beobrian skrev:
Nu er det sådan at 1 stk. BeoLit 15 spiller i stereo. CDet som illustreres herover er blot en dedikeret højre kanal
og en dedikeret venstre kanel, for derved at gøre stereoperspektivet større og mere tiltalende. |
|
|
BeoLit15 er rigtigt nok en stereo-højtaler.
Men den er - som sin lillebror A2'eren - en speciel en af slagsen.
Normalt har man ved et stereosæt to adskilte kanaler (bestående af en eller flere højtaler-enheder) og
er nødt til at have en vis afstand mellem disse for at opnå det rumlige indtryk, som man forventer af stereo-lyd.
Der er herudover forskellige andre faktorer, der spiller ind - bl.a hvordan højtalerne er rettet mod lyttepositionen
og hvordan reflektionerne er fra rummet....
Det er selvfølgelig ikke noget, der uden videre kan opnås ved en så kompakt, lille enhed, som en BeoLit (eller en A2) er.
Løsningen kunne være, at man derfor blot lader stå til, og overlader det til tilfældighederne, hvor godt resultatet bliver.
Eller at man laver enheden som en ægte mono-enhed - og altså downmixer stereosignalet til et mono-signal.
Ingen af disse to muligheder var dog gode nok for B&O.
Ved udviklingen af BeoLit15/A2 har de i Struer gjordt brug af deres mangeårige erfaringer/ekspertice på lydområdet.
Gennem adskillige år har de arbejdet med digital lyd-processering (DSP) for at optimere lyden fra højtalere - både fra de eksterne
og fra de, der er indbygget i deres tv.
Også hele deres 'audioengine' (i BSys4) er bygget op omkring, hvad der i dag er muligt ved hjælp af
DSP-løsninger (eksempler: TrueImage up/downmixeren, ABL- og Bas Management-løsningerne...).
I BeoLit15/A2 bruges en ny teknologi kaldet True360 Sound:
'It is featuring the worlds first omni-directional sound solution for a flat speaker,
True360, ensures that everyone listening to the ultra portable speaker enjoys equally good sound no matter where theyre placed.
BeoPlay A2 is a two-channel speaker with the two channels on each side of the device applying a new
Bang & Olufsen solution called Power Response Enhancement.
It includes an extra tweeter on the rear side of the main driver that gives you a more even high frequency radiation around the edges.
This two channel speaker solution is combined with the main speaker drivers omni-directional sound dispersion at low frequencies,
and results in what we call a True360 sound experience powerful, room-filling music in all directions.'
N.B @Peter Pan - hvis ikke du allerede er steget af, så brug Google Translate.
Det er selvfølgeligt et højre hhv et venstre signal, der sendes til de 2 BeoLit15, når man bruger dem parvis..
Hvordan signalerne så behandles i de to enheder, vides endnu ikke (dvs jeg ved det ikke).
Om enhederne stadigvæk så bruger True360 sound-teknologien, som når de er alene - eller om det gøres på en anden måde,
bliver spændende at opleve....når det bliver muligt at høre dem sammen.
Hvordan de kommende S3'ere er opbygget (mono/stereo med True360 sound-teknologi) og hvordan disse vil virke/lyde,
når de anvendes som et sæt, bliver ligeledes spændende at høre.
P.S. B&O er forøvrigt ikke de eneste, der arbejder med 360-lydløsninger.
Det svenske firma Dirac ( som er verdenskendt for deres 'room optimation software-løsninger' har for nyligt lanceret en teknologi,
de kalder
Dirac Panorama Sound
Mig bekendt er B&O dog de første, der har realiseret en løsning i et mobilt audio-produkt.
MM
__________________
Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag