| Forfatter |
|
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 25 Marts 2016 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 skrev:
@Pierre
Sync funktionen kan man komme nemt om ved, især hvis man bruger de rigtigte indgange!
BL 5 er jo faktisk designet til også at blive brugt i et "ikke" B&O setup! For de 10kkr man sparer på de ældre versioner, ville jeg godt ofre
et par kabler...  |
|
|
Nå, hvordan vil du så sikre at de to højtalere spiller lige højt?
MM __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Beomanden Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 25 Marts 2016 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputs vedr. Beolab 5. Ja, de skal naturligvis ikke være hærget, det vil da være trist med så fin en højtaler
Det lyder da fornuftigt at vælge en yngre højtaler, specielt hvis de ikke kan software opgraderes. Denne "Sync" funktion, som I beskriver gælder den
også hvis man kobler dem til et Beovision TV? Skal man så både trække et masterlink kabel og derudover et minijack kabel mellem hver højtaler eller
er det kun hvis man bruger dem til et non-B&O anlæg?
Jeg troede man justerede volumen fra sit TV.
__________________ Beomanden
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 Marts 2016 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beomanden skrev:
Tak for inputs vedr. Beolab 5. Ja, de skal naturligvis ikke være hærget, det vil da være trist med så fin en
højtaler
Det lyder da fornuftigt at vælge en yngre højtaler, specielt hvis de ikke kan software opgraderes. Denne "Sync" funktion, som I
beskriver gælder den
også hvis man kobler dem til et Beovision TV? Skal man så både trække et masterlink kabel og derudover et minijack kabel mellem
hver højtaler eller
er det kun hvis man bruger dem til et non-B&O anlæg?
Jeg troede man justerede volumen fra sit TV. |
|
|
BeoLab 5 kan sagtens kobles til via dit tv og så er denne "sync" funktion ikke nødvendig. Men for at få den fulde udnyttelse af BL5
så er den digitale tilslutning (coax) den bedste og her er "sync" nødvendig for at være sikker på at begge BL5 spiller med 100%
samme volume.
Sender du et analogt signal (powerlink eller rca) ind i BL5 så vil signalet gå igennem en AD (analog til digital converter) for så til
sidst at gå igennem BL5 egen DA (digital til analog converter). Denne dobbelt convertering høres MEGET, så ved musik der er et
digitalt signal helt klart at foretrække __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2015 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2181
|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Pierre
Desværre ejer jeg ikke sæt af disse fantastiske hæjttalere, men jeg har i par måneder været "baby sitter" for et par, mens en kollega var i
udlandet, han var bange for at de blev stjålet...
Er det ikke korrekt at når man kører dem i et rent B&O setup med både PL og Coax, så vælger den selv coax inputtet hvis det er CD der er
source, vel at mærke UDEN balance problemet?
Det er i hvert fald sådan jeg husker at det virkede..
Udover det er jeg helt enig omkring din betragtninger omkring dobbeltkonverteringer! Det er der andre der burde lære lidt af
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MM
"Og så er det forøvrigt ikke dig, der har 'opfundet' brugen af en lille pc på en BV7.
Det er da vist et gammelt-kendt 'trick'/en længe-kendt mulighed."
Det har jeg da vist heller ikke hævdet..?
Derimod er jeg nok den første (men ikke længere den eneste...) der har anvendt FORMAT 0 på den lidt "uortodokse" måde....
Nå men du må se at få noget 320kb/stereo ud på dit NL netværk,- Hvor løber det egentligt hen Millermis?
Nu er det vel ikke sådan at den anden ende er dit BV8-40 ?
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141
Jeg husker fra tidligere da Knoxville havde et sæt BeoLab 5, Click her. Drøftede vi det irriterende i at PL mode kræver Option 1 og Coax mode kræver Option 4 indstilling. Altså er det ikke bare lige at switche over.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
Jeg er ret sikker på den selv fandt Coax inputtet, når man valgte CD...
Anywway til den rigtige pris købte jeg gerne den allerførste model fra samlebåndet, hvis det skulle være
|
| Til top |
|
| |
gysse2004 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Pierre, vi har haft dette emne på banen før, og man kan godt føde BL5 med digitalt signal, uden sync kabel. Jeg gør det dagligt fra min Beosound
5.
Det kræver bare at Powerlink kablet også er tilsluttet.
Gysse
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan kan første version af BeoLab 5 tilsluttes non-b&o produkter -
Her smølfen's løsning på en PowerLink boks.
Smølfen bruger boksen mellem en non B&O forstærker og et sæt BeoLab 5 som front højttaler
samt udtag til BeoLab 4000 som baghøjttaler. Boksen mangler Center udgang.
smølfen skrev:
|
RCA stik http://www.av-connection.dk/?PGr=822&ML=438powerlink stik http://www.av-connection.dk/?PNo=01-065DC stikket i boksen var et jeg havde liggende fra et tidligere projekt.
Da jeg ikke har en b&o center, har jeg kun brug for front og back output i boksen, Der er et powerlink stik til hver fronthøjtaler (beolab 5) og det sidste stik er til de 2 baghøjtalere (beolab 4000)
Udover boksen har jeg en strømforsyning der leverer 8,5v, derfor har jeg en lm7805 på diagrammet. Det giver også en anden fordel, da den er rigtig god til at dæmpe evt støj.
Lysdioden i boksen sidder på de 5v, så man kan se når den er tændt.
Strømforsyningen der bliver brugt til at tænde højtalerne sidder på det strøm udtag der sidder bagpå forstærkeren, så den automatisk tænder og slukker sammen med forstærkeren.
Forstærkeren er en Denon avr-3802
Tilslutning af analog lyd fra non forstærker til BeoLab 5. Byg dette i en boks. Et lille tricks for tilslutning af BeoLab 5 til non B&O preout forstærker. BeoLab 5 højttaler skal bruge data for at spille. Får de ikke data vil de kun starte op, men ikke lukke lyd igennem. Løsningen er at logge den datastrøm et B&O Master produkt sender ud på pin 8. Der skrives en stump kode til en PIC 16f88 (microprocessor). Koden skrevet i C, programmet der hedder Mplab, som er udviklet af microchip, som også laver kredsen. PICén forsynes med 5Volt fra trigger pluds pin 4 og minus pin 7 databen. Når dette er på plads optræder BoLab 5 som var de tilsluttet et B&O master produkt.
Peter Pan og Smølfen har tidligere beskrevet hvordan det er muligt at få lyd i Beolab5 gennem powerlink kabler tilsluttet en non B & O forstærker. "Det viser sig at beolab 5 ikke kan spille med en MK 3 powerlink kabel, da de skal bruge data for at spille. Får de ikke data vil de kun starte op, men ikke lukke lyd igennem". Løsningen er at bygge en boks som beskrevet i linkene:
Jeg har kontaktet Smølfen, som har bygget den beskrevne boks til mig, og det virker! Mine Beolab5 tænder og spiller, når forstærkeren tændes. Kanon koncept udtænkt af Smølfen, hvilket kun kan anbefales! Tak til Smølfen.  | | | | __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Beomanden Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Beoplay V1 hvor jeg vil tilslutte Beolab 5, her kan jeg vil tilslutte dem digitalt/Coax. De skal naturligvis tilsluttes med den bedste lydkvalitet,
som mål
Kan dette lade sig gøre på V1? Så vi helt undgår Masterlink.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor svært kan det være?
Sync-kablet er nødvendigt, når man bruger digi-tilslutningen i et setup med ikke-B&O grej (dvs uden PL).
Her skal lyden reguleres direkte i BL's DSP-modul med en Beo4 - for at det skal være 100% ens i begge højtalere, anvendes sync-kablet.
I en (B&O-)opsætning, der sædvanligvis inkluderer PL-tilslutning, er dette ikke nødvendigt,
da lyden reguleres gennem PL/masteren (f.eks en BS5), som BL5 er tilsluttet til.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
beovox141 - Jeg er ret sikker på den selv fandt Coax inputtet, når man valgte CD...
Vi må nok bare fastslå at der er den BL5 fra 2003, der skal have serbehandling. 
Eller hvad ??? __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Beomanden
En V1 har ikke en digital lydudgang - så du bruger bare PowerLink!
Spørgsmål: hvad har dette med 'undgår MasterLink' at gøre?
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop millemis.
Det er ikke så svært, med skal vi kalde den BV5 Mk II versionen. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vone...så er der vist et problem med coax/pl
Ladilaej.... manglende CD kommando..ups!
Powerlink er kun en nødløsning med BL5!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beomanden
Derfor holder man sig fra et BeoPlay V1 tv. Det er ikke konstrueret til audio nørder.
Et sted skulle der jo spares IK' __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Beomanden
Ja, desværre er Vone nok et større problem end den årgangen af en BL5..
Nu skriver du Masterlink... hvad har du af andet udstyr, måske er der andre muligheder..
|
| Til top |
|
| |
Beomanden Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg fundet 2 modeller BL5, serienr 1899 fra år 2008 serienr 2376 fra år 2014. Der er en prisforskel på 15.000 kr.
I sidste ende er det jo mig selv der må gøre op om det er en besparelse der er værd at vælge. Hvad tænker I?
|
| Til top |
|
| |
beovox141 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Beomanden
Derfor holder man sig fra et BeoPlay V1 tv. Det er ikke konstrueret til audio nørder.
Et sted skulle der jo spares IK' |
|
|
Millermissen har ikke brug for det, bruger det aldrig,- etc.. du kender sangen Peter
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 26 Marts 2016 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|