Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 19:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hej Peter Pan,

hvor gammelt skal vores B&O være, for at man kan kalde det 'gammelt'?

Jeg har f.eks et BEoSystem 4500 (nu uden båndoptageren) - det er fra slut-firserne.
Det bliver brugt hver dag og er ikke 'gammelt' - jeg ville til enhver tid få det lavet, hvis der skulle ske noget med det.
Og mon ikke det holder, indtil det alligevel skal skiftes ud med noget nyere - med nye muligheder!
Derimod er et B&O-tv, som BV7-40 MK2 'gammelt' - det kan ikke betale sig at putte penge i det,
selvom man måske kunne få stumperne endnu.

Mon ikke Dillen snakker mere om 'vintage'-ting - og det er en helt anden sag.
Har man hang til den slags hobby, må man se, hvordan man klarer sig igennem livet.
Det er vel en del af spændingen, når er samler-nørd.

OK - der findes også dem, som mener at det gamle var bedre, og at det derfor skal kunne bruges/repareres.
Dem hører jeg så ikke til - og har ikke megen medlidenhed med.

Hvor gammelt skal altså tingene være?

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke mene det har noget med alder at gøre. De mennesker der lader deres B&O reparer for egen
regning har formodentligt ingen garanti mere = "gammelt". De får repareret deres B&O fordi de ikke vil
undvære det, eller fordi de er samler.
 
Jeg kontaktede Martin i Marts 2006 for at høre om jeg skulle være så heldig, at han havde sådan et par
remme hjemme.
 
 
 
Og det havde han, og Beocord 9000 står nu "ny" renoveret i sin kasse i kælderen.
 
 
Lidt historie om store ambitioner hos Bang & Olufsen.
 
Den ultimative båndmaskine, blev Beocord 9000, som havde næsten samme design som 8000, forskellen bestod
i en sort vandret stribe med indikatorlys for båndtype på maskinens venstre halvdel. Og til højre var det numeriske
tastatur sort i stedet for blankt.
 
Teknisk var 9000 dog en del mere avanceret, for det første havde den tre tonehoveder, uden dog at have med-
hør efter bånd. Rygterne sagde, at der ikke kunne findes plads til den elektronik der var nødvendig til den funktion.
Tonehovedet, som var et kombihovede, kom fra Japanske Canon, og var superpræcist og med en meget smal
magnetspalte. Maskinen blev leveret med et TDK MAR bånd med en hyletone og en umagnetisk skruetrækker,
som kunne bruges til justere hovedets azimuth – virkeligt hardcore hifi. Men det mest usædvanlige var dog maskinens
computerstyrede båndtilpasning. Man smed et bånd i, trykkede på ”tape type” i 3 sekunder og vupti snupti, justerede
den hele båndoptagerens elektronik efter båndets egenskaber.
Tilmed kunne man udlæse værdierne for bias, equalizing og følsomhed på displayet, og den brugte sågar dataene til at
justere VU metrenes følsomhed, således at man altid skulle udstyre til ”første røde lysdiode”. Man skulle ikke længere
famle sig frem til maks. udstyring af hver enkelt båndtype og fabrikat – genialt og samtidigt enestående. At man så lige
kunne gemme 4 forskellige kalibreringer, én for hver båndtype, er vel nærmest overflødigt at nævne. 9000 havde også
fået Dolby C støjreduktion, som var et langt mere effektivt støjreduktionssystem end det gamle Dolby B.
 
På alle andre områder lignede Beocord 9000 sine mindre søskende, f.eks. musiksøgesystemet og tidstælleren virkede
på tilsvarende måde på alle modeller.
 
Den maskine vakte berettiget opsigt, da den ramte markedet i efteråret 1981. Indspillede man en  LP til et bånd, lød 
optagelserne meget bedre på den maskine, den havde nemlig både bas som pladerne, lav støj og en magtfuld gengivelse,
at den så var dyr måtte man acceptere.
 
 
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

.....og Beocord 9000 står nu "ny" renoveret i sin kasse i kælderen.



Så lad os da håbe, at dine 'arvinger' sætter lige så meget pris på den, som du gør (= den står i kælderen )

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

@ millemis

Jeg gemmer det jeg har været/er glad for. Jeg gemmer også "reservedele" til mit nuværende setup.
Dog er der grænser. Mine fire gamle biler og to forhenværende koner, gemmer jeg kun på foto. 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

HeHe, ægte B&O er vintage, og ikke alt det nymodens B&O pjat fra efter Jacob Jensen, der blive nok solgt mere brugt vintage B&O end nyt, og så kan det jo også let reperes

Men et fakta er at vintage B&O er rigtig B&O, det er made in denmark og det kan repareres og det har en flot klassisk design, og nok nogle grund til at der er salg i det i dag
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
beolion
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 December 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Har nogen en fornemmelse af hvordan det går med salget af Avant i de forskellige størrelser?
Jeg hører ikke rigtig nogen der køber Avant 75" fx
55" udgaven lader til at have et rimeligt salg.
Til top Vis beolion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beolion
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Vel af det samme problem som med et 85-tommer Avant Kan det nye TV ikke komme ind af døren!?

Det god er at "Kran og installation sørger B&O-forhandleren for", og i tak med at tv blive større og større, blive B&O nøs til at få en andel i en kran firma, da de ellers ikke ville tjene penge på deres tv, det gå lige op med udgifter til kran og installation.

Men hvorfor at B&O tv skal værre så meget tunger end deres konkurrenter tv i samme størrelse, disse tv skal jo ikke levere med kran ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

RETTELSER: Der skulle havde stået "og i takt med at tv blive større og større, blive B&O nød til at få en andel i et kran firma" og "Det gode er at "Kran og installation sørger B&O-forhandleren for".
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Se VIDEO - Elektronikkunderne er vilde med B&O's design - altså det gamle -

Tryk her.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Så kan man rigtig vise sig frem som B&O-ejer....når det nu er blevet så billigt

P.S. hvorfor har han så mange stående?
Måske fordi de kan købes billigt ind - alle vil af med det gamle B&O nu om dage.
Men det får du selvfølgelig ikke en 'brugtvognsforhandler' til at indrømme/sige offentligt.

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

millemis
 
Gammelt eller nyt - Husk nu at nyde lidt musik ind mellem. 
Så glemmer du måske at ærgrer dig over virkeligheden.  *
 
 
 
Taylor Swift - Shake It Off. - Tryk her.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeps Peter Pan, nemlig nu at nyde lidt musik ind mellem.

Men det skal så lige være live musikken ikke det kunstig, og få alt mange er dette jo virkeligheden, og netop Taylor Swift er et eksempelet på en kunster der ikke lever i virkeligheden, se bare her So Taylor Swift is louder than Motorhead, AC/DC and The Sex Pistols… – wait, WHAT? og her aylor Swift’s new album is uncomfortably loud, der er så andre møg sager fra den kandt af Taylor Swift kritiseres for dobbeltmoral.

Så hvis Peter Pan lytte til Taylor Swift på sit super dyre B&O anlæg, så må man sige at han har split sine penge, og de var nu så give beder ud til et billige anlæg og resten af pengene kan jo så bruges på live musik, men nu ved vi at han er stor Taylor Swift fan

Dette slå alle anlæg udset pris også de anlæg der komme fra B&O Copenhagen Jazz Festival 2015, July 3-12 - København
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:
millemis
Gammelt eller nyt - Husk nu at nyde lidt musik ind mellem.  Så glemmer du måske at ærgrer dig over virkeligheden.  *

Jeg nyder skam musikken ind i mellem - det er jo netop derfor 'en gammel båndoptager, der står i kælderen' ikke interesserer mig en dyt.

Men skulle det ovennævnte være dit forslag til at nyde musik - så nej tak!
Så åbner jeg hellere døren til haven og lytter til fuglene....i virkelighedens verden.

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
hvis Peter Pan lytte til Taylor Swift på sit super dyre B&O anlæg.

Det er sommerferie StarTrek, så jeg høre ikke Tayler Swift på mit B&O-system. 

 



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 28 Juni 2015 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hov StarTrek, - Jeg glente da et køre monitorpanelet ned.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Download manual - Tryk her.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

B&O goes steam punk ...

Er dette design fremtiden for B&O ?





Tro at især Peter Pan, ville kaste sig over det, men med millemis kan men ikke værre 100% sikker, men så længe at der står B&O på det, så ville han sikkert give det en chance
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 7748
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

@StarTrek

Kan man så også få en passende subwoofer?

MM

__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
Til top Vis millemis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af millemis
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

StarTrek / millemis



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 29 Juni 2015 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

For B&O's første båndoptager til prisen 3.250 kr, ville du i 1948 kunne have købe -

2754 litter Bajersk øl.

Tænk lige over det                           

_______________________________________________________

Trådoptageren Beocord 84 var en teknisk nyskabelse af dimensioner.
Den præsenteredes i 1948 med hjælp fra dansk-amerikaneren Victor Borge.

Fra: Struer Museum



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes