Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 10:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Mirlands setup - ATC, MOON, KUZMA, NVA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 34
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 11 September 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej Mirland: Hvis du har en første reflektion et sted hvor du planlægger at stille en reol, er den gode løsning at stille en reol med  bøger der. Bøger er kollosalt gode som reflektorer. Sørg for at få dæmpet 1. reflektionen fra begge højttalere nogenlunde ensartet.
Husk at den allerførste reflektion formentlig kommer fra gulvet. Der kan man lægge et tykt tæppe.

Pas i øvrigt på ikke at overdæmpe rummet. Rumakustikken kan man i et vist omfang vurdere udfra den fornemmelse man får, når man taler sammen i rummet. Nøgne rum er ret støjende og højlydte, overdæmpede rum virker helt døde, man hører kun den andens stemme og intet ekko.

Spejlmetoden er god.

En anden god metode er at sætte sig i lyttepositionen og få en anden til at lave 1 (eet) klap foran den ene højttaler. Lyt efter om lyden kun kommer derfra, eller om det lyder som om klappet også kommer andre steder fra. Sådanne reflekterende steder skal dæmpes. Jeg har selv oplevet at klapekkoet fra venstre højttaler kunne lyde, som om det kom fra loftet bag mig i højre side. Det det gælder om er selvfølgelig at dæmpe lige præcis nok til at man ved kun hører lyden komme fra hhv hø. og ve-. højttaler. Hjernen bliver selvfølgelig forvirret, hvis oplevelsen er at der er mere end 2 højttalere, der forsøger at spille stereo samtidig.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 September 2008 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:

krenzler skrev:
Det ser VIRKELIG lækkert ud!

Meget stilfuldt.

Lækker forstærker du har.

Står dine 40'ere ikke lidt tæt på bagvæggen?

Er rokokopuden et slags hemmeligt sonisk våben?

Tak for de pæne ord  40erne står ca. 40cm fra bagvæggen med en rimelig toe-in. De behøver ikke stå langt fra bagvæggen, da det jo er en lukket konstruktion som dine 11ere. Hvorimod toe-in er virkelig vigtigt.

Puden er det bedste tweak i verden!  Nah, jeg kan godt lide det sådan lidt "huleagtigt". Skal helt sikkert også have flere persiske tæpper.

hvad er toe-in ?

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004
Sendt: 12 September 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Hej Mirland: Hvis du har en første reflektion et sted hvor du planlægger at stille en reol, er den gode løsning at stille en reol med  bøger der. Bøger er kollosalt gode som reflektorer. Sørg for at få dæmpet 1. reflektionen fra begge højttalere nogenlunde ensartet.
Husk at den allerførste reflektion formentlig kommer fra gulvet. Der kan man lægge et tykt tæppe.

Pas i øvrigt på ikke at overdæmpe rummet. Rumakustikken kan man i et vist omfang vurdere udfra den fornemmelse man får, når man taler sammen i rummet. Nøgne rum er ret støjende og højlydte, overdæmpede rum virker helt døde, man hører kun den andens stemme og intet ekko.

Spejlmetoden er god.

En anden god metode er at sætte sig i lyttepositionen og få en anden til at lave 1 (eet) klap foran den ene højttaler. Lyt efter om lyden kun kommer derfra, eller om det lyder som om klappet også kommer andre steder fra. Sådanne reflekterende steder skal dæmpes. Jeg har selv oplevet at klapekkoet fra venstre højttaler kunne lyde, som om det kom fra loftet bag mig i højre side. Det det gælder om er selvfølgelig at dæmpe lige præcis nok til at man ved kun hører lyden komme fra hhv hø. og ve-. højttaler. Hjernen bliver selvfølgelig forvirret, hvis oplevelsen er at der er mere end 2 højttalere, der forsøger at spille stereo samtidig.

Tak for de gode råd!

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
mirland skrev:

krenzler skrev:
Det ser VIRKELIG lækkert ud!

Meget stilfuldt.

Lækker forstærker du har.

Står dine 40'ere ikke lidt tæt på bagvæggen?

Er rokokopuden et slags hemmeligt sonisk våben?

Tak for de pæne ord  40erne står ca. 40cm fra bagvæggen med en rimelig toe-in. De behøver ikke stå langt fra bagvæggen, da det jo er en lukket konstruktion som dine 11ere. Hvorimod toe-in er virkelig vigtigt.

Puden er det bedste tweak i verden!  Nah, jeg kan godt lide det sådan lidt "huleagtigt". Skal helt sikkert også have flere persiske tæpper.

hvad er toe-in ?

Vinkling af højttaleren i forhold til lytteposition,

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Bliver det til noget med en mellemhjuler eller hvad?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Bliver det til noget med en mellemhjuler eller hvad?

Den jeg ville have købt strøg for næsen af mig - så jeg har da gjort noget for det  Men jeg har faktisk brugt lidt tid på at sætte den her blog op - jeg håber virkelig at jeg kan nosse mig sammen til at holde den kørende. Indtil videre har jeg kun smidt mit tidligere indlæg om NiN over på den, men jeg regner med at der kommer mere i weekenden.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Lækkert med alle de links til rumakustik du har samlet. Super!

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Lækkert med alle de links til rumakustik du har samlet. Super!

We aim to please

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Sådan en stock velholdt L70 er sgu flot.

Fra PFM (du har sikkert set det).

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 September 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Sådan en stock velholdt L70 er sgu flot.

Fra PFM (du har sikkert set det).

Megalækker  (hint modtaget og forstået)  og jo, jeg har også luret på Tony's Lenco projekt. Han har så vidt jeg husker da også lige sat sin spacedeck til salg...

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Sendt: 14 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hep hep for din nye blog! Det ser rigtig fint ud indtil videre

Jeg har jo luret, at du godt kan lide en omgang tung og beskidt rock i ny og næ. Kender du det nu hedengangne amerikanske pladeselskab Amphetamine Reptile Records?

Og så er omtaler du lige kort en Spacedeck - nogle holdninger til den? Har aldrig hørt en, men jeg synes blot den er rigtig flot.

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Hep hep for din nye blog! Det ser rigtig fint ud indtil videre

Jeg har jo luret, at du godt kan lide en omgang tung og beskidt rock i ny og næ. Kender du det nu hedengangne amerikanske pladeselskab Amphetamine Reptile Records?

Og så er omtaler du lige kort en Spacedeck - nogle holdninger til den? Har aldrig hørt en, men jeg synes blot den er rigtig flot.

Tak for ordene om bloggen. Jeg håber at den vil interessere folk. Jeg kender ikke det selskab du skriver om, men det kommer jeg til har jegpå fornemmelsen

Med hensyn til Spacedeck, så har jeg ikke nok kendskab til at udtale mig reelt, så det må blive ud fra hvad jeg har læst og tænkt. Jeg synes den ser rigtig flot ud og også fint konstrueret. Jeg bryder mig slet ikke om konceptet med en svag motor og remdrev. Jeg ved godt at det - kombineret med den tunge tallerken - teoretisk nedsætter rumble. Men jeg kan bare ikke klare tanken om en svag motor  I min verden skal der noget muskel til. Men jeg er da sikker på, at den nok skal lyde rigtig fint endda. Jeg har bare en fornemmelse af at der er gået en smule Linn-markedsføring i den.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Mht. Amphetamine Reptile Records så var det et pladeselskab/produktionsselskab, der var aktivt til ca. slutningen af 90'erne. De fleste bands kombinerede elementer fra punk, støj og meget tung rock. Helmet startede der - dem kender du sikkert? Lidt i samme stil er Hammerhead, der sidenhen blev til Vaz, der stadig er aktive.
Ellers er Cows værd at fremhæve - nok især pladen Whorn. Du kan købe den direkte.
Chokebore startede også hos støjrockerne - men er egentlig ganske poppet og lettilgængeligt. Og teksterne er vel nærmest direkte lyrik. Det undrer mig at Chokebore aldrig blev store - de kan lidt at det Nirvana kunne på In Utero - støjelementer kombineret med evnen til at skrive et forbandet fængende riff.
Jesus Lizard har ikke noget med ARR at gøre, men bedømt alene ud fra stilen kunne man formode det.
Steve Albini har også været involveret. Well, det var bare lidt reklame for noget der egentlig ikke er mere. Men hvis du er ude at shoppe vinyl og falder over noget af det ovennævnte så er der hermed en kraftig anbefaling

Nå ja - nogen holdning til hvordan et sæt ATC skal kobles/ikke-kobles til gulvet? Pt. står mine på et par tunge stands. Mellem højttaler og stand er der 'elefantsnot'. Mellem trægulv og stander er der spikes - og det ved jeg egentlig ikke hvor godt er? (Krenzler - du må også have nogle erfaringer her?)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:
Nå ja - nogen holdning til hvordan et sæt ATC skal kobles/ikke-kobles til gulvet? Pt. står mine på et par tunge stands. Mellem højttaler og stand er der 'elefantsnot'. Mellem trægulv og stander er der spikes - og det ved jeg egentlig ikke hvor godt er? (Krenzler - du må også have nogle erfaringer her?)

Næh - ikke de store erfaringer ud over at jeg som nævnt synes at SD fødder er udmærkede imellem højttaler og stander. Men derfor skal standeren selvfølgelig være iorden. Jeg kunne sikkert godt selv gøre det bedre (mere tungt og dødt) end de open-frame (Epos/Heybrook type) jeg bruger nu.

Du læste sikkert selv hos PAB for nylig:

Sp:

"Poul, hvad ville du foreslå som ultimative stands til stander-højttalere? gør ikke noget hvis det er DIY. Hvad med afkobling til gulvet? Til gulvhøjttalere burde det vel være nok m. spikes eller gummifødder eller hur?"

Sv:

"DIY er helt fint, det skal blot være så stift og tungt og resonansfattigt som muligt. Sten eller jern med sand i er altid det bedste. Hvis det er tungt nok er koblingen til gulvet ligegyldig."

Mvh.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Simon R skrev:

Næh - ikke de store erfaringer ud over at jeg som nævnt synes at SD fødder er udmærkede imellem højttaler og stander. Men derfor skal standeren selvfølgelig være iorden. Jeg kunne sikkert godt selv gøre det bedre (mere tungt og dødt) end de open-frame (Epos/Heybrook type) jeg bruger nu.

Du læste sikkert selv hos PAB for nylig:

Sp:

"Poul, hvad ville du foreslå som ultimative stands til stander-højttalere? gør ikke noget hvis det er DIY. Hvad med afkobling til gulvet? Til gulvhøjttalere burde det vel være nok m. spikes eller gummifødder eller hur?"

Sv:

"DIY er helt fint, det skal blot være så stift og tungt og resonansfattigt som muligt. Sten eller jern med sand i er altid det bedste. Hvis det er tungt nok er koblingen til gulvet ligegyldig."

Mvh.

Jeg så godt Pouls svar, men tænkte, at jeg hellere måtte høre flere erfaringer.

(Glæder mig til, at jeg skal flytte - så kan jeg få smidt pladespilleren på væggen, og forstærkeren og cden i et neutralt møbel.)

Og for lige at name-droppe noget mere musik: For dem, der ikke er bange for kombinationen af støj og noget, der vel nærmest er en slags avantgardistisk jazz kan jeg anbefale Oxbow: The Narcotic Story. Det er musik, der på fornemste vis kombinerer noget skræmmende med noget symfonisk uden at det på nogen måde kammer over i prog-rock.

Og er man ikke bekendt med kvalitetshiphop kunne en god introduktion være Think Differently Music: Wu-Tang meets the Indie Culture. Sindssyg fed hiphop udgivet på det ganske seriøse label babygrande. Politiske kommentarer, lækker metaforik og en svulmende mellembas så man føler sig hensat til en gadefest i East Harlem. Eller noget

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Mht. Amphetamine Reptile Records så var det et pladeselskab/produktionsselskab, der var aktivt til ca. slutningen af 90'erne. De fleste bands kombinerede elementer fra punk, støj og meget tung rock. Helmet startede der - dem kender du sikkert? Lidt i samme stil er Hammerhead, der sidenhen blev til Vaz, der stadig er aktive.
Ellers er Cows værd at fremhæve - nok især pladen Whorn. Du kan købe den direkte.
Chokebore startede også hos støjrockerne - men er egentlig ganske poppet og lettilgængeligt. Og teksterne er vel nærmest direkte lyrik. Det undrer mig at Chokebore aldrig blev store - de kan lidt at det Nirvana kunne på In Utero - støjelementer kombineret med evnen til at skrive et forbandet fængende riff.
Jesus Lizard har ikke noget med ARR at gøre, men bedømt alene ud fra stilen kunne man formode det.
Steve Albini har også været involveret. Well, det var bare lidt reklame for noget der egentlig ikke er mere. Men hvis du er ude at shoppe vinyl og falder over noget af det ovennævnte så er der hermed en kraftig anbefaling

Superfedt med anbefalinger! Tak for det

Med hensyn til ACT på standere, så brugte jeg VM Acoustics Blackfoot med lærersnot mellem højttaler/stander og spikes ned igennem gulvtæppet. Standerne var / er (jeg har dem stadig - skal have dem solgt) fyldt med tørret sand. Mucho heavy.

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

Og er man ikke bekendt med kvalitetshiphop kunne en god introduktion være Think Differently Music: Wu-Tang meets the Indie Culture. Sindssyg fed hiphop udgivet på det ganske seriøse label babygrande. Politiske kommentarer, lækker metaforik og en svulmende mellembas så man føler sig hensat til en gadefest i East Harlem. Eller noget

Prøv at checke Techno Animal. Det er Justin Broadrick fra Godflesh/Jesu's sideprojekt. Så skal du få hiphop med smæk i. Det er en smule Massive Attack-agtigt i stemning men langt mere aggressivt.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

mirland skrev:
Prøv at checke Techno Animal. Det er Justin Broadrick fra Godflesh/Jesu's sideprojekt. Så skal du få hiphop med smæk i. Det er en smule Massive Attack-agtigt i stemning men langt mere aggressivt.

Lyder spændende - er hermed noteret! Når du siger Massive Attack må jeg så til gengæld sige, at jeg tænker, at det ligger meget langt fra noget jeg forbinder med hiphop (uden at det på nogen måde skal indikere at det dermed er dårligt). Er vi ude i noget, der minder om fx Tricky?

Hvis du er til mere jazzet og 'intellektuel' hiphop så går du ikke fejl af Aesop Rock: Float. Og hvis man gerne vil have en seriøs, men også hård skive er der ingen vej udenom Dj Muggs vs. GZA (The Genius): Grandmasters.

Spank Rock: Yo Yo Yo er legende og eksperimenterende. Nok mere i retningen af Tricky, dog uden dysterheden og det navlebeskuende.

Airborn Audio: Good Fortune er også interessant. De er to i gruppen og var oprindelig tre i gruppen Anti Pop Consortium. Det er ganske eksperimenterende. (Og så er lydkvaliteten faktisk hæderlig )

Jeg skal nok stoppe nu - du må endelig sige til, hvis du vil have flere anbefalinger

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hvad dælen laver i ??? Diskuterer MUSIK på et Hi-Fi forum! Tsk tsk tsk!.......

mirland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Simon R skrev:

mirland skrev:

Lyder spændende - er hermed noteret! Når du siger Massive Attack må jeg så til gengæld sige, at jeg tænker, at det ligger meget langt fra noget jeg forbinder med hiphop (uden at det på nogen måde skal indikere at det dermed er dårligt). Er vi ude i noget, der minder om fx Tricky?

Hvis du er til mere jazzet og 'intellektuel' hiphop så går du ikke fejl af Aesop Rock: Float. Og hvis man gerne vil have en seriøs, men også hård skive er der ingen vej udenom Dj Muggs vs. GZA (The Genius): Grandmasters.

Spank Rock: Yo Yo Yo er legende og eksperimenterende. Nok mere i retningen af Tricky, dog uden dysterheden og det navlebeskuende.

Airborn Audio: Good Fortune er også interessant. De er to i gruppen og var oprindelig tre i gruppen Anti Pop Consortium. Det er ganske eksperimenterende. (Og så er lydkvaliteten faktisk hæderlig )

Jeg skal nok stoppe nu - du må endelig sige til, hvis du vil have flere anbefalinger

Det "sjove" er at jeg faktisk som udgangspunkt slet ikke bryder mig om hiphop/rap  Men nogle gange bliver noget bare lavet så godt at det overskrider genre-fordomme og bare bliver nødvendigt at give en ekstra chance. Sådan havde jeg det med det første Jazzmataz, da det kom for alt for mange år siden og senere med Disposable Heroes of Hiphoprisy, Techno Animal osv. Men det der interesserer mig er ikke hiphoppen/rappen som genre - det er virkeligheden på samme måde som at jeg ikke er specielt vild med black metal. Men alligevel købte jeg for kort tid siden Satyricon "Now, Diabolical" fordi den var uomgængeligt en ny tilgang til genren. Den brød genren ned og fornyede samtidig med at binde sig fast i en metal-historik.

<< Forrige Side af 34 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes