| Forfatter |
|
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter Pan,
hvor gammelt skal vores B&O være, for at man kan kalde det 'gammelt'?
Jeg har f.eks et BEoSystem 4500 (nu uden båndoptageren) - det er fra slut-firserne.
Det bliver brugt hver dag og er ikke 'gammelt' - jeg ville til enhver tid få det lavet, hvis der skulle ske noget med det.
Og mon ikke det holder, indtil det alligevel skal skiftes ud med noget nyere - med nye muligheder!
Derimod er et B&O-tv, som BV7-40 MK2 'gammelt' - det kan ikke betale sig at putte penge i det,
selvom man måske kunne få stumperne endnu.
Mon ikke Dillen snakker mere om 'vintage'-ting - og det er en helt anden sag.
Har man hang til den slags hobby, må man se, hvordan man klarer sig igennem livet.
Det er vel en del af spændingen, når er samler-nørd.
OK - der findes også dem, som mener at det gamle var bedre, og at det derfor skal kunne bruges/repareres.
Dem hører jeg så ikke til - og har ikke megen medlidenhed med.
Hvor gammelt skal altså tingene være?
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke mene det har noget med alder at gøre. De mennesker der lader deres B&O reparer for egen
regning har formodentligt ingen garanti mere = "gammelt". De får repareret deres B&O fordi de ikke vil
undvære det, eller fordi de er samler.
Jeg kontaktede Martin i Marts 2006 for at høre om jeg skulle være så heldig, at han havde sådan et par
remme hjemme.
Og det havde han, og Beocord 9000 står nu "ny" renoveret i sin kasse i kælderen.
Lidt historie om store ambitioner hos Bang & Olufsen. Den ultimative båndmaskine, blev Beocord 9000, som havde næsten samme design som 8000, forskellen bestod
i en sort vandret stribe med indikatorlys for båndtype på maskinens venstre halvdel. Og til højre var det numeriske
tastatur sort i stedet for blankt.
Teknisk var 9000 dog en del mere avanceret, for det første havde den tre tonehoveder, uden dog at have med-
hør efter bånd. Rygterne sagde, at der ikke kunne findes plads til den elektronik der var nødvendig til den funktion.
Tonehovedet, som var et kombihovede, kom fra Japanske Canon, og var superpræcist og med en meget smal
magnetspalte. Maskinen blev leveret med et TDK MAR bånd med en hyletone og en umagnetisk skruetrækker,
som kunne bruges til justere hovedets azimuth virkeligt hardcore hifi. Men det mest usædvanlige var dog maskinens
computerstyrede båndtilpasning. Man smed et bånd i, trykkede på tape type i 3 sekunder og vupti snupti, justerede
den hele båndoptagerens elektronik efter båndets egenskaber.
Tilmed kunne man udlæse værdierne for bias, equalizing og følsomhed på displayet, og den brugte sågar dataene til at
justere VU metrenes følsomhed, således at man altid skulle udstyre til første røde lysdiode. Man skulle ikke længere
famle sig frem til maks. udstyring af hver enkelt båndtype og fabrikat genialt og samtidigt enestående. At man så lige
kunne gemme 4 forskellige kalibreringer, én for hver båndtype, er vel nærmest overflødigt at nævne. 9000 havde også
fået Dolby C støjreduktion, som var et langt mere effektivt støjreduktionssystem end det gamle Dolby B.
På alle andre områder lignede Beocord 9000 sine mindre søskende, f.eks. musiksøgesystemet og tidstælleren virkede
på tilsvarende måde på alle modeller.
Den maskine vakte berettiget opsigt, da den ramte markedet i efteråret 1981. Indspillede man en LP til et bånd, lød optagelserne meget bedre på den maskine, den havde nemlig både bas som pladerne, lav støj og en magtfuld gengivelse, at den så var dyr måtte man acceptere.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
.....og Beocord 9000 står nu "ny" renoveret i sin kasse i kælderen.
|
|
|
Så lad os da håbe, at dine 'arvinger' sætter lige så meget pris på den, som du gør (= den står i kælderen  )
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ millemis
Jeg gemmer det jeg har været/er glad for. Jeg gemmer også "reservedele" til mit nuværende setup. Dog er der grænser. Mine fire gamle biler og to forhenværende koner, gemmer jeg kun på foto.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
HeHe, ægte B&O er vintage, og ikke alt det nymodens B&O pjat fra efter Jacob Jensen, der blive nok solgt mere brugt vintage B&O end nyt, og så kan det jo også let reperes
Men et fakta er at vintage B&O er rigtig B&O, det er made in denmark og det kan repareres og det har en flot klassisk design, og nok nogle grund til at der er salg i det i dag
|
| Til top |
|
| |
beolion Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nogen en fornemmelse af hvordan det går med salget af Avant i de forskellige størrelser?
Jeg hører ikke rigtig nogen der køber Avant 75" fx
55" udgaven lader til at have et rimeligt salg.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vel af det samme problem som med et 85-tommer Avant Kan det nye TV ikke komme ind af døren!?
Det god er at "Kran og installation sørger B&O-forhandleren for", og i tak med at tv blive større og større, blive B&O nøs til at få en andel i en kran firma, da de ellers ikke ville tjene penge på deres tv, det gå lige op med udgifter til kran og installation.
Men hvorfor at B&O tv skal værre så meget tunger end deres konkurrenter tv i samme størrelse, disse tv skal jo ikke levere med kran ?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RETTELSER: Der skulle havde stået "og i takt med at tv blive større og større, blive B&O nød til at få en andel i et kran firma" og "Det gode er at "Kran og installation sørger B&O-forhandleren for".
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan man rigtig vise sig frem som B&O-ejer....når det nu er blevet så billigt
P.S. hvorfor har han så mange stående?
Måske fordi de kan købes billigt ind - alle vil af med det gamle B&O nu om dage.
Men det får du selvfølgelig ikke en 'brugtvognsforhandler' til at indrømme/sige offentligt.
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis
Gammelt eller nyt - Husk nu at nyde lidt musik ind mellem. Så glemmer du måske at ærgrer dig over virkeligheden.  * 
Taylor Swift - Shake It Off. - Tryk her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps Peter Pan, nemlig nu at nyde lidt musik ind mellem.
Men det skal så lige være live musikken ikke det kunstig, og få alt mange er dette jo virkeligheden, og netop Taylor Swift er et eksempelet på en kunster der ikke lever i virkeligheden, se bare her So Taylor Swift is louder than Motorhead, AC/DC and The Sex Pistols
wait, WHAT? og her aylor Swifts new album is uncomfortably loud, der er så andre møg sager fra den kandt af Taylor Swift kritiseres for dobbeltmoral.
Så hvis Peter Pan lytte til Taylor Swift på sit super dyre B&O anlæg, så må man sige at han har split sine penge, og de var nu så give beder ud til et billige anlæg og resten af pengene kan jo så bruges på live musik, men nu ved vi at han er stor Taylor Swift fan
Dette slå alle anlæg udset pris også de anlæg der komme fra B&O Copenhagen Jazz Festival 2015, July 3-12 - København
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
millemis
Gammelt eller nyt - Husk nu at nyde lidt musik ind mellem. Så glemmer du måske at ærgrer dig over virkeligheden.  *
|
|
|
Jeg nyder skam musikken ind i mellem - det er jo netop derfor 'en gammel båndoptager, der står i kælderen' ikke interesserer mig en dyt.
Men skulle det ovennævnte være dit forslag til at nyde musik - så nej tak!
Så åbner jeg hellere døren til haven og lytter til fuglene....i virkelighedens verden.
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| hvis Peter Pan lytte til Taylor Swift på sit super dyre B&O anlæg. |
|
|
Det er sommerferie StarTrek, så jeg høre ikke Tayler Swift på mit B&O-system. 

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 28 Juni 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 29 Juni 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 29 Juni 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O goes steam punk ...
Er dette design fremtiden for B&O ?
Tro at især Peter Pan, ville kaste sig over det, men med millemis kan men ikke værre 100% sikker, men så længe at der står B&O på det, så ville han sikkert give det en chance
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 29 Juni 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@StarTrek
Kan man så også få en passende subwoofer?
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 29 Juni 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto


Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 29 Juni 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
For B&O's første båndoptager til prisen 3.250 kr, ville du i 1948 kunne have købe -
2754 litter Bajersk øl.
Tænk lige over det 

_______________________________________________________
Trådoptageren Beocord 84 var en teknisk nyskabelse af dimensioner. Den præsenteredes i 1948 med hjælp fra dansk-amerikaneren Victor Borge.

Fra: Struer Museum __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |