Forfatter |
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Et gammelt husråd blandt os gamle audioholics er at KOGE remme som er blevet slappe (i ca 1 time). Hvis de er rådnet op hjælper det selvfølgeligt ikke. Men er de ikke helt møre plejer det at være en anvendelig nødløsning ind til man har fremskaffet erstatning.
mvh
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 01 April 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen i tråden Jeg har været i gang i køkkenet - men remmen er færdig. Der er dog en på vej fra England i dette øjeblik  Men som det ser ud lige nu er spørgsmålet om Ariston kommer tilbage i stue-systemet. 1210 med AT og HS-1A lyder altså bare rigtig seriøst godt !
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

|
Sendt: 07 April 2008 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Du har absolut ret, arme med knivlejer er noget dingleværk. Jeg anbefaler nomalt ikke at rewire andet end når der er knækket en tråd. Kabler skal selvfølgeligt være OK! Men holder man sig fra det allerværste kinesiske lakridsbændel er der normalt ikke meget at hente, med mindre at man har satset hele butikken på at opgradere anlægget til reference niveau (og hvem har råd til det?).
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 11 April 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lyttet RIGTIG mange skiver igennem (min "cd" er helt trist...) og der er ingen tvivl. På en SL-1210 med Yamamoto HS-1A shell og AT DR-500LC er lyden markant mere "varm" og harmonisk end samme p.u. på en Ariston med SME 3009. På nogle områder kan jeg helt savne "hysteriet" fra DL-103, men må samtidig konstatere at helhedsindtrykket hos AT vinder. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det hele er blevet lidt "rør-agtigt"... Og det er da ihvertfald helt sikkert at hovedkilden her i huset er vinyl. AT'en har en formidabel bund og er meget "stille" - den afslører ikke meget knitreknas på pladerne og det er helt rart! Det er så nok dens MM-karakter der træder igennem. Nå, næste punkt er en cdafspiller. Jeg har sgu deja-vu...
|
Til top |
|
|
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
Sendt: 11 April 2008 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder til du har et lækkert setup, men kan desværre ikke se det :/ , alle billederne virker ikke (kun de nyere af pladespiller, PU osv)
|
Til top |
|
|
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 26 April 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende tråd! Det er kun de nyeste billeder man kan se, så jeg er nødt til at spørge dig, om din ATC-forstærker også står i IKEA-møblet. Jeg har et setup, der minder rigtig meget om dit (SCM19 og SIA150) og leder efter et møbel, der ikke er et rack. Men forstærkeren skal jo have noget luft...
Hvor har du forresten erhvervet dig din Audio Technica PU?
|
Til top |
|
|
Den Blå Fisk Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 629
|
Sendt: 26 April 2008 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessante betragtninger om ATs MM PUer. Kender dem kun for deres, i mine ører, fremragende MC.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2008 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
AT´s MM pickupper er meget overset her hjemme. Jeg har set en gammel NOS AT20SLe sat til salg for EUR400,- på E-bay. Det er lidt vildt når den nye ML150 koster det samme. Alle AT´s V-magnet pickupper er gode til pengene. ML står i øvrigt for Micro Line, hvilket er den slibning som anvendes på alle dyre japanske MC pickupper i dag. Fordelen ved MM pickupper er højere output (10-20 x MC!). MC pickupper har mindre bevægelig masse, men de aller bedste MM pickupper er ikke langt efter. Problemet er så selvinduktion i MM. Kort og godt der er fordele og ulemper ved begge principper, men det har i mange år været "fint" at have MC pickup. Hvis man vil bruge rørforstærkning er det en stor fordel at anvende MM, ellers er der ingen vej uden om stepup trafo med fasedrej osv.
mvh
Michael
Ps. Der er snart Riverboat!
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
Spændende tråd! Det er kun de nyeste billeder man kan se, så jeg er nødt til at spørge dig, om din ATC-forstærker også står i IKEA-møblet. Jeg har et setup, der minder rigtig meget om dit (SCM19 og SIA150) og leder efter et møbel, der ikke er et rack. Men forstærkeren skal jo have noget luft...
Hvor har du forresten erhvervet dig din Audio Technica PU? |
|
|
Hej Simon Jo, min SIA-150 står på IKEA Corras sammen med resten af systemet. Det er et super møbel. Jeg har så bygget mit lidt om med flere hylder og ben med stilleskruer  Min AT har jeg erhvervet mig gennem "hullevad" som også deltager i denne tråd  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Simon R Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og der er slet ikke problemer med at forstærkeren bliver for varm? Så vidt jeg kan gennemskue, findes Corras kun i en model? Men størrelsen af møblet er jo optimal - og hvis ellers det fungerer med forstærkeren (altså at der er luft nok) så passer det perfekt med forstærker nederst, så cd-afspiller og øverst pladespiller 
Og at hjulene underneden skal væk er jeg helt med på. Tror egentlig bare, at jeg vil placere min (hvis jeg køber en) på fire stykker viskelæder - det er både let og billigt.
Er der nogen erfaring med hvordan AT DR-500LC spiller i forhold til den gamle AT OC7? Eller i forhold til AT OC9 mkII?
Og så må jeg da lige igen nævnde, at det er en fed tråd! Det forekommer mig at stemningen generelt er præget af no-nonsense. Det giver mig helt lyst til at opdatere min egen tråd.
Måske har det været nævnt, men hvordan med overvejelser mht. en anden arm på 1210'eren? Eller er det helligbrøde? Hvis udseendet spiller nogen rolle kunne en SME M2 måske være noget? Men det er måske noget med, at fatningen ikke passer?
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, jamen jeg bruger to Corras'er  En med forstærker øverst og en med 1210 øverst  Så er der plads til cd, dac, riaa osv på reten af hylderne + et rum til senest indkøbt vinyl. Det er smukt ! Du har ret mht tråden her - det er lykkedes at holde den rimeligt ren. Jeg bryder mig absolut ikke om den krigeriske tone der kan dukke op andre steder. Hifi er et medie til at formidle musik - ikke til at måle p** størrelser  Med hensyn til anden arm på 1210, så er der masser der har monteret f.eks RB300 eller lignende. Personligt vil jeg ikke ad den vej, da jeg ÆÆÆLSKER den aftagelige headshell. Så må den have sine andre svagheder men i kraft af, at man i den grad kan høre forskel fra pu til pu så er armen ikke det første jeg ville skifte. 1210eren er rigeligt god til at det kan betale sig at ofre en god pu og riaa på den. Alt andet er detaljefedteri, hvor det er nuancer det handler om...
|
Til top |
|
|
Simon R Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh, jetzt verstehe ich... "Satans" - må jeg så til gengæld udbryde, eftersom øvelsen netop er at finde et relativt diskret møbel, der ikke er et rack. Måske man bare kunne smide grammofonen på væggen og så have forstærkeren øverst? Har et gammelt Target-rack, men gider simpelthen ikke bo som en teenager 
Detaljer ja. Uden at turde lægge hovedet på blokken, er det også mit indtryk, at et sæt højttalere, der er placeret fornuftigt, er en meget vigtig prioritet. Hvad man derudover finder på er nok, som du skriver, nuancer og detaljefedteri.
Den aftagelige headshell er vel mest til en, der ofte skifter PU? Altså et spørgsmål om fleksibilitet? (Nu får jeg meget snart selv ny grammofon/arm så jeg skal slet ikke høre for meget om 1210'erens overlegne kvaliteter. )
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
DR500LC er nok på højde med OC9mk2 kvalitetsmæssigt. I øvrigt er den dyreste AT pickup på det europæiske marked for øjeblikket ML150XLS altså en MM som er dyrere end OC9mk2. AT33PTG var en kort overgang på markedet her i europa, men blev trukket tilbage grundet "juristeri" (patenter!). En direkte sammenligning kan man ikke lave, men MM er nemmere at leve med hvis man tager højde for selvinduktion i kabler og især hvis man bruger ren rørforstærkning.MC stiller større (økonomiske) krav, da forstærkningen skal være 10-20 X så høj som til MM og musikken skulle helst ikke drukne i støj.
mvh
michael
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Den aftagelige headshell er vel mest til en, der ofte skifter PU?" - AKA Mr. Mirland!
AT DR-500LC er jo en for længst udgået model så den bliver ikke nem at snuse op.
Soundsupports laver et SME armboard til SL-1200/1210. Dog er det ikke forsænket som Origin Live's Rega armboard. Og da Technics pladespillernes tallerken ikke er særligt meget højere end plinten kunne jeg forestille mig at VTA kunne drille (for høj) med lave PU'er.
Men det kan evt. klares med en tyk måtte eller noget imellem headshell og PU.
Der er ellers lige røget en SME M2-9 på eBay for lidt under 500€. Personligt tror jeg dog at pengene er bedre givet ud på en RB250 med Cardas rewiring og Michell TecnoWeight.
Man kan sikkert godt være heldig med nogle af de udgåede NOS AT PU'er som Mirland har været.
Her er en rimeligt billig AT-13EaV (afsluttet) hvor man så evt. kunne smække en Shibata ATN14 nål på senere. Så vil jeg tro at man havde en endnu bedre PU end den nye AT-440MLa (men nok ikke helt så god som Mirlands AT).
Mvh.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er helt vildt hvad nogle vil betale for NOS PU'er! Her er det en AT-ML170/OCC til en afsindig pris. Måske AT's næstbedste MM'er efter storebror ML180/OCC men alligevel...
AT-33PTG kan heldigvis skaffes flere steder. eBay eller Audio Cubes II f.eks.
Brugeranmeldelser på nettet antyder at 33PTG har en gengivelse med mere "krop" - altså ikke helt lige så slank som man tit hører at OC9 har tendens til.
|
Til top |
|
|
Simon R Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der måske idé i at få retippet den OC7'er jeg har liggende i skuffen? Troede faktisk bare den var til at smide ud - men måske man kanenten afhænde den eller ligefrem bruge den igen?
Krenzler, hvad er det, der får dig til at tro, at en moddet RB250 er bedre end en SME M2 (formuleringen lyder krigerisk, men det er altså bare et helt afslappet spørgsmål ) Er det pris vs. ydelse?
Fedt link forresten: www.stereoneedles.com!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2008 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Simon.
"Er det pris vs. ydelse?"
Ja - det er primært det jeg tænker på. M2-9 koster 1280,-€ fra ny (PhonoPhono.de) hvilket forekommer mig lidt heftigt.
En ny RB250 (eller OL1 eller Moth) med opgraderet forkabling og kontravægt koster ca. 4K.
Men ellers kan en brugt RB250/300 vel skaffes pænt billigt og hvis man selv kan lodde er der penge at spare.
OL1.
Rega guide @ VE.
Hot Wired Rega.
TecnoWeight.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hej Simon.
"Er det pris vs. ydelse?"
Ja - det er primært det jeg tænker på. M2-9 koster 1280,-€ fra ny (PhonoPhono.de) hvilket forekommer mig lidt heftigt.
En ny RB250 (eller OL1 eller Moth) med opgraderet forkabling og kontravægt koster ca. 4K.
Men ellers kan en brugt RB250/300 vel skaffes pænt billigt og hvis man selv kan lodde er der penge at spare.
OL1.
Rega guide @ VE.
Hot Wired Rega.
TecnoWeight.
|
|
|
Men ak og ve - hvorfor? Jeg har haft en RB300 liggende med det formål i laaaaang tid - jeg får den aldrig monteret på 1210eren... Jeg vil vove at påstå at det er så små detaljer, så som nævnt tidligere - brug pengene og energien på en god pu og en ordentlig riaa __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 29 April 2008 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|