| Forfatter |
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der....
Jeg gad ikke betale tæt på 2.000 kr. for basreps arbejde. Det er det på ingen måde værd. Jeg har fået lavet lidt, og det gentager jeg ikke.
Der var først AV3, så kom AV3X som havde lidt småændringer. Der kom gummiophæng på basserne, så de holder praktisk talt evigt.
Der findes nogle gange et helt sæt AV3X i den blå. Der er et sæt AV3X i mint stand til kr. 3000 kr. Måske kan den hustles lidt ned i pris. Uanset hvad, så pas på du ikke kaster penge i havet på de gamle 3er.
Lyden af 3X er dynamisk, åben og faktisk spiller den rigtig flot/pænt. Men en god forstærker er bassen endda rigtig god. Det er alligevel nogle år siden, men de spillede da godt. Mit råd - sats på 3X istedet for 3eren. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, tak for rådet Bradman.
De specifikationer jeg havde fundet var netop på AV3X'erne, så dem har jeg fjernet igen.
Jeg vil da bestemt tage dine oplysninger med i mine overvejelser. Hvis AV3X spiller så meget bedre end de AV3'ere, så er det måske lidt risikabelt at smide så mange penge på rep. af enhederne. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg Har da ellers hørt masser af godt om bas-rep's arbejde - men okay, jeg har aldrig fået lavet noget ved dem. Hvor skal man så sende dem hen? Ellers har du jo også nærmest et tilbud fra Rolfez, om en hjemmedemo  af x'erne . Ved ikke helt hvad han havde tænkt sig de skulle gå for, men gad vide om det ikke er noget nær det samme som det ville koste at reperarere dem her? Og så ville du jo kunne høre hvad du fik, inden du behøvede at investere. De skal godt nok ha' nyt skum, og det er da et stykke arbejde (tror det tog mig 10-12 timer, alt i alt) - men udgiften er ikke så gal: 200 kr for skummet, og lim koster ca 70 kr, hvis jeg husker rigtigt. -tunghør
|
| Til top |
|
| |
Ingolff Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære seansmiller
Jeg har hørt begge højtalere og mener de er meget forskellige. Generelt bryder jeg mig ikke meget om Dali efter 7'eren. Det er jo trods alt et spørgsmål om smag. AV3'eren kan gå an. Hvilket tyder på at du skal tage stilling til om du vil have endnu en Dali i en anden klasse. Eller om du måske er klar til at gå efter nogle lidt andre kvaliteter. Den åbne mellemtone og luftige diskant kan jo være et problem hvis du foretrækker/kan li' Dali 606. Mit forslag går på at tage Rolfes på ordet og give sagen et lyt.
Jeg har selv haft stor succes med at tage kontakt til F3-lyd - prøv det!
Skråsikre kommentarer(som eks.v. min "efter 7'eren") omkring denne eller hin højtalerfabrikant, der ikke kan være noget værd fordi et givet firma har skiftet kurs, skal du tage med et gran salt. Det kan meget vel være rigtigt men er ofte mere udtryk for at budbringeren har udviklet sin smag end reelle forandringer i udtryk fra den enkelte forhandler. Som jeg husker det kaldte "Hifi & Elektronik"(eller "Vi med hus og hifi") nettop 3'eren en sand all'rounder/universalt kompetent.
At du har fået højtalerne forærende er jo ikke ensbetydende med at de ikke er noget værd. Som jeg ser det har du mulighed for en rigtig fin højtaler for kun 1800,-. Sæt det op mod hvad tilsvarende lyd ville koste i dag så har du noget af svaret. Hvis så disse højtalere passer til dit rum er den bare lige at gå til. Forudsat du kan lide lyden.
Mange nyere højtalere er forygende dyre i forhold til hvordan de lyder. Hvor næsten alt andet hifi er faldet i pris/ydelse er de steget. Uden at vide det helt precist tror jeg det har noget med man-hours at gøre.
Kh Ingolff
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 1800 er vel uden at der er kommet nye diskanter til? Det koster altså også en sjat. Er det ikke rigtigt at 1800 + porto (husk porto frem og tilbage!!) er uden diskanter? Diskanterne var helt ødelagt? Er det korrekt?
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et sæt diskanter koster mere end en 1000 kr. Derfor mener jeg 3X er et bedre bud end lappe på ødelagte enheder. Så passer enheder og filter sammen.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil først lige indtil videre takke jer allesammen for jeres meninger og udsagn, positive såvel som negative. 
Mit mål er at få et par højttalere som ikke læner sig alt for tæt op ad mine Dali'er. Som krenzler også har været inde på, så kan det være lidt problematisk at få kontrol på den til tider ret så dominerende bas som der er i de 606'ere. Derudover har min receiver, en Sansui G-8700DB i forvejen en temmelig varm og fyldig lyd. Jeg har dog for nyligt fået rykket dem så langt væk fra bagvæggen, så der nu er 85cm luft imellem bagsiden af højttalerne og væggen. Det har hjulpet en hel del, men det er stadig et par bas-glade højttalere, og mit lytterum er kun på omkring 16.5 kvadratmeter.
Bradman skrev:
| De 1800 er vel uden at der er kommet nye diskanter til? Det koster altså også en sjat. Er det ikke rigtigt at 1800 + porto (husk porto frem og tilbage!!) er uden diskanter? Diskanterne var helt ødelagt? Er det korrekt? |
|
|
Diskanterne skulle ikke fejle noget, udover at de er blevet temmelige bulede. Og den pris på 1600 kr som Basrep oplyste, (1600 + porto hver vej = ca. 1800 kr) er incl. rep. af diskantenhederne. Jeg har jo kun den forrige ejers udsagn om at alle enheder fungerer, så hvis en eller flere af dem viser sig at være defekte, så er det jo ikke til at sige hvilken pris jeg ender på? 
Inden jeg foretager mig noget som helst vil jeg da bestemt også lige høre om F3/Lyd kan være behjælpelige, indenfor rimelighedens grænser.
Det ville også være interessant at høre hvordan de lyder sammenlignet med et par Trapez X højttalere. Jeg har jo lyttet på tunghør's Trapez'er som jeg synes er et par rigtig vellydende højttalere.
tunghør: Havde du og Roflez med sikkerhed fået konstateret at det er et par X'ere som han har, og ikke Xi? Mellemtoneenhederne ligner jo mere dem som er at finde på Xi-modelen synes jeg.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg ved ikke hvad tanken er, men bulede alu domer kan ikke rettes ud igen. Det bliver på fusker-niveau og noget jeg aldrig havde været med til. Jeg vil mene at de diskanter du har vist på billedet ikke kan bruges mere. Dens spredning er helt ødelagt. Det er min vurdering, ja selvfølgelig kan de spille, men rigtig godt tror jeg ikke det er. Skulle bassrep også rette bulerne ud i domerne? Jeg vil sætte penge på du vil blive mere lykkelig af smide de gamle ud og bruge pengene på et sæt 3Xer. Nu skal jeg nok hold kæft.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
| Ok. Jeg ved ikke hvad tanken er, men bulede alu domer kan ikke rettes ud igen. Det bliver på fusker-niveau og noget jeg aldrig havde været med til. Jeg vil mene at de diskanter du har vist på billedet ikke kan bruges mere. Dens spredning er helt ødelagt. Det er min vurdering, ja selvfølgelig kan de spille, men rigtig godt tror jeg ikke det er. Skulle bassrep også rette bulerne ud i domerne? |
|
|
Ja det påstod de at de kunne. Det tegner sgu ikke godt det her.  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
tunghør: Havde du og Roflez med sikkerhed fået konstateret at det er et par X'ere som han har, og ikke Xi? Mellemtoneenhederne ligner jo mere dem som er at finde på Xi-modelen synes jeg.
|
|
|
Ja, det er et sæt x'ere - men mellemtoner og basser er xi-udgaven. Vi har vist så efterhånden fundet ud af at den store forskel i lyd på de to, ligger i filteret - så de burde lyde godt. Rolfez siger at mellemtonen lyder bedre nu, end dengang han kørte med de originale enheder (som mine er) . -Men det kan da umuligt være rigtigt  .. Synes det lyder som om de er værd at gi' et lyt - og hvis de ikke lige er sagen hjemme ved dig, så er det jo okay, og du behøver ikke købe. Så har du da noget sikkerhed omkring hvad du smider penge efter  . Rolfez bor vist lige nord for kbh, så det vil vel ikke være det helt store projekt, og du kan vel lige få lov at tjekke, at det overhovedet er noget oppe hos Rolfez? Han har da noget ordentligt grej, så det er vel muligt.. -tunghør
|
| Til top |
|
| |
Michael B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 21 Februar 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, kunne man opgradere Trapez X til Xi ved at montere et nyt filter, samt et ekstra sæt terminaler til bi-wiring.
Det var primært stejlheden i filteret, der med Xi nu var opppe på 60dB/oktav.
|
| Til top |
|
| |