| Forfatter |
|
Niels Chr. Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har indrettet min stue således at mit lærrede rulles ned foran en karnap (og lukker lyset ude) - lærrede er 4:3 og bredden er 2.4 m. - Jeg har nu foretaget nogle test med forskellige projektore, og kommet frem til at det vil være bedst med en 4:3 projektor. Primært fordi jeg ønsker at billedet altid skal fylde den fulde brede - skidt med at top/bund variere
Jeg vil ikke indstille zoom hver gang jeg går fra et format til et andet, og går derfor udfra at jeg skal vælge en projektor med 4:3 format. (16:9 projektor vil give sorte kanter i siderne ved 4:3 film - og kræver så at man zoomer for at få billedet ud til siderne) - 4:3 formatet vil gøre at 4:3 film vises normalt, mens 16:9 film vises med en sort kant i top/bund - dette er helt fint for mig da jeg stadig har billedet helt ud til siderne uden at ændre zoom.
Så meget for min forklaring - det egentlige spørgsmål går på hvilke 4:3 projektore i prislejet 10.000 kr som egner sig godt til film - d.v.s. næsten mørklagte rum - de mest populære projektore til film er så vidt jeg kan se A900 / Z4 - disse er dog 16:9 - så har I nogle gode bud på suveræne 4:3 projektore ?
I øvrigt kan jeg oplyse at mit lærrede er hvidt og befinder sig ca. 5 meter fra hvor projektoren skal være.
|
| Til top |
|
| |
Niels Chr. Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nygaard Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
At dømme ud fra specs ville den klare sig elendigt som film projektor, da den ser ud til at være tiltænkt brug som dataprojektor. En anden side af sagen er så at jeg aldrig vil anbefale nogen at købe Acer produkter, på baggrund af mine egne erfaringer med deres produkter og service.
__________________ Mvh. Henrik Nygaard
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger en 4:3 projektor bliver forskellen på en film i 1.33:1 (4:3) og en i 2.35:1 meget stor:

Den røde firkant er 4:3 og den blå er widescreen 2.35:1, med en 16:9 projektor er forskellen på de to formater ikke så stor, og billede kvaliteten (når formatet er over 1.66:1) er meget bedre med en 16:9 projektor.
|
| Til top |
|
| |
Niels Chr. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarne, Da jeg skrev indlæget var jeg godt klar over at det ville virke underligt og at jeg ville blive rådet til 16:9
Grunden til at valget er faldet på 4:3 er dels at mit lærrede er 4:3 - og dels at dette passer perfekt i stuen - jeg har massere plads i stuen I højden - men ikke mere i breden (260 cm i karnapen)
Hvis jeg valgte en 16:9 projektor ville billedet blive 240x 135 - og en 4:3 TV film ville blive 180x 135 - igen uden at zoome.
Hvis jeg derimod finder en god 4:3 projektor bliver en 16:9 film vist i 240x235 og en 4:3 film vist som 240x180 - d.v.s. begge formater er fulde 240 cm i bredden
som i ser er 4:3 formate næsten dobbelt så stort - jeg er godt klar over at det i nogle tilfælde vil være muligt at zoome (hvis optikken tillader det) - men som sagt ønsker jeg en "stationær" løsing hvor jeg ikke fra gang til gang skal justere.
jeg ønsker således altid at have billedet HELT ud til siderne - hvilket kun kan lade sig gøre med en 4:3 projektor - at højden variere gør ikke så meget.
Anyway er der ikke nogen som har fundet en god 4:3 projektor ? og hvad er det som i mener er dårligt ved f.eks. ACER modelen - prisen er i hverfald helt OK - det giver plads til en bedre DVD afspiller end min nuværende 300 kr's aldi model
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har heller ikke umiddelbart nogen fantastiske løsninger, da der så vidt jeg ved ikke længere bliver lavet 4:3-projektorer til hjemmebiobrug, og ligesom Predator vil jeg også klart fraråde at købe en dataprojektor til at se film på (de har alt for meget lys, for meget støj og typisk for lav opløsning, specielt til det kæmpebillede, du gerne vil lave)
En mulighed, der dog sprænger prisrammen, er en Optoma HD72i. Dem har opløsningen 1280*768, hvilket angiveligt betyder, at den både kan køre 1280*720 i 16:9 og 1024*768 i 4:3.
Se denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38102&P N=27&TPN=1
Priser
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=383631
- i øvrigt: hvad er det for nogle film, du ser i 4:3? Er det ikke kun gamle film fra før 1950, der er i det format?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld men jeg holder nu også med de andre at du skal have en 16:9.
Du slipper ikke for at zoome med en 4:3 projektor såvidt jeg kan se. Ikke på grund at skift fra DVD til TV. Hvis du køber en seperat tuner, som jeg forstod du ville, har du DVD afspiller og Tuner i hver sin indgang. Så står DVD indgangen til 16:9 og TV indgang til 4:3, så her skal du ikke zoome. Der hvor du skal zoome er når du ser TV. Der kommer jo mere og mere 16:9 TV og din projektor kan ikke selv "zoome" som en LCD kan når TV formatet skifter.
Derudover er et 4:3 TV signal ikke godt og 240 i bredden bliver ikke godt ved 4:3 udsendelser. Har du en digital TV modtager kan du modtage "ægte" 16:9 udsendelser i en noget bedre kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
Niels Chr. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede ikke det var så svært - der buder være en del "ældre" 4:3 modeler som kan bruges, men måske ikke.
Tak for "budet" Vanderlay mit film behov er ikke stort - så de 10 Kilo som jeg nævnte fra start var hvad jeg max vil spendere - hvis ikke det findes nogle gode 4:3, findes der så nogle midelgode - evt. hvilke specs skal jeg gå efter. De film som jeg ser er måske ikke altid fra 1950 - men en del bliver sendt som TV film fra mit TDC kabel TV - da de sender i 4:3 format (16:9 med sort kant) vil mange af de film jeg ser ikke være "ægte" 16:9 - film som jeg lejer og ser fra DVD'en vil være i 16:9, men jeg vil skyde på at 3 ud af 4 film kommer fra TV tuneren - uanset hvad kommer begge formater ud i fuld brede med en 4:3 projektor - og det er hvad jeg ønsker.
Mine "krav" eller forventninger til resultatet er nok ikke så store, da det er mit første setup (det havde i nok gættet lol)
Jeg har haft lånt 2 forskellige "data" projektore til at teste, begge er 4:3 med en opløsning på 1024x768, da min stue er mørklagt har jeg ikke oplevet disse som problematiske - begge har faktisk tilfredstillet mit behov - den ene er en ASK C105, mens den anden er en ACER PD322
Bluesky: Det er rigtigt at jeg har forbundet TV og DVD på forskellige indgange - TV'et er forbundet til VGA og leverer et 4:3 signal på 1024x768 - det virker fint (har også prøvet med 800x600) - DVD'en er forbundet med composit - hvilket ikke giver det bedste signal. Når jeg køber en projektor skal den naturligvis forbindes med DVD'en på en bedre måde (DVI/HDMI). De testede projektore har virket uden at der skal zoomes, uanset hvilken kilde som jeg vælger - her er det en klar fordel for resten af familien at de ikke skal "rode", men blot tænde - dette er den primære årsag til at jeg insistere på en 4:3 projekter - beklager.
Tilbage til mit udgangs spørgsmål som jeg omformulere efter rådgivning fra jer.
Hvilke 4:3 projektore med 1024x768 opløsning er bedst til film, når man kigger i prislejet under 10.000 kr ?
|
| Til top |
|
| |
Niels Chr. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Der hvor du skal zoome er når du ser TV. Der kommer jo mere og mere 16:9 TV og din projektor kan ikke selv "zoome" som en LCD kan når TV formatet skifter.
|
|
|
Det er netop årsagen til at jeg vil have en 4:3 projektor - da de sorte bjælker så kommer i top/bund, hvilket jeg ikke har noget i mod, og jeg undgår zoome ind/ud
Jeg føler lidt jeg er i modvind, hvilket er helt ok, kom endelig med flere argumenter, og helst nogle som også indeholder hints om gode 4:3 projektore 
jeg har som sagt testet med 4:3 projektore, og med en analog tv-tuner, med tilfredstillende resultat.
|
| Til top |
|
| |
J. Skovgaard Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det skal være en 4:3 projektor, så ville jeg nok gå efter en NEC HT 1000 eller 1100, som begge skulle være rigtig gode 4:3 hjemmebio projektor,(1024x768) der er en HT 1100 til salg, i køb, salg bytte sektionen til 10500,- (indrykket d. 15/11) 
__________________ ::::::::::
J. Skovgaard
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dfms
Paa en amerikansk side stod "Linser er runde, og han gentog dette meget præcist". Så da jeg så dit indlæg med 4:3 projektøren, gik der et prås op for mig (gammelt ord for lys). Altså gå efter en 4:3 projektor istedet for en 16:9.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
Hej Dfms
Paa en amerikansk side stod "Linser er runde, og han gentog dette meget præcist". Så da jeg så dit indlæg med 4:3 projektøren, gik der et prås op for mig (gammelt ord for lys). Altså gå efter en 4:3 projektor istedet for en 16:9.
|
|
|
Øhh.......... Den er ikke forstået 
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms
Tilbage i 1995 ca. stod i HiFi Klubbens Medlems Avis spørgsmålet om købe 16:9 eller et STORT 4:3. Dengang var svaret købe et stort 4:3, og så leve med de sorte bjælker over/under. Ok jeg tygger videre på det.
På ét punkt havde de ret, der blev aldrig brug for en funktion til et 4:3 Tv som hed: Gør billedet lavere for opnå rigtige proportioner, altsaa korrigere for Anamorfiske udsendelser. Disse kom som bekendt aldrig.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
|
På ét punkt havde de ret, der blev aldrig brug for en funktion til et 4:3 Tv som hed: Gør billedet lavere for opnå rigtige proportioner, altsaa korrigere for Anamorfiske udsendelser. Disse kom som bekendt aldrig.
|
|
|
Øhh 4:3 tv har en 16:9 omskifter, den gør det at elektron-stålen i tv'et "klemes" sammen ved 16:9 visning, men hvad har det med projektorere at gøre .
|
| Til top |
|
| |
Niels Chr. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en kommentar, som måske øger forståelsen for mit valg af 4:3.
Hvis i tager et kig på dfms første post - den hvor der er 2 flotte blå/røde rammer, så kan i bemærke at de 2 16:9 rammer er lige store - men tager man et kik på 4:3 rammerne vil den kløgtige vil bemærke at 4:3 projektoren giver det støreste 4:3 billede mens 16:9 er ens i de 2 eksempler. - eksemplet forudsætter at bredden er uændret (som i mit tilfælde)
Som tidligere rådet vil jeg teste en NEC projektor - jeg har mulighed for at låne en NEC LT 35 - dette er godt nok ikke helt den samme model som foreslået, men vil trods alt give mig et lille indblik i NEC's produkt linie. - tak for rådet.
Hvis der er andre som har gode bud høre jeg gerne om dette, jeg har bemærket at de fleste projektore som er til at betale er DLP projektore, er der nogle betænkelighedder ved dette ?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 28 November 2006 kl. 03:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Chr. skrev:
lige en kommentar, som måske øger forståelsen for mit valg af 4:3.
Hvis i tager et kig på <SPAN =bold>dfms</SPAN> første post - den hvor der er 2 flotte blå/røde rammer, så kan i bemærke at de 2 16:9 rammer er lige store - men tager man et kik på 4:3 rammerne vil den kløgtige vil bemærke at 4:3 projektoren giver det støreste 4:3 billede mens 16:9 er ens i de 2 eksempler. - eksemplet forudsætter at bredden er uændret (som i mit tilfælde)
|
|
|
Ja nemlig at bredden er uændret. Men det er den jo fordi du vælger projektor ud fra dit 4:3 lærred. Hvis du havde et 16:9 lærred ville det jo se anderledes ud. Dit 16:9 signal enten fra DVD eller TV er jo bedre kvalitet end dit 4:3 og kan derfor bære et større billed. Eller sagt på en anden måde du prioritere jo så et større 4:3 billed på bekostning af kvaliteten af dit 16:9 billed. Men det er jo fint nok at du vægter 4:3 højere end 16:9  .
Niels Chr. skrev:
Som tidligere rådet vil jeg teste en NEC projektor - jeg har mulighed for at låne en NEC LT 35 - dette er godt nok ikke helt den samme model som foreslået, men vil trods alt give mig et lille indblik i NEC's produkt linie. - tak for rådet.
Hvis der er andre som har gode bud høre jeg gerne om dette, jeg har bemærket at de fleste projektore som er til at betale er DLP projektore, er der nogle betænkelighedder ved dette ? |
|
|
Ulempen ved DLP frem for LCD er at DLP har regnbue effekter som nogen er følsomme over for. På de nyere film DLP er det ved at være minimeret. Den du nævner er en data projektor og jeg ved ikke hvor meget "regnbue" den laver. Derudover er den beregnet til at kunne vise stil billeder i et lyst lokale (høj ANSI). Så du skal holde øje med kontrast og hvor godt den kan lave sort - min forståelse er at det er data projektors svagheder, samt at de kan støje.
|
| Til top |
|
| |