Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En lyttetur til Marantz 5600 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have købt nogle højtaler til min Marantz rs5600 receiver og har brugt dette forum meget til inspiration. Derfor vil jeg gerne give lidt igen, ved at fortælle hvad jeg har fået ud af det, måske kan nogle andre bruge det. Jeg vil dog sige mit valg ikke er endelig endnu men har fundet ud af man kan læse sig til meget men ikke valg af højtaler – det skal man lytte sig til. 

Mit udgangspunkt har været billige men gode højtaler og har indtil videre været i hfk og tc, hvor jeg begge steder har fået god betjenning, hvis man kommer på det rigtig tidspunkt (læs: kl 13 lørdag dårlig god ide, mens kl 10 lørdag god ide).

Hfk:

Først hørte jeg Dali Concept 6 system overfor B&W DM 600 system i surround opsætning. Her gav concepten god lyd fra sig med en meget lys tone måske fordi der ikke var så meget bas i den, men der manglede noget bund - hedder det vist. B&W var ikke så lys i den, men mere all round og basen var meget bedre afstemt og gav klart en bedre følelse af at den nået i bund med filmlyden.

Herefter gik turen til at høre på stereo opsætning, hvor jeg hørte Dali concept, ikon, suite, evindence og B&W DM 603 S3 i et mix mellem hinanden.  Her opførte concept 6 sig på samme måde, som ved suround god til at spille musik men der mangler lidt af det hele. Ikon 5 virker godt afstemt og lyder meget godt men havde den samme lyse tone men ikke så kraftig og på grund af størrelse manglede den lidt volume. Ikon 6 havde samme gode egenskaber som 5, men havde absolut mere bund og volume i sig, men samtidig var den lysere i tonen. Dali evidence var absolut en dejlig højtaler, hvor den lyse tone ikke var gennemtrængende, og jeg følte at her var der en rigtig god afstemt højtaler, hvor musikken virkelig havde gode betingelse og man spidsede lige ørene en ekstra gang. Hørte nu suite 2.8, og må indrømme at jeg var lidt fraværende efter evidence, så jeg husker denne højtaler, som lidt tam i det men stadig god overensstemmelse mellem enhederne og den havde bestemt ikke den lyse tone, som man lagde mærke til hos Ikon.  Da jeg hørte disse højtaler efter hinanden brugte jeg B&W som reference og må indrømme at den gav en god overensstemmelse mellem enhederne, men den manglede noget rum og bund i forhold til Evidence og suite, men udførte det bedre end ikon og concept.

Til sidst hørte jeg Dali Ikon 6 og B&W 603 på 2 forskellige receiver og wauw der er meget forskel. Havde hørt det hele på en Denon og fik nu lov til at høre disse på Nad og må sige at nu lød ikon 6 utrolig dejligt og virkede som en meget sammensat højtaler, med en god lys tone, bas, bund og volume. Mens B&W kom til at virke mere mørk og dyb i tonen. Fik hermed lært at det er vigtigt man høre det på den receiver man har.

TC:

Her hørte jeg DLS R55 og Monitor Audio RS 8 på en stereo opsætning. DLS er en rigtig god højtaler med masser af fylde og bund og den lyse tone er rigtig godt afstemt. Herudover har den en meget speciel lyd, som jeg vil definere som blød, rund og papagtig - giver dette mening? Nå men dejlig højtaler. MA gav mig en meget smuk musikoplevelse hele vejen rundt med god lys tone, bas der var hård men afslappet og rigtig god bund. Det der dog var bedst ved denne højtaler var dens evne til at fylde rummet med musik, så musikken ikke blev retningsbestemt.

Jeg må sige at RS 8 har været den bedste oplevelse indtil nu, men self også en af de dyreste. Det jeg dog skal have lyttet nærmere på er om lyden er ligeså god i min suround receiver, pga. oplevelsen med den store forskel på receiverne, men det må vente til tc åbner i København i december.

Har i nogle kommentar eller forslag til andre højtaler man bør lytte til, så høre jeg gerne fra dig. Udstyret kommer til at stå i en stue på omkirng 20m2 og skal bruges til 30% film, 70% musik og radio.

Hilsen

Provsten postamble();

Til top Vis Provsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Provsten

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hatten af for en "anmeldelse af en overvejelse" omkring nyt setup

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2006 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Tak for Thumbs Up Jeg synes faktisk det var en god proces at komme igennem, da man derved fik sat ord på sine oplevelser.

Havde håbet på nogle kommentar om mine iagtagelser er rigtige eller om jeg er helt ude i skoven (ved godt vi hører forskeligt), da jeg er rimelig ny på området. Desuden kunne det være spænndende at høre om jeres erfaringer med nævnte højtaler og Marantz 5600?

Hilsen

Provsten 

Aagaard1000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Har selv lige bestilt Marantz'en og har i forvejen Concept 6 og Concept 2. Til jul er hele mit surround sæt samlet med Concept 6, Concept 2, Concept Center og Marantz SR 5600.

Hvis du endnu ikke har købt der vil jeg med glæde lave en lille anmeldelse af sættet.

I øvrigt en udemærket anmeldeldse du har fået lavet der. Meget inspirerende.
Til top Vis Aagaard1000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aagaard1000 Besøg Aagaard1000's Websted

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Sådan en anmeldelse vil jeg da gerne læse. Regner ikke med at købe noget før i december.

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Siden sidst har jeg været ude og lytte til System Audio 1280 mkII efter at have læst meget positivt om disse højtaler i dette forum.  

Højtalerne var vist sat op på noget Rotel udstyr og jeg hørte først noget rock musik med en del guitar, og fik lidt fornemmelsen at den ikke helt kunne følge med i de dybe basområder, men ellers lød musikken rigtig godt. Herefter fik jeg hørt noget popmusik, hvor jeg synes at her fandt 1280 sit rette element. Musikken og speciel stemmerne var utrolig detaljerede og man sad virkelig og nød musikken - herligt.

Jeg må indrømme at valget nu står mellem DLS 55, MA Silver RS 8 og SA 1280, men mit største problem er jeg ikke har hørt nogen af højtalerne på Marantzen, så har i et af ovenstående set-upper med Marantz 5600 er jeg da vældig nysgerrig efter at høre om jeres erfaringer?

Provsten

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 December 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Hej Provsten

Da jeg skulle vælge højttalere for nogle måneder siden, lyttede jeg også til SA 1280, MA RS8 og DLS R55.

Det endelige valg faldt på DLS, men jeg var nu også ret vild med RS8. Jeg har godt nok Marantz sr5600 til at tage sig at surround, men det er en MF 3,5 som trækker DLS-erne. Jeg har faktisk ikke rigtig hørt mine DLS koblet direkte på Marantzen. Men det kan jeg prøve af - vil se om jeg får tid til det i løbet af weekenden - og kan give så en melding tilbage.

Den pappede lyd fra DLS-erne oplevede jeg også på mine i starten, men jeg hører det faktisk ikke mere. Måske fordi højttalerne nu er spillet godt til.

/himan

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 15 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Når TC åbner i KBH (de åbnede så i morgens... ) kan du da få hørt MA RS8 og DLS'en på Marantz. SR-5600 har de nok ikke mere men mon ikke den nye SR-5001 ligner den meget?
Ellers må du jo tage din SR-5600 med ned i butikken...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 December 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Hej

Himan: hvis du får tid i weekenden vil jeg gerne høre om din oplevelse af DLS R55 og Marantz 5600.

zuluDk: I TC kbh har de faktisk 5600 pga. deres åbningstilbud, men den var ikke sat til hverken DLS eller RS8. Håber jeg i næste uge, når der ikke er så travlt, kan få lokkede dem til at sætte det op. Fik ellers hørt på GS 60, som jo var sat ned til 13.000,- for sættet men købte dem ikke...

Provsten

Himan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 December 2006 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg lyttet lidt til DLS-erne koblet på sr5600. Og lad mig understrege at det kun var lidt. Ca. en halv time blev det til, så det er kun en lille reference jeg har at tale ud fra, så tag det for hvad det er.

Afspilleren er en Pioneer dv668 der var forbundet til forstærkeren via den digitale (coax) forbindelse. Jeg har ikke lyttet til systemet med analog overførsel.
Generelt synes jeg det lød tilfredsstillende (sr5600 er trods alt en billig forstærker), men der var måske ikke så meget styr på bassen, når der blev spillet højt. Det blev nu ikke grimt at lytte til. Det siges, at R55 kan matche ret dyrt udstyr og også kan lyde ok når det kobles til udstyr i den billige ende.
Jeg vil udmiddelbart sige, at sr5600 kan give nogle forholdsvis gode lytteoplevelser sammen med DLS R55. En helt kvalificeret vurdering, vil nok kræve noget mere tid end jeg kunne komme afsted med her i weekenden. Så det blev desværre ikke så fyldestgørende et svar som jeg havde håbet.

Om R55 er det bedste køb til sr5600 ved jeg ingenting om, men jeg synes bestemt ikke det vil være et dårligt køb. Og det er det nok heller ikke selvom du vælger MA'erne eller SA'erne  
Så alt i alt er det nok begrænset hvad du kan bruge min beskedne indsats til.

Fortsat held og lykke i jagten.

/himan

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kammerat der har et sæt DLS.Jeg er ikke helt sikker på modelbetegnelsen,men de ligner R 55 MkII....? Nu kan jeg se at der er en del der er glade for den højttaler.Men det forstår jeg bare ikke-overhovedet.Den bidrager ikke med noget som helst positivt til musikken.Min allerpæneste karakteristik af min kammerats højttaler er at den er 'ulden og skinger',på samme tid
Jeg skriver ikke dette for at nedgøre folk med denne højttaler,men jeg begriber ikke at de kan sælges for penge.Den trætter øret nærmest fra start,og lyden spredes aldrig mere end bredden af højttaleren.Jeg kan dog godt se at det er 'trenden' idag,at en højttaler skal være høj og slank,men det er på bekostning af masser af lyd.Måske det er derfor at folk er så opkørte på tweaks?

Jeg beklager at jeg ikke har noget som helst godt at sige om DLS.Jeg synes at min kammerat har gjort et rigtigt fejlkøb der

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 December 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Ja, har selv oplevet den proces du har været igennem. Det at tage dagen fri og bare lytte til en masse forskelligt grej og så sætte ord på oplevelserne følgende kan være utroligt givende!

Jeg tror faktisk du rammer meget godt i dine karakteristikker af de forskellige højttalere. Dog tror jeg du undervurderer DLS R55! Selvom har små enheder og et begrænset kabinet volume, har DLS R55 en utroligt neutral og dynamisk lyd som virkelig lyder godt. Den kan "tæve i gennem" uden at den lyder presset på selv det mindre Atoll grej (som ikke er specielt strømstærkt) eller man kan koble det til dyrt, dyrt udstyr opdage hvor god denne højttaler virkelig er! Og opgraderer du, så følger R55 med.

Ford den kan sagtens spille op med højttalere til 3-4 gange dens egen pris, og synes virkelig at den er et hit til pris! Synes fx ikke at Monitor Audio GS60 til 25 k gør det nævneværdigt bedre. Den er lidt mere detaljeret, men musikken synes jeg blev lidt hård og pågående.

Men en anden jeg synes du skal lytte til dernede, er Audio Physic Yara som jeg har lyttet lidt til, selvom den dog ikke var tilspillet. Men den lød faktisk overraskende godt, og har man hørt AP Caldera, tror jeg godt man kan genkende lydfilosofien i Yara (ingen sammenligning i øvrigt...). Men lyder også lidt hen ad DLS R55. Jeg mener dog stadig at R55 er lidt foran, men måske passer Yara bedre til din Marantz.

Og til Tante Berg ka jeg kun sige at din kammerat må have et meget skidt lytterum, eller sat sin højttalere i modfase, for det kan jeg overhovedet ikke genkende!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Himan: tak for du gad og rykke lidt rundt på udstyret, og lave en lille lyttetest. Thumbs Up

Mastervol: må indrømme at jeg er mere til RS 8 fremfor GS 60, selvom det lyder skørt, så jeg kan godt følge dig.

Jeg har tilgengæld været i TC og lyttet til DLS R55 og MA RS8 siden sidst. Det første der slog mig var at marantzen fik højttalerne til at mangle lidt fylde ift. de stereo opsætninger jeg ellers har hørt de 2 højtaler på. Ellers må jeg give folk ret i at R55 mistet mindst ved overgang fra et bedre stereo anlæg til marantzen, den havde stadig en rigtig god bas og bund, men diskanten blev lige lys nok, hvorimod RS8 stadig havde en fin diskant, mens basen blev mere slap i det og der forsvandt lidt af  WOW følelsen og føler nu "kun" Wow. Ellers føler jeg at købet af marantzen ikke har været et dårligt køb og må indrømme at RS8 stadig tiltrækker mig...

Da jeg senere vil udbygge til surround vil jeg da lige høre om hvilken center højttaler, der er bedst af dem der høre til R55 hhv. RS8?

Imens man venter på at tage den endelig beslutning, begynder der jo og komme andre spørgsmål op. De vigtigste lige nu: farve på højttalerne, højttalerkabler og signalkabler. Uha der er mange ting der skal tages beslutning om...

Provsten

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2006 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen

En lille update... Jeg har haft MA RS8 hjemme julen over, venligst udlånt af forretningen.

Må indrømme, at jeg flere gange tog mig i at sidde og lytte selvom jeg faktisk var i gang med noget helt andet. Mit samligningsgrundlag er ikke særlig stort - en japanerslæde af Aiwa fra sidst 80'erne - men jeg har nydt det og mest af alt forundret over detaljer i musikken, som jeg aldrig før har hørt. Thumbs Up Jeg håber, at mine naboer kan lide U2 for jeg har slet ikke kunne få nok af The Edges guitar Wink

Nu er det endt med at jeg har købt dem, men der går en uge før jeg får dem. Så nu skal jeg bare styre min tålmodighed og vente på min forsinket julegave. Jeg takker for inspirationen her.

Godt nytår

Provsten

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Provsten skrev:

Hej igen

En lille update... Jeg har haft MA RS8 hjemme julen over, venligst udlånt af forretningen.

Må indrømme, at jeg flere gange tog mig i at sidde og lytte selvom jeg faktisk var i gang med noget helt andet. Mit samligningsgrundlag er ikke særlig stort - en japanerslæde af Aiwa fra sidst 80'erne - men jeg har nydt det og mest af alt forundret over detaljer i musikken, som jeg aldrig før har hørt. Thumbs Up Jeg håber, at mine naboer kan lide U2 for jeg har slet ikke kunne få nok af The Edges guitar Wink

Nu er det endt med at jeg har købt dem, men der går en uge før jeg får dem. Så nu skal jeg bare styre min tålmodighed og vente på min forsinket julegave. Jeg takker for inspirationen her.

Godt nytår

Provsten

Tak for updaten!

Jeg står også i den situation, at jeg skal ud at have nye højttalere inden længe - og RS8 og RS6 er også de to højttalere der til taler mig mest. Det er dejligt at høre en bekræftelse på at det ikke kun er én selv, der synes at de har en charmerende lyd.

DSL er også en smaddergod højttaler, men en LILLE BITTE smule for "pappet" (som du selv sagde) i lyd -og udseende.

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Wilhelmsen: Jeg tror ikke du bliver skuffet, hvis du vælger RS8.

En lille update - a den kedelig slags...

Det ser ud til TC/Monitor Audio ikke kan følge med efterspørgelsen, da ventetiden lige er blevet skubbet med mindst en uge, så nu går der nok 2-3 uger fra bestilling til jeg får dem. Da jeg ikke har haft dem i alle mine leve år, så kan jeg vel også vente 2-3 uger.

Min tålmodighed med lange leveringstider er lige sat på en ekstra prøve. En kommode - noget så simpelt, der skulle komme sidst i januar er rykket til midt i februar. Har bestilt sofa, normalt 6 uger leveringstid, den er lige blevet opgivet til 9 uger. Nå men jeg gik i Netto og købte 1 liter mælk - den fik jeg med hjem med det samme - herligt

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Provsten skrev:

Nå men jeg gik i Netto og købte 1 liter mælk - den fik jeg med hjem med det samme - herligt

Wow, det er god service .

Håber du bliver glad for højttalerne når du får dem.

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Uha jeg er godt nok ved at være frustreret... stadig ingen højttaler. Er ved at gå ud af mit gode skin.

Jeg er dog kommet på en lille hændelse mens jeg havde dem på prøve. Nogle af mine venner kom forbi med deres barn på 1 år, og jeg satte fluks Depeche Mode, Behind the wheel, på, så de kunne høre mit anlæg for fuld udblæsning. Den lille stod henne ved anlægget og da den rigtige kom i gang, begyndte drengen at slå an med foden som om han slet ikke kunne lade vær... Forældrene så det straks og mente han stod og dansende. Det er jeg usikker på, så har vi her en ny Hifi- eller en danser - hvad tror i?

Alt i alt synes jeg det er dejligt, at Hifi kan glæde en 1 årig dreng

Provsten

Provsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Så skete det.... jeg har endelig fået mine højttaler. Næsten 2 md er lang tid, men nu har jeg dem og nu skal de spilles til. Hvor mange timer er det liiii sådan nogen skal have før de åbner sig?

Lidt info: Første nummer, der blev spillet på højttalerne: U2 - Mysterious ways, nummer 2: Depeche Mode: Behind the wheel...

Tilbage til sofaen og lytte :-) Provsten

Ridderen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2007
Sendt: 22 Februar 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

du tog ikke en lille lyt på ikon 7 ?
Til top Vis Ridderen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ridderen

Side af 2 Næste >>