Emne: Sanyo Z4 vs. Optoma HD70 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
BlackWidow Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
| Sendt: 29 November 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey gutter og gutinder  .
Jeg går og overvejer at købe en projektor i den nærmeste fremtid. Derfor vil jeg gerne have mest projektor for pengene.
Jeg har opsnuset to kandidater (Sanyo Z4 og Optoma HD70), som virker
til at være gode bud på den bedste projektor indenfor prisklassen
7000-10000.
Jeg har bare meget i tvivl om hvilken jeg skal vælge.
Optoma HD70:
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240000
Sanyo Z4
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=196983
Prisen er ca. den samme hvis man køber den i Tyskland. Ved Z4 kan det
sagtens betale sig at købe i Tyskland (kan fås til ca. 7500 eksl. fragt
mod 9500 herhjemme). Ved HD70 kan man vel spare i underkanten af 1000
kr.
Jeg ved at der er tale om 2 forskellige teknologier, så jeg vil gerne
høre om hvilke fordele og ulemper Z4 og HD70 har - sat op mod hinanden.
Jeg ved blot at de begge har HDMI og er HD-ready. Pt. skal lærredet nok
ikke være "mere" end maks 60" (mit værelse er ikke så stort), men jeg
vil ikke afvise at lærredet en dag bliver større, når jeg engang
flytter hjemmefra.
Findes der et sted i Århus hvor man kan se de omtalte projektorere?
Den eneste projektor jeg for alvor har set er Infocus IN76, og det var
fandme et lækkert billede. Jeg er godt klar over at billedet ikke
bliver ligeså godt, men prisen er bare for høj til mig.
PS. Ved DLP har jeg læst mig til at man skal passe på med
regnbueeffekter, men jeg så ingenting på IN76. Er det simpelthen en af
de fordele du får ved at give så meget mere, at de så ikke er synlige?
Eller er det meget begrænset (måske væk?) på HD70?
Jeg søger altså fordele og ulemper ved Z4 og HD70  .
På forhånd tak :).
__________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 29 November 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set Optoma HD70 hos Computer City til ca. 8K, en sød lille sag :).
Størrelsen på Optoma er et stor plus synes jeg, tror næsten jeg kan smule den ind i stuen og hænge den op i loftet uden konen opdager det .
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Jeg har set Optoma HD70 hos Computer City til ca. 8K, en sød lille sag :).
Størrelsen på Optoma er et stor plus synes jeg, tror næsten jeg kan smule den ind i stuen og hænge den op i loftet uden konen opdager det .
|
|
|
Det kunne selvfølgelig også være et argument  . Det kan være de har HD70 i Computer City i Århus. Er der ikke nogen der har erfaringer med de to teknologier og hvilken af ovenstående der er bedst (mest ubetydelige svagheder)? __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kun set den ene (Z4).
Blot en enkelt at være opmærksom på. HD70 er så vidt jeg ved en del mindre fleksibel mht placering, så overvej, om den kan fungere i dit rum
Z4 er derimod meget fleksibel mht placering.
Derimod: hvis placering ikke er et problem og du ikke er følsom over for regnbuer, så ville jeg nok umiddelbart hoppe på en optoma, da DLPere som regel har bedre farver, lidt bedre sort, samt mindre screen door effect.
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Jeg har kun set den ene (Z4).
Blot en enkelt at være opmærksom på. HD70 er så vidt jeg ved en del mindre fleksibel mht placering, så overvej, om den kan fungere i dit rum
Z4 er derimod meget fleksibel mht placering.
Derimod: hvis placering ikke er et problem og du ikke er følsom over for regnbuer, så ville jeg nok umiddelbart hoppe på en optoma, da DLPere som regel har bedre farver, lidt bedre sort, samt mindre screen door effect.
|
|
|
Altså jeg kan placere ca. 3-3,5m væk fra væggen. Hvad er det så man evt. kunne have problemer med, hvis jeg vælger HD70'eren? __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Filur999 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlackWidow skrev:
| Altså jeg kan placere ca. 3-3,5m væk fra væggen. Hvad er det så man evt. kunne have problemer med, hvis jeg vælger HD70'eren? |
|
|
At den har fast offset.. dvs at du ikke kan flytte billedet når du har hængt den op, men skal beregne hvor projektoren skal hænges henne.. Med Z4'eren kan du (næsten) hænge den hvor du vil, og så justere billedet bagefter med lens-shift.. citerer fra en anden tråd
Zorglub skrev:
| HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.
F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.
Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række  |
|
|
__________________ I know what you're thinking, 'cause right now I'm thinking the same thing. Actually, I've been thinking it ever since I got here: Why oh why didn't I take the BLUE pill?
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Filur999 skrev:
| At den har fast offset.. dvs at du ikke kan flytte billedet når du har hængt den op, men skal beregne hvor projektoren skal hænges henne.. Med Z4'eren kan du (næsten) hænge den hvor du vil, og så justere billedet bagefter med lens-shift.. citerer fra en anden tråd
[QUOTE=Zorglub]HD70 har vist ca. 136% offset, dvs. at fra midt linse til hvor billedet begynder er der 0,36*billedhøjde i cm. Dvs. du skal vide hvor stort billedet er, beregn det f.eks. med projectorcentral's regnemaskine, de har HD70 i den.
F.eks. monterer jeg den så midt linse er 20cm under loftet, mit billede bliver 107cm højt, dvs. 107*0,36 = 38,52 + de 20 cm, = ca. 58-59 cm under loft begynder billedet, og det slutter så 165-6 stykker under loftet. Mit loft er 232, så billedet slutter 66-67 cm inden gulvet.
Det er vigtigt at regne på det inden du køber, der laves også PJ hvor offset er langt mindre, så hvis du f.eks. vil have et større billed er det måske en ide. Personligt har jeg fået nok af biffens første række  |
|
|
Okay, tak for svaret. Går det ikke udover billedet hvis man benytter lens-shift på Z4'eren? PS. Jeg søger stadig nogen med erfaringer med både HD70 og Z4 ;). __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke lige huske om jeg har set det på præcis z4, men generelt har jeg aldrig set nogen forringelse af billedet ved brug af lens shift. Jeg har hørt, at der kan være en forringelse, hvis man kører den helt ud i yderpositionerne, men som udgangspunkt er det ikke noget man skal være bekymret omkring.
Man kan jo regne sig frem til, om en projektor uden lens shift kan bruges i ens rum, og når først man har fået den hængt op bruger man den vel ikke længere.
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vanderlay skrev:
Nu kan jeg ikke lige huske om jeg har set det på præcis z4, men generelt har jeg aldrig set nogen forringelse af billedet ved brug af lens shift. Jeg har hørt, at der kan være en forringelse, hvis man kører den helt ud i yderpositionerne, men som udgangspunkt er det ikke noget man skal være bekymret omkring.
Man kan jo regne sig frem til, om en projektor uden lens shift kan bruges i ens rum, og når først man har fået den hængt op bruger man den vel ikke længere.
|
|
|
Okay. Kan du fortælle mig hvordan man regner sig frem til det? Jeg er ikke sikker på metoden :). __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Vanderlay Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel dybest set to ting, du skal regne ud, dels om projektoren kan lave den størrelse billede du gerne vil have på den afstand hvor du har mulighed for at hænge den, og så det med offset, dvs vedr. højden af billedet i forhold til hvor højt projektoren hænger.
Det første kan du udregne her:
http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD70-projection-calcu lator-pro.htm
Pointen er, at HD70 er mere kræsen, fordi den har mindre zoom end Z4 og de fleste andre LCDer, men hvis du indtaster billedstørrelsen i tommer og skifter til metrisk kan du se inden for hvilket interval afstanden mellem projektor og lærred må ligge osv
Vedr. offset er jeg ikke ekspert, da jeg har en LCD, men du kan vel dybest set regne det ud ud fra det, Zorglub skriver oven for. Eksempelvis kan jeg ikke bruge en HD70, da jeg har hjemmebio i min kælder, hvor lærredet pga loftshøjden går helt op til loftet. En HD70 ville smide billedet for langt ned
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlackWidow skrev:
PS. Jeg søger stadig nogen med erfaringer med både HD70 og Z4 ;).
|
|
|
Har du kigget HD70 tråden? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43168Jeg kan fortælle at årsagen til at jeg ikke valgte LCD var på basis af de erfaringer mine hjemmebif venner havde med LCD (støv, høns, dårlig levetid på pære mv.) Om billedet så er bedre på en HD70 aner jeg faktisk ikke da jeg ikke har set Z4, men jeg kan sige at som førstegangskøber og generelt møj kritisk, ja så er jeg ovenud tilfreds - især til prisen. Held og lykke med dit valg, det kan sgu ikke gå galt med en af de to
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til jer begge. #Vanderlay Jeg vil prøve at måle lidt, og så se hvad jeg kan finde ud af udfra linket. #Zorglub Ja, jeg har kigget tråden for nogle uger siden. Men det er bare for at høre fordele og ulemper ved LCD >< DLP. Har du haft problemer med placeringen af den? Hvilken type lærred skal man bruge til DLP? Her tænker jeg på gain, evt. andet? Er det ligemeget hvilken type projektor det er?
__________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 02 December 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlackWidow skrev:
Har du haft problemer med placeringen af den?
Hvilken type lærred skal man bruge til DLP? Her tænker jeg på gain, evt. andet? Er det ligemeget hvilken type projektor det er?
|
|
|
Nix, men jeg havde jo også læst mig til det jeg skulle vide inden, så det er bare om at klø på  husk at den ingen lense shift har, kun digital keystoning (uha uha) Jeg tror langt de fleste LCD pj har lense shift, men hold mig ikke op på det. Mht. lærred så valgte jeg et "gråt" med 0.8 gain, jeg kiggede på den der projektet calculator inde hos projector central (her for z4 http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z4-projection-calc ulator-pro.htm)Jeg gik efter total mørklægning, og med den afstand jeg har (3,4 m ca. fra lense til lærred) så det ud til at være fint. Det skal jo ikke være en lyskanon! men et godt billede. Ellers er jeg helt sikker på at alle bif nørderne herinde ved langt mere om emnet end jeg, så hurtig væk igen
|
| Til top |
|
| |
BlackWidow Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, det er temmelig svært. Nu er en 3. mulighed også kommet ind i billedet. Panasonic AE900. Det lyder som at at den er bedre end Z4 hvis man sidder tæt på, fordi der ikke kan se hønsenet på samme måde. Den koster desværre også lidt mere. Det er også temmelig smart, at man kan placere LCD projektorerne næsten efter behag. Til gengæld får man nok et lidt ringere billede end ved HD70. Har nogen set forskellen?__________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Mit surroundanlæg
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|