Forfatter |
|
Jeppe Vinding Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 20 December 2003 kl. 01:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at vi starter en debat om hvordan "verdens bedst konstruerede grammofon" er opbygget?
Jeg ved det er et svært emne, men lad os prøve at se om vi kan blive lidt klogere på hvordan og ikke mindst hvorfor den skal være såd'n eller såd'n.
Så kom med nogle bud - hvordan ville din drømmegrammofon være konstrueret hvis det var? Og hvorfor?
Jeg håber vi kan undgå mudderkastning - respekt for hinandens idéer og tanker.
Go on!  __________________ Venlig hilsen Jeppe Vinding - der bare godt kan lide musik...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 20 December 2003 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeppe.
Godt initiativ, altid rart når nogen prøver at komme tilbunds i forskellige hifi "problemstillinger" som du gør her.
Jeg har ikke den store indsigt i grammofoner og konstruktionsprincipper, men jeg håber der vil komme en god diskution her i tråden så jeg kan få lidt mere indsigt. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 20 December 2003 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja kom lad os få en debat !! 
Hilsen king ....:-o
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 21 December 2003 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, så start istedet for at sige at det syntes vi også.
MIn drøm er en tung plint, så død som muligt, flere måske forskellige lag med sobotane imellem eller lignende, måske på spikes (hvad med SD fødder).
selve underlaget, altså den reol eller hvad nu det er kan være granit, også en tung s****.
Enten skal tallerkenen være akryl eller en blanding af metal og akryl og helst med vacuum sug (det er ultimativt den bedste clamp). tallerkenen skal svæve på luft, og gerne afkoblet fra plinten.
Armen den skal være tangential med luft, se lige Kuzma's, den er fed.
Pick-up huha den er svær, jeg tror jeg gerne vil høre de store Benz, Clear audio, Van den Hul, og Lyra måske Transfiguration før jeg siger til, men Lyra er OK
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2003 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvad med signalet fra pickuppen ?
Ville det ikke være en ide at have en forstærkning af signalet så tidligt som muligt ?
Jeg mener ikke at have set pladespillere med indbygget forstærkning hvorfor ikke? __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 21 December 2003 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hallo Gli !! Du skriver " Enten skal tallerkenen være akryl eller en blanding af metal og akryl og helst med vacuum sug (det er ultimativt den bedste clamp) " fra plinten. "
Se det mener jeg ikke, jeg har haft akryl .. mener alu eller mesning lyder beder som pladetallerken !!
Hilsen King ...:-o
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 21 December 2003 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indbygget RIAA, det har Nordic Concept, MEN de har bare bygget den forkert nemlig i motor-plinten.
Vi kan da godt bygge RIAA ind i selve pladespiller plinten, så sparer vi et sæt signalkabler, godt gået.
Vi skal ha' en separat motor plint, ikk'
Jeg mener at den ultimative tallerken skal bygges i gerne flere lag med akryl tættest på toppen, men skal vi have vacuum sug, skal vi have et tætning med "læber" af en slags øverst, så det kan være at akrylen ikke direkte er i kontakt med LP'en?
Kabler fra pick-up'en bør være sølv med teflon isolering!
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli.
Jeg er mest med på sidelinjen her, Jeg har ikke de store penge til at smide i en pladespiller. Men jeg vil da gerne prøve at komme med nogle input alligevel.
Nu har jeg ikke den helt store indsigt men kunne man ikke placere forstærkeren helt ud ved pickuppen, hvis vi altså selv skal lave en arm ?
Det giver en del ledninger gennem rør er det noget problem ?
Nå det kan godt være at forslaget er for langt ude. Men nu er det skrevet . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Indbygget RIAA, det har Nordic Concept, MEN de har bare bygget den forkert nemlig i motor-plinten.
Jeg fik lige kigget på Nordic koncept. Der er ikke meget fidus ved at have RIAA i motorplinten, det kan vel næsten ikke undgå at gå galt når man placerer en RIAA direkte ved siden af en motor som støjer ?
Vi kan da godt bygge RIAA ind i selve pladespiller plinten, så sparer vi et sæt signalkabler, godt gået.
Det var egentlig ikke så meget p.g.a. kablerne jeg tænkte på tidlig forstærkning. Det er mest fordi jeg kunne forestille mig at det lave signal er mere følsom overfor dårlige kabler m.m.
Men et sparet kabel er også værd at tage med.
Vi skal ha' en separat motor plint, ikk'
Jeg kan ikke se andet end at det burde være optimalt.
Jeg mener at den ultimative tallerken skal bygges i gerne flere lag med akryl tættest på toppen, men skal vi have vacuum sug, skal vi have et tætning med "læber" af en slags øverst, så det kan være at akrylen ikke direkte er i kontakt med LP'en?
Her må jeg stå af. Hvilke kvaliteter skal en tallerken have ? lyddød, blød, hård..kan nogen komme med forklaring ?
Istedet for vacum kunne man vel også have en pladestrammer på ydersiden, ligesom clearaudio(tror jeg) i et af de sidste hifidelity ?
Kabler fra pick-up'en bør være sølv med teflon isolering!
Jeg har vist også sølv/teflon i min gamle spiller derhjemme, men om det er det bedste ved jeg ikke.
|
|
|
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 21 December 2003 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej allesammen
De fleste gode grammofoner har flydende ophæng, jeg tror dét er svært at beregne/konstruere, så mange producenter tager konsekvensen heraf og laver stift ophæng. Skulle man selv i gang ville det nok være klogt glemme "fjedrene".
Desuden er materialevalget af stor betydning. Acryl, aluminium og træ er generelt "musikalske".
Mht. armen, så køb en færdig - de hjemmelavede jeg har hørt er dårligere rega rb250, som jo var billig.
krydsmads
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 21 December 2003 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at dette "luftkastel" indtil videre er kommet godt fra start, sommetider jeg det er sjovt og lærerigt at snakke uden at de snære bånd fra realiteternes verden skærer.
Ok, nu prøver jeg at komme med et bud på min drømmegrammofon. Jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke vil betegne mig selv som ekspert, jeg synes bare det er sjovt at lege med tanken om hvordan man selv ville gøre hvis det var. Min nuværende drømmegrammofon baserer sig selvsagt på erfaringer jeg har haft med de grammofoner jeg i min tid har haft + personlige teorier omkring emnet.
Løbeværket er stift ophængt.
Plinten er en sandwich af akryl, træ og grafit. Hvor mange lag og hvilken rækkefølge ved jeg ikke helt, men relativ tung skal den være, 10-15 kg. Riaa'en indbygges i plinten så jeg undgår stik-bøsning forbindelser og forkorter kabellængden så meget som muligt. Riaa'ens strømforsyning er separat placeret langt væk fra pladespilleren.
Motoren har ikke forbindelse med plinten, istedet er den monteret på sin egen, separate motorklods med en tung, tung fod af bly så den står urokkelig fast. Motoren er en DC motor med separat motorstyring, evt. med vibrationsudfasning a'la Rega.
Der skal ikke placeres noget mellem sandwichlagene i plinten, Mange snakker om dæmpning her, f.eks. sorbothan, men jeg tror lyden vil blive for "død"/udynamisk efter min smag.
Centerlejet er luftbårent.
Pladetallerken er en sandwich med grafit og glas. Akryl som tallerkenmateriale er også ok, mine erfaringer siger mig bare at grafit er en tand mere præcist, men også mere kontant og "ubarmhjertigt". Glastallerkenen er på tykkelse med den på en Rega P3 (dvs. knapt 2 cm.) og grafitten er knapt en cm. tyk hvilket giver en samlet vægt på ca. 3 kg. I og med friktionen fra luftlejet er meget mindre end et konventionelt leje behøver pladetallerkenen heller ikke være helt vildt tung. Istedet kan jeg udnytte fordelene ved en mellemvægtstallerken.
Der går rem rundt om hele pladetallerkenen, jeg tror ikke på princippet med undertallerken som den optimale løsning. Med en rem der ikke kan give efter (et af de bedste remmaterialer skulle efter sigende være kassettebånd, desværre knækker det allerede efter en times tid eller så!) tror jeg på at motoren vil have nok kontrol selv om remmen bliver længere end hvis den kun skal gå rundt om en undertallerken, husk også på at min tallerken ikke er vildt tung. Om der skal være flywheel (hjul med rem mellem motor og tallerken) ved jeg ikke helt, i sin tid fik Forsell efter manges mening meget ud af denne løsning. Personligt har jeg imidlertid ikke hørt effekten af det. Teoretisk tror jeg ikke på det pga. præcisionen i lydbilledet tror jeg afhænger meget af hvor meget "harmonikaeffekt" motoren bliver udsat for. Vel at mærke med denne vægt pladetallerken.
Skal der være sug? Tjah, igen noget jeg ikke har erfaringer med.
Af tonearm er mit bedste bud en optimeret Eminent Technology tilføjet et oliekar en tand længere ude end pick-uppen (som på Maplenoll) til dæmpning af resonanser. Jeg mener at tangentialarmsprincippet er ok, dog kun hvis man luftlejrer armen og gør den så let som muligt. For at armen ikke pga. mangel på friktion fra de manglende lejer skal blive for "flyvsk" med tynd/slank lyd tilfølge tilføjer jeg oliekaret. En anden god tonearm kunne blive en modificeret Well Tempered Table. Dens leje løser mange af de traditionelle problemer og måske kunne man hente noget ved at eksperimentere sig frem til et andet armmateriale end aluminium.
Pick-up? Jeg har aldrig prøvet at tweake, endsige bygge min egen pick-up så her er jeg nødt til bare at remse dem op jeg bedst kan lide. Kiseki Purpleheart, Grado Reference-serien og Supex SDX 2000.
Dette er foreløbigt sådan jeg mener grammofonen i mine drømme er konstrueret. Jeg har sikkert glemt en masse så det må komme til som tilføjelser. Kommentér endelig løs, det vil kun gøre denne tråd mere spændende og lærerig hvis vi får en god debat igang om principper, materialevalg, erfaringsudveksling mm. synes jeg. __________________ Venlig hilsen Jeppe Vinding - der bare godt kan lide musik...
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tanker som jeg gerne vil give lidt input til - for faktisk så har jeg realiseret nogle af dem. Med andre ord så blev tankerne til handling. For nogle år siden byggede jeg min egen pladespiller og senere kom der så også en luftbåret tangentialarm til - ja faktisk 3. Den første var baseret på HIGHfidelitys projekt med et bærerør med huller, men det blev hurtigt droppet. Hver gang armen skal forbi et hul opstår der en lille modstand som skal overvindes. Den rigtige måde er at lave et massivt bære "rør" og en slæde hvor der tilføres luft. Den første udgave havde en meget kort arm på få centimeter som kørte inde over pladetallerkenen. Det gav dog en del wow grundet omdrejningspunktets placering over pladen. Den jeg har nu har armrør af kulfiber og er ca. 20 cm lang. Se billedet: Selve pladespilleren blev bygget som en sandwich konstruktion af acryl og bly (meget tung). Motoren er en Pabs direkte drevet med batteriforsyning. Pladetallerkenerne har været flere gennem tiden. Først var det også akrylplader med tynde lag bly imellem, men senere kom der en støbt pladetallerken fra HOLFI. Centertap er der ikke - den sidder i pladestrammeren og placeres så i hullet i pladetallerkenen. Hele denne konstruktion har fungeret i flere år, men er p.t. skilt ad da der var problemer med motoren. Har nu planer om en ny - denne gang en kopi af Platine Verdier. Altså en meget tung pladetallerken der delvist hviler på et magnetfelt. Den pladespiller jeg anvender lige nu er den gode gamle Thorens TD-124 monteret i en solidt plint lidt i tråd med hvad flere har anført. Alt hvad der hedder ophæng er fjernet og der er sorbothane afkobling samt separat noget stivere afkobling til underlaget via naturgummifødder. SME-armen til højre er nu erstattet af en FR64. 12" SME armen bagest kører med en SPU. Pladespillere er stadig et af de felter hvor man kan gøre meget selv. Det er sjovt og spændende at bygge selv, og som nævnt har jeg stadig mange planer. Et spændende projekt kunen være at lave en arm der bygger på kombinatione af trådophæng og magnetisme. Simpelt men meget effektivt - det eneste der mangler er tid Se flere billeder på min hjemmeside: http://www.soundimage.ishoejby.dk __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
brorlille Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 319
|
Sendt: 02 Januar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
imponerende! 
krydsmads
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 05:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle der har skrevet indlæg i denne tråd, desværre ser den ud til at være gået død, men det sker jo. Diskussionen fortsætter forhåbentlig andre steder (f.eks. i den praktiske/virkelige verden!), personligt ser jeg frem til at eksperimentere videre...
VH Jeppe __________________ Venlig hilsen Jeppe Vinding - der bare godt kan lide musik...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 16 Januar 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ærgeligt at tråden er gået i stå.
Der må da være lidt større interesse i at lave "verdens bedste grammofon".
Hvad med lidt teori. der må da være nogle selvbyggere rundt om kring som har nogle teoretiske overvejelser som måske skulle smides link til her i tråden.
På den måde kunne man bruge tråden til at skabe sig et overblik over problemstillingerne og evt. løsninger hertil. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
Sendt: 18 Februar 2005 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efter at have set et besøg hos bertram, på soundimage igen blevet hug på at lave en tangentialarm med ruller i stedet for luft.
Jeg har nu lavet den i 3 versioner, to i alu ,og en i balsatræ/alu, for rullerne kan man ikke lave i træ.
den bevægelige masse er nu nede på mellem 40-50 gram, men der kan stadig reduseres i vægt, den fungerer fint med mm pick upper, men endnu bedre med mc pick up.
Samtidig blev mit gamle projekt med marmorplint, lenco pladetalerken, og fire monteringer for armbaser fundet frem, på med en dc motor, drevet med tandtråd!
Jeg mener nu at pladetalerkenen skal være så tung som muligt, og af alt andet end acryl.
Hele værket skal veje så meget som muligt, være stift ophængt, men det er blot min mening, for der skal eksperimenteres med en masse matrialer inu. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
Til top |
|
|