Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Klubber og foreninger
 HIFI4ALL Forum : Klubber og foreninger
Emne Emne: Bang & Olufsen club (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 1101
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

beovox141 skrev:
@MM

I min verden er definitionen af streaming kvalitet alt hvad der er recoded,- eller indebærer mere end en AD/DA konvertering
(kildemateriale!).

Du har endda din egen definition, hva'    

Streaming - definition:
1. (Communications & Information) the process of supplying data, audio, etc in real time over the internet
Og så kunne man tilføje : 'og over et hjemmenetværk'.

Vil man have det på dansk, kan man læse: her       

Strengt taget er det vel bare en realtime-udveksling af informationer (i digitaliseret form) mellem systemer, som 'forstår' hinanden.

At det (i hvert fald, når det drejer sig om overførsel af lyd og billede) indebærer en A til D konvertering og senere en D til A konvertering
er selvklart. AD/DA konverteringer er så også et helt kapitel for sig og kan foregå på mange måder.
Det, der sker undervejs, har imidlertid ikke direkte noget med det at gøre.

Og - før du nu kommer for godt i gang - jeg spurgte, 'hvordan streaming lyder', fordi du skrev: '...indtil det alligevel lyder som streaming!

Men streaming i sig selv lyder jo slet ikke!
Hvordan det streamede lyder, når det når frem til lytteren, er - udover selvfølgelig af selve udgangsmaterialet
inclusive optageformat osv - afhængigt af de protokoller/tekniker, der bruges til at streame.
Heriblandt om der er brugt datakomprimering, der ikke er tabsfri hhv hvor 'god' den brugte komprimeringsalgoritme er.
Re-encoding er iøvrigt noget, der forekommer i moderne musik-produktion og i signalbehandlingen i moderne DSP-baserede musiksystemer,
Det sker uafhængigt af, om der skal afspilles via stream eller via fysisk medie.

At det grej, man i sidste ende bruger til gengivelsen, spiller en rolle, er klart.
Men det har heller ikke direkte noget med streamingen at gøre - lige så lidt som de anvendte mikrofoner osv osv hhv kameraer m.m. har det.

Hvordan streaming lyder når det streamede er ankommet hos lytteren, er altså afhængig af mange forskellige faktorer.
Det kan være godt eller det kan være dårligt
At streaming har et dårligt ry hænger sammen med, at man tidligere havde begrænset båndbrede til rådighed - især
når man streamede over internettet. De tider er heldigvis forbi - i hvert fald hvis vi snakker streame i hjemmenetværk.
Tidligere tiders downloadmuligheder med begrænset lagerplads gjorde, at man - også da man begyndte at streame - fokuserede på
datamængden = man voldkomprimerede. De tider er så også forbi.

Desuden har komprimeringsteknologien gennemgået en glædelig udvikling.
Jeg er rimelig sikker på - og enig med mange fagfolk - at det vil være umuligt at høre forskel på en moderne 320-komprimeret musikfil
og en, der er 'losless'....hvis det sker under kontrollerede test-forhold.
At sammenligne to filer er en kompliceret sag. Det er ikke noget man bare nemt kan gøre hjemme i dagligstuen.

MM

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2016 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

@MM

Lad og tage et skridt tilbage og tænke lidt over hvad Millermissen skriver...

Først, hvis streaming var realtime, hvorfor er det så nødvendigt med en delay boks i et NL setup?

Second! lad os tage Millermissen CDX cd afspiller, den er baseret på en af de allerførste Phillips chassier, med NE55532/34 i
analogdelen.
Den blev født med et par phone stik der gik direkte i forstærkeren, direkte signalvej, ikke noget ping-pong!
I dag kunne vi så sætte den til de samme phonestik,- blot på en Essence.
Uheldigvis er Essence SOC hvor silicium koster 25cents pr mm2, så når den går igang med at AD convertere, er det helt sikkert ikke
state of the art, og her ser vi helt bort fra system jitter og gnd bounce på chippen, det betyder alligevel ikke ret meget da reference
niveauet sikkert ligger mindst 12-20db off alligevel...
Hvad DSP tilfører, og præcis hvilket format der så ryger ned til netværks PHYen, kan man kun gætte på...

Anyway når signalet først er på netværket er det i sikkerhed, da er det som du ganske rigtig siger digitalt. men i den anden ende skal
datapakkerne nu igen konverteres tilbage igen, med præcis de samme problemer som den oprindelige process.
I Millermissens Vone sidder der sikkert også en DSP foran det Audio output, han bruger til sine hovedtelefoner, så best case er det der
kommer ud som lyd allerede reduceret i dynamik med 12-20 db.
Heldigvis for missen er der måske 95db til at starte med, så det er stadigvæk ok , men den oprindelige lyd og dynamik fra CDXen er
væk!

Third!. Dynamik! Den dynamik du er i stand til at opleve er direkte proportional med det lydtryk der er hvor du lytter! Hvis du blot
bruger musikken til baggrund er kilden for det meste bedøvende ligegyldig!
MEN! Hvis du vil høre, musikken som det var ment den skulle høres, skal der altså flyttes noget luft, og der er Vone altså blot en fis i en
hornlygte! Hvis man med den kan opnå 60db dynamik før pappet kommer flyvende er man vist heldig...

Fourth! 320kb MP3 vs FLAC, jeg vil med glæde oprette en tråd og få lidt input fra de audiophile her på sitet. Hvad der sikkert er rigtigt,
er at du i dit miljø/setup ikke kan, ellers ville du vil ikke være hooked på streaming!
Til top Vis beovox141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beovox141

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2016 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

@beovox141

1: Jeg kender ikke til at det skulle være nødvendigt med en delay-box i et NL-setup.
I et blandet setup ( = NL og ML) kan det derimod være nødvendigt.

2: Hvorfor skal min CDx blandes ind i det her
Den er slet ikke tilsluttet til min V1, men står helt standalone i et selvstændigt setup.
Hovedparten af denne anden del er jo rent gætteri fra din side - som du intet belæg har for.
Jeg er derimod ganske sikker på, at de, der kan lavet den lydmotor, som beovox141 omtaler (BSys4 i min V1),
ved hvad de har med at gøre.

3: 'Dynamik' og 'lydtryk' (også kaldet sound pressure, som måles i db) har ikke umiddelbart med hinanden at gøre.
Med begrebet 'dynamik' betegnes normalt forholdet mellem det svageste og stærkeste lydniveau i et givet stykke musik.
Eller anderledes sagt: forskelle mellem de kraftigste og svageste passager på en musikindspilning.
Åbenbart skal for beovox142 'lydkvalitet' måles i hvor højt man/en højtaler kan spille (lydtrykket).

3: Den slags tråde har jeg i tidens løb læst tonsvis af.
Netop det emne er forbundet med megen overtro og meget lidt eksakt viden.

MM

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2016 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

@MM

Jeg gætter ikke Millermis,- jeg ved! Ellers ville jeg nok ikke have det arbejde jeg har!

Hvad måles dynamik i (enhed) mr Phd. Google ?

Må jeg foreslå en tur på biblioteket (bøger!), jeg vil anbefale Anvendt Elektronik af Jan Soelberg, det er et godt sted at starte...

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

millemis skrev:
beovox141 skrev:

At mange af de klassiske albums så er remastered og remikset til 5.1 gør blot forskellen endnu større og oplevelsen så meget
bedre.
Jeg sad og lyttede til Dire Straits, Brothers in Arms (ved ikke lige horfor du bavler om det er komprimeret? Det er kun coresporet! )
DTS
5.1/24/96 idag... 429mb på 7 minutter, eller rundt regnet det samme som 5-6 timers streaming....

Reference, please - hvad er det for en disk, du lyttede til?
Eller skulle jeg måske sige: hvad er det for en disk, det stammer fra?

MM

Det eneste jeg så kunne få ud af beovox141, var:
'Dire Straits : Brothers in arms DVD. Jeg tror desværre ikke de har den i FONA.'

Mon ikke 'hans' filer skulle stamme fra denne DVD-A:

Den findes ikke som almindelig DVD, men som DVD-A.
DVD-A er det skiveformat, som jeg nævnte i et tidligere indlæg og som efter at Bluray-/PureAudioBluray-formatet
er kommet til, ikke spiller nogen rolle mere.
Brothers-disken er tosidet - den ene side i CD-format og den anden i DVD-A med et ukomprimeret
og et komprimeret DD-spor (i 5.1 kanal).

i et tidligere indlæg trak jeg på smilebåndet over beovox1421's puritanske holdning til 'recoding' og A/D-D/A-konverteringer.
Dette er - i hans verden - djævlens værk, der altså ødelægger lydkvaliteten!

Man kan gøre man sig der umage at læse om, hvordan netop den remaster, som ligger til grund for
alle 5.1-kanalsudgivelser af Dire Straits's Brothers in Arms, er blevet til.
Så finder man ud af, at der i den remastering-proces er gjordt - endda meget - flittigt brug af resampling
og A-D og D-A konvertering samt overspilning fra fil til analog tape og tilbage igen.

Og det er netop den udgivelse, som beovox142 roste til skyerne.

Læs bare Chuck Ainlay's artikel herom.

MM

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

beovox141 skrev:
@MM

Jeg gætter ikke Millermis,- jeg ved! Ellers ville jeg nok ikke have det arbejde jeg har!

Jeg ved ikke hvilket arbejde du har.
Og jeg er også ret uinteresseret i det (og ikke spor imponeret over, at du ikke sætter dit lys bag en skæppe).
Men jeg ved, hviket 'arbejde' de folk, der arbejder i B&O's akustiske afdeling har.

MM

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

beovox141 skrev:
@MM

Må jeg foreslå en tur på biblioteket (bøger!), jeg vil anbefale Anvendt Elektronik af Jan Soelberg,
det er et godt sted at starte...

Kan man ikke bare 'downloade' den fra et eller andet sjovt sted
Eller skal man i antikvariatet, for at få fat i den oldgamle sag?

MM

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

millemis
Hold nu op med at rasle med det papir--- beovox141 tænker.
------------------------------------------------------------ ----------

Nogle elsker at gå på deres arbejde, andre skal have en
drøm der kan trække læsset. Hvad drømmer du om. ??

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Korrekt mr Millermis,- direkte fra det hedergangne Tower Records... Den blev vist aldrig udgivet i Europa

Se hvad du kun kan Google dig til,- det har jeg!

Pointen er, som artiklen du linkede til viser, at der blev langt en god del arbejde i det mix, og hvis man har lyst til at opleve de
intentioner holdet havde, nytter det altså ikke noget at køre det gennem en daisy chain af DSPere og AD/DA konverteringer.
Desuden er jeg ret sikker på at forventningen var, at der rent faktisk blev anvendt et 5.1 setup til at lytte!
Brothers in Arms var blandt de første CDer på hylden, og på min gamle CDX blev den afspillet hyppigt,- jeg ved godt hvordan den
oprindelige DDD lyder.
Er 5.1 mikset detsamme, bestemt ikke, men lyden er langt mere detaljeret og blød og det er fedt at sidde lige midt i!

Men det var da som sædvanlig, en fin stråmand du fik strikket sammen

Jeg kan se det blev sent ført du fandt DVDen på nettet, så måske er det derfor du glemte at svare på:

1. Hvilken endhed bruger man, når der måles dynamik?
2. Hvad efterfulgte LC1/LC2 i B&Os lineup?

Jan Bødskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jan Bødskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Bødskov

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

....Sparkle Roll fra Hong Kong

Ren Monrad & Rislund!

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Lad os nu lige se om dette bliver til noget -

Bestyrelsesformand i Sparkle Roll, Qi Jianhong, siger, at selskabet har fulgt B&O siden 2012 og er meget
begejstret for virksomheden, dens produkter og brand. »Vi tror, at Bang & Olufsen vil nyde godt af en ny
ejerstruktur for at kunne frigive ressourcer og accelerere virksomhedens vækst og konsolidering. Som et
resultat deraf har vi undersøgt mulighederne for at lave et bud på samtlige aktier i Bang & Olufsen,«
siger Qi Jianhong i meddelelsen. Han understreger dog, at adskillige aspekter ved et eventuelt køb endnu
mangler at blive udredt. »Under alle omstændigheder er et bud på alle aktier i Bang & Olufsen betinget af,
at prisen er rimelig, og at den reflekterer virksomhedens potentiale samt den markante usikkerhed og de
investeringer, der skal til for at sikre videre udvikling og vækst,« siger bestyrelsesformanden.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

B&O-topchef varsler færre medarbejdere.

Topchefen Tue Mantoni, åbner nu op for, at der fremover skal være færre medarbejdere på
elektronikproducentens hovedkontor i Struer. Bang & Olufsen vil spare 200 mio. kr. årligt
med ny kæmpeaftale.

Nyheden om et samarbejde med LG er modtaget med blandede følelser hos medarbejderne
i Bang & Olufsen. Medarbejderne på B&O's hovedsæde i Struer er på den ene side glade
for, at deres arbejdsgiver har indledt et storstilet samarbejde med den koreanske tv-gigant
LG. På den anden side er de også klar over, at samarbejdet ikke bliver uden ofre.
Det fortæller fællestillidsrepræsentant Anette Sejbjerg.

B&O skal fremover udvikle fjernsyn sammen med LG og den vej spare op mod 200 mio.
kr. årligt. Noget af besparelsen skal findes via færre medarbejdere i egen produktion og
udvikling, siger topchef Tue Mantoni.

Den bemærkning er ikke gået ubemærket hen hos de ansatte i Struer. »Vi kommer nok til at
sige farvel til nogen, men forhåbentlig ikke lige så mange som tidligere,« siger Anette Sejbjerg.
Hun henviser til, at B&O for kun et år siden valgte at nedlægge 68 stillinger i Danmark, de
fleste i Struer, som led i en stor sparerunde. Før har der været lignende afskedigelser.

»Jeg håber, at vi kan finde plads til alle – også dem, der bliver berørt af de organisatoriske
ændringer, som kommer. Nu må vi se. Blækket på aftalen er knap nok tørt, og vi skal først
nu til at sætte os ind i detaljerne,« siger Anette Sejbjerg.

B&O’s samarbejde med LG, der er en af verdens største tv-producenter, betyder, at den
danske elektronikproducent opnår en række stordriftsfordele og bl.a. får adgang til den nyeste
OLED-teknologi, som LG er førende indenfor. Ifølge de ansatte i B&O giver aftalen med LG
en masse nye muligheder – og det er nødvendigt.

»Som alle andre har vi kunnet se de blodrøde tal på bundlinjen i B&O's tv-forretning. Vi har
vidst, at der skulle ske et eller andet for at rette op på det. Og vores forventning er, at vi med
LG-aftalen kommer til at tjene flere penge,« siger Anette Sejbjerg og tilføjer, at meddelelsen
om det nye samarbejde har været »en forløsning« for de ansatte. »Vi ser frem til at lave nogle
fede produkter. Det bliver rigtig stort, det her,« siger hun. - ">Click her.

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

@PP

"Noget af besparelsen skal findes via færre medarbejdere i egen produktion og
udvikling, siger topchef Tue Mantoni"

Så hvis man drosler ned på en i forvejen neddroslet udvikling og outsourcer produktionen, hvad er der så tilbage? Tude?
Jeg snakkede med en forhandler i går, en af dem der har egne penge i klemme, og han var tydeligt bekymret over fremtiden.
Manglende produkt portefølje og kunder der "hellere vil købe et billigt TV, og skifte oftere"
Gad vide hvordan han har det i dag, stakkels mand...

Anyway... Jeg har lige sikret mig to af de absolutte B&O perler før det er for sent, til afhentning i morgen, du kan godt glæde dig til
billederene, lige din smag

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

beovox141

Ja men dem vil jeg glæde mig til.

--------------------------------------

Jan Bødskov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2016 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Håber ikke Sparkle Roll får held med den taktik!

Kinesisk presbold på B&O-bestyrelsen
Til top Vis Jan Bødskov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Bødskov

beovox141
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Det ser alt andet end overbevisende ud. Et kinesisk baseret handelsselskab med en børsværdi på halvanden mia. kr. overvejer at byde på
en dansk producent af hifi udstyr med en markedsværdi på tre mia. kr. Det giver i sig selv ingen mening, eller det rummer i bedste fald
enorme risici.

Der er ingen tegn på en happy ending for Bang & Olufsen.
Søren Linding, erhvervskommentator

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Roll Group Limited - til Bang & Olufsen. - pdf dokument. -  Click her.

Den kinesiske filmstjerne, Jackie Chan, er vild med B&O. Det afslørede han allerede
for fire år siden, da han besøgte virksomheden i Struer. Og noget tyder på, at han ikke
er den eneste. Det kinesiske selskab, Sparkle Roll, som han repræsenterede 
ved besøget for fire år siden er nu interesserede i at købe hele virksomheden.

Jackie Chan hos B&O - Click her.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

millemis

Her kan du se den kommende afløser af dit BeoPlay V1.

BeoVision 40"

millemis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2016 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Peter Pan skrev:

millemis
Her kan du se den kommende afløser af dit BeoPlay V1.

Næppe - og min V1-32" skal ikke afløses.

MM

<< Forrige Side af 1101 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes