Forfatter |
|
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
Sendt: 16 August 2008 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skulle der ske noget. Jeg har opgraderet mine ATC SCM11 til SCM4O - i sort selvfølgelig. Det er bare helt vildt så meget bund de har! De spiller faktisk noget anderledes end 11erne. Mere top - muligvis pga manglende tilspilning - men også endnu mere tør i lyden og mere monitoragtig.
Derudover røg der lige en Ortofon MC200 i concordehus på 1210eren. Det er en fremragende pickup og den bedste Ortofon jeg har hørt udover Royal N. Den tracker naturligvis suverænt og jeg må erkende, at den udspiller både DL103 og min ATer. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 17 August 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende med den MC200. Så din EC RIAA kan godt klare det lave output på 0,09mV?
Hvor meget gain har RIAA'en?
Din indledende postering ser vildt underlig ud (hos mig) nu.
Mvh.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2008 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke oplevet det mindste problem med det lave output - jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvordan ECP-1 gør det og hvad gain den har, men den har indtil videre ædt alt jeg har budt den. Det bliver svært at finde en erstatning, hvis det skulle komme dertil. ECP-1 er efter min mening et seriøst bud på en super-riaa. Og den er til at købe for menneskepenge 
Med hensyn til det indledende indlæg: WTF? Al html-koden fra Hifi4all's editor er kommet med ud? Det ser da meeeeget underligt ud. Gad vide hvad man kan gøre ved det? Jeg har da ikke meget lyst til at skulle skrive det om...
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2008 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, det ser ud til at mit indledende indlæg i denne efterhånden lange tråd er gået i hat. Men det vil jeg tage som en opfordring til en ny og mere overskuelig tråd om mit system.
Mere snart! __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 19 August 2008 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool. Glæder mig til at se billeder af de nye ATC.
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2008 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Jeg har ikke oplevet det mindste problem med det lave output - jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvordan ECP-1 gør det og hvad gain den har, men den har indtil videre ædt alt jeg har budt den. |
|
|
73dB. Det er også en pæn slat må man sige.
Kan du sige en smule om hvordan MC200 spiller sammenlignet med DR500LC og DL-103? Man bliver da nysgerrig.
Var det dét udvalgte eksemplar (MC200) der var til salg som havde været en eller anden HF skribents reference (eller sådan noget)?
Går det godt med SCM40??
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
mirland skrev:
Jeg har ikke oplevet det mindste problem med det lave output - jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvordan ECP-1 gør det og hvad gain den har, men den har indtil videre ædt alt jeg har budt den. |
|
|
73dB. Det er også en pæn slat må man sige.
Kan du sige en smule om hvordan MC200 spiller sammenlignet med DR500LC og DL-103? Man bliver da nysgerrig.
Var det dét udvalgte eksemplar (MC200) der var til salg som havde været en eller anden HF skribents reference (eller sådan noget)?
Går det godt med SCM40??
|
|
|
Ja, ECP-1 er en effektiv lille satan Jeg kan ikke anbefale den nok !
Jeg købte den MC200 der var til salg her på sitet (sammen med en stak vinyl). Jeg har tidligere haft en MC200 i "normalt" Ortofon hus og kunne huske at jeg var meget begejstret (jeg solgte den så godt nok - "når prisen er rigtig" osv osv).
En sammenligning mellem de tre pickuper:
Denon DL-103: Direkte, god mellemtone, "hurtig", sibilant, dårlig tracker, ikke meget "perspektiv" - den er designet i en tid hvor plader ikke var skåret så tæt = så lang spilletid.
AT DR500LC: Harmonisk i stort set alle områder, tracker rigtig godt. Efter tilspilning bliver den mere pæn end jeg umiddelbart bryder mig om i længden. Men en virkelig god MM pickup. Jeg syntes i starten at den var meget detaljeret, men der tror jeg den utilspillede tilstand har snydt mig med en skarpere top end i tilspillet. Jeg kom til at savne MC'ens detaljering.
Begge pickuper har jeg brugt i både Technics originale headshell og min HS-A1 headshell. Forskellen er overraskende! I mine ører "ødelægger" den ellers fine og smukke headshell en del af dynamikken. Den "blødgør" lyden og jeg har klart foretrukket DL-103 i Technics headshell. Jeg har brugt DR500LC i HS-A1, fordi det var interessant at alt blev så "rart". Men i længden var det ikke helt nok. Omvendt er det en ren luksussnak. Man kan sagtens leve med den ene eller den anden uden at føle sig snydt.
Ortofon MC200 (Concordehus): Harmonisk over hele spektret, lækker bund, detaljeret top, dynamisk uden den kedsommelige Ortofon lyd som jeg normalt ikke bryder mig om. Den tracker naturligvis som en drøm og kors, det er fedt med Concordehuset. Jeg vil meget gerne have en SPU Royal N, men i mangel på økonomisk formåen er MC200 en fin ting.
Mine SCM40 spiller orgastisk godt. Det er nærmest noget griseri så gode de er. Præcise, rene og superdynamiske.
Har du fået dit ATC gear?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal selv have ny RIAA på et eller andet tidspunkt så jeg vil da arkivere den ECP-1 i baghovedet.
Jeg synes nu ikke at DL-103 er en dårlig tracker men jeg er enig i at DR500LC er bedre på det punkt.
Jeg synes også at DR500LC mangler MC'ens åbenhed i mellemtonen og bedre dynamik. Jeg skal da også have fingre i noget helt tredje end de 2.
Interessant at du så klart kan høre forskel på headshells. Nu har du jo en Concorde-krop (eller din PU har) men ellers kunne et hårdere (end træ) headshell måske give en oplevelse af mere dynamik? LPGears Zupreme eller HS-12 f.eks.
"Ortofon MC200 (Concordehus): Harmonisk over hele spektret, lækker bund, detaljeret top, dynamisk uden den kedsommelige Ortofon lyd som jeg normalt ikke bryder mig om."
Hvilke Ortofon'er har du haft erfaring med ellers?
Jow - ATC is in da house.  Står og spiller lige nu. Forstærkeren er så godt som lige ankommet. Lidt af et bæst må jeg sige. Det er ganske flot hvad de små kasser (SCM11) kan levere for at sige det pænt. Og med ATC forstærkeren kan man virkelig uddele tørre tæsk når man lige får lyst til en gang techno ved "realistisk lydtryk".
Men bortset fra at man kan trykke den af så oplever jeg også at naturlige indspilninger med akustiske instrumenter lyder mere troværdigt og ægte end jeg før har oplevet hos mig. Dejlig krop og kontrol. Harmonisk fra bund til top.
Jeg føler dog nu at jeg skylder setup'et at gøre noget mere ved rumakustikken. Den større potens udfordrer rummet i større grad (ved højere lydtryk som man nemt ender med når anlægget spiller så rent).
Mvh.
P.S. Jeg bliver jo nok nødt til at oppgradere til nogle større ATC kasser engang ude i fremtiden - som du sikkert har bemærket aber jeg nemli' efter dig.
|
Til top |
|
|
Novisad Udelukket fra forum

Dobb.profil Sonic
Bruger siden: 22 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2090
|
Sendt: 20 August 2008 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal vi ikke snart se nogle billeder.
mvh
|
Til top |
|
|
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
Sendt: 20 August 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
P.S. Jeg bliver jo nok nødt til at oppgradere til nogle større ATC kasser engang ude i fremtiden - som du sikkert har bemærket aber jeg nemli' efter dig.
|
|
|
Ja, det er forbandet med det ATC - mer' vil ha' mer'! Måske man bare skulle have gået efter SCA2 (med RIAA) og et sæt aktive SCM150SL.
Og for at det ikke skal kamme overi ren rygklapperi: Hvad synes I (Krezler og Mirland) er de dårlige sider ved ATC-sætter?
Personligt synes jeg ikke, jeg savner noget - i hvert fald har jeg ikke hørt noget gear, der har en egenskab, som mit ATC ikke har.
Og til Mirland - findes der en moderne ækvivalent til din Ortofon?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
Måske man BARE skulle have gået efter SCA2 (med RIAA) og et sæt aktive SCM150SL. |
|
|
Bare og bare!  Et hurtigt greb i lommen. Men ja: Ingen tvivl om at "rigtigt" ATC sikkert først starter ved de store aktive modeller. Hvis nu bare at man ikke skulle spise og kunne spare penge på mad.  ATC's bedste RIAA modul skulle også være super kan jeg forstå.
Simon R skrev:
Hvad synes I (Krenzler og Mirland) er de dårlige sider ved ATC-sætter?
Personligt synes jeg ikke, jeg savner noget - i hvert fald har jeg ikke hørt noget gear, der har en egenskab, som mit ATC ikke har. |
|
|
For mit vedkommende er det alt for tidligt eventuelt at skulle "nitpicke". Men selvfølgelig kan det altid blive bedre...  Skal jeg sige noget "negativt" er det at skod-indspilninger stadig lyder som skod. Men sådan er det jo. Og man spiller sikkert generelt højere end før hvilket er lidt synd for naboerne. Og så dét med at resten af setup'et og lytterummet gerne skulle følge med hvis man skal have fuldt udbytte af ens investering.
For mit vedkommende hedder det -> tonearm -> RIAA -> pick-up -> CD-afspiller. Det er en ½-dyr fornøjelse at være bidt af den sorte LP hvis niveauet skal holdes.  CD har jeg aldrig gjort det store ud af men måske burde jeg... (hvis formatet da stadig er i live om nogle år).
Jeg ser frem til en dag at lytte til nogle af de store aktive monstrummer fra ATC - helt sikkert.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 20 August 2008 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Simon R skrev:
Måske man BARE skulle have gået efter SCA2 (med RIAA) og et sæt aktive SCM150SL. |
|
|
Bare og bare! Et hurtigt greb i lommen. Men ja: Ingen tvivl om at "rigtigt" ATC sikkert først starter ved de store aktive modeller. Hvis nu bare at man ikke skulle spise og kunne spare penge på mad. ATC's bedste RIAA modul skulle også være super kan jeg forstå.
Simon R skrev:
Hvad synes I (Krenzler og Mirland) er de dårlige sider ved ATC-sætter?
Personligt synes jeg ikke, jeg savner noget - i hvert fald har jeg ikke hørt noget gear, der har en egenskab, som mit ATC ikke har. |
|
|
For mit vedkommende er det alt for tidligt eventuelt at skulle "nitpicke". Men selvfølgelig kan det altid blive bedre... Skal jeg sige noget "negativt" er det at skod-indspilninger stadig lyder som skod. Men sådan er det jo. Og man spiller sikkert generelt højere end før hvilket er lidt synd for naboerne. Og så dét med at resten af setup'et og lytterummet gerne skulle følge med hvis man skal have fuldt udbytte af ens investering.
For mit vedkommende hedder det -> tonearm -> RIAA -> pick-up -> CD-afspiller. Det er en ½-dyr fornøjelse at være bidt af den sorte LP hvis niveauet skal holdes. CD har jeg aldrig gjort det store ud af men måske burde jeg... (hvis formatet da stadig er i live om nogle år).
Jeg ser frem til en dag at lytte til nogle af de store aktive monstrummer fra ATC - helt sikkert.
|
|
|
Lige netop dårlig optageleser er det også min erfaring at ATC er nådeløse overfor! __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
krenzler skrev:
|
|
|
Ja, det er forbandet med det ATC - mer' vil ha' mer'! Måske man bare skulle have gået efter SCA2 (med RIAA) og et sæt aktive SCM150SL.
Og for at det ikke skal kamme overi ren rygklapperi: Hvad synes I (Krezler og Mirland) er de dårlige sider ved ATC-sætter?
Personligt synes jeg ikke, jeg savner noget - i hvert fald har jeg ikke hørt noget gear, der har en egenskab, som mit ATC ikke har.
Og til Mirland - findes der en moderne ækvivalent til din Ortofon?
|
|
|
Jeg ved faktisk ikke om der findes en moderne udgave af MC200. Det gør der næppe. Og oveni i det så er den jeg fik specielt udvalgt, så den skulle være helt super. Og til Krenzler: Jeg har af diverse årsager kun hørt "billigere" Ortofon som 40 og MC30 og ellers de helt dyre som Royal N. Generelt har jeg altid syntes at det var et godt solidt produkt de leverede, men uden "spænding". Indtil jeg hørte henholdsvist MC200 og Royal N.
Med hensyn til kritikpunkter af ATC: Der er altså faktisk ikke nogen i mine ører. Ja, det er sgu ikke specielt kønt og finishen på f.eks SCM40 til 25k er kabinet-mæssigt ikke noget særligt. Men så kan man jo bare smide de resterende x-tusinde oveni og få dem i ægte finer. Jeg er imildertid generelt kun til sort grej, så der er det jo nemt at vælge "studio black" og så glemme alt om finer.
"Hifi" nørder vil sikkert tude over at mange af deres plader lige pludselig lyder af skod. De har jo så bare glemt at hifi handler om at være tro mod optagelsen. Ikke at være tro mod virkeligheden for det ville jo netop kræve en subjektiv tolkning af det optagede. Det er stik imod det ATC grej gør. Det er "ren røv at trutte i" og det er da til at græde over så meget af min metalsmaling, der lyder øv - men sådan er det jo med hårdt komprimerede optagelser som metal ofte er. Til gengæld så dem der lyder godt lyder orgastisk fantastisk. Prøv at smide Megadeth "Symphonies of Destruction" på og tvivlere vil forstå Til gengæld lyder Satyricon "Now, Diabolical" selvfølgelig som gulvspand. Men det er jo sådan set også en del af ideen.
Nåja: Min kære hustru synes de lyder fantastisk og at de er helt anonyme designmæssigt
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
For mit vedkommende hedder det -> tonearm -> RIAA -> pick-up -> CD-afspiller. Det er en ½-dyr fornøjelse at være bidt af den sorte LP hvis niveauet skal holdes. CD har jeg aldrig gjort det store ud af men måske burde jeg... (hvis formatet da stadig er i live om nogle år). |
|
|
Tja, jeg må indrømme at havde jeg ikke haft mere end 1200 cdere, så havde jeg ikke købt den Moon der står her ved siden af. Men den lyder nu meget godt
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det nu at en E.A.R. Acute koster??
Var der forresten noget med at ATC havde planer om en CD-afspiller eller er det bare min fantasi?
Ikke at jeg nogensinde ville bruge vildt mange penge på en CD-afspiller.
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Lige netop dårlig optageleser er det også min erfaring at ATC er nådeløse overfor! |
|
|
mirland skrev:
Til gengæld så dem der lyder godt lyder orgastisk fantastisk. |
|
|
Ja sådan må det nødvendigvis være.
Edit: Jeg synes nu at mine små 11'ere ser "fede" ud (cherry). Jeg kan godt lide enhederne og den tykke front. Det ligner kram. Og en vægt på 12 kg per side er ikke ringe med en volume på 11 liter.
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvad er det nu at en E.A.R. Acute koster??
Var der forresten noget med at ATC havde planer om en CD-afspiller eller er det bare min fantasi?
Ikke at jeg nogensinde ville bruge vildt mange penge på en CD-afspiller.
|
|
|
Acute var jeg MEGET tæt på at købe. Men de står i ca. 30k fra ny... Og skal vi op i de beløb så hedder det en SME 10 
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 20 August 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke noget med at det først bliver rigtigt sjovt ved en Model 20?
|
Til top |
|
|
mirland Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Er der ikke noget med at det først bliver rigtigt sjovt ved en Model 20?  |
|
|
Jeg er ikke sikker. Anmeldelserne dømmer 10eren til at være et af de bedste køb overhovedet prisen taget i betragtning. Men det bliver sgu ikke foreløbig!
Jeg har opdaget én ting omkring SCM40: Det meste bass på plader (cd+vinyl) i dag er ekstremt udefineret - noget rummel uden dynamik. Det er da helt deprimerende! Og så kommer jeg vist til at gøre et eller andet ved min stue... For pokker da, hvor deres bund er dyb!
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 21 August 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|