| Forfatter |
|
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 17 September 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvad dælen laver i ??? Diskuterer MUSIK på et Hi-Fi forum! Tsk tsk tsk!.......
 |
|
|
Undskyld, jeg ved godt det er upassende. Men jeg prøvede også at komme ud af det, men Mirland bliver ved 
mirland skrev:
Det "sjove" er at jeg faktisk som udgangspunkt slet ikke bryder mig om hiphop/rap Men nogle gange bliver noget bare lavet så godt at det overskrider genre-fordomme og bare bliver nødvendigt at give en ekstra chance. Sådan havde jeg det med det første Jazzmataz, da det kom for alt for mange år siden og senere med Disposable Heroes of Hiphoprisy, Techno Animal osv. Men det der interesserer mig er ikke hiphoppen/rappen som genre - det er virkeligheden på samme måde som at jeg ikke er specielt vild med black metal. Men alligevel købte jeg for kort tid siden Satyricon "Now, Diabolical" fordi den var uomgængeligt en ny tilgang til genren. Den brød genren ned og fornyede samtidig med at binde sig fast i en metal-historik. |
|
|
Grundlæggende er jeg helt enig. For det første tror jeg, det er dumt at låse sig selv fast i genrebetegnelser - det er langt mere givtigt at møde det enkelte fænomen, band, plade etc. Man snyder i hvert fald sig selv for en masse oplevelser. Engang vrængede jeg på næsen af fx country - men så kom Cash: American Recordings, der vel nærmest er en slags country eller folk? Og meget af Bob Dylans (geniale) værk er vel også en slags country?
Grind, speed-metal, heavy etc. siger mig heller ikke så meget - men jeg har da lige købt Iron Maiden: Piece of Mind - en klassisk rockalbum.
Og stort anlagt, symfonisk rock synes jeg let kan blive for teatralsk og svulmende. Men jeg har da alle plader med Tool (og lidt Pink Floyd). Så bare for at erklære mig enig: man skal ikke spilde for meget tid på genren.
Når det så er sagt, tror jeg også man må sige, at hiphop og rap er den genre, hvor der er længst mellem snapsene. Der laves frustrerende meget møg! Men finder man så den håndfuld, der enten har noget på hjerte, har talent, som arbejder hårdt etc- ja, så er der ikke et øje tørt her i huset.
Jeg har en bekendt, der går meget op i, hvad forskellige musiktyper 'kan'. Han fremhæver altid (den store) klassiske musik som værende i stand til at fremkalde ekstremt komplekse følelser og stemninger. Grundlæggende tror jeg han har ret. Hiphop er mere simpelt. Men hvis man gerne vil have følelsen af, at 'det-her-det-er-kraftedme-sejt', så er hiphop ikke et dumt sted at starte.
Og så har vi jo slet ikke talt om den subgenre, der hedder 'turntablism' - bands og solister, der udelukkende spiller på Technics 12xx'ere. Her er Rob Swift spændende. Og X-ecutioners. De bruger ingen samples, trommemaskiner, synths etc. Udelukkende plader og pladespillere. Af og til er der en rapper inde over. Men som oftest er det bare to 'wheels-of-steel' samt selvfølgelig mixerpulten.
Damn, jeg tror jeg skal ud at shoppe lidt plader 
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simon R skrev:
|
Og så har vi jo slet ikke talt om den subgenre, der hedder 'turntablism' - bands og solister, der udelukkende spiller på Technics 12xx'ere. Her er Rob Swift spændende. Og X-ecutioners. De bruger ingen samples, trommemaskiner, synths etc. Udelukkende plader og pladespillere. Af og til er der en rapper inde over. Men som oftest er det bare to 'wheels-of-steel' samt selvfølgelig mixerpulten. |
|
|
DJ Shadow "Endtroducing" kommer vel ind i den kategori sammen med noget af Josh Winks tidlige? Jeg kan forresten anbefale filmen "Scratch" (tror jeg den hedder - er ikke lige og kan checke) - den er ekstremt fed med stort set alle scratch-konger. __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Simon R Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 157
|
| Sendt: 18 September 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Simon R skrev:
|
Og så har vi jo slet ikke talt om den subgenre, der hedder 'turntablism' - bands og solister, der udelukkende spiller på Technics 12xx'ere. Her er Rob Swift spændende. Og X-ecutioners. De bruger ingen samples, trommemaskiner, synths etc. Udelukkende plader og pladespillere. Af og til er der en rapper inde over. Men som oftest er det bare to 'wheels-of-steel' samt selvfølgelig mixerpulten. |
|
|
DJ Shadow "Endtroducing" kommer vel ind i den kategori sammen med noget af Josh Winks tidlige? Jeg kan forresten anbefale filmen "Scratch" (tror jeg den hedder - er ikke lige og kan checke) - den er ekstremt fed med stort set alle scratch-konger.
|
|
|
Den kender jeg ikke - filmen. Men så er der da lidt at give sig til de kommende kolde og mørke måneder 
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrrgh! Jeg er af uransagelig årsager kommet til at læse om modificerede Rega Planar 3ere. Nejnejnej! Men der er godt nok kommet nogle interessante tiltag:
Groovetracer
SRM Silent Base
Airpax motor med modificeret motorstyring...
Jamen, gad vide hvordan sådan en modificeret Rega klarer sig imod f.eks 1210? Jeg kan ikke tro det er noget, men interessant ikke desto mindre. Og det får mig da til at tænke... Lidt. Kan nogen ikke lige udføre alle mods'ene så vi kan sammenligne? 
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du gang i Mirland?
Det er spild af tid - har selv moddet min Rega3 i sin tid. R3 spiller fint uden at pille ved den. Hvis man rør ved noget kan man ligeså tænke i andre baner - dens styrke er dens simple helhed.
Men overvej lige om du virkelig ønsker så simpel en motor i forhold til det vidunderværk vi har i en SL-1210. Ærligt talt tror jeg heller ikke min nye TD-124 kommer i nærheden af den. SL1210 trækker som en hest og uhyre præcist hele tiden - den korrigerer hele tiden.
Det er enkel fysik når man anskuer det. PU'en møder modstand mod enertien når nålen tvinges igennem pladerillerne, jo kraftigere en passage jo mere modstand møder PU'en. Dette påvirker hele tiden hastigheden som derfeter skal reguleres ind igen. Dette er der ikke mange pladespillere der gør. Her mener jeg at værket fra SL1210 er helt unikt.
Hvis du savner projekter så byg SL1210 motor og kabinet ind i en ny plint. Ikke mere Rega vel?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov! Nejnej! Jeg skal ikke igang med et Rega-projekt! Jeg blev bare nysgerrig efter at have set jeg ved ikke hvor mange mods her og der. Tanken var mere om nogen rent faktisk havde leget med det. Jeg har haft en Planar 3. Det var hurtigt overstået - den blev kørt over af min daværende Thorens. Så, bare rolig, jeg skal ikke den vej. Uha uha.
Ideen med at bygge motor osv fra 1210 ind i en anden plint er til gengæld ikke uinteressant. Har vi nogen der har leget med det? Altså ikke bare smide spillen i en ekstern kasse men en helt ny ? __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg leger med denne tanke:
Stripper den for alt DJ-gejl. Spartler med epoxy alle huller ud. Spartler mit OL-armboard ind sammen med alu-plinten. Sætter en lækker lille trepunktskontakt 33/off/45. Giver den en gang flot lak. Dæmper den på bagsiden med bitumen og sænker den ned i en granitblok.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
|
Jeg leger med denne tanke:
Stripper den for alt DJ-gejl. Spartler med epoxy alle huller ud. Spartler mit OL-armboard ind sammen med alu-plinten. Sætter en lækker lille trepunktskontakt 33/off/78. Giver den en gang flot lak. Dæmper den på bagsiden med bitumen og sænker den ned i en granitblok.
|
|
|
Det er godt nok voldsomt? Er du stadig tilfreds med at køre med Rega arm? __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja meget glad - spiller godt med min 103R (spillede også godt med min DL-160) Købte en Sweickert hos wassago - den kan anbefales. Hvis man roder rundt med sine arme. Du spiller stadig med den original Technics-arm ikke?
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Ja meget glad - spiller godt med min 103R (spillede også godt med min DL-160) Købte en Sweickert hos wassago - den kan anbefales. Hvis man roder rundt med sine arme. Du spiller stadig med den original Technics-arm ikke? |
|
|
Jo, jeg bruger stadig den originale. Jeg ved ikke om jeg bliver ved med det dog. Jeg har opgraderingstrang! __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke det lige var fordi jeg havde arvet en TD-124 som jeg skal kaste 10.000,- efter så skulle jeg klart have en OL silver arm. Prøv at surf lidt efter den. 6 moons elsker den. Rigtigt mange roser den. Du skal ikke være bange for indgrebet - det kan gøres om hvis du fortryder. Ret nemt.
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Hvis ikke det lige var fordi jeg havde arvet en TD-124 som jeg skal kaste 10.000,- efter så skulle jeg klart have en OL silver arm. Prøv at surf lidt efter den. 6 moons elsker den. Rigtigt mange roser den. Du skal ikke være bange for indgrebet - det kan gøres om hvis du fortryder. Ret nemt. |
|
|
Ja, jeg så godt din tråd. Men 10k? Det var s**** ikke så lidt ellers... Det kunne være jeg skulle få købt et armboard, så er jeg da så langt  __________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Martin_Kbh skrev:
| Hvis ikke det lige var fordi jeg havde arvet en TD-124 som jeg skal kaste 10.000,- efter så skulle jeg klart have en OL silver arm. Prøv at surf lidt efter den. 6 moons elsker den. Rigtigt mange roser den. Du skal ikke være bange for indgrebet - det kan gøres om hvis du fortryder. Ret nemt. |
|
|
Ja, jeg så godt din tråd. Men 10k? Det var s**** ikke så lidt ellers... Det kunne være jeg skulle få købt et armboard, så er jeg da så langt 
|
|
|
Ny motor og nyt ophæng, nye lejer i motor, rens og smøre, ny ikke magnetisk pladetallerken, nyt 12" armboard til SME 3012 - det løber op.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
mirland skrev:
Arrrgh! Jeg er af uransagelig årsager kommet til at læse om modificerede Rega Planar 3ere. Nejnejnej! Men der er godt nok kommet nogle interessante tiltag:
Groovetracer
SRM Silent Base
Airpax motor med modificeret motorstyring...
Jamen, gad vide hvordan sådan en modificeret Rega klarer sig imod f.eks 1210? Jeg kan ikke tro det er noget, men interessant ikke desto mindre. Og det får mig da til at tænke... Lidt. Kan nogen ikke lige udføre alle mods'ene så vi kan sammenligne? 
|
|
|
Spændende. Der er jo også Michell Tecnoweight. Jeg er selv fristet til at prøve mig med mods, men ville nok i sidste ende invister i en bedre / anden plov i stedet. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2008 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke lige huske-Har du prøvet Dynavector 10x5 på et tidspunkt?
__________________ Hands off the compression button music industry!
|
| Til top |
|
| |
mirland Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Nu kan jeg ikke lige huske-Har du prøvet Dynavector 10x5 på et tidspunkt?  |
|
|
Nej - og undskyld det forsinkede svar - , jeg har prøvet DV20XL og en tidlig Karat. Af en eller anden grund har jeg ikke følt behov for at beholde hverken den ene eller anden
Men nu er der ellers lidt sager på vej i posten. En ny riaa (!) og muligvis lidt mere.
Jeg har længe haft kig på Richard Dunn's NVA-produkter. Minimalistisk opbyggede og særdeles velanmeldte "hemmelige" konstruktioner. Manden har nogle temmeligt radikale tanker omkring simplificering, komponent-valg, kortest mulige signal-vej og lyd-idealer. En del af tanken er bl.a. lidt ala Naim's koncept omkring total adskillelse af strøm og komponent samt op til flere strømforsyninger pr komponent. Da jeg i sin tid købe min ECP-1 var NVA også i overvejelserne, men jeg fik ikke gjort noget ved det. Nu har jeg bestilt en Phono Stage 2 med én strømforsyning. Hvis det hele spiller max ryger der så nok en strømforsyning mere med. Jeg får den sat op til MC, så den er klar til både MC200 og DL-103 ...og 
__________________ System | Mirland.dk | Bitter@MySpace
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende!  Jeg går også og overvejer NVA Phono2 som én af de mulige kandidater. MM i mit tilfælde.
Nok enten sådan en eller en Transcendent Phono preamp.
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle links ville være fedt guys
__________________ Hands off the compression button music industry!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
havde jeg ikke valgt passiv trafo + MM RIAA til Denon PU og var på udkig efter en god MC RIAA ville jeg nok også holde udkig efter en brugt JLTi fra Allen Wright.
Positive Feedback - JLTi.
|
| Til top |
|
| |