| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da mit TV har 4 S/pdif Coaxial digitale indgange, som kun bliver aktive når de modtager AC3 lyd, og ikke understøtter PCM lyd, vil jeg meget gerne kunne rippe Dolby Digital 5.1 lydsporet fra mine musik DVD'er til en ny DVD, som så kun indeholder musik med AC3 lyd = samme format som ligger på master DVD'en.
Som vi vist alle kender det, kan det blive lidt ensformigt at lytte/se den samme kunstner i op til et par timer, det er vel også derfor vi i fordoms tid, brugte mange timer ved spole og kassette båndoptageren.
Er der en af jer der kan beskrive en garanteret brugbar løsning på dette, så skriv venligst. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man godt !
Men jeg kan ikke huske hvilket program du skal have fat i.
__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal dette så bruges til.
Når materialet på en musik DVD er iorden, må jeg indrømme at jeg foretrækker at lytte til en surround DVD frem for en stereo CD. Som vi vist alle kender det, kan det blive lidt ensformigt at lytte/se den samme kunstner i op til et par timer, det er vel også derfor vi i fordoms tid, brugte mange timer ved spole og kassette båndoptageren.
At kunne blande musik numrene er hvad jeg vil bruge det til, hvis nogen kan komme med et forslag til en måde at skære billede sporet væk, vil der jo også blive meget mere musik på DVD skiven.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er jo ikke mange der vil/kan svare på dette så jeg prøver at uddybe det.
Det er hvad jeg vil kunne gemme.
Coaxial digital output og optical digital output:
Disse outputs giver det bedste lydsignal. De sender den digitale lydinformation til modtageren for at blive afkodet. Du kan bruge hvilken som helst af disse, hvis du har en Dolby Digital modtager.
5. 5.1 channel outputs:
Dolby Digital, tidligere kendt som AC-3, er en digital lydkode-teknik, som formindsker datamængden til det absolutte minimum, der skal bruges til at producere højkvalitetslyd. Dolby Digital giver fem kanaler, venstre-foran, højre-foran, midten, surround-venstre and surround-højre for den bedste kvalitet, og én kanal for lav frekvens effekt (LFE) også kaldet subwoofer. Det er lydstandarden for digitale fjernsyn. Dette multi-kanal skema er kendt som 5.1. channel output.
Hvad sker der når man prøver:
Man har en DVD-afspiller og en DVD-optager. Man forsøger at kopiere fra den ene til den anden, men man ikke får 5.1 lyden med over, fordi DVD-optager kun har to analoge indgange.
En Selector kan modtage 5.1 lyden på antennen:
En Selector, en Satellit receiver eller en Digital Settop-box kan modtage digitale signaler med 5.1 lyd på antennen bøsningen, og du kan overføre 5.1 Digital lyden til din forstærker.
Men DVD-optageren får ikke lov at lege Selector, Satellit receiver eller Digital Settop-box, og selv modtage og decode disse signaler. Du kan ikke få de 6 kanaler ind i DVD-optageren så du kan optage dem på en DVD-skive.
Man kan altså ikke på en stationære DVD-optagere / harddisk optage Dolby Digital 5.1. lydsporet fra de musik DVD'er jeg selv har købt og betalt, og hvis jeg kunne siges det at det er ulovligt.
Kopisikring af musik jeg har købt og betalt, vil jeg ikke akseptere:
På computeren kan man idag rigtigt meget, og det er her jeg håber hjælpen skal komme fra, måske via USB.
Vil i se på dette link : USB to S/PDIF Coaxial converters
http://www.empiricalaudio.com/frComputer_Audio.html
og se om i kan gennemskue om dette kunne være vejen frem. ?? __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
SACD user Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 101
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke prøvet at rippe 5.1 på PC, men det kan gøres.
Jeg anvendte google på "eac ripping dts" og fik mange links, forums.slimdevices.com og www.hydrogenaudio.org er steder, hvor jeg tror du skal kigge.
Selv bruger jeg http://www.quadraphonicquad.com til orientering om 5.1.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
BJASCH Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået et program, som findes på nettet ,DVD Shrink, som skulle gøre det muligt at kopiere 5.1 lyd, jeg har ikke prøvet endnu, da jeg ikke er nogen ørn på computer.
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Da mit TV har 4 S/pdif Coaxial digitale indgange, som kun bliver aktive når de modtager AC3 lyd, og ikke understøtter PCM lyd, vil jeg meget gerne kunne rippe Dolby Digital 5.1 lydsporet fra mine musik DVD'er til en DVD som så kun indeholder musik lyd spor, DTS lyd er også ok.
Ved du om der findes et pogram til min PC, der vil kunne klare denne opgave, og i første omgang kunne gemme det på harddisken. ??
|
|
|
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt kan dette program klare opgaven.
http://www.digital-digest.com/dvd/downloads/showsoftware_vob 2audio_116.html
Og med AVI-filer kan VirtualDub klare opgaven!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 31 December 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nået frem til at det ikke er lige til når jeg vil beholde AC3 / DD 5.0 og ikke konvertere frem og tilbage mellem andre formater. Så vejen frem er nok at finde en DVD Harddisk-Recorder med S/pdif coaxial ind / out.
Har læst et sted der skulle eksistere nogle Philips DVDR der har S/pdif coaxial ind / out. ?
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet dette, måske her er noget at hente 
Jeg har selv afprøvet den lille freeware konverter "ffmpegGUI " der konverter fra MP3, WAV og MP2 til AC3. Den er meget nem at gå til. I må meget gerne skrive om i kan afspille den konverterede AC3 file i digital Dolby 5.1. Selvom jeg sætter lydkortet i digital og bruger S/pdif Coaxial kabel til min digitale indgang på BV 7-40, lykkedes det ikke at få huld i gennem.
How to convert WAV or MP2 to AC3 audio
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej RogueAgent
Tak for dit link, problemet med det er du kan konvertere til alle de almindelige lyd filer, men jeg kan kun bruge AC3 = digital Dolby 5.1 lyd filer. Altså det der ligger på en musik/ film DVD i forvejen, og her er det den digitale kopisikring der er problemet. Når du først konvertere til MP3, WAV, OGG og WMA format står du med et analog lydsignal, som kan være ProLogic Dolby 5 surround, men altså et analog lydsignal.
De digitale S/pdif Coaxiale indgange jeg har, vil kun åbne for lyden når der sendes et AC3 signal. Den fordel jeg ser i at løse mit problem, er først det omtalte og der efter at beholder lydkvaliteten i surround, dernæst som på min gamle båndoptager hvor jeg selv valgte musik sammensætningen. Sidst men ikke mindst vil der kunne ligge rigtigt meget musik på en DVD når der ikke skal billeder med.
Så er der nogen der kan afprøvet freeware program "ffmpegGUI " og finde udad om det kan konvertere DVD AC3 lyd til AC3 Audio. Selv har jeg de programmer der skal til så længe der arbejdes med analog lyd, men jeg har ikke udstyret til at ribbe en DVD til harddisken, og dermed selv at afprøve det.
Programmet virker rigtigt godt så længe der konverter fra MP3, WAV og MP2 til AC3 Audio og lyden er rigtig god i analog stereo, men det er jo ikke lige det der åbner de digitale S/pdif Coaxiale indgange jeg har.
Jeg er ennu en gang ved at indse at det ikke kan lade sig gøre. 
Har nogen her en god ide så skriv.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du blander analog og stereo sammen i din omtale af MP3, PCM osv. MP3 og PCM er lige så digitalt som AC3, men sædvanligvis blot i stereo.
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du hive AC3-lydsporet fra en DVD ud og gemme det på harddisken.
Det kan XMPEG nemt klare:
http://www.xmpeg.net/
(Siden er vist lidt nede, men du kan downloade programmet direkte her: http://www.xmpeg.net/website/download.htm)
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej zuluDK
Det bliver spændende at prøve, så tak for det.
Jeg skal også huske at sige at PCM lydsignaler heller ikke kan åbne de digitale lyd indgange, kun AC3.
God nat. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 11 Februar 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
<FONT face="Times New Roman" size=3>Jeg skal også huske at sige at PCM lydsignaler heller ikke kan åbne de digitale lyd indgange, kun AC3.
<FONT face="Times New Roman" size=3>God nat. |
|
|
Ja, det kan jeg godt se, men på PC'en er PCM stadig digitalt...
Hvad bruger du som afspiller på PC'en?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
|
Hej RogueAgent
Tak for dit link, problemet med det er du kan konvertere til alle de almindelige lyd filer, men jeg kan kun bruge AC3 = digital Dolby 5.1 lyd filer. Altså det der ligger på en musik/ film DVD i forvejen, og her er det den digitale kopisikring der er problemet. Når du først konvertere til MP3, WAV, OGG og WMA format står du med et analog lydsignal, som kan være ProLogic Dolby 5 surround, men altså et analog lydsignal. |
|
|
DVD audio ripper kan nu altså også gemme det originale lydspor - det bliver bare mest brugt til at konvertere lyden fra en DVD til mp3 eller CD-audio så man f.eks. kan høre koncerter i bilen.
Et program som Smartripper kan også hive det uændrede lydspor ud af en DVD, men det er noget mindre brugervenligt.
Jeg forstår ikke helt den skelnen du gør mellem "DVD ac-3" og "AC-3 audio" - hvad skulle forskellen være, AC-3 er under alle omstændighede audio..?
|
| Til top |
|
| |
don dario Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2317
|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
DVD shrink har jeg brugt i over et år... det program kan godt:-)
MVH
Don
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Jeg forstår ikke helt den skelnen du gør mellem "DVD ac-3" og "AC-3 audio" - hvad skulle forskellen være, AC-3 er under alle omstændighede audio..?
|
|
|
Hej RogueAgent
Jeg ved heller ikke om der er nogen forskel.
Men det føre videre til næste spørgsmål.
En DVD er nu lagt ind på harddisken, hvad for et program kan jeg så bruge til at skille AC3 lyden fra billedet, så jeg kan brænde AC3 lyd filerne adskilt ind på en ny DVD __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |