
-------------------

Det her kan du bruge på nettet, hvis du vil - og det ikke står ikke en masse andre kendte steder.
B&O bruger balancerede indgange for at løse disse problemer. Det er også grunden til at de kan køre med
så tynde kabler uden problemer.

Desuden har B&O et strengere krav til "strøm mellem apparater" end andre, men så snart nogen sætter f.eks.
ASP'er eller en PC til nettet, er det jo ødelagt...

Jeg vil iøvrigt foreslå at du også retter din PC-forbindelse

Venlig Hilsen / Best Regards

E. J.
____________________________________________________________ _________________________

StarTrek må vi se nogle billeder af dit B&O

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

millemis skrev:
måske bunder tingene mere i, at Peter Pan er kommet i en alder, hvor han ikke kan og vil følge med.

millemis
Dit svar til volvoxc, tyder på vi er i samme båd. 

Nu er jeg jo ikke alvidende - det indrømmer jeg da gerne.
Hvorfor skulle jeg bruge tid og krudt på at referere, hvad der er skrevet dér.
På godt dansk kaldes det: 'rationalisering'.
Og mon ikke volvo'en bare er glad for, at der er nogen, der giver et tip til, hvor man kan blive klogere.

Du selv er jo bare sur over, at der ikke står noget herom på dansk i din tråd, ikk'.

M M

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

P  P

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Nogle der ved om B&O bruge balance eller ubalance i deres kabler og udstyre (digital eller analog), kom til at tænke
på at netop et B&O anlæg tit skal bruge virkelige lange kablet træk, for jeg kan nemlig ikke rigtige finde et balance
kable, XLR til DIN kable til bruge med B&O aktive højtaler.

StarTrek skrev:
Findes dette kable XLR til MasterLink, det er jo oplagt at kunne køre balanced ved lange kable træk, især hvis man
ønske at bruge deres aktive højtaler i et surroundsound løning med en surround processor med balanced outputs, og
hvordan er det lige med 12 volt trigger og MasterLink.

Dette som tillæg til det brev jeg lige har lagt ind. Nu må du forsøge at forstå det StarTrek!

Nej der findes IKKE et XLR til MasterLink. MasterLink er et nu et ældre BeoLink system, som benyttes mellem
f.eks en B&O AudioMaster og et BeoVision TV. Tidligere hed det et ML Link systemet MCL =
Master Control Link. Idag arbejder B&O også med begrebet NL = Net Link.

For tilslutning af B&O's aktive højttaler til non-b&o-forstærker kræves, en forstærker med volume styret LINE
udgange (Pre-out). Ellers sender forstærkeren fuld lydstyrke ind i den aktive højttaler.

( Dette kalder B&O for PowerLink tilslutning.)
En non-b&o-forstærker afgiver oftest en trigger strøm på 12 volt DC.
I et PowerLink til RCA/Phono adapter kabel indbygges step-down elektronik, fordi BeoLab højttalerens relæ går
i on/off ved 4,7 volt DC. Hvor længe et 4,7 volt relæ i en BL højttaler evt. kan tåle en 12 V tilslutning, ved jeg ikke.

( Dette kalder B&O for LINE tilslutning.)
Alternativ tilslutning af B&O's aktive højttaler er LINE IN fra en non-b&o-forstærker der også skal have pre-out.
Her bruges et RCA/Phono <--> RCA/Phono mono kabel ud til hver aktive højttaler. Med LINE tilslutning kan du glemme
alt om trigger strøm, da denne tilslutning måde, styre en aktiv BeoLab højttalers relæer styres via den tilførte lydstyrke.

I bunden af de aktiv BeoLab højttaler sidder en omskifter kontakt, hvor med man skal vælge en af de to tilslutnings muligheder.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Tak Peter Pan, man lære jo noget nyt hele tiden, og med alle de udgaver af forbindelse som B&O har bruge gennem tiderne, er der vel ikke noget at sige til at man rode det lidt samme, og det er vel det man har en tråd til som denne, og man sige jo at der ikke er dumme spørgsmål men kun dumme svar....., ikke   

Man jeg kan god se at man skal havde den stor kørekort til B&O, hvis man har ikke B&O udstyre, og gamle og nyt B&O udstyre, som jo gerne skulle fjernbetjentes og bruge over hele huset altså både lyd og billede, det er jo lykke for dig men det er så virkelige et stor arbejde, kunne god ønske mig en interface boks af en art, der kunne værre samlingspunk for alt det der skal forbindes.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

6.1 ch Speaker BeoBOX Mk III.

Bang & Olufsen har i sin tid lanceret denne boks på det Japanske markede,
for at kunne sælge aktive BeoLab højttaler i et land hvor der er meget langt
mellem et BeoVision TV, med den indbyggede audio processer.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Læs om B&O's boks til Japan her -

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20679&P N=0&TPN=33

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu opgivet dig for længe side Peter Pan, fordi at du har svar på alt

Og jeg ville igen opfordrer dig på det kraftiske, at du få skrive denne viden ned i bog form før at det er forsendt, og du kan jo hele ikke regner med at hifi4all.dk kan værre her få alt tid og at dine tråde også ville være her når du ikke mere er aktive her (de kan jo falde for halvårs reglen), det kan så være en eller flere bøger som nok kan gå hen og blive en bibel for B&O bruger, og hvis de så også blive udgivet på Engelske, så kan de sikket blive en god forretning for dig på dine gamle dage.

Tro virklig at B&O ville finansiere disse udgivelse (så hvis B&O læse med, så sætte noget i gang)

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Tak StarTrek

Dit foreslag vil forudsætte korrektur læsning på trådene først. For at få fjernet alle
de mislykket indlæg millemis har lagt, i hans konstant forsøg på, allene at jorde mig.

Nok en uoverskuelig opgave.  

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Hehe, tro du ikke det er en opgave for den gode Mikkel G, alt hjælp er jo en form for hjælp..... ikke

Men millemis lever godt nok nok og til sit navn

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2015 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
....det kan så være en eller flere bøger som nok kan gå hen og blive en bibel for B&O bruger,

Det bliver så nok nærmest 'det gamle testamente'

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Juni 2015 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

Hej alle -

'det gamle testamente' eller ej, jeg kunne godt lide at vide om du vil ofre penge på dit 
"gamle" B&O når det går i stykker, eller bare skrotter det. Der er hjælp at hente her.

Dillen skrev:
Hvor har jeg efterhånden hørt den samme historie mange gange;

Når ejere af en lidt ældre Bang & Olufsen model bringer apparatet ind til reparation, bliver
de for det første afkrævet et ret højt beløb før værkstedet overhovedet gider tage imod og
kigge på tingen.Så går der nogle dage hvorefter ejeren får at vide, at hans apparat ikke kan
repareres fordider ikke længere kan skaffes reservedele. For det bliver han så ofte afkrævet
yderligere et antal hundrede kroner.

Efter et par besøg hos andre værksteder med samme resultat ender apparaterne ofte hos mig.
Lad det være sagt med det samme; Det er ikke noget problem for mig!  B&O er ren hobby
for mig, jeg holder rigtig meget af at reparere de ældre Beomaster, Beogram, Beocenter,
Beocord, Beovox osv. modeller, og med ganske få undtagelser er alle disse apparater meget
velkomne hos mig.

Det er en fornøjelse hver eneste gang et apparat bliver bragt tilbage til virkende stand og måske
endda tilbage i dagligt brug. Til tider kan der også ligge en udfordring og en særlig tilfredsstillelse
i at reparere noget som andre har opgivet og disse oplevelser sætter jeg også meget pris på.

Alle er også meget velkomne til at spørge mig efter reservedele, og det er der da også en del
gør-det-selv folk og nogle af de seriøse værksteder, der gør. Jeg står ofte på hovedet i
bunkerens kasser efter en duttenas til en himstregims eller noget helt andet og det værste, der
kan ske ved at spørge er, at jeg svarer, at jeg ikke har sådan en.

Jeg har det bare lidt dårligt når jeg kan se i apparatet som har været til disse "reparationer" på
værksteder, som har givet op, at der ikke er blevet lavet en pind og apparatet til tider end ikke
har været åbnet! Det er da at snyde kunderne! Og lyve for dem!

De kunne da i det mindste være ærlige og fortælle kunden, at apparatet er fra en tidsalder, hvor
værkstedet ikke råder over mandskab med de nødvendige kvalifikationer og afvise kunden inden
han skal betale for ingenting og gå og glæde sig til at få sit apparat tilbage.

Undskyldningen med reservedelene er så dårlig, så det skriger til himlen.
Det er korrekt, at B&O ikke længere kan levere maskin-specifikke dele til modeller over en vis
alder, men i praksis er det sjældent, at jeg må en tur i bunkeren for at finde en speciel del til en
reparation. Det er sjældent disse dele, det er galt med. Mange mekaniske reparationer er blot et
spørgsmål om rensning og smøring og måske nye drivremme osv. og de fleste elektroniske
komponenter er standardvarer, som kan findes hos næsten enhver løsdelsforhandler.
Men problemet er nok i højere grad, at hvor de nyere produkter basalt set er opbygget på
modulbasis, hvor et defekt modul simpelthen udskiftes, kræver de ældre modeller reparation på
komponent-niveau.

Det kræver diagrammer og kredsløbskundskaber, som de såkaldte reparatører ikke råder over.
Erfaring kræves også til tider, men den får man kun på en eneste måde og den fravælger de på
denne måde at opbygge. Ja, det kan måske være lidt mere tidskrævende at reparere på
komponent-niveau og det koster måske lidt mere i arbejdstimer men så oplys dog kunden om det
og lad kunden bestemme, om han vil ofre beløbet istedet for det andet "gøgleri".

Det sker ikke kun på billige "gade-hjørne" værksteder (med al respekt) men også hos de
etablerede og endda enkelte autoriserede B&O værksteder. Det er heller ikke kun i Danmark
dette sker men tilsyneladende i store dele af verden.

Det er et dårligt service-niveau. - Det er dårlig kundepleje. - Det er dårlig karma.
Det er i det hele taget skidt stil.

Martin

Vil du evt. i kontakt med Martin - kan du sende mig en privat post. Eller finde ham på BeoWorld. 

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes