Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: net-stik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Efter at have eksperimenteret en del med netkabler gennem det sidste års tid, blev tiden moden for at se nærmere på netstik. Der skulle leges...
Som basis benyttes et solidt netkabel fra NO, Brahma, (alm standard netstik som reference)og så blev der ellers skiftet stik efter nedenstående udvalg. Vi afprøvede kun "kablet" på forstærkeren, men det var såmænd nok til at bestemme stikkenes "natur". Vil gerne understrege at dette eksperiment naturligvis kun gælder for benyttet setup og helt og holdent er "min subjektive" mening...

WATTGATE 320 IEC

Første kombination bestod af Monster han-stik og Watt-gate 320 hunstik.
Lyden lidt tyndbenet, focus på detaljer på bekostning af helheden. Musikken havde tendens til at ligge bag højttaleren...

Furutech FI-E35R netstekker - Rhodium              Furutech FI-25R Rhodium Euro stekker

Anden kombination bestod af furutech E35: mere fylde på hele lydbilledet, mere dynamik i præcentationen, men stadig for "detaljeret" med manglende sammenhænge som følge.

Tredje kombi, Wattgate 350: Så skete det ønskede. Mere krop, bedre sammenhænge, mere dynamik, mikrodetaljer, lyden klart mere ud i rummet, ud af kassen.

Oyaide C-037 kombien: meget åben og ultra detaljeret lydbilled, men på bekostning af sammenhænge og krop. Lydbilledet stort men igen somom lyden ligget bag/omkring højttaleren.

Oyaide C-046 kombien: Knap så åben og detaljeret som ovenstående, men bedre homogenitet. Megen båndbredde, stærk dynamisk udtryk, stort lydbillede.

Oyaide C-079: Fantastisk "kontrol" på lydbilledet, perfekt homogen båndbredde. Megen dynamik, lyden ud af kassen og stort lydbillede.
Efter min mening bedste stik i puljen. Dyrt men absolut investeringen værd!

Den umiddelbare konklusion er at forgyldte netstik tæver Palladium og især Rhodium stikkene.
Naturligvis vil der altid være divergerende meninger. En af svendene fra dagen, var ganske betaget af C-037 med Rhodium, men undertegnede fandt  det for detaljeret og skarpt. Det manglende homogenitet og balance hvorfor en hvis træthed hurtigt indtraf.
Mit favoritstik fra dagens udvalg var klart C-079 fra Oyaide.
Leg selv videre.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hvor køber du alle de fine netstik og bøsninger? ... og hvad koster de?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

dette firma er en god start:

http://www.hificable.dk/shop/

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at teste dem her:

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

3-polede LK stik anvender man kun i DK ...! (Monopol og protectionisme). Dette på trods af, at SCHUKO er en vedtaget EU-standard. Det er også SCHUKO der sidder på alle færdige kabler. Jeg har SCHUKO over det hele .. også i væggen.

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 Februar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
3-polede LK stik anvender man kun i DK ...! (Monopol og protectionisme). Dette på trods af, at SCHUKO er en vedtaget EU-standard. Det er også SCHUKO der sidder på alle færdige kabler. Jeg har SCHUKO over det hele .. også i væggen.

Det ved jeg nu godt Janils. Mit lidt "flabede" spørgsmål skulle måske nærmere have gået på hvor stor forskel der er mellem Wattgate, Furutech og tre-polede LK stik. Umiddelbart ser det ikke ud til at LK stikkene er med i sammenligningen. Det havde jo været interresant for os uden Schucko installation.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Haugaard skrev:

janils skrev:

Det ved jeg nu godt Janils. Mit lidt "flabede" spørgsmål skulle måske nærmere have gået på hvor stor forskel der er mellem Wattgate, Furutech og tre-polede LK stik. Umiddelbart ser det ikke ud til at LK stikkene er med i sammenligningen. Det havde jo været interresant for os uden Schucko installation.

Haugaard

Der er mangt og meget der er interessant, hvorfor man burde lege videre selv, og dermed gøre sine egne erfaringer. Mht forskelle vil der altid være divergerende meninger, men konklusionen står at læse

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hvor stor syntes du gl.jas at forbedringen er i forhold til prisen? jeg har jo selv testet en hel flok netkabler og her var der helt sikkert noget at hente, om end jeg nok vil mene at prisen var for høj i forhold til forbedringen. Jeg kan lige kort fortælle at det bedste var med Oyaide Tsunami + Furutech stikdåse inkl. konvertering fra schuko til dansk standard lige inden stikkontakten.

Jeg tror prisen røg i omkring 10-12k for settet, hvilket der altså kan laves en ganske seriøs upgrade for. Så er det pengene værd?

I øvrigt et godt initiativ med en test af stik
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Hvor stor syntes du gl.jas at forbedringen er i forhold til prisen? jeg har jo selv testet en hel flok netkabler og her var der helt sikkert noget at hente, om end jeg nok vil mene at prisen var for høj i forhold til forbedringen. Jeg kan lige kort fortælle at det bedste var med Oyaide Tsunami + Furutech stikdåse inkl. konvertering fra schuko til dansk standard lige inden stikkontakten.

Jeg tror prisen røg i omkring 10-12k for settet, hvilket der altså kan laves en ganske seriøs upgrade for. Så er det pengene værd?

I øvrigt et godt initiativ med en test af stik

Tak for . Som du har erfaret kan det være ret lærerigt at lege med kabler og ikke mindst stik, og i denne lille hjemmetest er der ingen tvivl om at stikket( Oyaide ) er prisen værd! Efter min mening, er der så meget mere at hente på dette solide stik, at forbedringen så rigeligt står mål med merprisen. Hvis man har investeret et anseeligt beløb i et netkabel, vil man blive mere end glad for et stik som ovennævnte. Og det er ret enkelt at montere....

Næste undersøgelse vil dreje sig om forskellige stik på alm netkabler/lampeledninger....

Mht pris/udbytte omkring en investering i dyre netkabler, skal man tænke sig godt om. Nogle kabler vil på ingen måde kunne forsvares når vi taler pris/ydelse, og sådan vil det altid være. Derfor må en naturlig kritisk sans være et must i alle sammenhænge. I vores lille test var vi, som nævnt, ikke enige om pris/ydelser, hvorfor anbefalingen står for min "regning". Men jeg er ikke i tvivl!
En pris/ydelses-vurdering af forbedringer vil altid være subjektiv. Nogle vil mene at 600.000 for en Avalon er pengene værd, andre det modsatte. Sådan vil "rouletten" altid præcentere sig!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2007 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Hvordan har stikkene været anvendt i forhold til vægudtag? altså kører du med dansk standard eller schuko? Da jeg prøvede netkabler brugte jeg en omformer for at få jord med over. Problemet i mit hoved er så at her har jeg et rigtig godt stik i en omgang 50,- skrammel for at få jord med.

En anden ting, hvilket stik er vigtigst? ... spændende spændende, og modigt!
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Hvordan har stikkene været anvendt i forhold til vægudtag? altså kører du med dansk standard eller schuko? Da jeg prøvede netkabler brugte jeg en omformer for at få jord med over. Problemet i mit hoved er så at her har jeg et rigtig godt stik i en omgang 50,- skrammel for at få jord med.

En anden ting, hvilket stik er vigtigst? ... spændende spændende, og modigt!

Hopla mr Z.
For små 2 år siden, fik jeg separat fødelinie til setupet og i den forbindelse monteret et Schuko vægudtag. I forlængelse af dette udtag, en stikdåse i bakelit med 4 Schuko-stik i kobber, så der er med andre ord Schuko over hele linien. Om de er bedre end fx LK, har jeg faktisk aldrig undersøgt, men den foreløbige lille test viser, at kobber og forgyldte stik gør en bedre figur i forbindelse med netkabler.

Mht vigtigste stik vil jeg umiddelbart vurdere, at udgangspunktet må være væsentligt, altså at vægudtaget er ganske vigtigt måske det vigtigste, men det er ikke noget jeg har leget med endnu!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes