Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Super Flatline mkII - Haster! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 December 2003 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer meget at hente et par Nordost Super Flatline bi-wire kabler hjem brugt. Jeg har sikret mig, at de er fabriksterminerede i den ene ende, men i den anden ende (forstærkerenden) oplyser sælger at der er lavet en terminering af butikken han købte dem af.

Mit spørgsmål er så, om disse kabler normalt er terminerede i begge ender fra fabrikken og at der i så fald er ændret på disse kabler, eller om det kun er i højtalerenden der er termineringer fra fabrikken. Hvis der er lavet en anden terminering end den oprindelige, ødelægger det så ikke meget af ideen med disse Nordost kabler eller skal jeg ikke tage det så tungt?

Håber virkelig der er en der kan hjælpe mig, og helst lidt hurigt. Hvis i har et bud på en rimelig brugtpris på dette kabel (2 x 2 meter) må i da også meget gerne bidrage med dette.

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2003 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det er termineret standard fra fabrikken - både som single- og biwire, men kablet behøver ikke være dårligere, men tjek dog lodningerne, da Nordost er temmeligt besværlige at lodde på!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 December 2003 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Lige da Nordost kom til Danmark var det almindeligt, at kablerne blev termineret herhjemme. I dag sælges de kun fabrikstermineret og fåes i 2x3meter til ca 3000kr. Et "hjemmetermineret" ville jeg ikke købe, er 2x2meter overhovedet nok? Prisen skal tihvertifald ikke være mere end 100-125kr/meteren!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har heller ikke selv ret meget lyst til at købe et hjemmetermineret. 2 x 2 meter er nok i øjeblikket, men selvfølgelig ikke ret fremtidssikret.

MHT. at tjekke lodningerne selv, ligger kablet i KBH og jeg bor i Jylland, så det er ikke muligt. Desværre.

Tror jeg venter til jeg finder et kabel der er 100% fabrikstermineret. Hvis der er nogen her der har noget liggende, så kontakt mig endelig.

Tak for hjælpen!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

For 1500kr kan du købe 2x3meter flatline, men ikke bi-wire, det har jeg aldrig fortrudt. Lyden ligger lidt til den lyse side, men er hamrende hurtig. Mellembassen får også en mere letflydende stil, mens folk med hundedyre anlæg, som hører orgelværker nok vil sige, at den dybeste bas er en smule vigende og det er nok på grund af kabeltværsnittet. Alt ialt et udemærket højttalerkabel til en kombination af forstærker og højttalere til 10.000-15.000kr, men ikke lyst lydende udstyr (bassvagt). Til signalkabel vil jeg foreslå Nordost black knight eller blue heaven, men ikke solarwind!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 December 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Er lyst-lydende lig med bass-svagt? Mine JBL Ti3000 er lyst-lydende når de kører med Flatline men de mangler bestemt ikke bass, så hvordan skal den forståes? Misforstår jeg dig bare?

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 December 2003 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Jeg havde netop på grund af kablets (måske) gode evne til mellemtone/diskant forestillet mig at bruge det til netop disse, og så bruge et andet kabel til basen i et tri-wire setup mellem Audiovector M3 og NAD Silverline. Eller måske med et ekstra single-wire flatline til bunden.

Jeg håber stadig på at finde et Super Flatline brugt til en fornuftig pris. Jeg har desværre aldrig hørt Nordost kabler, men har fået fortalt meget godt om dem, og kunne derfor godt tænke mig at prøve et sæt. Ved at købe brugt var det jo muligt at sælge dem igen uden for meget tab, hvis jeg ikke er tilfreds med det.

Hvis jeg kan lide lyden fra Super Flatline, var det også planen at jeg skulle have et sæt balancerede Black Night. Men det kommer an på, hvordan det går med højtalerkablerne, hvis jeg overhovedet finder et sæt.

Endnu engang tak for hjælpen!

Mit Hifi

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 December 2003 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:

Jeg havde netop på grund af kablets (måske) gode evne til mellemtone/diskant forestillet mig at bruge det til netop disse, og så bruge et andet kabel til basen i et tri-wire setup mellem Audiovector M3 og NAD Silverline. Eller måske med et ekstra single-wire flatline til bunden.

Jeg håber stadig på at finde et Super Flatline brugt til en fornuftig pris. Jeg har desværre aldrig hørt Nordost kabler, men har fået fortalt meget godt om dem, og kunne derfor godt tænke mig at prøve et sæt. Ved at købe brugt var det jo muligt at sælge dem igen uden for meget tab, hvis jeg ikke er tilfreds med det.

Hvis jeg kan lide lyden fra Super Flatline, var det også planen at jeg skulle have et sæt balancerede Black Night. Men det kommer an på, hvordan det går med højtalerkablerne, hvis jeg overhovedet finder et sæt.

Endnu engang tak for hjælpen!

Hej Rune

Du kan roligt hoppe på et sæt Black Knight interconnects. Jeg har selv et sæt på min Densen Beat 100 og er yderst tilfreds med lyden. Lydbilledet blev langt mere roligt, da jeg skiftede fra Taralaps til Nordost. Ja, jeg er faktisk så tilfreds med kablerne fra Nordost, at jeg i dag har bestilt et sæt Blue Heaven. Endvidere er det også planen, at føje et sæt Flatline Gold til samlingen.

Jeg kan kun give dig de varmeste anbefalinger mht. valg af Nordost kabler.

Held og lykke med din søgen efter den fuldendte lyd.

mvh FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Jah-joh, Ronin. Vi kan vel blive enige om, at mid-fi anlæg, specielt fra østen er diskantfikserede og sjældent har kraft nok til at trække bastunge højttalere. Et sådant anlæg vil ikke have gavn af Nordost kabler!!!

JBL-ti er lynhurtige højttalere og vil med den ekstra "pace" fra Nordost få en lyd, der ligesom render af med een, men det kommer også meget an på forstærkeren.

Fordelen ved Nordost, udover de beskedne mål, er overførselshastigheden som ligger på over 90% af lysets hastighed og det opnåes kun gennem lav kapacitet og modstand. Lyden er som beskrevet lynhurtig, direkte uden at være overanalytisk, som englænderne skriver" in your face"

Ulempen er at det er fuldstændig "nøgne" kabler, så støjindfald kan være et problem, men holder man orden i kablerne og holder netkablerne væk fra dem eller kun lader dem krydse i 90 grader, så går det fint. Jeg har Arcam alpha5/Mission 752 og med Nordost kablerne løber anlægget som en smurt symaskine; great boggiefactor and foottapingquality.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 19 December 2003 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Jah-joh, Ronin. Vi kan vel blive enige om, at mid-fi anlæg, specielt fra østen er diskantfikserede og sjældent har kraft nok til at trække bastunge højttalere. Et sådant anlæg vil ikke have gavn af Nordost kabler!!!  Man vil til evig tid kunne diskutere om noget anlæg overhovedet vil have gavn af NordOst kabler.
Højttalerkablerne fra NordOst har uden undtagelse en meget høj DC modstand, hvilket resulterer i en dårlig dæmpningsfaktor ude ved klemmerne. Resultatet af det er en vis sprødhed opefter, men også en undertrykkelse af grundtoneområdet, hvilket er det fænomen der gør, at folk opfatter dem som lyse i klangen. Det egentlige basområde er så pludselig meget afhængig af hvor meget dæmpning der resterer uden forstærkerens fulde dæmpning. Her er kabinettype og stivhed i membranens ophæng afgørende.
En rigtig god højttaler vil øjeblikkeligt reagere på den manglende kontrol.

JBL-ti er lynhurtige højttalere og vil med den ekstra "pace" fra Nordost få en lyd, der ligesom render af med een, men det kommer også meget an på forstærkeren. Fantastisk ræsonement.

Fordelen ved Nordost, udover de beskedne mål, er overførselshastigheden som ligger på over 90% af lysets hastighed og det opnåes kun gennem lav kapacitet og modstand. Lyden er som beskrevet lynhurtig, direkte uden at være overanalytisk, som englænderne skriver" in your face" Der er intet bevis for, at propagationshastigheden har nogen som helst positiv/negativ indflydelse på overførte analoge lydsignaler. Og din beskrivelse af lyden fra de kabler er meget svært genkendelig. Iøvrigt har propagation intet med DC modstand at gøre, hvorimod kapacitet er afgørende. Du skal se det således at elektroner ALTID vandrer med samme hastighed, men de vandrer ikke nødvendigvis ligeud. Derfor og kun derfor kan du konstruere med eller uden hensyn til propagation. Gæt så hvorfor lederne er tynde og isolerede hver for sig. Renheden af sølvet/kobberet, teflon isoleringen er NO jo ikke ligefrem ene om. Fraværet af ledermateriale er de nogenlunde ene om. Prøv evt. at lægge en 3-4 stykker af disse kabler parallelt, så kune det være der kom substans i tingene igen.

Ulempen er at det er fuldstændig "nøgne" kabler, så støjindfald kan være et problem, men holder man orden i kablerne og holder netkablerne væk fra dem eller kun lader dem krydse i 90 grader, så går det fint. Jeg har Arcam alpha5/Mission 752 og med Nordost kablerne løber anlægget som en smurt symaskine; great boggiefactor and foottapingquality. Vi er da i hvert fald ovre i én eller anden form for happy sound eller noget der ligner. Rigtig hifi er det ikke.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Tak for din kommentar Kurt Kubik. Jeg er klar over, at Nordost er noget der virkelig skiller vandene herinde. Derfor kunne jeg godt tænke mig at PRØVE det derhjemme. Af samme grund vil jeg gerne købe dem brugt, så de er til at sælge igen uden for meget afskrivning, hvis det ikke falder i min smag.

Mit Hifi

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 December 2003 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lige lovligt voldsomt at generalisere Nordost kabler på den måde? De har trods alt kabler i mange prislejer, og man kan i mine øjne ikke sammenligne Black Knights med fx Valhalla for nu at tage ekstremerne.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Er det ikke lige lovligt voldsomt at generalisere Nordost kabler på den måde? De har trods alt kabler i mange prislejer, og man kan i mine øjne ikke sammenligne Black Knights med fx Valhalla for nu at tage ekstremerne.

Nej det er det ikke.
De fænomener jeg kort har beskrevet, gælder for alle kabler med høj DC modstand, prisen har desværre ingen indflydelse på det. Og Valhalla er da slet ingen undtagelse.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hvorfor gider i blive ved med at diskutere de Nordost kabler de dur jo ikke hvis det er HIFI man går op i. Det er maler kabler hvor man kan farve lyden.

Ja det sker en masse når man puttet NO kabler på sit anlæg og det kan måske få nogle til at tro at det er en god ting når nu de på samme tid er så dyre men her skal man lige bakke lidt. Hvis man som mig går op i HIFI og forskelle vil man helt logisk finde ud af at det NO kablerne gør sker på alle pladerne man spiller og forskellene mellem pladerne bliver derfor mindre og de får en mere fælles klang. NO kablerne tilføjer altså materialet noget extra og det kan man altså ikke være interesseret i hvis det er HIFI man går op i. Men fred med det hvis i kan lide denne klang.

NO kablerne er en af de største svindel numre i nyre tid og jeg har tabt alt for systemaudio efter de bruger dem internt i deres højtalere.

Nu har jeg lyttet NO på flere forskellige anlæg og fælles for alle anlæg er at klangen er genkendelig og trækker i samme retning og det kan jo ikke passe når et kabel skal være neutralt.

Det kan godt være at kurt har ret i hans mere tekniske beskrivelse på hvorfor NO kablerne gør som de gør men jeg mener at hvis man går op i HIFI og har disse kabler siddende i anlægget så sidder man på sine ØRE punktum
Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Hvorfor gider i blive ved med at diskutere de Nordost kabler de dur jo ikke hvis det er HIFI man går op i. Det er maler kabler hvor man kan farve lyden.

Ja det sker en masse når man puttet NO kabler på sit anlæg og det kan måske få nogle til at tro at det er en god ting når nu de på samme tid er så dyre men her skal man lige bakke lidt. Hvis man som mig går op i HIFI og forskelle vil man helt logisk finde ud af at det NO kablerne gør sker på alle pladerne man spiller og forskellene mellem pladerne bliver derfor mindre og de får en mere fælles klang. NO kablerne tilføjer altså materialet noget extra og det kan man altså ikke være interesseret i hvis det er HIFI man går op i. Men fred med det hvis i kan lide denne klang.

NO kablerne er en af de største svindel numre i nyre tid og jeg har tabt alt for systemaudio efter de bruger dem internt i deres højtalere.

Nu har jeg lyttet NO på flere forskellige anlæg og fælles for alle anlæg er at klangen er genkendelig og trækker i samme retning og det kan jo ikke passe når et kabel skal være neutralt.

Det kan godt være at kurt har ret i hans mere tekniske beskrivelse på hvorfor NO kablerne gør som de gør men jeg mener at hvis man går op i HIFI og har disse kabler siddende i anlægget så sidder man på sine ØRE punktum

Hej Jonas!
Som du dog kan sige det.
Men grunden hertil er bl.a. den høje DC modstand. Det gør at højttaleren får lov at være i fred for forstærkerens forsøg på kontrol. Det er såmænd en naturlov, som man, med statsgaranti helt resultatløst, kan forsøge at stille sig på hovedet for at omgå. Det kan desværre ikke lade sig gøre.
Bunden i lyden kan dog godt ende i forskellige resultater alt efter hvilket udstyr de ryger på. Enten vokser bunden, pga at HTen er en reflekskonstruktion, der ikke længere kontrolleres så kraftigt, eller man kan risikere at den forsvinder, fordi der skal kræfter til at bevæge en membran i et lukket kabinet.
Men sådan er der så meget, hvad kan man forresten også forlange for kr. 81KKr.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Bunden i lyden kan dog godt ende i forskellige resultater alt efter hvilket udstyr de ryger på. Enten vokser bunden, pga at HTen er en reflekskonstruktion, der ikke længere kontrolleres så kraftigt, eller man kan risikere at den forsvinder, fordi der skal kræfter til at bevæge en membran i et lukket kabinet.

Det er det jeg siger det er maler kabler og nogle kan måske forledes til at tro det er godt, NO kabel folkene kan da blot komme hjem til mig så skal jeg vise dem hvad jeg mener måske bagefter de kan komme hjem til dig kurt og du kan vise det samme ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2003 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

rune-nielsen skrev:
Tak for din kommentar Kurt Kubik. Jeg er klar over, at Nordost er noget der virkelig skiller vandene herinde. Derfor kunne jeg godt tænke mig at PRØVE det derhjemme. Af samme grund vil jeg gerne købe dem brugt, så de er til at sælge igen uden for meget afskrivning, hvis det ikke falder i min smag.

Hej Rune!
Tjaah! Du har nok ret.
Når gamle entusiaster ser så lidt solgt for så meget, så kommer der som regel en reaktion af en art.
Der er avance på de kabler af en anden verden derfor er de blevet vældig populære i en trængt branche. Og hvad der er populært, det får fine tests. Prøv i øvrigt om du kan finde en dårlig test nogen steder.
Jo! til HIFI4ALL´s ære og respekt, vil jeg lige nævne testen af Densens B 2-3-400 styker og en eller anden Dynaudio HT. De fik ikke nogen flot test nogen a disse produkter, men måske heller ikke de bank de egentlig fortjener, men lad det nu ligge.
Jeg mener du bør gå andre veje end NO kablerne, om ganske kort tid, kan du alligevel få det meste af det næsten foræret. De holder slet ikke  og folk vil blive træt af dem.
Som nogle få alternativer kan jeg kort nævne Furukawa, Bertram og mange flere. Nogle er meget vilde med Duelunds kabler. Det er da et forsøg værd.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 19 December 2003 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Jeg mener du bør gå andre veje end NO kablerne, om ganske kort tid, kan du alligevel få det meste af det næsten foræret. De holder slet ikke  og folk vil blive træt af dem.

Hejsa Kurt kan du nævne andre ting der er kommet for at gå igen ? ligesom du spår med NO kablerne ? du må kunne komme med nogle eksempler du er jo gammel rotte i faget

Jeg ser bånddiskanter komme og gå men års mellemrum lige nu er de meget hotte.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2003 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Hejsa Kurt kan du nævne andre ting der er kommet for at gå igen ? ligesom du spår med NO kablerne ? du må kunne komme med nogle eksempler du er jo gammel rotte i faget

Jeg ser bånddiskanter komme og gå men års mellemrum lige nu er de meget hotte.

Hej Jonas!
Det med bånddiskanterne er en tilbagevendende stunt, men det hænger sammen med at de har teoretiske fordele, bl.a. det faktum at der ikk kan ske membranopbrydninger og så vægten af membranen og den mulige magnetkraft.

Men af andre modefænomener kan jeg da ganske kort nævne:

• Netstøjfiltre
  • Kabler med korrektions netværk (MIT, Transparent, Fadel m.fl.)
  • Spikes og andre afkoblingsmekanismer (SD fødder, Sorbothane m.m.)
  • One bit konvertering (næsten alt high-end udstyr er nu tilbage på multibit)
  • Grønne penne til bemaling af CD kanter

Man kunne blive ved længe endnu.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2003 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

At være smagsdommer ka´ være som en nedgroet negl , hvilket ovenstående beviser til fulde. Men det er før set , at dommere sidder på ørene og forsøger at hælde vand ud af dem , samtidigt...................

Nu har jeg lyttet intensivt til Arcam , Densen , Morgan , og senest Burmester gennem en årrække , og at påstå de skulle have samme klang , tonal balance , når der er koblet Nordost på, er helt galt.................................Desværre oser indlægget langt væk af forudbestemt konklusion , så seriøsiteten ......................

Og at påstå Nordost ikke er brugbart i forbindelse med Hifi , må skyldes en kraftig julefrokost ......................................

Nordost er muligvis ikke neutralt , men jeg kender ikke til kabler der er neutrale.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes