| Forfatter |
|
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Motini
Jeg klikkede lige dit link, Very nice
Beovision 7 meets Beovision 3
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ beovox141
Jeg tvivler på Motini har det setup idag, det billede har efterhånden en del år gammelt.
Tavshed fra millemis idag, han er nok ude og slæbe rundt på "gamle" BV7 fjernsyn. 
millemis har med stor stolthed mange gange lagt link til Geoff Martin's hjemmeside, hvor Geoff forklare dette om den Digital Signal Processors funktion idag.
Her lidt om hvad der sker når antallet af watt reduceres. - Kaj skriver delvis her.
"Med forstærker med mange watt, undgår man at klippe toppen af musikkens kraftige passager på grund af dens større interne forsyningsspænding. Klipning opstår når musiksignalets spændings- sving ikke længere kan være indenfor forsyningsspændingens begrænsninger.
Forsyningsspændingen er afgørende for forstærkerens effektafgivelse. Eksempel plus/minus 40V ved en 100W forstærker, og plus/minus 57V ved en 200W forstærker. I praksis er spændingerne lidt højere på grund af spændingstab i komponenterne. Der er højere til loftet i en 200W forstærker end i en 100W forstærker. Med andre ord indtræder klipning langt sjældnere i en stor forstærker end i en lille, med mindre man vælger at skrue tilsvarende højt op for den store.
De aller fleste har ingen mulighed for at værge sig mod klipning, på grund af manglende indikatorer så som kalibrerede spidsvisende VU metre, eller tilsvarende velfungerende advarselslamper. På et oscilloskop kan man se resultatet af klipning, og en spektrumanalyse endnu tydeligere afsløre resultatet af klipning/forvrængning".
Fint nok at B&O nu lader DSP'en styre, og lukke ned før klipnings punktet, men hermed fratages også vores frihed, til at bestemme hvor højt vi vil spille.
Havde B&O gjort opmærksom på dette, og reduceret prisen med de sparede watt, samt givet kunderne en valgfrihed til selv at besteme en version med flere watt, og uden DSP styring på dette punkt, havde det været rent trav. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
"Tavshed fra millemis idag, han er nok ude og slæbe rundt på "gamle" BV7 fjernsyn."
Nej jeg tror han er cyklet til Fona, i bar glæde over at de ikke gik konkurs idag...
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
Det med watt...
I B&Os tilfælde er det lidt mere kompliceret. Effekten kan også bruges til at kompensere for den manglende volume!
En Beolab 3 eksempelvis ville lyde som en japansk transistor, hvis ikke man kompenserede for den manglende volume ved at booste bassen!
Det er der ikke noget galt med,- indtil man rammer Xmax eller det maksimale en membran kan bevæge sig.
Der for bruger B&O ABL systemet til at formindske linariseringen, alt efter hvor højt du spiller.
Og med alle nyere B&O højttaler (undtaget BL90) er der så lidt volume og så små enheder at du ikke skal spliie ret højt før dette sker!
Det er perfekt illusteret med BL7 serien. Umiddelbart er det 7-1ern der lyder best, men efterhånden som lydniveauet skrues op mister den
pusten, hvorimod 7-6 der har langt større volume, men identiske enheder, først beynder at folde sig ud, når man spiller højt.
Jeg ville ønske B&O ville lave en højttaler, hvor effekten alene blev brugt til at bevæge højttaleren, ikke til at kompensere for manglende
størrelse af enheder og microkabinetter!
Kort sagt en fysisk stor højttaler!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ eovox141
Bemærk jeg skriver -
"da DSP'en nu bl.a bliver brugt til automatisk at sænke den lydstyrke vi selv tilføre"
Vi er helt enige om at uden DSP tilpasning, ville BeoLab 3 aldrig kunne lyde som den
gør, grundet det ringe fysiske kabinet volume.
Som Boydk skriver - Alt under 500 watt er til garagen.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
"Tavshed fra millemis idag, han er nok ude og slæbe rundt på "gamle" BV7 fjernsyn."
Hvorfor ville millermissen slæbe BV7ere, er han flyttemand?
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 
Her vil jeg være diskret, og holde mig til hvad millemis ca. selv har skrevet mange gange:
"Jeg har slæbt rigeligt på de store skrummel fjernsyn." 
Heldigvis for os, strakte BV7 perioden sig fra 2005 til ind i 2014. 
Så må du selv gætte videre.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 25 Februar 2016 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Idé til BeoLiving / Projektor.
Her et dedikere et rum specielt til hjemmebiograf.
Skulle du have gang i et hjemmebio projekt, kan du søge inspiration - Tryk her. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
morsdengse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2014 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, har brug for lidt råd.
Jeg har et Beovision 7-32, som har hængt på væggen. Nu har jeg monteret det på en motor stand (som selvfølgelig passer til det tv).  Men jeg får
det ikke til at virke  Når jeg går ind i menu, kommer der ikke nogen "stand" frem... Som jeg kan læse mig frem til, bliver den funktion kun tydelig
såfremt der er tilsluttet en "stand" Så det virker som at tv'et ikke registrerer den... Kan stikket inde i standen evt. være gået fra? Og hvis, hvordan får
jeg adgang til det? PS. Jeg har selvfølgelig sat stikket i tv'et
vh. Steen
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Morsdengse.
Der sidder et stik i bunden af stander røret.
Du kan komme til at "løsne" røret fra bunden af standen.
|
| Til top |
|
| |
ChristianK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1160
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan nogle gange være lidt tricky at få BV7 til at detektere standen. Løsningen er som regel at tage standen ud, tage strøm fra
TVet, så den er helt afladet (~45 sek), sætte stikket til standen i igen, og sætte strøm på. Og nogle gange lykkes det ikke i første
omgang!
Og beovox141's forslag er også en mulighed. Efter min erfaring er det bare sjældent det der er sket.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Det kan nogle gange være lidt tricky at få BV7 til at detektere standen. Løsningen er som regel at tage standen ud, tage strøm
fra
TVet, så den er helt afladet (~45 sek), sætte stikket til standen i igen, og sætte strøm på. Og nogle gange lykkes det ikke i første
omgang!
Og beovox141's forslag er også en mulighed. Efter min erfaring er det bare sjældent det der er sket. |
|
|
Helt enig, de to stik kan faktisk være ret svære at få fra hinanden...
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Det kan nogle gange være lidt tricky at få BV7 til at detektere standen. Løsningen er som regel at tage standen ud, tage strøm fra
omgang!
Og beovox141's forslag er også en mulighed. Efter min erfaring er det bare sjældent det der er sket. |
|
|
Undskyld mig, men er det egenligt ikke en smugle tilgrin at købe et TV til 75-100K (32"/40") og så er dette åbenbart et kendt problem  Det virker som om at B&OŽs tekniske svar på det meste er: tage strømmen fra i et minut og så om det ikke løser problemet  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange TV modeller har B&O haft problemer med?
Mit første B&O tv var et 21" MX med motor vægbeslag. Dette fungerede ubeklageligt i mange år.
Så fik jeg et Avant 28" med dvd og her var der mange problemer med dvdafspilleren, så det var forbi værkstedet et par gange. Selve tvŽet fejlede ikke noget.
Det blev så afløst af et BV7 32". Her var der også STORE problemer med dvd afspilleren og selve skærmen at det gik i pendul fart frem og tilbage mellem mig og værkstedet. Tilsidst købte B&O det tilbage.
Så købte jeg BV4 50" med BS3. Dette fungerede uden værkstedsbesøg, men dog med teknisk hjemme besøg et par gange.
Så gik jeg tilbage til Avant 32" og det fungerede ubeklageligt indtil jeg skiftede det til mit nuværende BV7 40" mk4. Dette har også haft sine "sygdomme" iform af tekniker besøg og "tag lige strømmen fra" problemet.
Jeg ved at jeg på ingen måde er den eneste der har haft problemer med mine tv og selv BL5 havde problemer. De kunne ikke altid snakke sammen, selvom de var forbundet med et sync kabel.
Så hvorfor bliver mange ved med at købe B&O. Tjaaa det ved jeg ikke og jeg har lært min lektie. Så jeg er færdig med B&O - Kedeligt, for jeg har altid haft glæde ved at eje et B&O produkt. Men når de er blevet så ringe rent teknisk, så vil jeg simpelthen ikke betale prisen.
Det virker for mig som om at B&O ikke rigtigt kan styre det digitale og derfor får de så mange problemer.
__________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ChristianK skrev:
Det kan nogle gange være lidt tricky at få BV7 til at detektere standen. Løsningen er som regel at tage standen ud, tage strøm
fra
omgang!
|
|
Enig med ChristianK - det tror jeg ikke, at jeg har oplevet (bortset fra når en DIY'er har været inde og pille).
At standen 'ikke virker' forekommer også sjældent - erfaringsmæssigt er det, når der er kombineret stand/tv fra forskellige generationer.
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pierre
Jeg har indtil videre været heldig med mit BV 7-40" Mk III. Tekniker besøg ja til SW og PUC opdateringer, men dette har jeg jo selv valgt. Det jeg ser idag som problemet, er Bang & Olufsen sender NYE A/V produkter på markedet, med side op og ned om hvad vi får. Min erfaring er - først med Mk. versionerne er produktet som lovet.
Gå evt. tilbage på tråden og se hvor lang tid det tog for B&O at skrive SW opdateringerne fra HDCP 1.4, / HDMI 1.4 til HDCP 2.2, / HDMI 2.0. til BeoVision Avant 55". Med de priser Bang & Olufsen vælger at sætte på deres produkter, kan det ikke være rigtigt der skal gå mdr. eller år før et produkter kan/virker som B&O selv har beskrevet skriver.
Pierre - Venter vi og køber en Mk. II versioner brugt, er en del ærgrelser, og penge sparet. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Det har du jo selv fundet ud af, og det er også rigtigt. -
beovox141 skrev:
| Hmmm.. Jeg ved han har BL5000, BL6002, CX100... |
|
|
Men det er jo ligegyldigt når millemis ikke selv stiller krav til lydkvalitet f.eks i et surround 5,1 Dolby digital eller dts setup. Han benytter jo
bare sine hovedtelefoner.
Kun når han vil belære os andre skriver han, vi skal købe kvalitets BeoLab højttaler, og lægger vægt på de skal findes blandt det sortiment af BL
højttaler der er lanceret i Tues tid. Her mener jeg, millemis forsøger os alle bag lyset, mod bedre viden, da DSP'en nu bl.a bliver brugt til automatisk
at sænke den lydstyrke vi selv tilføre når vi vil spille højt. Dette er en blevet nødvendig, da de tilstedeværende watt er blevet mindre. Dette kan
medføre at højttalerne tager skade, da der ikke altid vil være strøm nok til at styre højttaler enhederne, når kanonerne fyres af, i eks. 1812-
ouverturen.
Spare - spare og håbe på ovenstående ikke bliver bemærket. |
|
|
Pudsigt nok har den kære Peter Pan ikke noget imod at hans hofleverandør Dynaudio er begyndt benytte
avancerede DSP-funktioner i deres Xeo-højtalere
Dér gør det åbenbart ikke noget, at de bruger 'Adaptive Bass Technologies, which optimize bass output against amplifier load'.
De har så åbenbart kigget B&O over skuldrene og har fundet ud af, at ikke alle højtalere behøver at være egnede til at spille
1812-ouverturen ved højt lydtryk.
Det er nok ikke alle, der har behov for et sæt Penta (plus en no-name subwoofer) i deres køkken eller deres soveværelse...
...for ikke at snakke om bad/toilet - dér er det nok andre kanoner, der fyres af
En 'mindre' højtaler vil ved et normalt lydtryk kunne have en afbalanceret lyd over et stort frekvensområde, hvis man anvender DSP-teknologi.
Læs her om, hvordan B&O bruger (og længe har brugt) 'Active Bass Linearisation'.
ABL
I større rum og/eller dér, hvor et højere lydtryk er nødvendigt/ønsket, vælger man 'større' højtalere dvs højtalere med
større basenheder/større forstærker-kraft (hvis fra B&O så f.eks BL9/20/5/90)...
....eller man kombinerer 'mindre' højtalere (f.eks BL3) med en eller flere subwoofere....
...og lader B&O's audio-motor styre forholdet/samarbejdet mellem disse - alment kendt som Bass Management.
Hvordan man gør dette/Active Bas Management i moderne B&O-produkter, kan man læse noget om
HER
Jeg tvivler iøvrigt på, at Peter Pan nogensinde 'fyrer 1812-kanoner af' hjemme i stuen.
Det ville nemlig - som han selv skrev for nyligt - hurtigt føre til nabostridigheder (og stridigheder med fru Pan ikke at forglemme)!
Så for den sags skyld kunne netop han godt 'spare' sig sine Penta Vox'er og nøjes med et mindre sæt højtalere f.eks hans
elskede Xeo'er eller bare bruge sine gamle Sennheiser (hvis jeg husker ret?) hørebøffer
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Februar 2016 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis - Sennheiser (hvis jeg husker ret?)
AVG -K340 med Electrostat dynamic systems.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |